Kahden sektion jälkeen alatiesynnytys

Suva

Näppärä viestien naputtelija
Heinäkuun äidit 2019
Marraskuiset 2021
Moikka haluaisin kuulla onko täällä joku yrittänyt tai jopa synnyttänyt kahden perättäisen sektion jälkeen? Kokemuksia miten paljon piti tapella saadakseen edes yrittää? Käynnistyikö luomusti vai käynnistettiinkö? Tuliko komplikaatioita? Jos tuli mitä ja miten vauvalle kävi? Ja jos haluaa kertoa sairaalan tai alueen jossa synnytti.. Kiitos etukäteen!
 
Mulla olisi ollut mahdollisuus yrittää mutta vauva oli sitkeesti perätilassa ja sillon ei voi kahden sektion jälkeen kokeilla. Kolmannessa sektiossa sitten todettiin että mitään estettä ei olis ollut alatie synnytykselle, kohtu kestäsi todennäköisesti sen vielä kolmannenkin jälkeen, näin sanoi leikannut lääkäri
 
Moikka haluaisin kuulla onko täällä joku yrittänyt tai jopa synnyttänyt kahden perättäisen sektion jälkeen? Kokemuksia miten paljon piti tapella saadakseen edes yrittää? Käynnistyikö luomusti vai käynnistettiinkö? Tuliko komplikaatioita? Jos tuli mitä ja miten vauvalle kävi? Ja jos haluaa kertoa sairaalan tai alueen jossa synnytti.. Kiitos etukäteen!
Niin ja sektioiden jälkeenhän ei voi käynnistää ja ei myöskään päästää yliaikaiseksi, näin mulle sanottiin. Eli synnytyksen pitää käynnistyä luomusti ja lapsi ei saa olla myöskään liian iso
 
Niin ja sektioiden jälkeenhän ei voi käynnistää ja ei myöskään päästää yliaikaiseksi, näin mulle sanottiin. Eli synnytyksen pitää käynnistyä luomusti ja lapsi ei saa olla myöskään liian iso

Tässäkin asiassa ilmeisesti vaihtelua. Esikoinen syntyi sektiolla ja kuopuksen synnytys käynnistettiin. Tämä Turussa TYKSissä.
 
Tässäkin asiassa ilmeisesti vaihtelua. Esikoinen syntyi sektiolla ja kuopuksen synnytys käynnistettiin. Tämä Turussa TYKSissä.

Tietääkseni Suomessa tehdään näitä käynnistyksiä sektiosynnytyksen jälkeen alatiesynnytystä yrittäessä, mutta monessa maassa aiempi sektio on ehdoton vasta-aihe käynnistykselle, ainakin lääkkeelliselle.
 
Muokattu viimeksi:
Tässäkin asiassa ilmeisesti vaihtelua. Esikoinen syntyi sektiolla ja kuopuksen synnytys käynnistettiin. Tämä Turussa TYKSissä.
Siis Juu yhden sektion jälkeen voi käynnistää mut eivät aina käytä cytotecia siinä.. Mulla itsellä myöskin ekan sektion jälkeen toka käynnistettiin tyksissä mut kuulemma jos on takana kaksi sektiota niin siinä ei vissiin enää käynnistetä mitenkää.. Mutta oon kuullut et jollekin ois ballonkia kuitenkin laitettu..
 
Joo mäkin olen kuullut, että balonkia käytetään. Kahden sektion jälkeen voiskohan sillä olla merkitystä mikä kohdun kunnoksi on arvioitu ja mikä raskauksien väli on?

Vaikka alatietä ei kahden sektion jälkeen suositakkaan, niin eikös se kohdun repeämäriski ole kuiteskin aika pieni? Varsinkin jos balonkia käytetään.

Voiskohan ton yksilöllisesti arvioida? Kuullostaa mun mielestä mahdolliselta. :)
 
Joo mäkin olen kuullut, että balonkia käytetään. Kahden sektion jälkeen voiskohan sillä olla merkitystä mikä kohdun kunnoksi on arvioitu ja mikä raskauksien väli on?

Vaikka alatietä ei kahden sektion jälkeen suositakkaan, niin eikös se kohdun repeämäriski ole kuiteskin aika pieni? Varsinkin jos balonkia käytetään.

