Kahvin- ja teenjuonti raskausaikana

Kyselisin, jos jollain on tietoa yhdysvaltalaisesta Earth Maman Organic Peaceful Mama Tea:stä... Tuoteselosteessa lukee, että sisältää kamomillaa ja kun asiaa googletin, löysin sivun jossa kamomilla oli ehdottomasti kiellettyjen listalla raskauden aikana, koska voi aiheuttaa keskenmenon. Muutenkin siis tuo kyseinen tee on nimenomaan yrttiteetä, joka on kiellettyjen listalla ainakin täällä meillä Suomessa. Tuote on kuitenkin juuri nimenomaan raskaana oleville suunnattu. Jenkkilähteissä kyllä suositellaan yhä inkivääriäkin pahoinivoinnin helpottamiseen, vaikka meillä on jo tiedetty kauan sen aiheuttavan keskenmenoja.
Sain teen lahjaksi, mutta en ole sitä uskaltanut vielä juoda, enkä ehkä uskallakaan... Tämä raskaus on niin hartaasti toivottu, etten halua ottaa mitään riskejä. Voin hyvin olla juomatta teetä, ei se maailmani siihen kaadu.
 
Mä en ole koskaan juonut kahvia, mutta teetä menee PALJON. Nyt tosin huomaan, ettei tee mieli ollenkaan samalla tavalla. Äsken keitin kupposen ja maistuu kyllä melko oudolta :D
 
Alkuraskaudesta ei kahvi maistunut. Pelkkä ajatus sen keittämisestäkin alkoi etoon. Jossain vaiheessa (olisko ollut rv.13-14?) kahvi alkoi tuoksumaan niin hyvältä että oli vaan pakko ottaa kupillinen vaikka ajatuksena se etoi. Ja sen jälkeen on kahvi taas maistunut :-)
 
Ennen raskautta join päivittäin 2-3 kahvikupillista, mutta raskauden myötä ei oo kahvia tehnyt kauheesti mieli. Joskus töissä saatan puoli kupillista juoda kahvia tai jos on juhlia, niin siellä sen kupillisen. Teetä juon korkeintaan myös yhden kupillisen ja se menee paremmin alas, kuin kahvi.
 
Aikaisemmin kahvia tuli juotua useimmiten kaksi sellaista megajättimukia päivittäin kotona, ja helposti vielä siihen useampi kuppi päälle esim. lounaalla tai jos tarjottiin... Huh, aika melkonen määrä tuosta tulee jos 1,5 dl mukeina laskee! Plussan jälkeen yllättävän kivuttomasti onnistui kertalaakista vähentää tuohon suositusten mukaiseen 3 mukiin vaikkei mitään etomisia olekaan ollut. Aamukahvista olen riippuvainen ja tulee huono olo ja päänsärky koko päiväksi ilman sitä, mutta kai tuo muu kittailu on ollut lähinnä vaan turhanpäiväinen tapa.
 
Mä niin vihaan sitä et kahvi tekee pahaa. Oon tottunut sitä juomaan n. 5-6kuppia ja pakko juoda ainakin se kaksi kuppia (aamulla yks ja päivällä yks) mut se maku oksettaa kun taas haju on ihana.
 
Olen juonut kahvia melko nuoresta asti muutaman kupin päivässä. Aina silloin tällöin olen yrittänyt lopettaa, mutta aina tulee kamalat päänsäryt. Nyt tässä yhtenä aamuna ei tehnyt kahvia ollenkaan mieli, niin en juonut. Ja kas... iltapäivästä alkoi päänsärky, joka kesti seuraavaan päivään. Siispä juon nyt vähän väkisin sen yhden kupin kahvia aamulla. Ei enää oikein maistu, mutta terveellisempää varmaan, kuin särkylääkkeet, jotka kai taitaa olla aikalailla kiellettyjä.

Teetä olen juonut ja juon edelleen satunnaisesti iltajuomana. Yleensä olen suosinut yrttiversioita, mutta nyt en uskalla juoda kuin ihan tavallista mustaa tai vihreää teetä. Meillä on kamalasti kaikkia ihania yrttitee-pusseja, joita sain juuri vähän aikaa sitten synttärilahjaksi ja nyt ne kaikki homehtuu kaapissa.
 
Ennen raskautta join keskimäärin yhden kupillisen kahvia päivässä ja teetä todella harvoin. Alkuraskaudessa en pystynyt juomaan kahvia ollenkaan, teetä taas saattoi mennä kuppi, pari päivässä. Nykyään kun oon 14+ viikoilla, niin kahvia ehkä kuppi päivässä tai sitten joka toinen päivä, teetä silloin tällöin.
 
