Kahvinjuonti

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Juotko kahvia, millaista ja kuinka monta kuppia? Mustana vai maidon tai kerman kanssa? Entä lisäätkö sokeria? Vai oletko ennemmin teen ystävä?

Itse olin ollut kuukausia kahviton, kun plussasin. Loppuraskaudessa, kun hemoglobiini todettiin alhaiseksi, aloin kaivata pientä kupillista. Siitä lähtien olen juonut kupin tai kaksi, barista kaurajuomalla ilman sokeria. Tai oikeastaan juon kaurajuomaa kahvilla, kahvia on ehkä vain 1/3 kupista. :coffee2
 
Juon tavallista suodatinkahvia tummapaahtoisena. Maitoa vaan joukkoon, sokerin tai kerman kanssa en tykkää. Normaalisti voin juoda 2-6 kuppia päivässä, raskauden aikana se 1-2 yleensä.
 
Tummapaahtoinen suodatinkahvi, pari kuppia mustana aamuisin. Töissä tulee juotua aamupäivän aikana muutama kuppi. Kotona en yleensä juo aamun jälkeen enää. Kahvilassa herkuttelun latte kahvilla.
 
Vaaleapaahtoinen suodatinkahvi kevyt maidolla. Kahvinkeittimen mukaan yht. 12 kupillista menee päivän aikana (juon 4 isoa mukillista päivässä), välillä yrittänyt vähentää raskaus toiveen takia ja raskaana ollessa korvaan kahvia vihreällä teellä.
 
Join pitkään tavallista kahvia, mutta muutama kuukausi sitten vaihdoin kofeiinittomaan tulevaa lapsen yrittämistä ajatellen. Raskausaikana minun on kovin vaikea olla ilman kahvia, joten ajattelin että kofeiinitonta voisin juoda normaalisti läpi raskauden.
On muuten ihan hyvääkin. :angelic:
 
Ennen raskautta join pressopannulla tehtyä tummapaahtoista kahvia 1-2 mukia päivässä. Raskaana olen juonut vihreää tai mustaa teetä yhden mukin aamulla. Kahvia ei ole tehnyt mieli yli puoleen vuoteen.
 
Juon noin 7-10 mukillista kahvia päivässä. Täysmaitoa käytän, mutten makeutusta.
Raskausaikana join ehkä viisi mukillista päivässä.
 
En yleensä juo kahvia tai mitään kuumia juomia. Kahviloissa menee jäälatte tai cappuccino. Töissä ja palavereissa saatan juoda seuraksi kupillisen kahvia tai teetä. Nyt korona-aikaan olen yllättänyt itseni keittämällä itselleni aamukahvin pariin otteeseen. Kotona juodaan tummapaahtoista suodatinkahvia, minä reilulla maidolla.
 
Raskausaikana en juonut kahvia yhtään, ei tehnyt yhtään mieli. Nyt juon aamulla yhden kupin maitokahvia ilman sokeria. Enempää en ole juuri juonut muutenkaan, satunnaisesti cappucinoa silloin kun kahviloissa sai vielä käydä.
 
Kahvista en pidä, teetä juon satunnaisesti. Tai "teetä". Kyllä oikea teekin menee, mutta jos juon kotona juon tyypillisesti jotain yrttiteetä. English tea shop merkillä ainakin on monia hyviä. :) Tavallisesti lisään teeheni sokeria tai hunajaa.
 
Aamulla keitän kolme kuppia, lounaan jälkeen 2, iltapäivällä 2, vähän myöhemmin 2 lisää jos oikein tekee mieli ja iltapalalla 2 kuppia.

Meillä juodaan vain tummapaahtoista kahvia, mies ostaa joskus kulta katriinan tosi tummaa, mä pidän enemmän costa ricasta, brazil kahvista ja tietty presidenttikin menee (black label on :thumleft ja $).

Kahvin sekaan laitan kevytmaitoa, eikä se saa olla hylaa tai laktoositonta.

Se vielä että lämmitän mukini ennen kahvin kaatamista, koska kahvin pitää olla kuumaa ja juon kahvin välittömästi kun se on tippunut pannuun (koska yli 5 minuuttia pannussa seisonut kahvi on lähes juomakelvotonta)
 
Muokattu viimeksi:
En ole koskaan tykännyt kahvista, sen mausta tai hajusta. En siis juo sitä lainkaan. :p
 
En juo kahvia juuri koskaan. Ei se maidon ja sokerin kanssa ole pahaakaan, mutta en ole ikinä oppinut siihen. Teetä juon vähän vaihtelevia määriä, 2-5 kuppia päivässä. Nyt ollaan paljon kotona, niin 5 taitaa olla lähempänä totuutta. Imetän vielä, imettävillehän sallittu annostus on kaksi kuppia kahvia tai litra teetä.
 
Mä rakastan kahvia. Ja olen juonut sitä aika paljon teini-ikäisestä asti. Toissavuonna mulla todettiin mahahaava, mikä tuli aika yllätyksenä, ainoat oireet oli närästys ja satunnaiset vatsakivut (joita luuluin gynekologisiksi, muuten en olis vaivautunut edes tutkituttamaan). Mulla kun ei elintavoissa ole mitään muita mahahaavan riskitekijöitä kuin kahvinjuonti ja buranan käyttö pari kertaa kuukaudessa. Kahviakaan en juonut NIIN älyttömiä määriä, yhden ison mukillisen aamulla ja sitten töissä yhden tai pari kupillista.

Yritin sen jälkeen lopettaa, mutta lipsuin aina takaisin. :smiley-ashamed008 Viimeistään se kun töissä joku tarjosi kahvia sai tahdonvoimani murtumaan. Nyt tämän eristyksen jälkeen jotenkin kuitenkin onnistuin siinä! Olen vaihtanut kahvin maté-juomaan ja teehen. Edelleen kyllä tekee monena päivänä mieli. Loppuukohan se koskaan...

Täytyy kyllä sanoa, että raskauden yrittäminen oli mulle lopulta suurempi motivaatio lopettamiseen kuin mahahaava. :woot:

Kun aikoinaan lopetin maidonjuonnin, opettelin juomaan kahvini mustana. Nykyään on tosi hyviä kauravalmisteita siihen (iKaffe paras), joita käytän mielelläni, mutta mustanakin menee edelleen. Tummapaahtoinen pressopannukahvi on minusta parasta. Tai siis ihan parasta on hyvä cappuccino tuplaespressolla!
 
Olen löytänyt jääkahvin:hungry: Vatkaan saman määrän pikakahvia, kiehuvaa vettä ja sokeria vaahdoksi. Sitten sen vaan lusikoin jääpaloilla täytetyn kaurajuomalasillisen päälle. Yleensä siis juon papukahvia.
 
Takaisin
Top