Kakka asioita

Meilläkin onneks kakkaa tulee 1-4 kertaa päivässä. Kiinteiden alotuksen jälkeen meni pari viikkoa että maha alkoi toimimaan paremmin, aluksi kakki vain joka kolmas päivä.
 
Mä aiheuttin vauvalle nyt Levolacilla ja luumulla ripulin ja ilmavaivat. Yö oli taas tosi levoton. Oeh...haluaisin nukkua kerrankin kunnon yöunet. Mutta olen jo puoli vuotta pärjännyt, pärjään varmaan viellä saman verran :p
 
Tänää tuli pitkästä aikaa niskakakat... Ei oo kyllä ollu niitä ikävä :grin No ainakii vatsa toimii.
 
Meillä pojan vatsa toiminut jo pitkään säännöllisesti. Nyt taas melkein viikon ollut maha kovalla jostain syystä ja saanut kaikki kikkakolmoset ottaa käyttöön. Ähisee välillä mutta mitään ei tuu :sad001 taas varmaan joku suoliston kehitysvaihe kun mikään ei ole muuttunut. Toki nyt vähemmän syöty kun poika ollut toipilas
 
Meillä kakataan 2-3 kertaa päivässä. Pottaan tullu monet kerrat, kun ruuan jälkeen käyttää ja alkaa vähitellen äiti oppia pojan suoliston rytmin :D
 
Meilläkin pottailu alotetaan kunhan oppii tukevasti kävelemään, näin esikollakin.

Oonkin miettinyt että oppiikohan kuopus nopeemmin potalle kun isosiskokin käy:confused: liekö vaikuttaa asiaan...esikko oppi täysin kuivaksi keväällä, ikää oli se muutama kuukausi reilu 2v. Päiväkuiva oli viime kesästä asti, vahinkoja tietty sattui ja vierailla pidettiin varulta vaippaa sekä yöllä.
 
Meillä kiikutetaan poika potalle kun alkaa kakkaa ähisemään, istuu siinä vaippa päällä ja housut jalassa. Ajattelin et jos vaikka auttais yhistää potalla istuminen kakkaamiseen ni oppii sit siihen joskus ite, ehkä :grin
 
Monena aamuna vaippaan tulee tavaraa aamupalan jälkeen, mutta se tulee n. tunnin sisällä, eikä joka päivä. Meillä ei siis vielä mahdollisuutta potalle. Potta kyllä hankittu.
 
Mulla on kaksi ystävä perhettä joiden kaikki lapset on pissatettu ja kakatettu vauvasta saakka, välillä auki otettuun vaippaan ja välillä pottaan/lavuaariin.. mutta eivät oo itse sen aiemmin oppineet tunnistamaan tarvetta tai hoitamaan asioitaan kun meilläkään, osa jopa hitaammin.

Se kai vaatii vanhemmalta sitä että huomio ja opettelee tunnistamaan lapsen tarpeen mutta ei lapsi ainakaan tällä kokemuksella mitä mulla on niin ei siihen kuivaksi oppimiseen oo vaikuttanut..miten muilla joilla kokemusta?

Potallehan totuttelu on hyvä alottaa heti kun vaave itse siitä tykkää, jotkuthan saattaa ihan pelätäkin mokomaa kapistusta ens alkuun..
 
Meillä esikoinen aloitti pottailun 6 kk iässä ja oppi täysin kuivaksi 2-vuotiaana (yövaippa varmuudeksi edelleen, kun 3 v lähestyt, mutta herää kyllä jo yölläkin pissalle eli pitäis vaan äidillä rohkaistua jättään se pois). Ei varmasti kuivaksi oppiminen ole suhteessa aloitukseen, mutta meillä ei missään vaiheessa esikoisella ollut pottakammoa, kun se oli alusta asti jo niin automaatio. Totuttamisen lisäksi meillä perusteena ihan vain vaipoissa säästäminen ja onhan se kivempi kipata ne kakat potasta pyttyyn, ku vaipasta. Lapsen serkulla taas ollut vaikeuksia tottua potalla käyntiin, kun oli aloittaessaan lähemmäs 2-vuotias. Ei käy edelleenkään yli 2,5-vuotiaana potalla. Pääasia, ettei potalle pakoteta. Kaikki ne oppii kuiviksi kuiteski.
Pikkumies istuu potalla innoissaan! Se on paikka, jossa yhdessä luetaan tai touhutaan muuta (potta kodinhoitohuoneessa). Joskus istutan potalle keittiössä ja tai olohuoneessa (ei matolle :wink), jos itse touhuan muuta. :)
 
Muokattu viimeksi:
Pojalla oli viime viikon alussa jonkin moinen vatsatauti. Ripuloi yhden päivän. Meni sitten onneksi ohi.
Nyt sen jälkeen kakka selkeesti muuttunut. On väriltään hieman tummempaa, löysempää ja haisee välillä hieman makealle, välillä saattaa olla ruuanjämiä varsinkin jos syönyt kaupan valmisruokaa. Mutta ei siis ole erityisen löysällä. Maitotuotteet oli viime viikon tauolla mutta nyt oon taas antanut. Siis piimää ja raejuustoa saa. Tämä mulle uutta kun aiemmin pojan vatsa ollut herkästi kovalla ja päivittäin sai aiemmin antaa luumua että toimii edes jotenkin. Nyt ei ole enään sitä ongelmaa:D kai on vaan joku suoliston kehitysvaihe ollut, tuntuu vaan oudolta kun tota luumua ei enään tarvitse..
 
Joo, meillä saa luumua mutta välillä pidetään pitkiäkin taukoja, sitten taas teen luumusosetta ja saa sitä, sitten se loppuu ja on ilman. Ja saa banaania. Välillä kakka kovempaa, toisinaan ei, enkä ole huomannut selkeää yhteyttä enää luumuun.

Ilmeisesti monipuolistunut ruokavalio ja/tai suoliston kypsyminen helpottaneet vatsan toimintaa. Liikkuukin toki enemmän kuin aiemmin.

Olihan se hirveää aikanaan kun vatsa ei toiminut, mutta hyvin senkin on jo unohtanut. Ja ne huutokonsertit :sad001
 
Pitäisköhän huolestua, kun meidän neidin tuotokset edelleen löysää? En muista milloin olisi ollut kiinteämpää.. Voiskohan olla allergiaa vai onko mahdollista että suolisto edelleen kehittymässä vasta..?
 
Meillä vaihtelee tosi paljon, välillä hyvinkin kovaa, toisinaan semmosta puuroa. Eikä mitään tietoa, miksi vaihtelee.
 
Miten löysää Makarelli? Meillä melkein aina sellasta puuroa, tosi harvoin kovempaa.
 
Meillä kans sellasta liiskaantuvaa :D jos ehditään potalle niin sitten pysyy kasassa
 
No ehkä tuo puuro kuvastaa hyvin :) tuntuu vain että kun sitä on yleensä myös paljon, niin onkohan kaikki ok. Toisaalta olen ajatellut että ehkäpä tuo rintamaito tekee vieläosansa.
 
Takaisin
Top