Mä oon ollu esikoulusta asti kahvin suurkuluttaja. Ennen raskautta join 10+ kuppia päivässä. Nyt oon koittanut vähentää siihen 5. En sen enempää kyllä pysty juomaankaan kun alkaa niin ällöttää jo. Teetä juon kupin tai kaks päivässä. Rooibos ja yrtti teet oon jättänyt juomatta. Inkivääriä on himottanut hirveesti ja yhden kupin joinkin inkivääri juomaa pahoinvointiin. Mikään muu ei auttanut. Sen kupillisen jälkeen olo ollut paljon helpompi!
 
Alkuraskauden pahoinvoinnin takia ei pysty juomaan kahvia tai teetä. Aiheuttaa kamalan närästyksen ja oksentaminen taattu, jos vaikka muuten pysyis ruoka sisällä. Normaalisti tottunut juomaan pari kolme kuppia päivässä. Luopuminen ei aiheuta edes päänsärkyä onneks. :)
 
Oon aina ollut kova kahvinjuoja, ja teetäkin on mennyt hurjasti. Mulla sitten muuttui maku raskauden alusta niin, että kahvi ei maistunut ollenkaan. Silloin join teetä kahvin sijasta (jos teki mieli), kupin tai pari päivässä. Varsinkin ensimmäisen kolmanneksen - raskauden puolivälin aikana mulla tuli kahvista kovat sydämen tykyttelyt ja sitten vauvakin reagoi, alkoi polskimaan ihan liiankin aktiivisesti.. :wacky: Mutta, ihan nyt parin viikon aikana on alkanut taas kahvi maistumaan pikkuhiljaa, juon kupposen vaikka joka päivä jos tekee mieli. Nyt siis viikko 26+0. Heräsin tänäänkin tosi aikaisin aamulla pelkästään kahvi mielessä, harmittelin itekseni että miksei vois jo mennä keittämään :grin No, pari kuppia päivässä on hyvä määrä mulle tällä hetkellä.. Niin se maku muuttuu. :)
 
Ennen raskautta join kahvia 2-3 muumimukillista päivittäin. Raskausepäilyn vahvistuessa lopetin heti eikä onneksi tullut mitään kofeiini oireita :D Mutta teetä join alkuaikana ehkä pari kuppia päivässä. Nyt se vähän jäänyt, mutta ihan tavallista teetä juon ja jos iltaisin tekee mieli, niin silloin sitten Twiningsin kofeiinitonta:) Ei vaikuta sitten yöuniinkaan.

Vaikka tiedän että kahvia saa juoda vähän, niin ainakaan vielä ei ole tehnyt mieli. Seurustelujuomana ehkä joululomalla voisi kupposen juoda, tiedä sitten. Ainakin siinä mielessä, että veljeni on jo ihmetellyt kun en enää kahvia juo:D
 
Itse olen aina juonut kahvia, päivässä ehkä 2-3 mukia, mutta raskauden alussa ei yhtäkkiä tehnyt mieli lainkaan. Ei tehnyt varsinaisesti pahaa, mutta ei tehnyt yhtään mieli. Nyt (15+4) on taas ehkä parin viikon ajan maistunut, mutta päivän juontimäärä on vähentynyt normaalista ts. usein jää puolet juomatta.

Lapsiperheiden uudet ravitsemussuositukset olivat kommentoitavina syyskuussa (https://www.thl.fi/fi/web/elintavat...ohtaista/lapsiperheiden-ravitsemussuositukset) ja siellä on myös päivitetyt suositukset esimerkiksi kahvin- ja teenjuonnille raskausaikana (s. 16):

"Kahvissa, teessä, kaakaossa, kola- ja energiajuomissa on kofeiinia. Runsas kofeiinin saanti saattaa aiheuttaa mm. 5 sydämentykytystä, rytmihäiriöitä, hermostuneisuutta, levottomuutta, ärtyneisyyttä, vatsavaivoja ja huonontunutta 6 stressinsietokykyä sekä unihäiriöitä etenkin nautittaessa juuri ennen nukkumaan menoa.

Guaranaa sisältävien 7 energiajuomien haittavaikutukset ovat samat kuin muilla kofeiinipitoisilla tuotteilla. Kupillisessa suodatinkahvia on 8 noin 60-135 mg kofeiinia, 33 cl:n pullollisessa kolajuomaa 40 mg ja samankokoisessa energiajuomatölkissä 70-120 9 mg.

