Kantoreput

Ellu555

Jostain jotain jo tietävä
Huhtikuiset 2023
Millaisia kantoreppuja suosittelette? Ensimmäinen lapsi tulossa ja kantoreppu haussa vastasyntyneestä eteenpäin niin arkeen, metsälenkeille kuin purjehdukseenkin. Stokken mycarrier ja tula free to grow suositeltu, onko jollain tietoa molemmista että kumpi parempi?
 
Ei ole mitään sen enempää tietoa repuista paitsi oma käyttökokemus. Minulla on Tulan Free to Grow, ja olen tykännyt. Käytössä päivittäin, vauva viihtyy parhaiten pystyasennossa joten tarpeellinen hankinta tämä kyllä on ollut. Selkä ei ole kipeytynyt ikävästi, mikä taas tapahtui edellisen reppuni kanssa (Baby Björn), varsinkin heti synnytyksen jälkeen oli hankaluuksia, kun vatsalihakset olivat niin heikossa kunnossa. Aion käyttää niin pitkään kun vaan jaksan kantaa ja vauva viihtyy repussa, sisällä ja ulkona.
 
Saman kysymyksen äärellä oltiin tänä syksynä ja hankin Tulan explore - repun. Siinä sama painoraja kuin free to grow-repussa mutta exploressa voi kantaa kasvokkain, vauva menosuuntaan ja selässä. Ollaan paljon luonnossa niin extratoppaukset ja säätömahdollisuudet myös painoi vaakakupissa että on mukavampi sekä itselle että vauvalle käyttää pitempiä jaksoja ja kun kasvaa. Käyttökokemusta ei vielä ole mutta nyt aletaan totutella sisällä kun vauva täytti kuukauden ☺️
 
Meillä on stokke ja vauvan koliikki tms vatsanpuruista johtuen hän nukkui jopa päiväunia siinä. Oli ergonomialtaan aika hyvä.

Tulaa meinasimme aluksi hankkia, mutta miehen kanssa menimme lopulta kivijalkakauppaan sovittamaan. Siellä sovituksessq paljastui, että tula oli kahdelle lyhytselkäiselle aika surkea. Eli koska kyse on aika hintavasta hankinnasta, käy sovittamassa. Jollain tutullakin saattaa olla, jos ei ole lähellä kauppoja.
 
Kannattaa kokeilla reppuja lapsen kanssa. Meillä oli etukäteen jos jonkinlaista kantoliinaa ja -reppua (koska minusta on ollut todella ihanaa kantaa hoitolapsia niissä) mutta oma esikoinen ei viihtynyt niistä missään. En tästä lannistunut, vaan säästin reput ja liinat toista lasta varten. Eipä viihtynyt hänkään niissä...

Monella paikkakunnalla on kantovälinelainaamoja, joista voi kokeeksi lainata ja katsoa mikä teillä toimii, ja tätä suosittelen. Välttämättä mikään ei toimi.
 
Kokeilemaan vain lainaamolle, kauppaan tai kaverille 😊 reput on tosi erilaisia, joten vaikea sanoa etukäteen mikä sopii kantajalle ja kannettavalle. Meillä on kaksi reppua, vanhempi manduca ja ergobaby 360. Manducaan ei vauva asettunut kuin vasta 3 kk jälkeen. Nyt se toimii mun käytössä autossa kulkevana kauppareissu-reppuna. Ergon reppu istuu meille mukavammin ja erityisesti mies tykkää kantaa sillä. Sen kanssa voi touhuta myös vauvan kasvot menosuuntaan (ollaan käytetty tätä ominaisuutta sisällä kotipuuhissa, vauvasta hirmuhauskaa! 😄) Liinaan tutustumista suosittelen myös rohkeasti, kun sillä pystyy eri sidonnoilla toimimaan monessa tilanteessa ja ihan ekoina viikkoina vauva saattaa "taipua" tai asettua vasta liinakantoon. Jos siis on halu kantaa jo ihan vastasyntynyttä 😊
 
Merkkejä on monia, riippuu vähän aikuisten käyttäjien mitoista. Itse olen lyhyt ja hoikka, joten minulle ei Tulat istuneet yhtään kun lapsi oli pienempi, ei saanut kiristettyä riittävästi. Isara the One oli ihan vauvana, välissä Tula Explore kun alkoi olemaan lähempänä 1v (katse eteenpäin vauvalle usein liikaa ärsykkeitä, eikä osaa kääntää katsetta pakoon arv. alta 8kk, joten liian pienelle ei suositella) ja nyt isompana vaille 3v Isara istuu taas paremmin selkäkannossa. Yli 10kg on huono omalle selälle kantaa kasvot menosuuntaan, painopiste on niin edessä, joten sen jälkeen yleensä selkäkanto on suosituin.
 
