Kantoliina vai rintareppu?

Emmy'

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Hei huhtimammat!

Kumpaa suositte kantoliinaa vai rintareppua? Vai käytättekö vain rattaita? Minkälaisia kantoliinoja teillä on ja mitä sidontoja käytätte? Tähän ketjuun voisi laittaa eri kantoliinojen ja rintareppujen hyviä ja huonoja puolia, eli plussat ja miinukset.

Minulla on Manducan ruskea rintareppu ja Néobullen Valentin rengasliina.

Manduca: + Todella hyvä jos lapsen pitää viettää kyydissä pidempi aika
                 + Ergonomia
                 + Turvallinen vankkojen kiinnitysklipsien vuoksi
                 + Vauvan asentona vatsa kantajaan päin: etupuolella kannettaessa
                    kuulee kantajansa sydämen lyönnit.
                 - Hankala pukea nopeasti monien kiinnitysten vuoksi
                 - Vauvan asentona vatsa kantajaan päin: Isompi vauva haluaisi katsella
                   ympäristöään

Rengasliina: + Hyvä pikaliina
                     + Pehmennetty olkatoppaus
                     + Monta tapaa kantaa lasta
                     - Olan yli kiinnitys rajoittaa: max paino lapselle 15kg

Tämmöisiä tuli äkkiseltään näistä kahdesta mieleen. Lisäilen noihin vielä jos tulee jtn mieleen.
 
Heippa Emmy'!

Mulla myös hankittuna Manduca ja trikoinen pitkä kantoliina.

Manducaa en ole vielä ottanut käyttöön joten en oikein osaa sanoa kokemuksia siitä. Jokapäiväisessä käytössä on ollu trikoinen Me&Mama merkkinen kantoliina jossa olen käyttänyt kietaisuristi-sidontaa, sidonta on siitä kökkö et se pitää aina purkaa ja tehdä uudelleen kun vauvan ottaa taas kannettavaksi, mutta muuten hyvä ja tukeva sidonta! 

Kotioloissa saan vauvan parhaiten nukahtamaan kantoliinaan, muuten on aika huono nukkuja toi meijän beibi. Toissapäivänä oltiin päivä liikenteessä mm. Hämeenlinnan linna kierrettiin ja ulkoiltiin ni vauva viihtyi hyvin päivän liinassa! :)

Trikoinen liina jää jossain vaiheessa telakalle vauvan painon kasvaessa ja ajattelin et hommaisin sitten toisenlaisen liinan isomman vauvan kantamiseen.

Mies kokee ettei kantoliina ole niin miehekäs ja tarpeeksi yksinkertainen joten hän ei ole sitä opetellut :D Mutta Manducaa lupasi kokeilla jahka vaan saadaan aikaiseksi opetella sen käyttö :)
 
Carousel: Itsekin mietin että otanko rengasliinan vai trikooliinan. Päädyttiin rengasliinaan kuitenkin, kun ajattelin etten osaa sitoa sitä trikooliinaa. Toki kai olisin sen oppinut, hölmöjä tekosyitä sitä itselleen kehittää! ;) Manduca on kyllä hyvä justiin pidemmässä käytössä esim. mainitsemasi Hämeenlinnan kierroksen ajan. Sitten jos haluaa lapsen nopeasti vaan hetkeksi kantoon (esim. parkkipaikalta kotiin), niin manducan pukeminen on matkaan nähden "työläs". Vaikka jälleen makuasioita nämä - jokainen tyylillään. Tuossa rengasliinassa voi ilmeisesti kantaa aina siihen asti kun hän painaa 15kg. Manducassa taisi onnistua vielä kookkamman lapsen kanto. Kysymys kuuluukin jaksaako kantaja kantaa sitten? :D
 
Meillä on ilmaiseksi saadut Tomy Freestyle kantoreppu, BB rintareppu ja pitkä (ehkä 4-5 metrinen) liina. Mua hämmentää kun puhutaan kovasti sammakkoasennosta ja ettei vauva saisi "roikkua" repussa, niin meidän noissa repuissa se asento on kyllä just sellanen että peffa on ylempänä kun polvet. No eihän sitä mitään vaarallisia reppuja varmasti myydä mutta vähän mua arveluttaa kuitenkin. Oonkin kuljetellut vaa suht vähän aikaa kerrallaan niissä. Liinailua en ole oikein jaksanut harjoitella. :/ Olisi varmasti kätevää puuhaa kun sen saisi sujumaan, niin no treenaamallahan sen vaan oppii. :D Laiska mikä laiska. 

Tomy Freestyle:
+ tukeva
+ hyvin säätövaraa niska-/päätuessa 
+/- paksut fleecehihnat pehmeät mutta hiostavat
- vauva on hieman hankala laittaa reppuun (ainakin vielä toistaseks)

BB:
+ hyvät lukitukset
+ lapsi helppo laittaa ja ottaa pois repusta
+ reppu nopea pukea ja riisua
- rasittaa omaa selkääni tai sitten en osaa tehdä säätöjä :)

Pitkä liina:
+ monta eri sidontatyyliä (joskin vaan yhtä käyttänyt) ja käy monen kokoiselle lapselle
+ lapsen saa mielestäni lähimmäksi itseäni juuri liinassa
+ ei turhaa painoa tai puristavia solkia
+ liinassa voi imettää....tosin itse en sitä hallitse :)
- opettelua vaativa;solmimistyylien lisäksi mm. kuinka kireälle tulisi solmia.
- pitää olla tarkkana jotta solmut pitää ja lapsi on tukevasti asennossaan jne.
- vauvan liinaan laittaminen ja asettelu voi olla hankalaa

Pitää vielä sanoa, et noi liinan miinukset varmasti karisevat kun sen homman hallitsee! =)
 
Kiitos Carousel ja Molly^ kommenteistanne. Hyvä tietää, että mitkä on erilaisten liinojen ja reppujen hyvät ja huonot puolet.

