Kakka-asiaa...

Ninnukka

Oman äänensä löytänyt
Moips, tällainen kiva aihe kuin vauvan kakka, josta voimme jakaa kokemuksia ja kysyä toisten kokemuksia. Itse voisin heti aloittaa...

Tultiin tänään kotiin pojan kanssa, joka on sen 3 vrk vanha. Laitoksella tuli kakkaa varmaan melkein kymmenkunta kertaa, mutta joka kerran vauvan pihkaa. Nyt kun kotiin päästiin ähisee ja itkee kun mahassa kipristelee, sekä piereskelee pahan hajuisia pieruja, eli siis oikeaa kakkaa odotellessa... Onko muilla ollut tällaista, ja mitä voisi tehdä kaveria auttaakseen? Minulla eilen "pamahti" maito rintoihin ja melko hyvin taitaa jo sitä saada, eli voisiko ihan ähkyyn asti syödä tms...? Ja kuin kauan teillä on mennyt niin sanottuun oikeaan kakkaan?

Ajattelin kyllä vauvalaan huomenna soitella, jos kakkaa ei näy, mutta onko kohtalotovereita?
 
helmikuisista kurkin. Eli voi hotkia, tai siis jos on just noussut maito niin tottakai sitä tuleekin kauheesti enempi niin pääsee herkemmin ilmaa väliin syödessä mikä tekee mahavaivoja. Mahavaivoihin voi auttaa jumppailemalla, eli ihan nostelet jalkoja ja "veivailet" niitä, myös mahan tai selän silittely ja hieronta saattaa auttaa. Jos panttaa kakkaa niin kokeile hieroa myös jalkapohjia ja painella niitä. Siellä on suolistopisteitä. Meidän poika meinaan oli mahakipuinen ja kakkapanttaaja alusta asti, niin tullu kaikki kokeiltua. Pisin aika meillä oli viikko ilman kakkaa ja tosissaan meilläkin sitä tuli synnärillä PALJON. Mutta kun jos synnärillä sai korviketta (jos maito nous nyt vasta kunnolla?) niin äidinmaito voi kanssa jumittaa mahaa aluksi, näin meillä ainakin kun vaihtu ruoka ;D kun mulla nous maito kunnolla vasta joskus 6-7pv syntymästä.
Ja älä huolestu, vauvoille on yhtä normaalia kakata 10 kertaa päivässä kuin kerran 10 päivässä ;)
 
Meidän pojulla on myös mahavaivoja. Piereskelee ihan hirveesti ja "löräyttelee" pahan hajuisia kakkoja. :D Joskus kesken syönnin alkaa huutamaan, ja just sen takia kun kipristelee mahaa niin paljon. Itse nostan pojan mun olkapäille ja taputan selkään tai peppuun, niin se auttaa. Ja sit kun poika röyhtäisee, niin kitinä loppuu joskus siihenkin. :)
Mun äidin luona on kiikkukeinu ja siinä kun istuu vauva sylissä ja keinuu, niin nukahtaa nopeasti, ja auttaa meidän pojalla ainakin mahan kipristelyihin. Että kannattaa kokeilla kiikkumista jos mahdollista. Ja meillä poika syö välillä itsensä ähkyyn, ja ilmaakin taitaa samalla mennä mahaan, joten siitä johtuu sen mahavaivat. :/
 
Meillä tuli laitoksella kakkaa ihan koko ajan, jatkuvasti sai olla vaihtamassa vaippaa ja muutamaan otteeseen plöräytti lattialle ja pesualtaaseenkin pesumatkalla :D Kotona jatkui sama meno mutta nyt tänään on neljäs päivä että kakkaa kerran päivässä vaipan ihan täyteen, tai siis kolme päivää on näin tehnyt nyt, tän päivän kakkoja ei oo vielä kuulunut. Piereskelee kovasti ja muutaman kerran itkeskellyt kun on pierettänyt. Ei kuitenkaan mitenkään paljon ole itkenyt, enemmän öhisee sen mahansa kanssa ja rauhottuu kun tulee paukku. Mutta se johtunee juurikin siitä, koska mennään aika pitkälle korvikkeiden kanssa tänä päivänä. Odotan kauhulla mitä nuo D-vitamiinitipat tekee typyn masulle :/ Ne pitäs perjantaina alottaa. Tyttö syö pullosta, ihan tavallisesta ja röyhätytän muutaman kerran syötön aikana, itse oon huomannut sen auttavan ilmavaivoihin. Ja se muuten vääntää sen päivän kakka-annoksen ainoastaan sitterissä ollessaan makuuasennossa niin että peittoa on jalkojen alla kohottamassa niitä.
 
