Kantoliinoista, -repuista ja ennenkaikkea -takeista! :)

Pupsu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mites te muut, joilla jo lapsia on.. oletteko kantaneet lasta liinassa/repussa ja onko kokemusta kantotakista?

Meillä esikoinen viihtyi ekat kuukaudet oikeastaan vain liinassa ja sen jälkeen käyttöön tuli manduca. Täysin korvaamattomia oli meille. Tuolloin sinnittelin talvella vain jätti-isolla (rumalla) toppatakilla tai sitten puin tytön paksusti ja kannoin oman takkini päällä (oli kyllä hitusen epämukavaa) ja nyt ajattelinkin, että ehkä voisi uutta tulokasta varten hommata ihan kantotakin. Suunnittelin, että sen voisi hankkia jo loppuraskaudesta ja käyttää mammatakkinakin, mikäli sellainen tyylikäs löytyy. :) Onko kellään suosituksia?
 
Minä olen kantanut lasta Tulan repulla, Tulan neliöliinalla, trikooliinalla ja kudotulla liinalla. Reppu oli ehdottomasti nopein ja helpoin esimerkiksi koiranulkoilutuslenkeillä.

Minulla oli myös Mamidean Baby Wearing Coat-kantotakki, ja voi luoja, minkälainen ruma rötjäke se olikaan! Sen kanssa en kehdannut liikkua kuin hädin tuskin koiran kanssa metsässä. Kokeilin kaverini Ipanaisen valikoimista löytyvää Lenny Lambin-kantotakkia, joka oli paljon ryhdikkäämpi ja sporttisemman oloinen päällä. Luultavasti ostan sellaisen itsellenikin, koska tosiaan vauva tulee talviaikaan ja aika käteväähän olisi kantaa ihan alusta saakka ulkonakin.
 
Piti vielä mainita, että jos kantaa vain edessä, niin tarjollahan on vaikka minkälaisia kantosuojia jotka kiinnitetään omaan takkiin yhteensopivilla vetoketjuilla (niitäkin on monenlaisia). Esim. Kumja-paneeli on tällainen ja käy hyvinkin talvitakin jatkokappaleeksi mammatakin sijaan.
 
Mä kannan ergossa ja aluks on trikoinen kantoliina. Meidän vauvat eivät koskaan viihtyneet vaunuissa. Talvella survon vauvan ihan vaan mun ylisuuren takin uumeniin. Hyvin sinne mahtuu. Sit onneks jo vauvan ollessa isompi lämpenee ilmatkin. Kantokauluria tutkailin tokan kanssa, mut en sit kuitenkaan hankkinut.
 
Laventeli: Sinulla, kun on kokemusta noista Tulan tuotteista ja olet saanut minut niistä innostumaan blogisi kautta (seurannut jo yli vuoden) niin, mitä suosittelisit kokeilemaan? Esikoinen tulossa, joten ei itsellä käytännön kokemusta. Ystävän lasta olen joskus kantanut rengasliinassa ja sellainen meillä jo on. Tosin se nyt on lähinnä pikaliinana alkuun. Tuota neliöliinaa olen harkinnut, mitä mieltä? Kannattaako olla reppu kuitenkin, esim kun koirien kanssa ulkoilee?
 
Tulin kyyläileen tuolta marraskuisten puolelta :P Miehenikin haluaisi kantaa tulevaa muksua jollakin ja sen takia täs oon miettiny mikä olisi meidän taloudeen parhain kantoliina/-reppu. Et sopiiko tuollainen kantoreppu myös miehen päälle vai pitääkö ostaa monen metrin kantoliina :D
 
Heippa Laventeli, Jarosan kysymyksiin yhdyn minäkin.


Jarosa89 kirjoitti:
Laventeli: Sinulla, kun on kokemusta noista Tulan tuotteista ja olet saanut minut niistä innostumaan blogisi kautta (seurannut jo yli vuoden) niin, mitä suosittelisit kokeilemaan? Esikoinen tulossa, joten ei itsellä käytännön kokemusta. Ystävän lasta olen joskus kantanut rengasliinassa ja sellainen meillä jo on. Tosin se nyt on lähinnä pikaliinana alkuun. Tuota neliöliinaa olen harkinnut, mitä mieltä? Kannattaako olla reppu kuitenkin, esim kun koirien kanssa ulkoilee?


Mulla ei kyllä ole mitään kokemusta kantamisesta (eikä lapsen hoidosta muutenkaan..), mutta olisi kiva lähteä harjoittelemaan trikooliinalla. Käsityöihmisenä uskon, että selviän sitomisesta ja varmaan tykästyn siihen kovasti.

Miten muuten autoillessa? Vauva sujautetaan liinasta kaukaloon ja perillä takaisin liinaan?
 


Maddela kirjoitti:
Heippa Laventeli, Jarosan kysymyksiin yhdyn minäkin.


Jarosa89 kirjoitti:
Laventeli: Sinulla, kun on kokemusta noista Tulan tuotteista ja olet saanut minut niistä innostumaan blogisi kautta (seurannut jo yli vuoden) niin, mitä suosittelisit kokeilemaan? Esikoinen tulossa, joten ei itsellä käytännön kokemusta. Ystävän lasta olen joskus kantanut rengasliinassa ja sellainen meillä jo on. Tosin se nyt on lähinnä pikaliinana alkuun. Tuota neliöliinaa olen harkinnut, mitä mieltä? Kannattaako olla reppu kuitenkin, esim kun koirien kanssa ulkoilee?


Mulla ei kyllä ole mitään kokemusta kantamisesta (eikä lapsen hoidosta muutenkaan..), mutta olisi kiva lähteä harjoittelemaan trikooliinalla. Käsityöihmisenä uskon, että selviän sitomisesta ja varmaan tykästyn siihen kovasti.

Miten muuten autoillessa? Vauva sujautetaan liinasta kaukaloon ja perillä takaisin liinaan?


Mä liinailin toisen lapsen kanssa jonkin verran, mutta kun kyse oli kesäajasta, meillä molemmilla oli melkoisen kuuma... Ajatus siitä, että vauva sujautetaan liinasta auton kaukaloon ja perillä takaisin liinaan olisi kyllä viehättävä, mutta käytännössä meillä neiti aina nukahti liinaan, ja sitten heräsi tai muuten vaan kiukustui kun siirto autoon tuli. Ymmärrän, liinassa, sydämen sykettä kuunnellen oli mukavampaa kuin peltilehmän kolina ;).

Aion pikkukolmosenkin kanssa liinailla varmaan jonnin verran, mutta pakko oli romuttaa ruusunpunaisia liinailulaseja pikkiriikkisen :D

Vinkki 'takkipaneelista' on kyllä hyvä, kiitos siitä! Saattaisi tulla talvivauvan tarpeeseen...

Pitäisi uusi liina vaan löytää, kun vanhan ehdin jo myydä pois. Onko Kimperin liinoista kellään kokemusta? Niissä oli hauskoja kuoseja ja trikooliinaan päädyn tälläkin kertaa. Aikaisempi kokemus on jostain leveästä trikooliinasta (en muista merkkiä) sekä Hug a bubista joka on ihana.
 
Takaisin
Top