Kahvi raskauden aikana – puolesta ja vastaan.

Hei!
Olen nyt 20. raskausviikolla.
Rakastan kahvia, ja ennen raskautta join 2–3 kuppia päivässä.
Onko haitallista lapselle, jos juon yhden kupin kahvia päivässä?
Minä saatoin juoda jopa 2 kuppia päivässä (2dl muki ja puolet toki maitoa) mutta terve lapsi syntyi.

Olen kummassakin raskaudessa juonut kahvia ja samoin nyt imettäessä. Määrät ei toki ole olleet isoja: 1-2 kuppia päivässä eli n. 2-4 dl. Ja silloin en tosin juonut edes joka päivä. Nyt jostain syystä iskenyt kahvihimo ja päivittäin menee tuo 2 kuppia joista toinen on pikkuinen mummonkuppi kun en isompaa ehdi aamuisin juoda😂.

Ite nyt 18+2, saatan juoda 1-2 kuppia aamuisin ja muutoin kaapissa kofeiiniton pauligin los angeles kahvia, yllätyin miten hyvältä se maistuu, olen kahvi nirsoilija ja kelpaa vain paras mut toi pauligin yllätti

Kyllä yksi kuppi kahvia mahtuu jopa nykyisiin kofeiinin saannin suosituksiin raskausaikana. 😊 (Ellei niitä ole muutettu sitten viimenäkemän.) Joisin siis ihan huoletta sen verran.

Mullekin oli kova paikka vähentää kahvit minimiin raskauden aikana, rakastan kahvia ja aiemmin on mennyt helposti 4 kuppia päivässä. Pyrin raskaana rajoittamaan määrän yhteen mukilliseen. Jossain vaiheessa raskautta keksin alkaa keittää kahvit siten, että puruista puolet on taviskahvia ja puolet kofeiinitonta. Näin saa juoda tuplamäärän, ja kahvi silti piristääkin vähän kun ei ole täysin kofeiinitonta. 👌 Itse tykkään Kulta Katriina Night -kofeiinittomasta kahvista, en huomaa maussa eroa normaaliin 😊

Toinen kova paikka oli tajuta, että kofeiinirajoitus on sama vielä imettäessäkin 😲 Joten tällä puolet ja puolet -menetelmällä jatkan edelleen, koska aamulla on ihana juoda 2 kuppia. Jos iltapäivän puolella tekee mieli vielä kahvia, niin pyrin juomaan silloin kofeiinittomana. Ihan hyvin tähän on tottunut ja täytyy sanoa, että unenlaatu on parempi kuin noina kahvinkittausaikoina 🙂

Minä itse olen kofeiini herkkä ilmeisesti johtuen oman äidin raskausajan runsaasta kahvin juonnista. Alakoulu ikäisenä tuli pahaolo/ läksin kierroksille yhdestä mokkapalasta ( kuorrutteessa kahvia) yms kahvia sisältävistä tuotteista. Myös tee maistui minusta pahalle ja aiheutti pahaa oloa.
Niinpä raskausaikana siirryin kofeiittomaan teehen/ kahviin, joka linja on pitänyt myös imetysaikoina sillä en halua jälkikasvullev tätä samaa ongelmaa mikäli se on mun ruokavaliosta kiinni.
Ihmeellistä olikin että Hyvinkään synnärin kahvi ja teet olivat ns. normituotteita. Olin kai eka joka asiasta huomautti/ kyseli.

Vissiin siitä jotain sellaistakin tutkimusta on, että nollatoleranssi vois olla paras. Mutta kaiketi ei sitten niin huolestuttavaa/vakuuttavaa näyttöä, ku suositusten muuttamiseen ei oo ryhdytty. Itsekin kyllä oon kahvia ja teetä maltillisesti juonut raskaus- ja imetysaikana. Juon kahvin pääosin kofeiinittomana, tavallista ihan hieman seassa, niin voin ainakin kuvitella sen piristävän 😂 Lidlin Decaf itsellä käytössä. Pari kuppia tuota ja päälle vielä yksi kuppi teetä yleensä menee päivässä.

Kahvi on kuitenkin ihan luonnollinen aine, joten uskon maltillisen kahvinjuonnin olevan täysin ok. Itse jouduin viimeisessä raskaudessa jättämään ne pari aamukahvikupillista jo aikaisin pois närästyksen takia, ilman sitä olisin varmaan vähentänyt yhteen ja katsonut sitten myöhemmin tilannetta uudestaan.