Kannattaa valita ergonominen kantoreppu, suosittuja merkkejä mm tula, ergobaby, manduca, wompat, isara. Ns vanhemman mallisissa rintarepuissa vauvan paino roikkuu pelkästään kantajan olkapäillä tehden kantamisesta rankkaa, ja vauvakin roikkuu haaroistaan kapean kaistaleen päällä, ergonomisissa kantorepuissa vauva istuu koko pyllyllään. 😊
Kantorepuissa löytyy eri merkeiltä eri malleja, osassa on kokosäätöä jonkin verran, toisissa pystyy kantamaan myös vauvan kasvot eteenpäin (mutta huom! ei suositella pikkuvauvoille), toisissa olkaimet saa ristiin, toisessa ei. Ja lisäksi nuo on materiaaleilta, malleilta ja toppauksilta hieman erilaisia, joten yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle.
 
Meillä Tulan Free to grow käytössä päivittäin sekä minulla että miehellä. Ollaan oltu ergonomiaan yms todella tyytyväisiä ja vauva viihtyy kantorepussa hirmuhyvin!
 
Meillä oli esikoisella rengasliina, manduca ja joku ergobabyn reppu. Rengasliina oli helppo ja näppärä nopeasti nappaa lapsi kantoon. Ergobaby ei istunu mulle jotenkin ollenkaan enkä manducastakaan tykänny. Mies kuitenkin kantanut manducalla meidän esikoista ihan hyvin eikä istuvuudessa kuulemma erityisiä puutteita. Kuopus kun syntyi, niin haaveilin jostain vanamon kantoliinasta. Se jäi lopulta haaveeksi vaan. Meille tuli kuitenkin Boba X ja se ollut kiva reppu kantaa ja istuu mulla hyvin 😊 Lapset meillä on aina viihtyny melkeinpä repussa kuin repussa.
 
Meillä on Tulan free-to-grow:n se versio, missä on olkaimet liinamaiset. Itse olen siitä tykännyt ja kannettavakin tykkäsi vauvana. Ainoa miinus on, että jos on kovin isokokoinen kantaja niin liinojen pituus saattaa jäädä lyhyeksi. Itsellä ne sai juuri ja juuri kiinni synnytyksen jälkeen; olin silloin noin 95kg painava ja pituutta sen 161cm. Lisäksi meillä on ollut jo monta vuotta käytössä Myllymuksujen kantoreppu. Siihen ei voi ihan pientä laittaa. Noin 4-5kk ikäisestä alkaen on sitä käytetty. Ja se on kyllä mun lemppari säätöineen. Manducan reppujakin olen joskus kokeillut, mutta omasta mielestä jäi tolle Myllymuksujen repulle kakkoseksi. Kantoliinoja en vaan ole oppinut käyttämään vaikka hyvää opastusta kädestä pitäen olen niillekin saanut.
 
Meillä ollut käytössä manduca ja stokkemycarrier. Kummastakin olen tykännyt. Stokken säädöt vaatii perehtymistä, mutta saa sitten omalle kropalle sopivaksi. Kantorinkka Deuter Kid comfort III, jos oikein muistan nimen, hommattiin sitten isommalle lapselle retkeilyä varten, kun siihen saa sitten jo tarpeellista kamaa mukaan.
 
Hankittiin raskausaikana Tulan Explore, enkä ole katunut. Vauva on jo nyt melko vastasyntyneenä sujahtanut sinne hyvin. Helppo pukea päälle ja ottaa pois, sekä säätää kun vauva repussa. Reppu menee hyvin myös isommalle lapselle ja voi kantaa myös selässä ja kasvot menosuntaan. Tuntunut myös kevyeltä käytössä. Miehellä toiminut myös hyvin (ollaan tosin melko saman mittaisia, minä 169cm)😊
 
Mitä suosttelette. Meillä siis ollut babybjörnin iänikuinen kantoreppu, joka ollut ihan hyvä tällaiseksi sisällä touhuamisrepuksi ja koiran aamu/iltakusetus korttelin kierrokseksi. Lapsi alkanu painamaan ja tuleekin kohta painorajat vastaan. Kuitenkin uskon että tarvitaan kantoreppua vielä kuitenkin.. ainakin ens kesänä. Tula explorea monet on kehunut, mutta toisaalta oon lukenut että painon lisääntyessä edessä kantaminen käy aika raskaaksi. Tula lite discover kiinnostelis, kun sais selän puolelle eikä olis hirveen kallis. Ja tarvittaessa sais kuitenkin eteenkin mahat vastakkain.

Suosituksia? Lähinnä reilu vuoden ikäisen kantamisesta repussa? Mikä reppu? Onko käytännössä vain selän puolella kantaminen mahdollista jos ei halua rikkoa selkää?
 