Me saatiin se Neobulle liina isältäni ristiäislahjaksi. Isäni sitten kommentoi, että vauvaa ei saa siinä pitää sammakkoasennossa. On siinäkin lastenhoidon asiantuntija, sillä vaikka kolmen lapsen isä onkin, niin kyllä väitän, että äitini nämä asiat paremmin tietää. Olen kuullut/lukenut samaa mitä Molly^, eli että vauvan polvien tulisi olla pepun yläpuolella. Ota siitä nyt sitten selvä..

Mieheni on nyt ihastunut liinan käyttöön ja pitää poikaa siinä lähes tulkoon päivittäin. Helpottaahan se liinan käyttö huomattavasti, kun lasta nyt kuitenkin pidetään paljon sylissä. Reppu on jäänyt nyt vähemmälle käytölle. Arvelimme mieheni kanssa, että sitä tulee käytettyä enemmän lapsen kasvaessa vähän isommaksi.   
 
Heippa! :)

Meillä on käytössä Kimperin trikoinen pitkä liina. Aluksi en meinannut saada onnistumaan, mutta pikku hiljaa opettelin ja nyt Veikko viihtyy siinä aika hyvin. Kuumilla ilmoilla tuntuu, että hänelle tulee aika kuuma siinä, mutta muuten tosi hyvä mielestäni. Turvallinen ja tukeva. Tänään kun liinailtiin, niin poikaa kiinnosti katsella ympärille niin paljon, että potkiskeli vähän asentoaan huonoksi, mutta luulen, että tiukemmalla sidonnalla olisi ollut ergnomisempi. Tykkään kuitenkin kovasti tuota käyttää. Manducan olen myös ajatellut hommata, lainassa on ollut ja tykkäsin siitäkin ergonomisuuden vuoksi ja että sillä voi kantaa pidempään kuin trikooliinalla. Toisaalta, voisihan sitä hankkia puuvillaisenkin, millä voisi sitten myöhemmin kantaa. :) Mukavia liinailuhetkiä!
 
Meillä myös käytössä Manduca. Edelliselle ostimme kirpparilta Emman kantorepun, mutta vauva ei siinä viihtynyt ja minulle tuli selkä kipeäksi...Nyt ostin sitten Manducan, mutta vauva paralle tulee siinä usein kuuma. Jossakin välissä mietin, että pitäisikö kokeilla liinaa, mutta siinä varmaan tulisi myös kuuma. Meillä kun ei suostuta nukkumaan edes peiton alla, kun sielä on liian kuuma...

Tuossa Manducassa oli kyllä selkeä ohjekirja mukana, jossa neuvot rinnalla- ja selässäkantamiseen ja voisi kai sitä joskus kokeilla sitä lonkalla kantamistakin. Harjoitteluahan nuo kaikki eri kantotapojen kiinnitykset varmasti vaativat niin liinoilla kuin Manducallakin...
 
Nyt on meilläkin Manduca otettu käyttöön ja suosittelen! Nopea ja helppo pukea ja hyvä kantaa, säätöjä Manducassa on useampia et meni hetki että sai sen säädettyä itselle sopivaksi mut tykkään paljon! :) Tilailin myös pitkän Hoppediz-kantoliinan tulevaisuutta varten! 
 
Nyt meilläkin Manduca liinan lisäksi. :) Ihan loistava, tykkään tosi paljon. Veikko viihtyy pitkiä aikoja ja nukahtaa jotenkin niin turvallisen oloisesti siihen. :) Koiran kanssa pääsee hyvin metsään. :)
 
Itse pidin esikoista 4 kk ikään asti kantoliinassa ja siihen sitomiseen tottui kyllä tosi nopeasti. Silti 4 kk iästä reilun vuoden ikäiseksi käytin ainoastaan kantoreppua. Wompat-kantorepussa lapsen takapuoli jää oikealla tavalla vähän alas ja jalat sitten sivuilla vähän ylempänä. Moni on kritisoinut Manducan käytön hankaluutta, itse en ole sitä kokeillut.  Wompatissa täytyy kiinnittää vain ensin reppu vyötärölle, sitten vauva syliin ja selästä yksi klipsu kiinni. Eli on todella kätevä vaikka ihan lyhyillä matkoilla. Lainahaikara vuokraa näitä, joten jos ei ole varma, niin omaksikaan ei ole heti ostettava.

Se on kyllä hienoa, jos mieskin kantaa liinassa. Siinä on se hyvä puoli, että mitään säätöjä ei ole, repun remmit pitää kuitenkin säätää joka kerta erikseen, jos käyttäjä vaihtuu.
 
Takaisin
Top