Aikuisille turvallisena pidetään noin neljästä kahvikupillisesta saatavaa kofeiinimäärää (400 mg) vuorokaudessa, 10 mutta raskaus- ja imetysaikana saannin yläraja on 200 mg (noin kaksi kahvikupillista). Kofeiinin sietokyvyssä on 11 suuret yksilölliset erot. Alle 15-vuotiaille ei suositella kofeiinipitoisia tuotteita, koska kofeiini voi jo pieninä annoksina 12 aiheuttaa oireita. Lapsilla tulee huomioida kofeiinin saannin lähteinä kolajuomat, kaakao ja suklaamakeiset. 13 Turvallisena kofeiinin saantina lapsille pidetään 3 mg/painokilo/vrk. Teen kofeiinimäärä vaihtelee teelaaduittain ja 14 keskimäärin musta tee sisältää noin puolet vähemmän kofeiinia kuin kahvijuoma."
 
Minä olen juonut näille viikoille (23) kahvia 1-4 kuppia päivässä. Siis sellaista isoa. Ja lisäksi suklaata. Viime viikolla luin jonkin artikkelin kofeiinin haitallisuudesta lapselle ja ajattelinkin vähentää kahvin juontia loppuraskauden ajaksi. Hyvää se silti on, mutta kupillinen saa riittää :wink
 
Tätä pitkään pitkä yrityksen aikana pohdin, ja olen ajatellut aina ettei minusta ole teen juojaksi, no toisin on käynyt... ennen saatoin kevyesti juoda pannullisen kahvia päivässä!!! 3kk sitten lopetin tupakanpolton jälleen kokonaan, no jäi kahvikin. Joskus töissä olen saattanut kupin juoda enään, mutta muuten herkuttelen teellä. Ah, tee on niin suuri intohimo nykyään!

Teessä ei ilmeisesti ole mitään rajoituksia raskaana ollessa? Juon noin 2-6 ISOA kuppia päivässä teetä....
 
Teessä ei ilmeisesti ole mitään rajoituksia raskaana ollessa? Juon noin 2-6 ISOA kuppia päivässä teetä....

Teessä on ihan vastaavasti rajoitukset kuten kahvissakin. Se suositeltu 200mg yläraja kofeiinia tulee n. 2 kupillisesta (a 1,5 dl) suodatinkahvia tai 1 litrasta mustaa teetä. Itsekin olen varsinainen teenlipittäjä, ja toisaalta alan olla niin väsynyt, että töissä tulee juotua se 2 kuppia kahvia useimmiten, joten kofeiinirajat varmaan vähän ylittyy kun kahvin lisäksi juon pari kuppia teetä.

Juon myös yrttiteitä jonkin verran, sillä perusteella mitä tietoa olen löytänyt eri yrteistä. Esim rooibosista en ole löytänyt mitään tietoa sen haitallisuudesta raskaana, päinvastoin terveysvaikutuksia on monia. Yrttiteekielto perustuu siihen, että thl:llä ei ole riittävästi tietoa eri yrttien vaikutuksista ja varovaisuusperiaattteeen mukaan kaikki yrttiteet niputettu ei-suositeltavien listalle.

Tosin nyt oon tullut siihen vaiheeseen, että useammastakin juomasta tulee huono olo, joten saatan iltaisin juoda pelkkää kuumaa vettä
 
Teessä on ihan vastaavasti rajoitukset kuten kahvissakin. Se suositeltu 200mg yläraja kofeiinia tulee n. 2 kupillisesta (a 1,5 dl) suodatinkahvia tai 1 litrasta mustaa teetä. Itsekin olen varsinainen teenlipittäjä, ja toisaalta alan olla niin väsynyt, että töissä tulee juotua se 2 kuppia kahvia useimmiten, joten kofeiinirajat varmaan vähän ylittyy kun kahvin lisäksi juon pari kuppia teetä.

Juon myös yrttiteitä jonkin verran, sillä perusteella mitä tietoa olen löytänyt eri yrteistä. Esim rooibosista en ole löytänyt mitään tietoa sen haitallisuudesta raskaana, päinvastoin terveysvaikutuksia on monia. Yrttiteekielto perustuu siihen, että thl:llä ei ole riittävästi tietoa eri yrttien vaikutuksista ja varovaisuusperiaattteeen mukaan kaikki yrttiteet niputettu ei-suositeltavien listalle.

Tosin nyt oon tullut siihen vaiheeseen, että useammastakin juomasta tulee huono olo, joten saatan iltaisin juoda pelkkää kuumaa vettä

Hih, eli siis vihreää teetä saa juoda litra tolkulla :p kiitos vastauksestasi :)
 
Itseasiassa vihreässäkin teessä on kofeiinia. En vain ole perehtynyt asiaan niin hyvin että tietäisin kuinka paljon.
 
Esikoista odottaessa join ennemmin teetä kuin kahvia. En kyllä ole muutenkaan mikään kova kahvin tankkaaja. Nyt alkuraskaudessa kahvi alkoi taas tökkimään. Olen sitä kyllä silti kupin aamuisin juonut, mutten enempää. Saattaa se taas vaihtua teehen.
 
Takaisin
Top