Voiskohan ton yksilöllisesti arvioida? Kuullostaa mun mielestä mahdolliselta. :)

Juuri näin, arvioidaan yksilöllisesti. Kohdun kunto sektioarven alueella kahden sektion jälkeen voi olla hyvin erilainen eri ihmisillä. Ymmärtääkseni sektion tehnyt kirurgi on saattanut esittää jonkun arvion jo leikatessa ja ultralla on mahdollista tarkastella arpialuetta. Itse olen synnyttänyt alateitse yhden sektion jälkeen ja sehän yleensä mahdollistetaan ilman sen kummempia tutkimuksia, mutta itsellänikin lääkäri kerran raskausaikana ultratessa kommentoi arven näyttävän oikein hyvältä eikä kuulemma näkynyt mitään huolestuttavia ohentuneita alueita. Se oli ihan mukava kuulla, vaikka riski kohdun repeämään alatiesynnytyksessä yhden sektiosynnytyksen jälkeen onkin aika mitätön.
 
Eli raskauden aikanako sitä arpea ultrataan, että voidaan ennakoida mahdollista käynnistystä saatika synnytystapaa? Minulla yksi sektio takana ja kaikki vain sanoneet että voi alateitse synnyttää, käynnistyksistä en ole tajunnut edes kysyä.
 
Eli raskauden aikanako sitä arpea ultrataan, että voidaan ennakoida mahdollista käynnistystä saatika synnytystapaa? Minulla yksi sektio takana ja kaikki vain sanoneet että voi alateitse synnyttää, käynnistyksistä en ole tajunnut edes kysyä.

Ultralla voidaan jonkin verran arpea arvioida, mutta ei sitä kai yhden sektion jälkeen mitenkään automaattisesti tehdä. Yleisesti ottaen yhden sektion jälkeen alatiesynnytys katsotaan ymmärtääkseni turvalliseksi, eikä erityisiä tutkimuksia tarvita. :)

Tämä on jo vanhahko teksti, mutta:

http://gks.fi/wp-content/uploads/2012/03/juotila_abst.pdf
 
Minulla taustalla synnytyspelko. Jouduin ensimmäisen sektion jälkeen samalla tavalla vaatimaan itselleni toisenkin sektion kuin ensimmäisellä kerralla, paitsi että synnytystapa-arvio oli automaattisesti loppuraskaudessa. Kolmas tulee automaattisesti sektiolla, sanottiin neuvolassa ja Naistenklinikalla sekä leikkaavan lääkärin, että kätilöiden toimesta. Myöhemmin neuvolassa tuuraava terveydenhoitaja kysyi uskallanko seuraavan synnyttää alakautta, johon vastasin että onneksi ei tarvitse enää vaatimalla vaatia sektiota, kun se tulee automaattisesti.
Uskon kuitenkin, että on mahdollista synnyttää alateitse kahdenkin sektion jälkeen, tietysti tapauksesta riippuen.Taitaa olla linjattu varatoimenpide, että useamman jälkeen annetaan automaattisesti aika suunniteltuun sektioon. Itselläni en muista missään ultrassa kiinnitetyn mitään huomiota vanhaan sektioarpeen.
 
Niin ja sektioiden jälkeenhän ei voi käynnistää ja ei myöskään päästää yliaikaiseksi, näin mulle sanottiin. Eli synnytyksen pitää käynnistyä luomusti ja lapsi ei saa olla myöskään liian iso
Mulla on synnytykset spontaanisti käynnistyny tokalla ja kolmannella kerralla mut oksitosiinilla on kyllä avitettu. Ai yliaikaseks ei päästetä mulla oli 40+3 yhen sektion jälkeen vauva mahassa ja oikeen kinuamalla olin saanu käynnistysajan 40+4 mut synty siis edellisenä päivänä

Muoks se olikin kahen sektion jälkeen ei päästetä isoks/ yliaikaseks
 
Muokattu viimeksi:
Ja mitä tarkottaa iso vauva? Kolmas oli 3,9 kg tosiaan 40+3 kun synty

Ja siis mulla ei oo koskaan ultrattu arpee vaikka 2 raskautta on ollu sektion jälkeen. Eihän mulle kukaan koskaan ekan sektion jälkeen maininnu paitsi täällä palstalla etteikö sais raskautua vuoteen sektion jälkeen. Vikan sektion jälkeen kyllä sanottiin. Ja mä oon kyllä ollu siinä uskossa et kahen sektion jälkeen saa automaattisesti elektiivisen sektion.
 
Takaisin
Top