Kaste / nimiäiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miu88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Varmasti kukin valitsee kummeiksi parhaat mahdolliset riippumatta siitä onko sukulainen vai kaveri :):)
On mullakin esikoisen kummina mun paras kaveri, joka sattuu olla myös sukulainen :grin

Meille tulee ristiäiset ihan niin kuin esikoisellakin oli. Kutsutaan lähimmät sukulaiset ja vietetään niitä kotona. Nimiasiasta ollaan keskusteltu ja muutama ehdotuskin on valmiina täytyy vaan odottaa, että pikkunen syntyy :)
Kummit on harkinnassa ja kysytään heitä sitten kun vauva on syntynyt. Tarjottavista en osaa vielä sanoa kun itse tykkään leipoa ja tehdä tällä hetkellä ajatuksena olisi tarjota ruokaa ja leivonnaisia jälkiruuaksi. Ruokaa siksi kun sukulaisia tulee kauempaa, mutta jos omat voimat ei riitä niin suunnitelmia voidaan muuttaa :)

Ja ite oon muutenkin aika sillä linjoilla ton kummiuden suhteen, et ei se mikään maailmanloppu oo vaik sattus niin et kummi ny muuttas johki hornan kuuseen ja yhteydenpito jäis tosi vähäseks, koska mä en velvoita kummeilta yhtään mitään. En siis pidä kummiutta mitenkään niin tärkeänä juttuna, mutta se nyt vaan on homman nimi ja automaattisesti valitaan kummit lähipiiristä. Itseasiassa parin esikon kummin kaa on just käyny toi muuttohomma jo sillon ku likka oli aika pieni, mut se on aika se ja sama koska sillä on ympärillä paljon muita tärkeitä ihmisiä, jotka ajaa ihan saman asian. :) Ja mä oon kyl aina tehny myös kummeille sen asian selväks et ei tartte tosiaankaan pelätä et tultas niiltä odottaan paljon, tai sit se mikä on super ärsyttävää niin joka asias vetoon siihen et no sä nyt oot meijän lapsen kummi, se on sun velvollisuus yms.sellasta paskaa.. Ja kummitki on ollu hyvin tyytyväisiä. :grin

• Tykkään
Reaktiot: tiu
^ minä oon aina halunnu olla kummi, just siks että ois joku kakara kenel ostaa lahjoja ja viedä vaikka harrastuksiin tai tapahtumiin ym ym "velvollisuuksia" :D No, täytyy tyytyy kiusaan sitä omaa sitten vaan kun se syntyy ;)

No tota kaikkeehan voi varmasti tehä vaik ei kummi oiskaan. :grin Tuolloin kun esikko syntyi niin meil oli tän mun parhaan ystävän kans sellanen väli siin elämän vaihees ettei tullu oltua tekemisissä, joten ei tullu sit häntä pyydettyä kummikskaan (ollaan oltu ystävii pienestä asti), nykyään tilanne on ihan eri ja onkin nyt sit tulos kummiks, mut pointti täs on se että se on kans ollu sellanen et aina kun käy niin tuo likalle jotain ja ollaan viety kimpas likkaa tapahtumiin yms. ja on muutenkin tytölle tosi tärkee ja paljon tärkeempi ja läheisempi kun ykskään kummi. :)
Lähinnä tarkotin just sellasta paskaa et esim. Mun kummilapsen äiti alko heti rääpiin päätänsä kun en yksille synttäreille päässy ja lähetin isäni mukana lahjan ja onnittelut, niin heti tuli et " No on siinäkin kummitäti kun ei synttäreille tuu!" Olin vaa et juu, jollet pidä sitä päätäs kii ni en tuu vastedeskään.. :grin Noh, eipä oo enää tullu käytyäkään kun ei olla koht kahteen vuoteen oltu väleissä kyseisen ämmän kans, mut se onkin sit ihan eri tarina.. :grin

Ainiin ja kyseinen eukko on muuten veljeni avokki, ja jonka takia myös välit veljeen on mennyttä, että siinä on yks esimerkki siitä että kyl ne sukulaissuhteetkin voi yhtälailla kariutua.. :)

Meillä kans vauva kastetaan kirkkoon. Juhlat/ tilaisuus pidetään todennäköisesti joko kotona taikka sitten minun vanhempien luona. Kummit on jo mietitty valmiiksi.
Vieraiksi olen ajatellut niin,että itse tilaisuuteen tulisi sukulaiset ja sitten illalla vasta lähimmät ystävät.
Tarjoilut ihan perus kahvittelu mallilla.
Nooh,mut tähän on kuitenkin sen verran pitkä aika vielä..mutta tällä kaavalla tod.näk. edetään :)

Meillä pidetään ihan ristiäiset vaikka mies ei kirkkoon kuulukaan. Ei mitenkään uskonnollisia olla mutta jotenkin kaste on mun mielestä kuitenkin tärkee ja kuuluu nimenantoon. Meillä ristiäiset pidetään miehen vanhempien luona, minne sit parin vuoden päästä itte ollaan muuttamassa sukupolven vaihdon myötä. Siellä on tilaa ja onhan se kiva kun lapsi on "omassa" kodissa kastettu. Vieraiks kutsutaan kummien lisäks omat sisarukset, vanhemmat ja isovanhemmat että pienellä porukalla mennään ja kahvitus tarjotaan. Näin ois nyt näillä näkymin ainakin suunnitelmissa.

