Kantoliina

Autumn

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
Onko muita jotka kokeilleet kantoliinaa? Millaisia kokemuksia? Mulla on trikooliina ja muutaman kerran sitä käyttänyt. Sitominen on kyllä aluksi tosi hankalaa... Ja vauvaa on hieman vaikea saada yksin aseteltua hyvin liinaan. Vauva on ihan ihmeissään kun on liinassa, pari kertaa on tykännyt olla mutta on sitten välillä tullut sellaiset raivarit että pitänyt ottaa pois kyydistä. Oon lukenut että kantoliina on lapselle ergonomisempi kuin kantoreppu, mutta kyllä reppu olisi helppokäyttöisempi, tuon liinan sitominen kun on meikäläisellä ainakin melkoista räpeltämistä.
 
Meillä on trikookantoliina ja sitä ollaan muutaman kerran testailtu tytön kanssa. Opettelin yhden perussidonnan joka käy näin pienelle ja se tuntuu riittävän tukevalta. Ekat pari kertaa typy jaksoi olla 20-30 minsaa kyydissä ja sitten tuli raivari. Sen jälkeen oon oppinut että viihtyy parhaiten kun on vaippa vaihdettu ja masu täynnä maitoa, sekä vain body ja sukat päällä (muuten tulee liian kuuma kyydissä). Viimeksi nukahti kyytiin ja olisi nukkunut siinä pitkäänkin jos vaan mamma olisi voinut kantaa niin pitkään (mun selkä on edelleen raskauden jäljiltä niin kipeä että syön särkylääkkeitä päivittäin). Youtubessa on paljon sitomisvideoita hakusanoilla "moby wrap" niiden avulla mä opin taittelemaan liinasta tukevan paketin.
 
Mä oon käyttänyt kietaisuristi2-sidontaa. Nyt on pikkuinen unosilla liinassa. Vähän tuli ärinää aluksi mutta rauhoittui sitten tutin avulla ja nukahti. Musta on kyllä ihanaa kun pystyy pitämään vauvaa ihoa vasten ja silti on kaksi kättä vapaana. Oon siis ottanut ylävartalon paljaaksi ja vauva vaippasilleen, ihokontaktia siis samalla. :)
 
Meillä myös trikoinen liina käytössä ja selkeästi viihtyy matkassa, juurikin tuo vaippapäällä vaan ja itsellä myös ihokontakti vauvaan. Lisäksi kokeilin myös meidän babybjörn rintareppua jo ja neiti tykkäsi myös siitä. Nukkuu selkeästi paremmin liikkeessä ja lähellä, tiedä häntä ollaanko tämän asian kanssa sitten pulassa vielä kun pitäisi omaan sänkyyn nukahtaa :)
 
Meidän ukkeli on edelleen hieman huonosti viihtyvä kantoliinassa kun haluaisi koko ajan nähdä eteenpäin. Tänään kokeilin buddha-sidontaa kun hän osaa jo kannatella päätään sen verran hyvin, ja hän viihtyi siinä tosi hyvin! Olihan se hieman hauskan näköinen pikku-buddha siinä pönöttäessä. :p
 
Mun kaveri tulee torsyaina kylään ja ottaa liinat mukaan. Testailemme niitä sitten typyn kanssa ja saamme vielä opastuksenkin konkarilta :D

Tällä hetkellä meillä käytössä BabyBjörnin kantoreppu, jossa viihdytään vähän fiiliksen mukaan. Mä olen kans kääntänyt nyt jo neidin kasvot eteenpäin kun päätään niin hienosti kannattelee. Ja lopulta yleensä aina nukahtaa reppuun tai saa hillittömät raivarit ja pääsee repusta pois :)
 
Minä sain liinan viime viikolla ja ihmettelen, miten oon tullut toimeen ilman. Silloin kun liinalle on tarvis, niin neiti yleensä kitisee mahaansa ja viihtyy ainoastaan pystyasennossa - mikäpä siis sen parempi, kuin kantaa liinassa ja samalla jää kädet vapaaksi tekemään muuta :).
 
