Kaksi lh-piikkiä

Maana Mannila

Oman äänensä löytänyt
En löytänyt keskustelua ainakaan viimeisen muutaman vuoden ajalta, joten aloitan tällaisen langan.

Ootteko kuulleet tai onko jollain palstan käyttäjistä kenties kokemusta kahdesta lutenisoivan hormonin piikistä saman kierron aikana? Eli oon googletellut ja ainakin redditissä on keskustelua aiheesta, että joillain naisilla on kaksi lh-huippua samassa kierrossa ja että munasolu irtoaisi vasta toisen huipun myötä. Mietin myös, voisiko olla niin, että kaksi lh-huippua tarkoittaisi kahta irtoavaa munasolua ja näin mahdollisuutta kaksosraskaudelle.

Mä siis ostin noita Clearblue Advanced Digital Dual Hormone (tai mikä onkaan) -ovulaatiotestejä, ja sitä testiä ei saa tehdä kuin siihen asti, että pysyvä hymynaama tulee ekan kerran. Vasta uudessa kierrossa saa jälleen testata, jos raskaus ei alkanut.

Mietin täällä nyt, että voisiko mulla olla kaksi lh-huippua, koska tuo Clearblue antoi pysyvän hymyn (ilman vilkkuvia päiviä) ke-aamuna, ja mulla silloin olikin vähän ovulaatio-oireita. No nyt mulla on edelleen esim. ovislimat päällä, samoin aamulämmöt vastaa sitä, että vois olla viel follikkelivaihe. Lisään tähän kuvan mun Oura-sovelluksen lämpötilakäyrästä tältä kuulta. Oura ennustaa ovulaatiota vasta 27.1., mutta tosiaan CB-testin mukaan olis ollut tuolloin 21.–23.1. välillä. Uusi kierto alkanut siis 14.1.

Sekavaa.

Lisäys/Edit: Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa? Kipitänkö lähikauppaan ostamaan Pregcheckejä vai luotanko CB:hen? Yrityskierto nro 6 meillä nyt.

Liitteet

• IMG_9813.jpeg
    IMG_9813.jpeg
    82 KB · Katsottu: 11
@Maana Mannila Kommentoin tähän sen verran, että mulla ei nuo CB:n dual hormone-ovistestit toimineet. Sain niillä kerran myös pysyvän hymynaaman ilman vilkkuva naamoja kp 6, vaikka ovis oli kierrossa vasta joskus kp 13 tienoilla. Meillä oli vuoden yritys, minkä aikana kerkesin kokeilla aika monet testit ja mittailla aamulämpöjä. Minulla on ilmeisesti korkeat lh-tasot läpi kierron ja tuo CB:n testi oli mulle vaan liian herkkä ja tulkitsi jo alkukierron lh-tason "posina".

Mulla myös pregcheckin ovistestit saattoi näyttää oviksen aikaan räikeää positiivista kolmekin päivää. Mulle toimi onestep-ovistestit, joita monet parjaa, mut niillä sain sen yhden selkeän positestin mikä sit lämpöjen kanssa näytti selkeästi oviksen ajankohdan.

Lämmöistähän ei voi ovulaatiota tunnistaa, ennenkuin ovulaation jälkeen on ollut 3 päivää lämmöt nousussa. Uskoisin Ouran lämpöjen perusteella, et sulla ei oo ovis vielä tapahtunut. Oon itsekin oura-käyttäjä.

Kyllähän on myös mahdollista, että keho yrittää ovulaatiota kahdesti ja ovis tapahtuu vasta toisessa lh-piikissä. En tiedä miten yleistä tämä on. Sen sijaan uskoisin, että harvinaisempaa on että olisi kaksi ovulaatiota päivien erolla, koska keltarauhanen muodostuu munasolun irrottua ja alkaa tuottaa progesteronia.

Muokattu viimeksi:
En myöskään usko ns. kahteen kunnon lh-piikkiin. Sen sijaan testihän saattaa näyttää plussaa, mutta ovis tapahtuisi vasta päiviä myöhemmin, koska testit on tehty testaamaan keskimääräistä lh-tasoa väestön joukossa. Samoinhan voi olla myös toiseen suuntaan: jollain testit näyttävät aina virallisten testiohjeiden mukaan negaa, mutta silti ovuloivat ja tulevat raskaaksi.

