Mietin, että tavallaan ansiosidonnainen vanhempainrahakin kannustaa hankkimaan lapset vanhemmalla iällä ja siten suosii lasten hankkimista iäkkäämpänä. Harvemmalla nuorella on vielä työuraa takana, monilla on opiskelut kesken tai matalampaa jatkokoulutusta, korkeakoulusta valmistuessa taas usein on pätkätöitä ja määräaikaisuuksia. Myöhemmin taas vakaammat tulot ja urakehitys nostaa myös vanhempainvapaan tulotasoa. Eikö tätä epäsuhtaa voisi korjata niin, että nuoremmille kompensoitaisiin matalaksi jäävää vanhempainrahaa. Tai no oikeastaan voisi nostaa kokonaan niitä minimejä...Tää siis vaan tällaista pohdintaa. Näen, että taloudellisesti lapsen hankkiminen nuorena voi olla hankalaa tai jopa haitallista, ja tottakai nuoret tiedostaa tämän. Ei ketään voi käskeä lisääntymään vasten tahtoaan, mutta mikä kieltää perheellistymisen tekemisen vähän helpommaksi jos oma halu herää. Itse alle 30-veenä kyllä olen sitä mieltä, ettei ne taloudelliset seikat ihan mitättömiä kuitenkaan ole, vaikkeivat ne välttämättä olisi pääsyy haluta tai olla haluamatta lapsia.
Oon samaa mieltä kuin
@Pilkki24, että tottakai muutos vaatisi myös yhteiskunnan asenne- ja arvomuutosta. Tähän vaan aika heikosti valtiovallalla on vaikutusvaltaa, minkä takia ees tuon taloudellisen tukemisen harkitseminen nyt vaan voi olla ainoita asioita mitä voi tehdä.
Kun lapsia on koko ajan vähemmän ja lapsuus vietetään pääasiassa aikuisilta suljetuissa instituutioissa, lapsia ei näe missään ja tämä varmaan vaikuttaa halukkuuteen saada itse lapsia. Itselle ainakin lapset on aina tuntuneet ihan ufoilta, kun niistä ei ole ollut mitään kokemusta ennen omaa lasta. Koin myös nuorena vahvaa painetta olla "siisti ja erilainen" ja koin, että yhteiskunnan yleinen viesti on, että lapset ei vaan jotenkin mahdu modernin nuoren naisen elämään. En tiedä, miten nuorille perhe-elämä saataisiin brändättyä vähemmän negatiiviseksi... Oon kanssa sitä mieltä, että on ihan turha tavoite samaan aikaan koittaa saada naisista mahdollisimman tehokkaita veronmaksajia ja mahdollisimman tehokkaita lisääntyjiä. Perhe-elämän alas painaminen työnteon kustannuksella nyt vaan on tapahtunut, ja harvalla riittää paukkuja molempiin panostaa täysipäiväisesti.