Kaavinnan jälkeen..

noora88

Oman äänensä löytänyt
Elikkä minulle tehtiin kaavinta neljä viikkoa sitten saatuani keskenmenon raskausviikolla 7. Eilen kävin jälkitarkastuksessa paikallisella venäläisellä lääkärillä. Ja meillä oli todella paljon vaikeuksia ymmärtää toisiamme. Hän siis puhuu todella huonosti Suomea. Mitä teille muille on neuvottu että milloin saisi raskautta yrittää uudestaan? Minulle tämä lääkäri sanoi(jos oikein ymmärsin) että pitäisi odottaa kolmet kuukautiset vielä. Eli tässä lähipäivinä kuukautisten pitäisi alkaa, ja siis niiden jälkeen vielä kahdet pitäisi odottaa ennen kuin saisi yrittää.
 
Suuret pahoittelut keskenmenostasi! <3 Tilannettasi ei varmasti tuo kielimuuri auttanut. Useimmille olen kuullut sanottavan, että kannattaa antaa kehon palautua yhden kierron ajan. Tällöin on helpompaa laskea uudessa raskaudessa viikot jne. Onhan toki joillekin myös voitu ohjata pidempi tauko. Kannattaa harkita toiselle lääkärille menoa, niin saisit perspektiiviä ja ainakin suomen kieltä :)
 
Pahoittelut keskenmenosta!

Mulla todettiin kkm muutama kuukausi sitten. Silloin lääkäri numero 1 totesi, ettei nykyään ole näyttöä, että kaavinnan jälkeen tarvitsisi odottaa edes niitä yksiä kuukautisia ennen uudelleen yrittämistä. Hän myös totesi, että "ennen vanhaan" on suositeltu yrittämisen lykkäämistä jopa puolella vuodella. Lääkäri numero 2 totesi, että kannattaa odottaa yhdet kuukautiset, mutta ei hänkään perustellut asiaa mitenkään. Varmaankin siinä haetaan myös takaa sitä, että raskauden keston määritys on helpompaa, kun tiedetään edellisten kuukautisten alkamispäivä (vaikka vaikeahan siitäkään on mitään sanoa, jos kierto on kovin epäsäännöllinen..)

Ei sun kyllä tuota kolmea kiertoa tarvitse odottaa, jos koet, että olet valmis uuteen yritykseen
 
moi mulla toinen kesken meno alko iteksee vuotamaa jos kolmannella kertaa tärppäis pien pysyin matkassa meil yks tyttö on mikä täytää 20.3 2v
 
Mulle neuvottiin, ettei tarvi odottaa kaavinnan jälkeen, vaan voi heti alkaa yrittää.

Kun tämä kysymys sopii ketjun otsikkoon, enkä viitsi uutta perustaa, kysyn nyt täällä: Kuinka kauan jälkivuodon pitäisi jatkua? Mulla oli kaavinta viikko sitten keskiviikkona, ja muutamana viime päivänä olen alkanut vuotaa aina puolenpäivän paikkeilla kirkkaanpunaista veristä vuotoa, mistä se muuttuu ruskeaksi ja vähenee olemattomiin alkaakseen taas seuraavana päivänä punaisena. Mitään kovin runsasta vuoto ei ole missään vaiheessa, vähän tulee siteeseen, mutta kuulostaako tämä ihan normaalilta? Haluaisin niin kovasti jo päästä eroon vuodoista ja uuteen yritykseen. Olen siis vuotanut jo yhteensä viikkotolkulla ensin epäonnistuneen lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen ja nyt kaavinnan.
 
Minulle sanottiin että kaavinnan jälkeen jälkivuoto jatkuu 5-10 päivää ja jos jatkuu kauemmin kuin 10 päivää täytyy sairaalaan soittaa josko kohtuun olisi vieläkin jotain jäänyt. Itsellä ollut jälkivuoto todella vähäistä, kaavinnasta nyt 3 päivää, mutta minulla myös on välillä aivan kirkasta punaista ja välillä rusertavaa vuotoa. 

Meille suositeltiin antaa yksien menkkojen tulla ennen seuraavaa yritystä kaavinnan jälkeen, mutta kun oli lääkkeellinen tyhjennys ennen kaavintaa sanoivat että heti voi yrittää uudelleen. En tiedä onko sitten vain eri lääkärien eri mielipide vai onko sillä merkitystä onko lääkkeellinen tyhjennys vai kaavinta?
 
