Kantoliina

Mulla oli käytössä, kun esikoinen oli n. alle 4kk. Oli tosi näppärä. Kauppaan ei tarvinnut ottaa kaukaloo, kun laitto takin alle kantoliinan ja laitto vauvan sinne ovella. Kotona myös pysty tekeen kaikenlaisia puuhailuja ja pitää lasta samalla mukana. Siihen saa kuitenkin lapsen moneen eri asentoon niin että lapsi voi vaikka kattella samalla mitä puuhailet. Tai nukkua.
Meillä on myös kantoreppu, mutta mulla ainakin se sai hartiat ja niskan kipeeks. Mies tykkäs sitä enemmä.
 
Mita eroja on noissa eri kantoliinoissa, esin normaali tai ring sling. Minka ikaisen vauvan voi laittaa kantoliinaan?
 
Te joilla on jo pikkuisia niin kumpaa suosittelisitte; kantoliinaa vai reppua?

Niin ja tietysti, miksi? :)
 
Kantoliinassa ja -repussa ei kummassakaan oo ikäsuositusta vaan ne menee painon mukaan. Meillä on Babylonian Tricot Slen -kantoliina, jossa painoraja 2-18kg ja BabyBjörnin Original -reppu, jossa painoraja 3,5-11kg. Noissa repuissa on kyllä tosi paljon eroja. Meiän reppua esim. ei voi pitää selänpuolella.

Se ring sling tarkottaa sellasta liinaa missä on sellanen rengas. Se siis laitetaan vähän erilailla. En tiedä tarkalleen kuinka se toimii, mut sen kai saa laitettua vielä useemmalla lailla. En oo varma.

Mä oon ehdottomasti liinan kannalla. Se on vähän vaivalloisempi laittaa päälle ja vaatii vähän enemmän vaivaa myös opetella erilaiset sitomistavat erilaisiin kantoasentoihin, mutta se on ehdottomasti sen väärti. Ja mä ainakin opin ne tosi nopeeti. Ja ergonomisesti liina o parempi vaihtoehto sekä lapselle että kantajalle.
 
Me saimme sukulaiselta uuden tuollaisen tricot slen- kantoliina ja nyt en malta odottaa, että pääsee sitä kokeilemaan! :)
 
Koukin tuolta kesäkuun puolelta,
meillä ollut kantoliina (pitkä,ehkä 4m? ei ihan muista..) käytössä paljon- esikoinen oli melkein vain siinä, vaunuja en käyttänyt ollenkaan ennen öh, puolen v ikää.. asuttiin neljännessä krs ilman hissiä, ja se oli ehdottomasti kätevin tapa liikkua. kädet oli vapaana kantamuksille, eikä kaupungilla ollut "vaunut tiellä". sittemmin on kantamiset liinassa jääneet, myöhemmät lapset on viihtyneet vaunuissa, jopa ahdistuneet "liian lähellä" - mutta ehdottomasti suosittelen kokeilemaan, taaperoakin voi siinä hyvin kantaa es retkellä- ja hätätilassa liinan saa taiottua vaikka pitkähihaisesta paidasta..kunhan periaatteeseen on tottunut!
Miehet ei oikein tunnu innostuvan liinoista, meilläkin miehellä oli joskus käytössä reppu- sen pukeminen ja riisuminen on varsin vaivatonta.
 
Eikös noissa liinoissa ja repuissa oo joku suositusaika kauanko saa lasta siinä pitää? Mietin vaan käytännössä, että voiko niitä pitää ihan päivittäin ja mikä on se kerralla olo aika max?
 
Kantoliina on aivan loistava (: vaatiihan se harjoittelua mut siihen saa niin monta eri asentoa ja samalla vauva saa läheisyyttä ja pystyy itsekkin tekemmään jotain (: tosi kätsy oli esim. pyykkituvalla ja kaupoilla. Käytin 1v asti tricot sleniä ja varsinki alussa tosi ahkerasti (: oikein sidottuna ei paina mistään eikä tunnu et ois lisäpainoa. Suosittelen.
 
Onko se sit turvallinen, että vauva ei pääse tippumaan? (Jo vähä huvittaa tää mun huolehtivuus, mutta tämmönen musta on tullu raskauden ansiosta :grin)
 
Jos laitat liinan oikein niin vauva ei varmasti tipu :)
 
:grin Tossa tricot slen- liinassa tulee ainakin hyvät ohjeet (ainakin mun mielestä hyvät) mukana, oikein kuvien kanssa. Kyllä niiden kans pitäis onnistua. Ja jos muistan oikein niin tuli joku DVD:kin. En kyllä ikinä kattonut sitä.
 
