Kakkosen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Libra
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Libra

Sanavalmis juttuseppä
Lokakuunmammat 2014
Maalismammat 2017
Onko täällä muita kakkosen odottajia? Millainen ikäero tulossa? Millä fiiliksillä? Jännittääkö vai onko rennompi raskaus? :) Tässä ketjussa voitaisiin antaa vertaistukea. :)

Itse odotan kakkosta ja tulossa olisi 2,5 v ikäero. Mua jännittää, miten esikoisen kanssa menee... Edessä on isot jutut, pottakoulu ja isoon sänkyyn nukuttaminen - sekä sisaruksen saapuminen. Miten muilla?

Täällä samoja mietteitä :) ikäeroa tulee 1v 9kk! Jännittää tässä raskaudessa paljon enemmän kuin viimeksi..viimeksi kaikki oli niin uutta ja jännää ettei niin paljon pelännyt mitä kaikkea voi tapahtua. Nyt olin ihan hermona kun kävin nt-ultrassa!
Vähän stressaa miten se arki lähtee kahden kanssa sujumaan. Mitenkä aika riittää kaikkeen? Miten pitää huoli ettei esikoinen tunne jäävänsä vaille huomiota? Ja just tuo pottailu, isompi sönky ja vielä pitäis löytää isompi kämppä ja muuttaakin ennen kakkosen syntymää.. 6kk aikaa, ei kiirettä :D

Täällä on tulossa pikkukakkonen! ❤

Ikäeroa tulee n. 1v 1kk :)

Mullakkin vähän jännittää, että miten huomio riittää esikoiselle, mutta onneksi meitä on kaksi. :) sekin tietty mietityttää, että osaako poika edes tuolloin vielä kävellä, mutta uskon kaiken menevän hyvin. :)

Täällä kanssa toista odotetaan! :happy:

Ikäeroa tulee 1,5 vuotta, kovasti jännittää miten tullaan selviämään, kun tuo ensimmäinen on aika vaativa prinsessa ja vielä kovin mustasukkainen. :-D Tulevia nukkumajärjestelyjä täälläkin on mietitty, mutta en ole vielä keksinyt ratkaisua, todella toivon, että joku tässä ketjussa osaa jossain vaiheessa antaa hyviä vinkkejä.:smug:

Toinen raskaus on ollut paljon pelottavampi kuin ensimmäinen, silloin mentiin rennosti, eikä juuri uhrattu ajatusta sille, mikä voisi mennä pieleen. Tätä toista kun alettiin heti yrittää tosissaan, eikä niin kuin ensimmäisen kohdalla, että tulee jos on tullakseen. Nyt muutenkin osaa jo ymmärtää riskit eri tavalla, ekaa odottaessa oli niin tohkeissaan ja silloin oli autuaan epätietoinen ongelmista, joihin on törmännyt myöhemmin. Kun kerran jo tipahdin pilvilinnastani tämän raskauden aikana uskoen, että raskaus keskeytyi, niin harmittaa, kun ei enää samalla lailla uskalla iloita tästä onnesta mikä meillä on käsillä. Todella toivon, että tulevassa nt-ultrassa kaikki olisi hyvin ja voisin edes kunnolla hymyillä ajatukselle, että sisälläni kasvaa uutta elämää.:rolleyes:

Täällä kanssa toinen tulossa, ikäeroa tulis vähän vajaa 1v 2kk :)

Tää raskaus on pelottanut paljon enemmän, molemmat raskaudet on alkaneet heti ensi yrittämällä, tai ei ees oo tarvinnut mitään yrittää, ollaan vaan annettu lapselle lupa tulla ja hupsis :D Nyt kun edellisestä synnytyksestä oli vain n. 5kk, niin alussa koko ajan pelotti, onko kroppa valmis ja meneekö kesken jne.. Myös ahdisti, kun ajatteli, että ei voida olla niin onnekkaita, että toinenkin tulisi näin "helposti" ja koko ajan odotti pahinta. Nyt myös jännittää maanantain nt-ultraan meno! Mulla oli sitä verenvuotoa 6-8 viikoilla ja pikkuinen oli kyllä 7+4 hengissä, mutta silti vähän jännittää kuinka masussa voidaan.. Tosin onneksi saamani seulaverikoe arvot oli niin korkeat, että luulisi pikkuisen olevan ihan kasvaneen niinkuin pitää :)
Ekan kohdalla tiesin olevani raskaana tyyliin heti ovulaation jälkeisenä päivänä ja huutelin ja hehkutin raskautta heti kaikille, enkä ees ajatellut, että joku keskenmeno vois tulla :hilarious:

Jonkin verran mietityttää, kuinka pärjätään kahden näin pienen kanssa, mutta onneksi mies ois jäämässä kotiin ensi kesäksi, joten siitä on tosi paljon apua :) Hän pitää esikoisen isäkuukauden, ensivuoden kesälomat ja osan tämänkin kesän lomista vasta silloin putkeen :)

Tännekin toinen tulossa ❤ Meillä tulee ikäeroa 4v2kk. Toisaalta olen tuohon ikäeroon tosi tyytyväinen koska tyttö on jo niin iso että hänestä on jo apua ja hän osaa tehdä itse asioita, on ollut jo vuoden täysin kuiva jne. Toisaalta ikäero on niin iso, ettei näitä kahta voi edes laittaa samaan huoneeseen nukkumaan, kun pienempi joskus muuttaa meidän makkarista pois. Jos tuo tapahtuisi vaikka hänen ollessaan kaksi vuotta niin esikoinen olisi jo kuusi ja menossa eskariin :) Heidän leikkinsä tulee olemaan ihan erilaiset. Uskon kyllä että tyttö ottaa pienen hyvin vastaan sillä hän on tosi kiltti kaikille.

Sitä jännitän eniten että miten jaksan kahden kanssa kun mies on maanviljelijä ja maitotilallinen ja pitkiä päiviä pois, varsinkin kesällä.

Täälläkin toinen tulossa, ikäeroa tulee noin 1v 11kk.

Meilläkin molemmat raskaudet alkoi heti kun vaan sai luvan tulla, joten olen minäkin tämän toisen kohdalla ollut paljon epävarmempi. Just noi "voiko muka nytkin kaikki mennä yhtä hyvin kuin viimeksi"- ajatukset on tuttuja. Mutta sitten taas toisaalta olen koittanut olla yhtä rennoin mielin kuin esikoisen aikana, harvoin näihin asioihin kuitenkaan itse voi vaikuttaa :)

Vähän on mietityttänyt tuo miten aika riittää molemmille ja miten itse jaksan,esikoinen kun on varsinainen energiapakkaus.. miehelle kyllä ilmotin jo, että ens kesänä saa olla piiikkasen enemmän kotona, sillä kun on osa isyyslomista pitämättä ja kesälomia vaikka kuinka paljon jne:grin

Hei mua kiinnostaisi mitä muut ovat miettineet tuplarattaiksi? Mua ei yhtään kiinnostaisi alkaa kaivelemaan tietoa hyvistä ja kätevistä tuplista, niin ajattelin jos joku olisi perehtynyt jo aiheeseen. :)

Ja kokemukset teiltä, joilla on jo kokemusta tuplista, ovat enemmän kun tervetulleita! ;)

Hei kiva että tällainen ketju perustettiin! Ite en ole vaan saanut aikaiseksi, vaikka kaivannut olenkin tätä :)

Meillä tulee (jos nyt kaikki menee hyvin) ikäeroa 1v 5kk. Tämä raskaus on todella ollut erilainen juuri noiden em huolien ja pelkojen vuoksi, etenkin kun tähän väliin tosiaan mahtui vieläpä yksi km maaliskuussa.