Mitä suosttelette. Meillä siis ollut babybjörnin iänikuinen kantoreppu, joka ollut ihan hyvä tällaiseksi sisällä touhuamisrepuksi ja koiran aamu/iltakusetus korttelin kierrokseksi. Lapsi alkanu painamaan ja tuleekin kohta painorajat vastaan. Kuitenkin uskon että tarvitaan kantoreppua vielä kuitenkin.. ainakin ens kesänä. Tula explorea monet on kehunut, mutta toisaalta oon lukenut että painon lisääntyessä edessä kantaminen käy aika raskaaksi. Tula lite discover kiinnostelis, kun sais selän puolelle eikä olis hirveen kallis. Ja tarvittaessa sais kuitenkin eteenkin mahat vastakkain.

Suosituksia? Lähinnä reilu vuoden ikäisen kantamisesta repussa? Mikä reppu? Onko käytännössä vain selän puolella kantaminen mahdollista jos ei halua rikkoa selkää?
Meillä on 2kpl Tulan kantoreppuja. Meillä oon juurikin tuo explorer ja Tula standard. Kyllähän se todella raskasta on kantaa etupuolella painavampaa lasta, omia jalkojaankin on vaikeampi nähdä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Tula standard on tuntunut melkein mukavammalta (varmaan kun ostin sen käytettynä, niin se on ehtinyt pehmetä mukavasti). Musta on vaan tosi vaikea yksin laittaa lasta selkäpuolelle...
 
Mitä suosttelette. Meillä siis ollut babybjörnin iänikuinen kantoreppu, joka ollut ihan hyvä tällaiseksi sisällä touhuamisrepuksi ja koiran aamu/iltakusetus korttelin kierrokseksi. Lapsi alkanu painamaan ja tuleekin kohta painorajat vastaan. Kuitenkin uskon että tarvitaan kantoreppua vielä kuitenkin.. ainakin ens kesänä. Tula explorea monet on kehunut, mutta toisaalta oon lukenut että painon lisääntyessä edessä kantaminen käy aika raskaaksi. Tula lite discover kiinnostelis, kun sais selän puolelle eikä olis hirveen kallis. Ja tarvittaessa sais kuitenkin eteenkin mahat vastakkain.

Suosituksia? Lähinnä reilu vuoden ikäisen kantamisesta repussa? Mikä reppu? Onko käytännössä vain selän puolella kantaminen mahdollista jos ei halua rikkoa selkää?
Reilun vuoden ikäisenä kantaminen mielestäni joka tapauksessa selän puolella parempi. Mahan puolella en itse ainakaan kantanut enää silloin. Meillä käytössä Stokke mycarrier ja manduca (tämä enemmän alle vuoden ikäisellä) ja kumpikin olleet käytössä hyviä. Stokkessa helpottaa se, että lapsen saa kunnolla reppuun ennen kun reppu laitetaan selkään. Meillä myös kantorinkka retkeilyä varten.
 
Mitä suosttelette. Meillä siis ollut babybjörnin iänikuinen kantoreppu, joka ollut ihan hyvä tällaiseksi sisällä touhuamisrepuksi ja koiran aamu/iltakusetus korttelin kierrokseksi. Lapsi alkanu painamaan ja tuleekin kohta painorajat vastaan. Kuitenkin uskon että tarvitaan kantoreppua vielä kuitenkin.. ainakin ens kesänä. Tula explorea monet on kehunut, mutta toisaalta oon lukenut että painon lisääntyessä edessä kantaminen käy aika raskaaksi. Tula lite discover kiinnostelis, kun sais selän puolelle eikä olis hirveen kallis. Ja tarvittaessa sais kuitenkin eteenkin mahat vastakkain.

Suosituksia? Lähinnä reilu vuoden ikäisen kantamisesta repussa? Mikä reppu? Onko käytännössä vain selän puolella kantaminen mahdollista jos ei halua rikkoa selkää?
Tula explorella voi itse asissa kantaa myös selässä. Itse en ole vielä kantanut kun lapsi on mennyt vielä edessä. Mutta tuo kantoreppu menee 20 kiloon asti. Muista repuista en osaa sanoa, kun ainoastaan tuo on ollut käytössä😊
 
Tula explorella voi itse asissa kantaa myös selässä. Itse en ole vielä kantanut kun lapsi on mennyt vielä edessä. Mutta tuo kantoreppu menee 20 kiloon asti. Muista repuista en osaa sanoa, kun ainoastaan tuo on ollut käytössä😊

Itseasiassa taidan tuohon reppuun kallistua. Onhan se kallis, mutta varmasti sen arvoinen ja jälleenmyyntiarvokin kohdillaan. Ei vaan meidän alueella ole kuin ftg/standardia.
 
Tuolla Tulan frg:llä voi myös kantaa selässä n.20kg asti. Meillä ainakin toiminut molemmin päin ja vauva tykännyt olla kyydissä. 😊
 
Takaisin
Top