Kummeja ollaan mietitty täs jo pidemmän aikaa ja tänä aamuna nyt sitten lyötiin se asia lukkoon et pyydetään mun siskoo ja sen miestä ja miehen kaveripariskuntaa. Samoin nimee ollaan mietitty ja aamulla nyt ehkä sekin asia sit selkis. Saas nähä muuttuuko mieli viel matkan varrella tai kun vauvan sit ihan livenä näkee. :) näillä nyt mennään tässä vaiheessa.

Me meinattiin kummi ehdokkailta ihan kasvotusten kysyä tuleeko kummeiks. Ei olla viel päätetty et missä vaiheessa kysytään. Kaippa sitten kun vauva syntyy.

Meillä pidetään ristiäiset ja kotosalla ajateltiin ihan pienellä porukalla pitää (mitä nyt miehen äiti eile sano et niiden puolelta tulis joku n. 30 henkilöä !!!! :eek:) ei todellakaan tuu ja onneks mieski sano et ei missää nimessä tuu nii paljo! Omalta puolelta laskin ni ois tulossa alle 10 henkilöä ja saa miehen puoleltaki "nii vähä" tulla, mie en halua mitää isoja juhlia vaa pienet ja intiimit ja lähimmät sukulaiset ja kaverit/ystävät..

Kummiasiakin alkaa olla kunnossa, miun siskosta tulee sylikummi (ei olla tosin vielä kysytty mutta tiedän et suostuu jo siihe tehtävää) ja miun parhaasta kaverista tulee toinen kummi, kolme meinattii kummiks pyytää mut mies ei sit vissii haluakkaa ketää omalta puolelta tai omista kavereista kummiks.. Saa nähä, silläki mieli vaihtelee ni voi kohta olla toinen ääni kellossa :grin

Nimi vauvalle(tyttö) on ollu jo melkei heti plussauksesta asti selvillä ja tyttöähän tässä on lupailtu, toivottavasti kun vauva syntyy ja näkee tytön niin nimi olisi kuin nakutettu hänelle ettei tarvitse sitten käydä miettimään vielä uudestaan nimiä jos tämä nykyinen ei vaa sovikkaan pikkuselle :grin

Äh, tätä ristiäis-asiaakin pitäisi varmaan ihan tosissaan alkaa miettimään... selvitellä jo mahdollisia päivämäärävaihtoehtoja, koska meillä on yksi tietty pappi joka halutaan. Ja on auki edelleen, että pystytäänkö me pitämään ristiäiset kotona vai ei, kun osallistujia olisi varmaan n. 24 tai jotain... niin jos on kurjat kelit ja ei voi laskea sen varaan että 10-16 ihmistä menee katetulle terassille kaffettelemaan, niin mihin ihmeeseen kaikki mahtuu?!

Meistä kumpikaan ei ole kirkon jäseniä ja kysyin sitten äitini toivetta - riittääkö nimiäiset vai haluaako kastejuhlan (ensimmäinen lapsenlapsi), kun itselle molemmat ok. Äitini toive oli ristiäiset ja kun nykyään kirkkoon liittyminen takaisin onnistui netissä, niin liityin takaisin ja kastejuhla pidetään. Kastejuhla pidetään vanhempieni kotipaikkakunnalla (olisi nimiäiset myös pidetty siellä), koska myös mulle tärkeämpi paikkakunta kuin nykyinen ja miehelle ei ollut väliä. Taktikoin myös sen vuoksi, ettei koko miehen lähisuku paikkaa paikalle, kun matka n. 200km, kun se on iso suku! Varmistin jo kirkosta, että kastejuhla voidaan siellä järjestää, vaikkei ko. seurakunnan jäsen tule olemaankaan eri kotipaikkakunnan vuoksi. Meillä varmasti tarjotaan lämmin ruoka (yleensä ollut keittoa), koska lähes kaikki vieraat on pitkänmatkalaisia ja päälle tietty kahvit. Niin ja plussana se, että tod.näk. vanhempani haluavat maksaa lystin, kun siellä suunnalla järjestetään :)

Kummeja tulee kolme - omat sisarukseni sekä miehen serkku. Olisin halunnut kysyä yhtä kaveriani, mutta mies oli tässä sitä mieltä, että sukulaisia pitää olla. Tulevien kummien puolisoita ei kummeiksi pyydetä, kun siinä on aina eroamisen riski ja itse en puolisoit tarpeeksi hyvin tunne. Ohjelmapuolta ei ole vielä sen ihmeemmin mietitty, mutta varmaan aika rennolla kaavalla: kastejuhla kirkossa, sitten juhlapaikalla maljat + isäni puhe, lämmin ruoka ja lopuksi kahvit.