Meitin neiti (2kk ja rapiat) on varsinainen mestari-panttaaja (imetän, tarvittaessa saa lisäksi korviketta). Alkuun masu toimi oikein mallikkaasti, useammin kuin kerran päivässä. Sitten väli alkoi pidetä, 12-15 tuntiin... vuorokauteen-kahteen... ja nyt lopulta reiluun 5 vuorokauteen. Pääasiassa likka on pirteä ja jaksaa seurustellakin syöttöjen välissä. Kärttyisäksi menee vasta juuri ennen "ison jytkyn" saapumista (samana päivänä tai edellisenä), kitisee ensin ja päästää sitten kamalan hajuisia pieruja. Ja sitten kun se kakka viimein tulee, on se sellaista puuromaista/vellimäistä vauvan kakkaa, joten en ihan ummetukseksikaan tätä kutsuisi - eikös siinä tuotos ole todella kova pötkäle? (ainakin aikuisilla).

Juttelin asiasta alkuun neuvolan terkkarin kanssa, joka rauhoitteli, että ilmiö on sangen tavallinen rintamaitolapsilla eikä aihetta huoleen ole, kun kerran tyttö on virkeä eikä hänellä ole esim. kuumetta. Kotikonsteiksi neuvoi juurikin tuon jumpan, hieronnan ja kylvyn (rentouttaa). Lisäksi kehotti juottamaan tytölle n. 1tl keitettyä, jäähdytettyä vettä, josko se saisi massat liikkeelle. No eipä saanut ei, sen paremmin kuin nuo muutkaan konstit.

Terveyskeskukseen eivät suostuneet ottamaan meitä edes vastaan, sairaanhoitaja puhelimessa ei antanut juurikaan uusia konsteja kokeiltavaksi. Sanoi vain, että vauvojen sisuskalut ovat vielä niin kehittymättömät, että jo sekin aiheuttaa joillekin tällaista vaivaa. Erään mammakaverini vinkistä vaihdoin kuitenkin d-vitamiinit öljypohjaisesta vesipohjaiseen Jekovitiin. Vaihdosta on vasta pari päivää, joten vaikea vielä sanoa juuta taikka jaata niiden vaikutuksesta. Sairaanhoitajan mukaan tuota uutta d-vitamiinia pitää antaa ainakin viikko ennen kuin alkaa harkita seuraavaa siirtoa eli esim. korvikkeen vaihtamista. No, katsotaan. Vakavassa harkinnassa vyöhyketerapeutille meno, josko se saisi tasapainotettua neidin masun toiminnan hiukan säännöllisemmäksi.
 
Meidän keskosneitillä (syntyi 3kk etuajassa) sairaalassa kakkaa tais tulla joka päivä, mutta kun päästiin kotiin, tyyli muuttui heti. Panttaa ja saattaa mennä 3-5 päivää ennenkuin massu toimii. Oon näin jälkikäteen miettiny, että ehkä meillä teki kokonaan korvikkeeseen siirtyminen (omaa maitoa ei noussu, sairaalassa sai luovutettua + omaa sekasin) sen, että vatta meni kovalle. Nyt taas kun ollaan siirrytty kiinteisiin (peruna-porkkana-bataatti), on kakka ollu kovaa "kissankakkaa", jota saadaan välillä löysytettyä luumusosetta maistelemalla päivittäin pari kolme teelusikallista. Kyllä se ajan mittaan rauhottuu, näin uskon. Ja kun vaavi oppii vähän ite liikkumaan lattialla, niin sekin auttaa masuntoimintaan!
 
Takaisin
Top