Normaalitilanteessa on ok lopettaa testaaminen, kun tulee eka plussa. Sen sijaan osalle se voi olla liian aikaista ja ovis tuleekin paljon myöhemmin. On myös normaalia, että lh-piikki näkyy plussana muutamia päiviä ja testi vain plussa ilmoittaa, että ovulaatio on käynnistymässä. Milloin se sitten kullakin on, riippuu henkilöstä.

Kiitos kommenteista ja näkökulmista! <3

@Amand4 joo nythän mä en tiedä, mikä se lh-taso on ja mitä tapahtuu tai koska ovulaatio tulee. Voi olla, että mulla on kuten @minttutuulilla eli tuo CB:n dual hormone -testi on mulle liian herkkä. Testin ohjeen mukaan tunnistaa huippuhedelmälliset päivät, ja pysyvä hymynaama näkyy näytössä 48 tuntia ja tosiaan sen jälkeen ei saa enää testaa samassa kierrossa. Tästä vinkkelistä tuo testi ei kertonut mulle mitään, mitä en jo tiennyt. Tuo ovulaation perushomma on kyllä teorian tasolla mulle ihan tuttua huttua.

Säännöllinen kierto antaa olettaa, että ovulaatio tapahtuu, mutta kun yrittää selvittää edes suurin piirtein, että milloin, niin ei tunnu mistään saavan sitä selville. Enkä tarkoita, että pitäis saada tunnin tarkkuudella tai mitään sellaista vaan lähinnä sitä, että onko se nyt seuraavan 48 h vai seuraavan 96 h kuluessa. Yhdyntöjen ajoittaminen ovulaation paikkeille olisi kuitenkin aika tärkeä juttu, jotta raskaus vois edes teoriassa olla mahdollinen.

Pitänee jatkaa testailua tuolla nyt ainakin niin kauan kuin tikkuja riittää ja miettiä tulevia testejä sitten sen jälkeen. Myös ihan ilman testejä on menty välillä.

@minttutuuli joo siltä se nyt oireiden valossa vaikuttaa, ettei ovulaatio vielä tapahtunut, vaikka esim. pientä vuotoa oli keskiviikkona, kun CB antoi pysyvän hymyn. Nyt kuitenkin ovulaatiolimat edelleen ns. päällä. Samoin Ouran käyrät näyttäis, että ovulaatio ei oo viel tapahtunut. Oon yrittänyt etsiä jotain logiikkaa esim. siitä, että onko aiemmissa kierroissa ollut jotain trendiä ennen ovulaatiota, mutta en oo löytänyt. Joskus muutama vuos sit oli kovia ovulaatiokipuja, muttei niitäkään enää viime aikoina oo ollu, harmi.

Kannattaisiko sun kokeilla niitä normi halpoja liuskatestejä ja tehdä niitä jopa kaksi päivässä? Näkisit miten piikki lähtee muodostumaan ja miten laskemaan. Itse kokeilin tuota ja pidin toimivana systeeminä. Ja toki eihän tuokaan välttämättä tuo lisäarvoa, mutta jos kovin vielä vahvistuu ns. ekan plussan jälkeen, niin saisit vähän suuntaa asiaan. Ja sit koitat yhdistää lämmöt, limat ja luteaalivaiheen oireet tuohon palettiin.

@Amand4 joo näin just ajattelin toimia, että ostan halppistestejä ja teen niitä kahdesti päivässä sen jälkeen, kun cb on antanut pysyvän hymyn (tai jos antaa vilkkuvan, niin siitä alkaen). Lähinnä, että näkis just vähän osviittaa, että mitä täällä mun kropassa oikein tapahtuu. Se varmaan menee ensi kiertoon, jos tästä nyt ei tärppää. Sit mul on tosiaan MaybeBaby-sylkitesti käytössä (sai kaverilta lainaan), mistä pitäisi nähdä, miten estrogeenit nousee. Senkin kanssa mulla näkyy niitä jääkiteitä/saniaiskuvioita enemmän ja vähemmän joka päivä ja voi muuttua myös kesken päivän, vaikka oon 4 h syömättä ja juomatta ennen kuin otan uuden näytteen.

Jossain kohtaa pitää varmaan puhaltaa peli poikki ja olla taas ilman mitään testejä, ettei tää rupea pyörittään elämää liikaa. xD

Takaisin