Ollaan kanssa oltu onnekkaita, että heti kun alettiin yhtään täsmäämään (tai minä aloin) kuukautisista ovista suunnilleen, niin eka ja tämä sai tärppinsä samantein. Tuo maaliskuun km (eli raskauduin tammikuussa heti ekojen menkkojen jälkeen ekasta seksi kerrasta) teki sen, että totta kai tässä on olleet pelot läsnä. Ainakin hommatun kotidopplerin avulla masuasukin sydän pomppii, nt ultra jännittää hulluna kun tätä ikääkin alkaa olla ja riskit sen myötä kasvaa. Viimeksi sinne vaan mentiin tyyliin katsomaan vaavia ja saamaan ultrakuvat. Nyt jännittää nt sekä rakenneultrakin.
Ja pitikin mennä vertailemaan nyt sitten omakantaan jo tulleita tuloksia kahdesta arvosta se hcg ja mikä se toinen onkaan, olivat viimeksikin kyllä matalia mutta nyt vieläkin matalampi tuo hcg.. Mutta yrittänyt viilentää päätä ajatuksella että se niskaturvotus sen sitten ratkaisee ja vaikka hälyttäisi niin ei automaationa mitään vielä tarkoita jne..

Jos ja kun toivon mukaan loppuun asti tällä kertaa mennään, niin todellakin jännittää että miten sitä jaksaa.. sen verran tuoreessa muistissa alun imetykset yötä päivää, esikoinen on kait suhteellisen hyvä ollut nukkumaan vaikkakin heräillään toki edelleen välillä enempi ja vähempi (nyt hampaiden takia). Esikoinen on hirmu rohkea, reipas ja touhukas, ja on ollut sitä superisti koko ajan. Nukkunut todella vähän päikkäreitä sitten tuolta 4kk iästä lähtien ja se juuri jännittää, että miten sitä saa koskaan päivisin enää levättyä kun nukkuvat ristiin ja eri aikaan ja miten zombieksi sitä tulee.

Ajatus siitä, että äitini jää eläkkeelle vuoden lopussa ja muuttaa meidän lähelle satojen kilometrien päästä auttaa sentään vähän. Hän on sitten apuna kun mies töissä. Miehellä kanssa kokonaan onneksi isyyslomat esikostakin pitämättä, kesä edessä jne joten on varmasti avuksi hänestä.

Toisaalta nyt esikoisen jälkeen tietää suunnilleen mikä rumba edessä ja että vaiheet seuraavat toisiaan, eikä se yövalvominen TOIVON MUKAAN kestä koko ensimmäistä kuopuksen vuotta. Ehkä eniten pelottaa että tuleekin toinen joka valvoisi kaikki yöt, järkihän siinä hommassa lähtisi vaikka siitäkin jotenkin selviäisi.

Mutta täytyy koittaa ajatella myös positiivisia juttuja, on kiva ajatus että saadaan pikkusisarus ja heistä on toisilleen ajan myötä seuraa, pieni ikäero niin tulevat toivottavasti erottamattomiksi. Hauskaa nähdä miten typy suhtautuu kaikkeen, on tuollainen aika hellivä ja hellyyttävä tapaus, juottaa nyt jo pehmoilleen vettä ja syöttää, ostettiin jo pikkuinen eka vauvanukke jota nyt hellii ja retuuttaa ja on kova antamaan haleja ja pusujua meille ja leluilleen tai kirjojen hahmoille välillä :Heartpink

Mutta onhan tässä monta jännittävää mutkaa vielä matkassa, sekin jännittää miten sitten lopussa esikon kanssa jännätään loriseeko lapsivedet hänen jalkoihin/päälle ja mitäs sitten keksitään :grin:eek:

Enpä oikein tiedä mitä odottaa, esikoinen kun oli niin helppo tapaus, että toivotaan samaa tälläkin kertaa. Arkea helpottaa tietty esikoisen ikä, ei ihan pikkuvauva mutta uhmakas toki. Hän oppi myös 1v4kk ikäisenä päiväkuivaksi, joten sekin auttaa varmasti paljon kaikkea vaipparumbaa.

Ehkä vähän nukkumisjärjestely mietityttää,että nukutaanko kaikki perhepedissä, siirränkö esikoisen sängyn samaan huoneeseen vai mitenkä. Tuntuu vaan kauheen kylmältä laittaa esikoinen omaan huoneeseen ja muu perhe nukkuu samassa sängyssä, kuitenkin läheisyys on a ja o perheessä. Vauvan vieressä tosin ei pysty esikoinen nukkumaan kun pyörii ja potkii..

