ErakkoRusakko

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kesäkuiset 2023
Onko palstalla muita kaksikielisiä perheitä? (Tai kolmikielisiä kuten meillä.)

Kuinka tarkkaan aiotte perehtyä lapsen kielen kehityksen tukemiseen? Puhutteko kumpikin vauvalle vain omaa äidinkieltä?

Vinkkejä? Mielipiteitä? Kokemuksia?

Myös viittomakieliset lasketaan mukaan! Itse aiomme kokeilla vauvaviittomia, sillä kaksikielisellä lapsella verbaalinen kielenkehitys voi olla hidasta.
 
Meillä olisi tulossa kaksikielinen perhe. Toki puolison kanssa puhumme Suomea, mutta hänen sukunsa on ruotsinkielinen. Joten haluamme tukea kielen opettelussa kirjojen, lorujen, laulujen ym. Muodossa. Samalla pääsen vahvistamaan omaa kieltäni 😊

Mielelläni kuulen vinkkejä kuinka voisi kielen kehitystä tukea! 😊
 
Meillä puolison olisi tarkoitus puhua lapselle toista äidinkieltään, eli englantia, ja mä sitten puhun suomea. Keskenämme puhutaan suomea, mutta esim. sisarustensa kanssa puoliso puhuu englantia. Ei oo mitään sen tarkempia suunnitelmia tai erityisesti perehdytty asiaan (vielä). Englannin kielen altistusta tulee varmaan muutenkin paljon, niin veikkaan, että oppiminen menee aika lailla omalla painollaan.
 
Me puhumme puolisoni kanssa keskenämme suomea, mutta olemme tosi tarkkoja siinä, että molemmat puhuvat omaa äidinkieltään lapselle. Hyvin on toiminut ja samalla mun oma äidinkieleni, ruotsi, vahvistuu, kun sitä käytän nykyään niin vähän. 🙈 Tarkkana pitää olla, kun välillä en meinaa löytää ruotsinkielisiä sanoja, mutta onneksi esikoinen on vielä sen verran pieni, että ehdin hetken miettiä ja etsiä oikeaa sanaa. 😅

Ymmärtääkseni yksi tärkeimmistä huomioitavista asioista on se, että kaikki ovat johdonmukaisia siinä, että puhuvat alusta asti valitsemaansa kieltä lapselle eivätkä vaihtele, vaikka keskenään puhuttaisiin eri kieltä. Muita vinkkejä en osaa antaa. 😊
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on jo kaksikielinen perhe 😊 Suomi ja viittomakieli 😁 juttelen kaiken kanssa viittomalla, puoliso puhuu suomea lapsille mutta mulle viittomalla. Meidän lapsella on coda, googlettaa jos haluatte tietää lisää 🙃
 
Meillä on jo kaksikielinen perhe 😊 Suomi ja viittomakieli 😁 juttelen kaiken kanssa viittomalla, puoliso puhuu suomea lapsille mutta mulle viittomalla. Meidän lapsella on coda, googlettaa jos haluatte tietää lisää 🙃
Oi! Teillä on CODA-perhe?

Ihanaa miten monenlaisia tyyppejä täällä palstalla on!

Kauheasti kiinnostaisi udella lisää yksityisviesteillä, mutta ehkä hillitsen itseni :D
 
Me ollaan tavallaan kaksikielinen perhe, vaikka kotona puhutaankin pelkästään englantia. Olemme mieheni kanssa molemmat kaksikielisistä perheistä, ja englanti molemmille toinen äidinkieli. Kuitenkin Suomessa asuttaessa suomen kielellä on luonnollisesti myös tärkeä rooli, ja itse puhun suomea esim. oman äitini eli lasten mummon kanssa. Miehen vanhemmat puhuvat sitten vielä kolmatta kieltä, mutta mies ei itse koe osaavansa tätä toista kieltään tarpeeksi hyvin, jotta pystyisi sitä lapselle opettamaan. Vähän sekalaista siis ehkä, mutta ollaan saatu neuvolan monikulttuurisuuden asiantuntijalta paljon hyviä vinkkejä. Esikoinen on myös aloittanut suomenkielisessä päiväkodissa, mutta ainakin toistaiseksi hän ymmärtää lähinnä englanninkielistä puhetta (kyseessä siis juuri 1-vuotissynttäreitään juhlinut taapero :smiling-eyes: )
 
Meillä myös vähän sekavaa, puhutaan miehen kanssa enkkua, joka hänen ”toinen tai kolmas” kieli ja vielä vähän mietitään alkaako puhua vauvalle omaa äidinkieltään vai enkkua. Hänen äidinkielellään ei tule toimeen muualla kun hänen kotimaassaan, joten sen tarpeellisuus on melko pieni Suomessa tai muualla Euroopassa.
Teinin kanssa mies puhuu yleensä suomea ja enkkua sekaisin.
Teinin isän piti aikoinaan alkaa puhua ranskaa hänelle mutta ei sitten pitänyt siitä kiinni joten teinillä suomi-enkku ”äidinkielet”.
 
Meille myös tulossa kaksikielinen perhe, mies kotoisin Saksasta ja se onkin hänen äidinkielensä. Keskenään puhumme englantia, tosin hän opiskelee Suomenkieltä ja minä ajattelin opetella Saksan alkeita myös. Suunnittelimme että hän puhuisi lapselle Saksaa ja minä Suomea. Vähän jännittää että toivottavasti ei mene sekavaksi 😅 täytyy perehtyä asiaan lisää myöhemmin vielä.
 
Meillä kotona aika monta kieltä, minä puhun lapselle viroa, mies puhu marokkoa, ja keskenään miehen kanssa puhuttaan englantia ja isommat lapset puhuvat miehelle englantia. Tyttö puhu hetkellä 3 kieltä ja suomi tulee lisäksi, kun aloittaa syksyllä eskarin.
Itse pelan lapsen kanssa Aliasta, silloin saa enemmän sanoja.
 
Takaisin
Top