Alkuraskaudessa join sen aikaisen suosituksen maksimin aamuisin ja myöhemmin mie join vain jääkahvia, kun kuuma kahvi yökötti, mutta kahvia teki kuitenkin mieli. 🙈 Kahvinhimo palasi kyllä heti synnärillä. 😄

Juon normaalistikin vain aamukahvit. Ylimääräistä kofeiinia menee vain, jos töissä väsyttää tosi paljon tai on pitkä yövuoro. Todella harvoin kuitenkin juon päivisin kahvia.

Mä rakastan kokista ja siinähän on kanssa kofeiinia. Edellisessä raskaudessa meni aamuisin kuppi kahvia aamulla, iltapäivällä yksi tölkki kokista. Terve ja fiksu lapsi näyttää olevan 😊

Sen sijaan nyt kuopuksen kohdalla olen juonut enemmän kokista, osittain siksi, että edelleen tulee päiviä, jolloin en saa oikein mitään muuta alas. Käytiin Espanjan mummolassa huhtikuussa ja join aika holtittomasti (joskus jopa kolme tölkkiä) kofeiinitonta kokista, mikä radion takia on iso nou nou.

Mainitsin mun normaalista kuppi kahvia ja kokis -linjasta neuvolassa ja TH oli vähän järkyttynyt, etenkin kun heitin vitsinä "onneksi jos radi lisää sikiön kokoa niin kofeiini pienentää sitä, eli plus miinus nolla!"

Ehkä tässäkin kohtuus kaikessa pitää paikkansa.

Alkuraskaudesta en pystynyt juomaan ollenkaan kahvia, vaikka ennen raskautta saatoin helposti juoda pannullisen päivässä.

Esikoisen loppuraskaudesta (ehkä jo RV 24) kahvi alkoi sitten maistumaan taas. Pyrin silloin pidättäytymään siinä max kahdessa mukillisessa päivässä, mutta joinakin päivinä meni kyllä 4-5 mukia, enkä ottanut siitä paineita.

Fiksu ja normaalikokoinen taapero tuosta tuli ajoittaisesta kahvin suurkulutuksesta huolimatta. Imetysaikanakin join oman halun mukaan kahvia ja teetä.

Lisäksi oma äitini joi raskausaikana neljä kuppia kahvia päivässä. Kaikki sisarukseni ja minä olemme korkeakoulutettuja. Ekstrapoloikaa siitä :D

Varmasti täysin tapauskohtaista ja omien tuntemusten mukaan kannattaa mennä. Noissa tutkimuksissa ei kuitenkaan koskaan oteta huomioon aivan kaikkea. Esim. onko runsaasti kahvia juonut syönyt myös paljon sokeria, tai liikkunut vähemmän, tai onko genetiikassa jotakin asiaan vaikuttavaa.
(Itse liikuin runsaasti, enkä syönyt makeaa.)

Oon juonut aamukahvit koko raskauden ajan (nyt rv 38+2), mutta pienempiä kupillisia. Juon yleensä vaan aamulla 2 puolikasta muumimukillista (maitoa joukossa eli kahvin määrä suht pieni).

Esikoista oottaessa join silloin tällöin kyläillessä tai kotona kupillisen. Niihin aikoihin en muutoinkaan ollut niin koukussa kahviin, vaikka päivittäin kupillinen tuli aamuisin juotua, mutta raskauspahoinvointi vei tavan pois. Myöhemmin koukutuin kahviin ja sitä saattoi mennä neljäkin isoa kuppia päivässä, ja olossa huomasi negatiivisesti 😵‍💫 nyt oon maltillisesti vähentänyt ja enää menee taas satunnaisesti se yks kupillinen. Mahdollista raskautta silmällä pitäen oon niin tyytyväinen että sain kofeiinikoukun ensin hoidettua 🙏 Ajattelen itse muutenkin niin, että satunnaisella kofeiinin käytöllä siitä saa sen haluamansa boostin tehokkaammin ja ilman haittavaikutuksia 🙂 Oon korvannut kahvinjuontia pakuriteellä maidolla/kermalla, ja muilla teelaaduilla.

Takaisin