Kahvi ja raskaus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annhe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Annhe

Oman äänensä löytänyt
Onko kahvin juonti sallittua? Olen ihan alkuraskaudessa, vielä ei ainakaan edo kahvin ajatus. Olen lopettanut röökinpolton saatuani tietää, jos kahvistakin tulee luopua, tulee päänsärky ja ahdistus nousemaan pilviin. On niin erilaista tietoa kahvijuttuun liittyen. Voihan olla, että se alkaa inhottamaankin jossain vaiheesssa.

Suora lainaus THL:än sivuilta artikkelista 'Raskausaikana vältettävät elintarvikkeet'

Kahvi ja kofeiinipitoiset juomat kuten kola- ja energiajuomat
Kofeiinin saanti tulee rajoittaa 300 mg:aan/päivä, mikä vastaa kolmea 1,5 dl:n kupillista kahvia. Kolajuomia voi käyttää rajoitetusti. Energiajuomia ei suositella.

Raskaana oleville kofeiini voi aiheuttaa jo pieninä määrinä sydämentykytystä, vapinaa ja närästystä. Suuret annokset (yli 300 mg/päivä) voivat lisätä keskenmenon ja lapsen pienen syntymäpainon riskiä.

Tässä linkki sivulle josta katkelma on otettu http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aihe...laiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet

Juu, kyllä sen muutaman kupin päivässä pitäisi olla ihan turvallista. :) Mulle itse asiassa kävi niin, että en juonut kahvia vuoteen ennen raskautta, mutta raskauden lopussa aloin himoita kahvia. Ja nyt reilut kolme vuotta myöhemmin kahvia tulee juotua vähän liikaakin... :oops:

Mulle sanottiin esikoista odottaessa että voin juoda vähän enempi kahvia kuin mitä suositellaan kun oli matalat verenpaineet ja kahvi nostaa paineita :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Täälä myös kolme tervettä lasta, vaikka kahvia ryystänyt alusta loppuun :) Tuota kolmea mäkin olen "noudattanut" välillä päiviä, että ei mennyt yhtään ja joskus taas neljä isoa mukia :)

Mulle ainakin neuvolassa sanoivat, et pari kolme kuppia on ihan ok määrä juoda kahvia päivässä! Aamu- ja alkuiltakahvit on saatava! ;)

Mulle taas neuvolatäti piti kauhean saarnan, kun näki mun 4dl termomukin kun menin eka neuvolaan. Alkoi papatus, " vain 3,5dl kahvia on hyväksyttävä määrä raskauden aikana päivässä." Kerroin sitten et juon päivän aikana noin 2litraa kahvia ja kofeiini ei piristä enään ja jos aijon pystyä lopettaan röökin polttoa ei kahvin vähentäminenkin yhtä aikaa sovi. Joten neuvolatäti tokas, jos juo kahvia paljon ei sillä silloin ole niin kauheasti väliä kunhan ei raskaus aikana lisää kahvin määrää vaan juo saman verran tai vähemmän kun ennen raskautta.

Mä juon aamulla normisti 2 kuppia kahvia ja päivällä yhden. Nyt kun olen raskaana niin kahvi on alkanut siinä määrin oksettaa että yhden kupin saan aamulla alas. Mutta on ihan ok juoda se 2-3 kupillista päivässä.

Takaisin