Onpa kiva lukea, että monilla on samoja ajatuksia! Minäkin olen äimistynyt nopeasta raskautumisesta. Nyt mietin paljon sitä, miten paljon toinen vauva valvottaa ja miten siitä selviämme aktiivisen ja huomiota vaativan (kirjaimellisesti :)) taaperon kanssa. Itkemmeköhän kaikki kuorossa aamukolmelta? Hehe. :)

Sekin jännittää, miten löytyy omaa aikaa. Nytkin se on jo kortilla. Mutta niin todella tärkeää - olen aina paljon parempi äiti, kun olen käynyt vaikka yksin kävelyllä. Meillä ei tosiaan ole sukua lähellä eikä läheisiä ystäviä, koska olemme juuri muuttaneet uuteen kaupunkiin. Työssäkäyvinä pikkulapsen vanhempina verkostoituminen on ollut heikonlaista.

Miten te olette järjestäneet omaa aikaa? Vai oletteko? :)

Ehkä vähän nukkumisjärjestely mietityttää,että nukutaanko kaikki perhepedissä, siirränkö esikoisen sängyn samaan huoneeseen vai mitenkä. Tuntuu vaan kauheen kylmältä laittaa esikoinen omaan huoneeseen ja muu perhe nukkuu samassa sängyssä, kuitenkin läheisyys on a ja o perheessä. Vauvan vieressä tosin ei pysty esikoinen nukkumaan kun pyörii ja potkii..

Itselläni ei ole kokemusta perhepedistä, mutta tuttuni lisäsivät kakkosen tultua esikoiselle sängyn samaan huoneeseen, perhepedin viereen. Tavallaan siis jatkeeksi. Yksi idea. :)

Minuakin mietityttää nukkumisjärjestely. Nyt 24kk tyttö nukkuu vielä pinniksessä, omassa huoneessaan, mutta pinnis täytynee vapauttaa jossain vaiheessa. Eli siirto taaperosänkyyn on edessä. Nyt en uskalla edes ajatella sängynvaihtoa, koska rikkonaiset yöt eivät houkuta. Tuntuu, että tutista vieroituksen jälkeen on ollut yhtä hullunmyllyä lomineen ja yöheräilyineen.

Ideoita otetaan vastaan. :D

Sivuvaunu olis varmaan yks hyvä, mutta esikoisenkin imetin sellasessa koomassa, että tissi jäi paidasta ulos ja esikoinen nukahti mun kanssa siihen paikkaan :D Eli sivuvaunukin on huono, koska en pysy koko imetystä hereillä mitenkään ja en jaksaisi näin siirtää takaisin. Sängyn laittaminen viereen voisi olla myös, mutta entäs sitten kun esikoinen herää ja ryömii viereen.. ei pari vuotias vielä tajua varoa vauvaa :confused: Huonekaan ei mikään kauhean kokoinen ole, joten tila tulee loppumaan kesken. Ja sitten yölliset vaipanvaihdot, mihin esikoinen heräisi ja ja...

Onhan tässä vaikka ja mitä, mutta turhaan niillä on vielä päätä vaivata, ei sitä tiedä mitä taitoja esikoinen puolen vuoden päästä osaa, onko uhma tai vaikka joku eroahdistusvaihe vai mikä, mikä oleellisesti vaikuttaisi uuden vauvan tuloon.

Meillä siirryttiin junnusänkyyn heti vuoden jälkeen ja ei ainuttakaan ongelmaa asiassa. Tosin esikoinen oli ja on edelleen sellanen joka perheen unelma lapsi. Nukahtaa itse, oppi itse potalle, vierottui itse tutista jne. :D Tää varmaan tulee niin kostautumaan nyt, kun näin helpolla ollaan päästy.

Auttaiskohan, jos ottais yhden sivun pois ja sitä kautta lähtis harjoittelemaan sängyn vaihtoa?

