Kaksosten äidit! Miten aikaisin plussasitte?

Rapumamma

Puuhakas puhuja
Ja minkä vahvuista viivaa tuli missäkin vaiheessa? Entä missä vaiheessa alkoi oireet, mitkä oireet ja miten voimakkaat? Oliko eroa yksisikiöiseen raskauteen? Minkälainen kierto oli ennen kaksosraskautta, entä oliko taustalla esim keskenmenoja tms?

Vähän hämärät alkavat muistikuvat olla , mutta muistelisin tehneeni kaksosista positiivisen testin, kun kuukautiset olivat myöhässä pari päivää. Viiva oli hyvin hentoinen, eikä viikkonäytöllinenkään testi noussut alussa ollenkaan 3+ viikoille, vaikka laskennallisesti olisi jo pitänyt. Taustalla oli reilut 4kk aiemmin kkm rv8+4. Se oli yksisikiöinen.

Oksensin lähes koko raskauden. Pahoinvointi taisi alkaa joskus rv7-8 ja loppui vasta rv30. Loppua kohti en onneksi oksennellut enää ihan päivittäin. Väsymystä oli paljon etenkin joskus np-ultran jälkeen. Nukahtelin töissä kesken työpäivän.. Se onneksi helpotti puolivälin tienoilla. Liitoskipuja oli runsaasti, mutta niitä minulla oli kolmatta lasta odottaessa myös. Kaksosista supistelu alkoi melko aikaisin ja jäinkin sairauslomalle jo rv24 niiden takia. Olin pois töistä raskauden loppuun asti, tytöt syntyivät rv36.

Kolmatta odottaessa ei ollut yhtä voimakasta pahoinvointia, en oksentanut kuin jokusen kerran. Liitoskivut alkoivat aiemmin kuin kaksosista, mutta raskauksien välillä oli vain 1,5v, joten keho ei varmaan ollut ehtinyt edes kunnolla palautua. Supistelua oli kolmannen kanssa myös melko aikaisin ja jännitettiinkin, syntyykö hänkin ennen aikojaan, kuten tuplat. Viihtyi kuitenkin onneksi yli lasketun mahassa. Väsynyt olin myös kolmatta odottaessa, mutta kotona oli silloin myös kaksi taaperoa, joten laitoin paljon sen piikkiin.

Mä plussasin dpo 10 :)
Mulla tuli haamu dpo 10, sellainen josta itse olin aika epävarma mutta täällä muut mammat näki :) seuraavana aamuna jo ihan selkeä viiva vaikka vielä kontrollia paljon vaaleampi. Oliko sulla vahva viiva? Mulla on alusta asti juilinut molempia munasarjoja, eri aikaan. Pakotusta, viiltävät kipua ja kaikenlaista. Myös huimaus on todella voimakasta ja pissalla rahaan yhtenään. Nyt rv 4+4

Mulla tuli haamu dpo 10, sellainen josta itse olin aika epävarma mutta täällä muut mammat näki :) seuraavana aamuna jo ihan selkeä viiva vaikka vielä kontrollia paljon vaaleampi. Oliko sulla vahva viiva? Mulla on alusta asti juilinut molempia munasarjoja, eri aikaan. Pakotusta, viiltävät kipua ja kaikenlaista. Myös huimaus on todella voimakasta ja pissalla rahaan yhtenään. Nyt rv 4+4
No mulla oli aika haalea vielä silloin, mutta seuraavana päivänä oli jo selkee vaikkei vieläkään kovin vahva. Mulla ei ollut alussa mitään oireita, mutta etova olo alkoi rv 5 ja jatkui rv 12. Siinä olikin ainoat oireet..

Mä sain keskenmenon syksyllä 2018. Vuoto alkoi rv7+6 spontaanisti. Tästä kolmen viikon päästä tunsin ovulaation ja tästä kahden viikon päästä alkoi menkat odotetusti. Tästä seuraavasta kierrosta raskauduin uudestaan ja aloin odottaan kaksosia.

Oireita ei tosiaan ollut oikein missään vaiheessa, väsymys ja nälkä oikeestaan ainoina ja ne alkoivat ehkä rv5+.
Esikoisesta oli vahvemmat raskausoireet alussa, kuin kaksosista.

Mä testasin kaksosista ekan testin vasta rv4+2 ja tuloksessa ei ollut mitään epäselvää! :D
Laitan liitteeksi kuvat mun testeistä (rv4+2 ja rv4+6). Testeinä Pregcheck (siniset) ja RSFU (punaiset).

Liitteet

• 20200714_203117.jpg
    20200714_203117.jpg
    14.8 KB · Katsottu: 531
Oisko ollu dpo 10 tai 11 kun näkyi juuri ja juuri erottuva haamuviiva, erityisen vahva se ei ollut vielä siinäkään vaiheessa kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa.

Pahoinvointia ei ollut lainkaan, esikoisesta oksensin kerran ja kuvotus oli aina tyhjällä vatsalla.

Väsymys oli suurin oire, mutta sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja arvot menivät tosi pian huonoiksi, niin sekin selittynee ennemmin sillä kuin kaksosraskaudella.

4+2 tein positiivisen testin ku ei edellisenä päivänä menkkoja näkyny, tuli heti selkee muttei mikään super vahva viiva. Pientä öllö oloa oli rv 7+ asti jollon se loppu, väsymystä joo edelleen rv 16+5.

Mulla alkoi kans heti, varmaan oviksesta asti ollu eriasteista ja -tyylistä kuvotusta :p muutkin oireet alkoi jo päiviä ennen plussausta. En tiedä, mulla on kaksosolo. Mutta yritän ajatella että ei sitä vielä voi tietää vaikka mitä tuntemuksia ois. Tekis mieli melkein jo pelkästään alkioiden määrän tarkistamisen vuoksi aikaistaa ultraa parilla päivällä..

Mä plussasin 4+2 ja ihan tosi selkeästi. Lääkärineuvolassa 9+4 todettiin sitten kaksi pientä matkassa.
Pahoinvoiva olen oikeastaan koko ajan tavalla tai toisella. Ja tämä väsymys! Alkoivat samoihin aikoihin ehkä rv 6?

Takaisin