Kantaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IceQueen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On varmaan kiinni siitä minkä kokonen vauva ja millaset tissit :hilarious: Mie en oo keksiny ainakaa miten manducassa vois imettää (saman mallinen kun tula). Mutta eräs tuttavani imetti vauvaansa tulassa.

Mä imetin edellistä lasta manducassa. Löysäsin olkaimia ja laskin vyötäröä alemmas niin että laps oli suoraan "hollilla".

Onko täällä kellään kokemusta muista kuin trikoisista liinoista? Tyttö viihtyy koko ajan paremmin liinassa ja tuo trikoinen ei varmaan enää kovin kauaa oo riittävä. Erilaisia liinoja tuntuu olevan niin paljon että vaikea tietää mikä olisi hyvä. Tulaakin oon miettinyt mutta luulen että liina olisi mukavempi.

Voikukka9, mulla on nyt käytössä sekä puuvillainen että pellava/puuvillaliinat. En ole mitenkään pro kantaja. Mut noi on molemmat aika uusia liinoja, ja olen tykästynyt varsinkin tuohon, jossa on pellavaa. Kudottu liina on kuitenkin jämäkämpi kuin trikoinen, joten tykkään itse näistä enemmän, vaikka trikoinenkin löytyy.

Oliko ketään kantorepullisia? Meillä ollut trikooliina harvassa käytössä ja käy kohta kantokilomäärältä pieneksi. Koska koin tuon kantoliinan sitomisen olevan itselleni jostain syystä liian aikaavievää, niin kiinnostuin kantorepuista. Onko kenelläkään heittää vinkkiä/käyttökokemuksia kantorepuista? :)

Meillä on ollut Tula jo kohta 5v eli on ainakin kestävä ja tosi helppo käyttää. Manducalla ja Tulalla ei hirveesti ole eroa mutta nyt tämän pienimmän kanssa kun olen seurannut keskustelua noista kahdesta niin Manducan säädöt olisi hankalammat mutta en osaa sanoa kun Manducasta ei ole kokemusta. Ja tätä samaa on sanottu aiemminkin.

Mä nyt kuitenkin ostin manducan kun sain edullisesti hyväkuntoisen käytetyn eikä siinä tosiaan taida tulaan olla paljon eroa. Tosin on se varmaan joku liinakin vielä hankittava kun tuo trikoinen ei enää riitä. Molemmissa on hyvät puolensa. Yksikin päivä tyttö nukkui liinassa niin ei tarvinnut kuin laittaa hälle pipo päähän ja villasukat jalkaan ja itselle paksu takki päälle niin päästiin ulkoilemaan.

Voi, me kokeiltiin kantoliinaa eilen ulkona :) hitsi että vauva tykkäsi. Ihan ihmeissään katseli. Kyllä on kiva toi trikoinen liina kun ei käy hartioihin kantaminen ja ei tartte aina vaunujen kans puljata rappusissa. Meillä siis hissitön kerrostalo ja kahdet portaat. Ei oo ku tosi täys pyörävarasto jonne en jätä vaunuja. Ehkä nyt keväällä liinaa käytämmekin sitten enemmän.

Pitääpä lähteä tuon repun kanssa lenkille joku päivä, ts kun olen ostanut pojalle ne arskalasit. Pääsee silleen ihan eri paikkoihin täällä maaseudulla kävellen ilman vaunuja.

Liina on kyllä niin kätevä! Oltiin tänään julkisilla liikkeellä, ja hiki tuli kyllä kun oli ihan liikaa vaatetta tohon aurinkoiseen säähän nähden. Kohta pärjää ilman fleecejäkin niin sitten varmaan enemmän tulee ulkonakin kannettua :) Kokeilin kotona jo kertaalleen selkäänkin. Kunhan vauva vähän vielä kasvaa ja kannattelee itseään paremmin niin voi sielläkin pitää. Vatsapuolella kun alkaa olla jo aika mötikkä kannettavaksi pitempiä aikoja.

Mitä tein 'väärin'. Meillä nyt neiti 60cm pitkä ja noin 5,6kg. Nyt harjoitellaan manducan kanssa toimimista. En tykännyt ite silleen tavallisesti pitää niitä olkaimia, joten laitan takaa ristiin.. tuntuu tukevammalle silleen.

Mutta siis ongelma: neiti tänään ulkona nukahti kyytiin ja ei suostunut kääntämään päätä, vaan nukkui tutti suussa ja nenä kiinni mussa. Mulla tietty ulkoilutakki siinä alla ja se on vedenpitävä yms ni tuntui kokoajan 'pahalle' ettei neiti saa happea vaan tukehtuu sinne. Jotenkin tuntui että oli niin alhaalla siellä repussa. Yritin säätää niillä olkaimilla mutta en saanu mitään hyödyllistä aikaan. En usko että vauvatuen käyttö olisi enää meille kuitenkaan vaihtoehto?? Jalat tulee nätisti ulos, ja on sellanen m-asento. Ja se pidennysvetoketjukin siinä eessä oli kiinni..
Olisko mitään vinkkejä?

Nyt kun katsoin iha googlesta manduca haulla kuvia ni huomaan, että monet käyttää sitä vyötä enemmän vyötäröllä kuin alhaalla lantiolla. Miä laitoin sen aika alas lantiolle.. pitänee ens kerran kokeilla tuota vyötärölle sitomista.. :-)

Tiiimpuu, oliko vauvan pää pussaus etäisyydellä? Jotkut laittaa sen vyötärövyön lantiolle ja mun mielestä silloin vauva näyttää olevan repussakin alempana. Se vyö siis kuuluu laittaa näin pienillä vyötärön kapeimpaan kohtaan.

Edit. Ehitkin jo selvittään :)

Oonko mie aina käyttäny manducaa väärin kun pidän lantiolla? Kun tuntuis oudolta laittaa vyötärölle se lantiovyö. Meillä vauva oli ihan hyvässä asennossa siinä kyllä kun käytin, nyt vähemmällä käytöllä kun tyttö osaa nukkua muuallakin.

Mun mielestä taas tuntuis oudolta laittaa lantiolle :grin mutta siis fb:ssa on sellainen ryhmä missä voi kysyä kaikista kantovälineistä ja sieltä mä opin jo ennen manducan hankkimista, että se pitää laittaa vyötärölle, vaikka virallinen nimi onkin lantiovyö.

Nokun se on lantiovyö ni lantiolle mie sen tietenkii laitan :hilarious: Käyttöohjeet olen lukenu, ehkä luettava vielä uudestaan. No hyvä että täältä oppii jotai uutta, kiitos :grin Täytyypä testata miten asettuu jos laitan ylemmäs vyötärölle. Ihmettelen vaan että miten on niin hyvin vauva siihen kuitenkii asettunu vaikka oon väärin käyttäny :grin

Takaisin