Olen myös kantoliinan kannalla, laiskana en ain jaksanut sitä sitoa, mutta oli paljon parempi kuin reppu joka oli myös käytössä! Nyt hankin sellaisen rengas mallisen kantoliinan, kun ajattelin että se olis helpompi/ nopeampi laittaa valmiiksi kuin se joka kieputetaan ympäri ja ympäri ja sitten sidot sen solmun johonkin! Googlettamalla löytyy tosi paljon erilaisia ohjeita kantoliinojen käyttöön! Kokeilin ihan mielenkiinnosta että kestääkö liina kannatella mun 6v tyttöä ja se kyllä kesti, eikä yhtään tuntunut että olis kannatellut tuossa sylissä sellaista 18kg painavaa lasta! Ihan huippu! :)
 
http://www.kantoliinayhdistys.fi/

Tässä äitiyslomaa odotellessa tuli mieleen, että tästä yhdistyksestä kuulin toukokuussa. Sieltä saa jopa tukihenkilön kylään, jonka kanssa voi harjoitella liinansitomista etukäteen. Ymmärtääkseni noilla tukihenkilöillä on oikean oloinen vauvanukke mukana, jolla sitten harjoitellaan.

Minun serkkuni kuljetti omaa lastaan kantoliinassa 3-vuotiaaksi asti. Siis kun lapsi väsyi vaikka kaupungilla kävellessä, pääsi kantoliinaan.
 
Meillä on ollut käytössä monia kantovälineitä, reppu, trikoo- ja joustamaton(kudottu)liina, sekä rengasliina.

* Mies tykkäsi repusta, koska on helppo laittaa päälle tarvittaessa. Suunnittelin ostavani repun tällekin vauvalle, kun vanha reppu on myyty pois.

* trikooliina on mukava kantajan päällä, sopii hyvin pienelle lapselle, koska iso lapsi venyttää joustavaa liinaa jo jonkin verran. Ohut ja joustava liina tuntuu kivalta päällä ja lapsen liinaan laittaminen on aika helppoa. Hyvät sidontaohjeet ja -videot löytyy netistä helposti.

* kudottu, joustamaton liina on tukeva ja sillähän kantaa ilmeisesti vaikka aikuista! Vaatii kuitenkin opettelua löytää just se sopiva kireys ym., mutta kun se onnistuu on kantaminen tosi kevyttä js helppoa.

* rengasliina on nopea ja helppo, mutta ei siinä voi kantaa pitkiä aikoja, koska on toispuoleinen. ts. voi toki, mutta hartia kyllä kipeytyy, ja selkäkin, jos vähänkään herkkyyttä selkäkipuiluun. Mahtuu kuitenkin hyvin kassiin ja on pikaliinana mitä mainioin vaikkapa ottaa mukaan kauppareissulle. Onnistuin myös imettämään kakkosta rengasliinassa.

Pitkät liinat vie paljon tilaa kassista. Niiden kanssa on vaikea alkaa säätää reissussa, kun laahaavat lattialla/maassa, mutta jos kotona solmii valmiiksi päälle, niin toimii sillä tavalla. Mua ärsytti vaan esim. kun autossa se solmu sitten painoi ikävästi. Myös kantajan vaihto lennosta ei onnistunutkaan ihan niin näppärästi. Pitkässä liinassa vauva on kuitenkin tosi hyvässä asennossa ja lähellä, meillä ainakin kakkonen viihtyi siinä tosi hyvin ja sain puuhattua helposti kotihommia. Rengasliina oli mukana hoitolaukussa, kantoreppu lähti reissuun mukaan, jotta mieskin kantoi välillä.

Eihän näitä kaikkia tarvitse, välttämättömiä ei mielestäni mikään, ja kalliiksikin tulee jos joka vehkeen hankkii. Meillä on muutama liina tallella vanhastaan ja repun siis varmaan ostan. Tein aikoinaan itse rengasliinan. Ohjeen löysin netistä, kantoliinarenkaita voi ostaa nettikaupoista ja liinakankaan ostin jostain palalaarista. Tuli maksamaan alle 10€. Toivottavasti jollekin olisi apua tästä kokemuksesta kantovälineen valintaan.
 
Mä löysin kirpparilta tosi edullisesti trikoisen pitkän liinan. Kiva kun pääsee aika paljon edullisemmin kokeilemaan liinailua. Eihän sitä tiedä onko se olenkaan meidän juttu... Tuolla yhdistyksen sivuilla oli tosi selkeät sidontaohjeetkin.
 
Mä tehtailin ite kantoliinan. Eurokankaasta saa ainakin ihan hyvään kilohintaan noita trikookankaita, ja sit voi ite valita kuosinkin. Itse tehdyn hinta ehkä kolmasosa siitä, mitä kaupasta ostetulla olis ollu, eikä oo mikään monimutkanen tehtävä :)
 
Mä löysin kans kirpparilta ja makso vaivaiset 12e. Kuvittelisin että on toimiva varsinkin jos kotona tykkää touhuta, niinkun minä. Tosi hyvät ohjeet kuvien kanssa, väri tosin ruskea, mutta ei haittaa! :)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top