Kaksosraskaus

S

stellu

Vieras
Hei!
Minulla todettiin neuvolassa 8+4 viikolla että siellä onkin 2 sikiö ja sydän näytti lyövän molemmilla. Nyt parin viikon päästä 12viikon ultra ei malta millään odottaa. Keväällä minulla oli keskenmeno ja sen takia mietin kaikkea negatiivista että en uskalla olla iloinen tästä. Olen myöskin ylipainoinen. Halusinkin tietää että voiko ylipainoisen kaksosraskaus sujua ihan hyvin? Millaisia alkuraskauden oireita on ollut ja milloin ne yleensä helpottanut?
 
Täällä rv 33+1 menossa di-di raskautta. Oon ~25kg ylipainonen eikä radia lukuunottamatta oo ollu mitään häikkää raskauden kulussa. Ainut asia mikä kieli et on kaks kyydissä oli se et radi puhkes heti plussan jälkeen. Radi ruokavalion ja lääkehoidon myötä paino laski alussa jokusen kilon ja edelleen - 2kg nla:n ekaan punnitukseen verraten.
 
Mulla on ylipainoa eikä tässä kaksosraskaudessa lle ollut mitään haittaa ainakaan siitä syystä. Nyt ei edes radia ole todettu vaikka aiemmin painon ollessa korkeampi oli insuliinihoitoinen radikin. En ainakaan tässä vaiheessa koe ongelmaksi, kunhan en ala mtätä ruokaa ja kerryttää painoa "normaalin" raskauden lisäksi. Nyt painoa kyllä noussut 8kg rv 24 mennessä enkä ole kovin katsellut syömistä kun vointi herkästi menee huonoksi jos ei syö, mutta toki voisin syödä vähän terveellisemmin vielä.

Lisäähän toki ylipaino ylimääräistä rasitetta kropalle normaalisskain tilanteessa ja kaksosraskaus lisää myös rasitetta enemmän kuinnyksös raskaus. Jos muuten terve ja jatkaa järkevää arkea liikkuen kykyjen mukaan ukson ettei suuria ongelmia tule. Pahinta jos vuodepotilaaksi rupeaa ilman syytä, koska ylipainoisena tulppariski vähän korkeampi ja raskaana myös nostattaa riskiä niin kevyt liikunta kykyjen mukaan parasta ennalta ehkäisemään ongelmia. Jossain välissä voi olla että joutuu lepäilemään kuitenkin enemmän esim syntymän jälkeen joten pyrkisin välträmään ainakin sitä passiivisuutta ellei ole lääketieteellistä syytä. Olen joutunut ennenaikaisten supistuksien takia makoilemaan enemmän, mutta pyrin kuitenkin käymään päivittäin ulkona rauhallisesti kävelyllä ettei tilanne ainakaan siitä pahene.
 
Itselläni reilu 3 veet didi-pojat. Olin Reilusti ylipainoinen ja minulla lääkehoitoinen radi. Raskaus meni kuitenkin hyvin ja pojat syntyi rv 36+5 ihan alakautta. Synnytys kesti 1h20min ja syntyivät 14min välein. Koko raskauden olin vähän varpaillani ja mietin meneekö kaikki hyvin. En osannut oikein nauttia koko hommasta ja se vähän harmittaa vieläkin. Onnea odotukseen, ei sitä monikkoraskautta ihan jokainen pääse kokemaan :love7:thumleft
 
Miten on teillä raskaudet sujuneet?

Itsellä varhaisultrassa nökyi 1 mutta nt ultrassa olikin 2, aika ylläri. Meillä on "Diamnioottis-monokoriaalinen = sikiöillä yhteinen istukka ja suonikalvo ja omat vesipussi t"

Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja 3 viikon päästä on jo seuraava ultra jolloin on 16 vkoa.

Ja mulla myös reilusti ylipainoa
 
Heipsan! Itselläni ei kaksosraskautta, mutta mulla oli harvinaisempi yhtäaikainen kohdun sisä- ja ulkopuolinen raskaus. Tuo ulkoinen tietysti ”meni kesken”, mutta sisäinen jatkaa kasvamistaan :Heartred Odotan ensimmäistäni (12+5 nyt), joten paljon kysymyksiä. Nt-ultrassa kätilö kertoi että yhdistelmäseulonta ei onnistu kaksosraskaudessa ja tässä minun tilanteessani on myös epävarmaa, miten riskilukuja voidaan tulkita, kun ei tiedetä sen ulkoisen vaikutusta hormoneihin. Millaisia kokemuksia teillä on siis näistä seulonnoista? Oletteko saaneet selkeitä riskilukuja?
Kiitos ja tsemppiä kaikille odotukseen! :cheers
 
Miulta ei edes otettu niitä verikokeita kun olisivat näyttäneet ihan häränpyllyä sit niissä riskiluvuissa. Klö sano et kun niskaturvitus on ok, niin ei huolta kehityshäiriöistä.
 
Mulla otettiin seulontaverikokeet, mutta siinä vaiheessa luultiin että on vain 1, kun varhaisultrassa näkyi vaa 1. Nt ultrassa nähtiin että on kaksi. Mulle tuli kirje jossa luki että tutkimuksissa ei ole todettu suurentunutta riskiä.
 
Mutta oletteko miettinyt näitä vaunuasioita. Oon ihan solmussa kun meinas sydänpysähtyä kun näin mitä kaksosvaunut maksaa?!!
 
Mutta oletteko miettinyt näitä vaunuasioita. Oon ihan solmussa kun meinas sydänpysähtyä kun näin mitä kaksosvaunut maksaa?!!
Minulla on eri ikäisille sisaruksillekin ollut kaksosrattaat. Kirppikseltä tietysti, uutena maksavat liikaa. Kirppiksillä tuntuu kyllä löytyvän, ja monikoille on olemassa ihan omia kirppisryhmiäkin.
 
En kuulu facebookkiin niin en sieltä pääse seuraamaan.
Mutta kun vauvoille täytyy hommaa vaunutkopat ja turvaistuimet että onko jotain valmista settiä hyvillä renkailla vai täytyykö alkaa vaan rakentelee palapelia eri merkkien välillä.
 
Takaisin
Top