Kantoliina vai kantoreppu?

MPOP

Kommentoinnin ninja
Olemme ajatelleet miehen kanssa hankkia kantoliinan tai -repun. Mies itse on enemmän repun kannalla, mutta haluaisin kuulla, että mitä mieltä muut ovat/onko kokemuksia, että kumpi on käytännöllisempi ja helppokäyttöisempi, kantoreppu vai -liina?
 
Meillä ei ole kokemusta liinasta mutta koska olen suhteellisen nopea liikkeissäni arvelen että saisin tehtyä itsestäni jonkinmoisen omituisen paketin jos kokeilisin liinaa.

Meillä on kantoreppu ja kantopussi, tuo pussi oli tosi näppärä kun lapsonen oli vielä pikkiriikkinen. Hänet sai sujautettua siihen nopeasti ja sain toisen käden vapaaksi askareita varten.

Sitten kun oli tarvetta tehdä oikeasti jotain kahdella kädellä niin Manduca-reppu käyttöön.

Siinä kannan tätä 2 vuotiasta edelleenkin ajoittain, on paljon helpompaa liikkua rappusissa tenava repussa kuin roikottaa häntä kainalossa samalla kurkkien että missä pahuksessa ne rappuset taas olivatkaan...vatsa kun on melkoisen hyvä peittämään näkyvyyttä tällähetkellä.
 
Mullakaan ei vielä liinasta ole kokemusta, mutta semmoinen on kyllä vauvaa varten nyt hommattu. Meiltä löytyy myös tuo Manduca, minkä Koala-mamma mainitsikin ja oon tykänny siitä kyllä tosi paljon. Tosin enempi on tullu käytettyä sitä vasta sitten, kun poika on ollu vanhempi, vaikka melkein heti pojan syntymän jälkeen se hommattiinkin. Jotenkin tuntu, ettei se ihan pienen kanssa ollu niin mukava... Just siksi hommasinkin tuon liinan nyt. Kun kuitenkin pitää pystyä tekemään asioita vähän erilailla, kun silloin kun esikoinen oli pieni. Toivottavasti tuo liinahomma toimii! :)
Tämä on taas vähän tämmöstä järjetöntä sepustusta, jossa ei varmaan loppujen lopuks oo päätä eikä häntää...mutta siis, ehkä ihan pienen vauvan kanssa liina voi olla mukavampi, etenkin jos vauva on tosi pieni, kun noissa repuissa on ne painorajatkin (olikohan tuossa Manducassa 3,5kg). Mutta tosiaan tuntui, että vaikka tuo esikoinen oli syntyessään yli 4 kiloo, niin silti se oli jotenkin liian pieni siihen reppuun...se liina säätyy kuitenkin "portaattomasti" ihan täysin sen lapsen mittojen mukaan. :)
 
Okei, hyvä tietää, että tuo Manducan reppu on sitten hyvä. :) Mie vähän mietin, et saattaisin ite ommella sen kantoliinan, ku yhessä käsityölehdessä on siihen ohje, ellen sit sais joltain lainaan/ostettua halvalla, ois sekin kiva kokeilla kuitenkin, että jos se reppu ei olekaan ihan kaikkein paras vastasyntyneen kanssa. Jospa sen sais vaikka just lainaan, ainakin yhdellä kaverilla taitaa olla sellanen kantoliina joutavana. 
 
Meillä oli esikoisen kanssa pelkkä kantoliina. Sitä käytettiin vain aluksi, ehkä kuukauden/puolentoista ajan, sit tyttö päätti että häntähän ei paikalleen kahlita.
Se monta metriä kangasta oli ehkä vähän vaikea hallita, pelkän sidonnan jälkeen jäi komeat hännät jotka sit jonnekin piti tunkea :) ja yksin ollessa oli välillä vaikeuksia saada vauvaa istutettua hyvin sidontaan ja sidonta vielä kireäksi. Tietenkin harjoittelemalla sekin alkaa sujumaan.
MPOP, jos aiot tehdä itse, panosta kankaaseen. Trikoo helposti lörpsähtää vauvan painosta vähitellen joka askeleella, ja aiheuttaa kantajalle selkävaivoja. Kudottu liina on kaikista tukevin, suosittelen :)
Varmaan just tuon kudotun Hoppedizin säästän tätä tulevaa varten, trikooliinat voisi mennä myyntiin. Repunkin haluaisin, ihan kokeilun vuoksi, jos se olisi yhtään kätevämpi ihan vaan kotioloissa... (?)
 
Meillä oli ekat 4 kk käytössä liina (Girasol-kantoliina) ja 4 kk iästä alkaen reppu. Jos vain pystyt, niin kannattaa tosiaan tehdä itse se liina, voi tulla edulliseksi ja on kiva kun on itse valmistettu. :) 4 kk iästä lasta voi kantaa repussa ja suosittelen kyllä sitä, itse käytin useita kuukausia. Ihan kotioloissakin on ilman muuta kätevämpi. Meillä oli Wompat-kantoreppu ja niitä voi vuokratakin: http://www.lainahaikara.fi

Manduca ja Wompat ovat tosi hyviä, missään ei ole tullut eteen vahvaa kritiikkiä. Trikoinen kantoliina ei välttämättä ole hyvä hartioille ja selälle (äidin), suosittelen jäykkää kangasta. Niin ja mies tykkäsi meilläkin siitä repusta, ei oikein liinasta. Tsemppiä! :)
 
Kiitos vastauksista, tästä nyt saa ainakin vähän osviittaa, että minkälainen peli se kannattaa hankkia! :D Voi olla, että kantoreppu olisi helpompi (mies ainakin mieluummin hankkisi semmoisen), mutta haluaisin tosiaan kokeilla noita molempia vaihtoehtoja, jos se liina tuntuukin paremmalta ihan pienen vastasyntyneen kanssa. Noh, mutta aika näyttää, että kumpi sit on parempi. :)
 
Me ollaan kyllä päädytty kantoreppuun. Oikeastaan kantoliina ei oo edes vaihtoehto, koska mulla ei ainakaan kärsivällisyys riittäisi sen sitomiseen ja pelkäisin varmaan koko ajan, et vauva tippuis.. vaikka monet juuri noista kantoliinoista tykkääkin :) Lastentarvikkeessa kyselin noista kantorepuista, niin siellä ne suositteli Stokke merkkistä reppua. Kysyin sitten myös tuosta Manducasta, mutta siinä ei kuulemma saa vauvaa käännettyä itsestä poispäin ? Että sitä mahollisuutta siinä ei ole. Ja BabyBjörn on taas kuulemma perusreppu, mikä on aika suosittu.. Aika hintavia nuo on, mutta meille varmaan aika käytännöllinen, kun noita koiriakin on.. niin helppo lähteä koiria pissattamaan, kun saa vauvan rintareppuun takin alle :)
 
Takaisin
Top