Kantoliina

Riippuu tietty mikä on käyttötarkoitus, minkä ikäinen/painoinen kannettava kyseessä ja kuinka pitkään haluaa kantoliinaa käyttää. 😊

Mulla oli esikoisen ja keskimmäisen kanssa ihan perus trikoinen kantoliina ja siitä tykkäsin. Se oli aloittelijalle aika varma valinta, opettelin ja käytin oikeastaan vain kietaisuristi 2-sidontaa. Meillä oli myös Manduca-kantoreppu, jota isä pääsääntöisesti käytti. Nyt arvoin pitkään tän kolmannen kanssa, että millaisen kantovälineen hommaan. Lähinnä siis mietin ostanko taas kantoliinan ja lisäksi jonkun kantorepun vai ostanko pelkästään kantorepun. Päädyin pitkän harkinnan jälkeen Tulan Free to grow-kantoreppuun ja mitä ollaan muutaman kerran testailtu niin oli kyllä hyvä valinta.
 
Mä hankin ensimmäiseksi liinaksi konekudotun muutaman kympin maksaneen niin perusliinan kuin olla voi, merkki on natibaby ja materiaali 100 % puuvillaa ja peruskokoinen. Eli ei tarvi pakosti olla mikään satasia maksava käsinkudottu, että kantamisen makuun pääsee. Kietaisuristin opettelin ekana, muutaman harjoittelukerran jälkeen sen oppi päälleen kiristelemään. Manduca ei meillä toiminut pikkuvauva-aikaan yhtään, joten siksi hankin sylitakiaiselle liinan enkä oo katunu ❤ seuraavaksi liinaksi vähän haaveilen jotakin hiukan lyhyempää (peruskoko -2, selkäkantamiseen ymmärtääkseni näppärä) jossa mahdollisesti hitusen merinovillaa joukossa 😊
 
Mä hankin ensimmäiseksi liinaksi konekudotun muutaman kympin maksaneen niin perusliinan kuin olla voi, merkki on natibaby ja materiaali 100 % puuvillaa ja peruskokoinen. Eli ei tarvi pakosti olla mikään satasia maksava käsinkudottu, että kantamisen makuun pääsee. Kietaisuristin opettelin ekana, muutaman harjoittelukerran jälkeen sen oppi päälleen kiristelemään. Manduca ei meillä toiminut pikkuvauva-aikaan yhtään, joten siksi hankin sylitakiaiselle liinan enkä oo katunu ❤ seuraavaksi liinaksi vähän haaveilen jotakin hiukan lyhyempää (peruskoko -2, selkäkantamiseen ymmärtääkseni näppärä) jossa mahdollisesti hitusen merinovillaa joukossa 😊
Mitä tarkoittaa peruskoko -2..? Millä harjoittelit sitomista? Ihan sillä vauvalla vai pehmolelulla esim ensin?

Haluaisin semmoisen minkä saa mihin vaan.. Ihan perusvaatteiden päälle kun myös ulkovaatteiden päälle. Vai voiko sitä vaavia silleen kantaa.. Ulkovaatteet päällä? 🤔
 
Riippuu tietty mikä on käyttötarkoitus, minkä ikäinen/painoinen kannettava kyseessä ja kuinka pitkään haluaa kantoliinaa käyttää. 😊

Mulla oli esikoisen ja keskimmäisen kanssa ihan perus trikoinen kantoliina ja siitä tykkäsin. Se oli aloittelijalle aika varma valinta, opettelin ja käytin oikeastaan vain kietaisuristi 2-sidontaa. Meillä oli myös Manduca-kantoreppu, jota isä pääsääntöisesti käytti. Nyt arvoin pitkään tän kolmannen kanssa, että millaisen kantovälineen hommaan. Lähinnä siis mietin ostanko taas kantoliinan ja lisäksi jonkun kantorepun vai ostanko pelkästään kantorepun. Päädyin pitkän harkinnan jälkeen Tulan Free to grow-kantoreppuun ja mitä ollaan muutaman kerran testailtu niin oli kyllä hyvä valinta.
Mä haluaisin ihan semmoisen perus kannikkeen mitä vois käyttää monessa. Mutta sun teksti sai uuden ajatuksen puhkeemaan, et ehkäpä voisin sisällä kantaa liinalla vai miksi sitä sanotaam ja ulkona repussa.. 🤔
 
Vauvaa voi hyvin kantaa myös ulkona. Silloin vaihtoehtoja on kaksi. Joko kantoväline ja vauva on takin sisällä tai sitten ulkovaatteiden ulkopuolella (ainakin edessä kantaessa). Tässä kannattaa liikkeelle lähtiessä miettiä, onko tarkoitus ottaa vauva pois liinasta/repusta ulkona.

Kun sain esikoiseni koin repun helpommaksi kuin sidottavan liinan, mutta kuopuksen kanssa sain todeta sidottavan liinan myös oikein hyväksi.

Kummankin kanssa on myös rengasliina ollut käytössä. Se on nopea ja helppo, mutta vähemmän ergonominen, kun lapsen paino on vain toisen hartian varassa. Kumpikaan lapsistani ei myöskään viihtynyt siinä ihan pienenä ja olen kokenut sen toimivaksi vasta istuvan lapsen kanssa.
 
Peruskoko on keskimäärin paitakokoa M-L (ehkä myös pienemmän pään XL, koska itellä on paidat kaikkea tuolta väliltä 😄) käyttävillä ihmisillä koko 6 ja "peruskoko -2" olisi semmoisella sitten koko 4 😊 koon 6 liina on 4,7 metriä pitkä suunnilleen, pientä heittoa varmaan on merkeittäin 😊

Mä harjoittelin suoraan vauvalla 😄 tai ensin paristi sidoin ilman kyytiläistä, että sain sisäistettyä miten liina kulkee, ja sitten vauva kyytiin. Meidän ihka ensimmäinen sidonta ei ollut mitenkään kovin kaunis ja liina oli vaikka kuinka rutussa, mutta ehkä kolmannella kerralla sen oppi jo kiristelemään nätisti! 😊 jos mahdollista ja haluat parempaa ja käytännnönläheistä opetusta niin suosittelen etsimään kantoväline-tukihenkilön! Heillä taitaa olla oikean painoisia vauvanukkejakin joilla harjoitella 😄 Kantoliinayhdistyksen sivuilla löytyy lista, pistän linkin 😊

Linkki kantoliinayhdistyksen listaan
 
Niin ja ulkovaatteiden kanssa kantaminen, kyllä sekin onnistuu! Saattaa olla liukuva tuntuma jos sekä sinun että vauvan ulkovaatteet on jotain tosi liukasta, mutta mä oon kantanu ulkona esim niin että itsellä anorakki ja vauvalla softshell-haalari, eikä se siitä mihkään liukunu 😊
 
Takaisin
Top