Meillä kyllä jo neljäs tulossa, mut kahden nuorimman ikäeroksi tulee 1v3kk. Meinattiin jatkaa perhepedissä, että vanhempi nukkuu miehen puolella junnusängyssä ja nuorempi sitten sivuvaunussa mun puolella tai samassa sängyssä jos ei sivuvaunuun suostu. Meillä oli nyt vauva-aikana yöllä punainen himmeä valo koko yön päällä, näki vaihtaa vaipan. Onneks yökakat loppuivat melko aikaisin, ei enää vaippaa tarvinnut vaihtaa öisin, niin saatiin makkari taas aivan pimeäksi :) Öisin ei ole vauva itkenyt, ininästä/pyörimisestä tms tissi suuhun/maidon lämmitykseen ja kaikki sai rauhassa jatkaa unia... Saa nähdä onko yhtä tyytyväinen vauva tuo seuraava, esikoinen meillä vain itkenyt yötä päivää, mut oli moniallerginen ja refluksi vaivasi.

Tupliksi meille tulee emmaljungan twin ceroxit tai twin city crossit. Ovat jykevät, saa työntösuunnan muutettua, iso kuomu, muksut vierekkäin. Lenkkeilen paljon ja tuplilla saa tuotua isommatkin ostokset kaupasta kuin pari maitopurkkia, niin siks on meidän valinta. Kahdella isommalla oli 2v2kk ikäerolla twin ceroxit ja pitkään meni lenkkeillessä. Maalla asuttiin tuolloin ja sinne ei mtn kääntyviä pyöriä tms rimpuloita voinut edes ajatella.

Hei mutta olkaa naiset tyytyväisiä jos teidän miehet saa pitää kesälomaa. Mun mies pitää vuodessa lomaa ehkä kaksi viikkoa, eikä todellakaan putkeen vaan päivän siellä ja toisen täällä :) Kuulostaa niin kadehittavalta että joillain mies on useamman viikon putkeen lomalla. Sitä kannattaa arvostaa!

Joo ei täälläkään miehellä ole ollut kesälomaa sitten... ikinä. Viimeeksi se kolmiviikkoinen isyysvapaakin meni osastolla ollessa, eli kotiin sain jäädä heti yksin. Miten noi lomat muuten menee, kun miehellä on esikoisesta se 50pv käyttämättä? Saako olla mun kanssa samaa aikaa vai ei?

Lillie, kokeiltiin lomalla ihan huvikseen taaperosänkyyn nukuttamista ja nukahti ihan ok, mutta se järjetön itku alkoi ja jatkui läpi yön. Ei tosin noussut pois, joten se on ehkä positiivista. :)

Meillä on kaikki isommat muutosvaiheet olleet painajaismaisia. Tutista luopuminen on ollut sellainen show, että mies osti jo uusia tutteja! Ei sentään niitä ole annettu, mutta oikeasti mietin jo, että antaa imeä tuttia teini-ikään 24/7 - jos ei hampaita ois. ;) Pottakoulutus on samaa takkuamista, tyttö ei halua potalle vaan haluaa vaipan. Valvotaan jo nyt yöt painajaisten takia, joten en jaksa pottakoulusta vääntää - kai ne kaikki ovat ennen kouluikää kuivia? :)

Entä jos pistätte patjan siihen taaperosängyn viereen ja toinen nukkuu siinä? Sitten sitä patjaa kauemmas ja kauemmas ns. tassutellen totuttelisi sänkyyn :)

Mä oon aina ajatellut, että jokainen omaan tahtiin. En oo vielä pinnasängyssä vaipat jalassa ja tutti suussa nukkuvaa koululaista tavannut. :p Esikoisen kohdalla kokeiltiin pottailua ja vaipattomuutta heti 1v iässä, mutta silloin ei napannut niin annoin olla. Yhtäkkiä päätti siitä itse menemään potalle ja sen jälkeen on vaipat olleet vain yöksi. Sänkyyn siirtäminen tuntui paremmalta, kuin pinnasängyssä pää punaisena karjuminen, joten ihan sen vuoksi vaihdettiin sänkyjä heti janse onnistuikin.

Takaisin