Mäkin liityin tänään takaisin kirkkoon, että voin kastaa tulevan vauvan. Toivon, että ristiäiset voisi pitää meidän tulevassa kodissa, sitten olisi äiti ja poika kastettu samassa paikassa. Kun mut kastettiin, talon omistivat mun isovanhemmat ja nyt mä olen ostanut sen perikunnalta.
Tässä onkin miettimistä, kun tämä nykyinen asunto on myyty ja pitäisi olla tyhjä 15.7 ja 8.7 on laskettu aika ja tulevassa talossa on remontti vasta alkuvaiheissa... että mihin kohtaan sitä ajoittaa muuton ennen vai jälkeen synnytyksen. Nii ja tuo uusi koti on 300km:n päässä nykyisestä asuinpaikasta.

Ei olla hirveän tarkkaan vielä mietitty, mutta sellainen haave ois että pidettäis ristiäiset pienellä porukalla äidin ja isän kotona ja sitten kahviteltaisiin ja reilu tunnin päästä ois vielä seurat sitten suuremmalle porukalle, ei erikseen kutsuttaisi sinne ketään vaan sais tulla kuka vaan tahtoo. Kummit on lähestulkoon mietittynä, mies vielä arpoo kahden kaverinsa väliltä.

Meillä varmaan tulee olemaan aika pitkälti samanlaiset kastajaiset kun kahdella edelliselläkin ollu, väkeä noin 20, vain kummit, sisarukset ja isovanhemmat ovat kutsuttuja, koska ei tykätä paljosta porukasta ja kotona järjestetään niin ei viititä tupata taloa ihan täyteen kuitenkaan.... Ja aika pitkälti varmaan taas itte teen tarjottavat, kattoo ny mitä mieli tekis tehdä, mut siis periaate et muutamaa suolasta ja makeaa lajia kahvin kera olis tarjolla, halutaan pitää aikas simppelinä kuitenkin kun ei se vauva vielä ymmärrä noista juhlista mitään, niin miks ressata pientä hirveellä hulabaloolla, väsyy ja hermostuu vain toinen turhan takia.

Ja näillä näkymin olis ristiäset tarkoitus järjestää elokuun viimeiselle viikonlopulle, koska mun äiti on siinä lomilla niin olis kätevästi sit siivous sekä lastenhoitoapua tarjolla :grin

Muoks. Onneks on kastemekko ja kastemalja valmiina, ettei niitä tartte hommata ( ovat suvussa kulkeneita aarteita molemmat ja niissä on aika moni suvun jäsen kastettu)

Muokattu viimeksi:
Mitä muut on mieltä, voiko nimiäisissä tarjota alkoholijuomaa, vai onko se jotenki.... no, outoa/epäsopivaa tms ku on kyse lapsen juhlasta... ja alkolla tarkotan nyt ihan esim. skumppaa alkumaljana ja/tai jotain pientä tyylikästä drinkkiä ruoan kanssa.

Mun mielestä kyllä voi. Pikkusiskon ristiäisissäkin ruuan kanssa oli viiniä tarjolla ja kun sitä jäi yli niin kyllähän nekin piti pois juoda. Ei kukaan nyt kauheita lärvejä vetänyt, mutta illemmalla vielä boolia kyllä juotiin kun juhlakalu jo nukkui :)

En näe mitään syytä miksi ei vois, oli sit kyseessä nimiäiset tai ristiäiset. Tuokin mitä Coco kertoi niin kuulosti tosi mukavalta ja rennolta meiningiltä, mut ei kuiteskaan sellaselta et ois mikkää ryyppybileet.. :) Sehän on ihan miten kukin ite tykkää, kyl meilläkin on ollu ajatuksena et jotain sit ristiäisissä voitais tarjota.. :rolleyes:

Ite kans tykkäisin et olis jotai aikusten juomaaki, se tekee siit aina vähä juhlavampaa. Mies oli hiukan kahden vaiheil, hänen suvussaan ei kellään oo koskaan ollu ees mitää alkudrinksuja, sitä on pidetty vähän "ei kuulu ristiäisiin"-juttuna vaik muuten ovatki viinaanmenevää sukua... mut toisaalta, näähän ei ookaan ristiäiset ;)

No niimpä, hyvä pointti!! Ja siis jos ite haluutte tarjota niin eihän niiden miehen sukulaisten mikään pakko oo niitä juoda, jollei kelpaa.. :wink Mä tiedän ainakin omista porukoistani et niillä ei tuu oleen mitään sitä vastaan jos jotain tarjotaan.. :grin Ukon puolelta ne jotka tulee niin ei juo ollenkaa ku ovat sellasia uskovaisia, mut nehän ei sit vaan juo..

Takaisin