Mä en oo tavallista kantoliinaa käyttänyt, yhtään en ennakkoon hankkinut, mutta mul on yks joku semmonen helppokäyttöliina (puolittain valmis sidonta? kerran koitin saada vauvan siihen ja se oli aika helkkarin kamalaa). Manduca sen sijaan on käytössä useinkin ja on ihana.
 
Mahtavaa, löysin paikan, josta voi reppuja ensin vuokrata. Heti laitoin viestiä! Katotaan kuinka sais, pitää mennä ostoksille jos tykkää kyydissä olla! Mutta superhyvä juttu että saa ensin vuokrata! Kiitoksia vinkistä, eipä olis tullut mieleen!
 
Kantoreppua täälläkin etsitään kantoliinan lisäksi, kun olisi helpompi kun mennään ulos tai matkustetaan. Voi kun löytyisi noin hyvä diili käytetystä.
Liinassa neiti viihtyy edelleen. Kokeiltiin melkein kuukauden tauon jälkeen kun ei uni millään tullut ja siihen nukahti edelleen vaikka kasvanut olikin hurjasti viime kantokerrasta.
 
Mä ostin repun tori.fi, sain hyvään hintaan (uusi 169, maksoin 70€ ja ihan hyväkuntoinen peli).. Päädyin stokken 3 in 1 carrier:iin, justiinsa sain itelle säädeltyä sopivaksi, huomena testaan pojan kanssa..
 
Jonsku87, mitä oot tykännyt Stoken kantorepusta?
Meillä sellainen harkinnassa ja kiinnostaa kuulla kokemuksia.
 
Toistaiseksi oon käyttänyt vaan sisätiloissa, mutta ihan toimiva on ollut. Tosi tukeva itelle, saa hyvin säädettyä ja poika siinä kevyen tuntuinen.. Toki kevythän tuo nyt vielä onkin.. Selkä menosuuntaa asetukset jotenkin tosi pienille, että meillä ainekin toimii jo paremmin kasvot menosuuntaan. Nukkuvalle tuki vois olla plussaa (sitä ei siis löydy). Voin laittaa lisää kun saadaan lisää kokemusta :)
 
Itse en ole vielä reppua hankkinut. Manducaa testailtiin viikko ja tuntui kyllä ihan hyvältä. Ymmärtääkseni Manducalla ei voi kantaa menosuuntaan päin, ainoastaan rintaa vasten, lonkalla tai selässä. Luulen ettei tämä meidän tyyppi viihdy kauaa jos ei näe kunnolla ja siksi jäin miettimään... Eli pitääpä taas alkaa tutustumaan reppuihin. Tuollainen menosuuntaan kantaminen vois toimia :)
 
Mulla on kans stokken kantoreppu. Ihan hirveesti en ole vielä käyttänyt, mutta tyytyväinen olen ollut. Kovin tukeva se tuntuu ainakin olevan niinkuin Jonskukin sanoi! :) Poika viihtyy siinä mainiosti. Nyt menty jo naama menosuuntaan päin.
 
Meillä neiti tykkäis ihan varmasti kantorepusta jossa saa mennä kasvot menosuuntaan. Niistä vaan sanotaan ettei ykskään kasvot menosuuntaan oleva reppu ole ergonominen. Myöskään stokke ei ole niin ergonominen kuin esim. manduca mutta toki ergonomisempi kuin perinteinen rintareppu. Ei oikein tiedä mitä siitä ajattelis kun tuo stokke vaikuttais niin hyvältä meille :O
 
Meillä BabyBjörn (jep,tiedän ettei oo ergonominen) ja neiti viihtyy siinä erinomaisesti ja on just naama menosuuntaan. Rakastaa olla isänsä kyydissä tekemässä kotitöitä kuten imurointia, pölyjen pyyhintää jne. Kauppakeskuksessakin oli innollla mukana ja samoin myös viime viikonloppuna ulkona virpomavitsoja hakemassa.
 
Näin olen kanssa ymmärtänyt, ettei olisi yhtä ergonominen. Mutta jos siinä jonkin aikaa viihtyisi.. Nyt kun en pääse kauppaan tms kun ei vaan vaunuissa ole ellei nuku.
 
Takaisin
Top