Lääkkeellinen tyhjennys on luonnonmukaisempi ja hellävaraisempi, joten sen takia sitä varmaan sanotaan, että heti saisi yrittää uudelleen. Tai mulle suositeltiin kyllä odottaa yhdet kuukautiset, mut hoitaja sanoi että ei tarvitse mitään ehkäisyä silti käyttää. Sit ku se tyhjennys ei onnistunut ja jouduin kaavintaan niin sanottiin, että nyt ainakin kannattaisi odottaa ne yhdet kuukautiset, koska kohtua on rääkätty. Mutta siitäkin on erilaisia mielipiteitä kuulemma.

vatukka, voi harmi, että sinulla edelleen vuotelee :( Jos sulla loppui se vuoto välillä ja alkoi sitten uudestaan, niin ehkä siitä kannattaa tosiaan soitella vielä ja kysyä.
 
Mulle sanottiin lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen, että pitää odottaa yhdet kuukautiset. Sitten taas kaavinnan määrännyt lääkäri sanoi, ettei tarvi käyttää mitään ehkäisyä, vaan raskaus ei ala jos keho ei ole siihen valmis. Kuulostaa siis minusta siltä, että ohjeet riippuu siitä keneltä kysyy.

KHK: Kiitos tiedosta, olet saanut selkeämmät ohjeet kuin itse sain, joten aloin jo ihmetellä. Lääkäri puhui muutaman päivän vuodosta, eikä puhunutkaan muusta vaihtoehdosta. Mutta vielä ei ole 10 päivää täynnä. :) Toivottavasti kaavinta onnistui sinulla kuten piti ja olet nyt päässyt hyvään alkuun toipumisessa!

elenna: Juu, tämä on suoraan sanottuna syvältä. Tänään on onneksi ollut enää ruskeaa hyvin vähäistä vuotoa ja toivon etten näe punaista ennen seuraavia kuukautisia enää. On sen verran korkea kynnys mennä enää tutkittavaksi, että odottelen jos tämä tästä loppuu kokonaan.
 
Lisään kysymykseni tänne.
n.3viikkoa sitten tein lääkkeellisen tyhjennyksen, kaavinta oli n.2vko sitten. Kaavinnasta lähtien on ollut koko ajan vähäistä ruskeaa vuotoa, yhtenä päivänä vuoto loppui mutta seuraavana tuli taas ruskeaa ja se jatkui. 
Tänään on siteeseen tullut jo kahdella vessareissulla selkeästi runsaampaa ja toisella kerralla jo selkeästi punaista vuotoa. Voiko olla mahdollista että ekat menkat keskenmenon jälkeen tulis näin pian (2vko 4pvä lääkkeellisestä tyhjennyksestä)? Tilannetta täytyy tietty seurailla mihinpäin lähtee tuo vuoto, runsastuuko vai väheneekö. Onko muilla alkanut näin pian menkat keskenmenon jälkeen? Ei siinä mitään, jos mensut tulee näin äkkiä niin olen superonnellinen että päästään sitten yrittämään uudelleen :) Soitin polille, eivät ottaneet mitään kantaa olisko jo menkat mutta sanoi että jos vuoto ei haise, ei ole kuumetta eikä heikota tms. ei tarvi pelätä että olisi tulehdusta. Eikä noista mitään onneksi ole :) 
Kuinka pian teillä on tullut ekat menkat km jälkeen?
 
itellä 3. km takana ja vika oli kkm. vuotoa oli n kk kaavinnasta laskien koska kaikkea ei saatu ulos vaan pikkuinen pala istukkaa jäi mutta oli lekuri ronkkinu sen verra tiuhaa 4h sisää ettei enää ronkkinu lisää. nyt ekat menkat loppusuoralla toivottavasti koska aika heikko olo on jo. ite olin lueskellu netist suosituksia ja kysyin lääkäriltä myös tosin ranskaksi että miten toimin, pitääkö odottaa yhet menkat niin jopa täällä sanoi että odota yhet menkat ku kohtu kokenu kovia kaavinnan takia. kohta toivottavast pääsis yrittää uudestaan.
 
Jatkan tähän viestiketjuun...
Minulle on tehty kaavinta syyskuun alussa kun ultrassa todettiin että kaksoset olivat olleet jo 4vko sisälläni elottomina. Ensin oli lääkkeellinen tyhjennys mutta se oli hirveän kivulias eikä kohtu edes tyhjentynyt kunnolla...

Sen jälkeen pidettiin kuukauden tauko. Seuraavat kuukautiset tulivat päivälleen miten piti ja oli normaalit, kivuliaammat tosin. Uutta yritystä ja seuraavasta kierrosta raskauduin mutta menkkojen oletetusta alkupäivästä asti tiputteli hieman ruskeaa. 2 raskaustestiä tehtiin ja positiivisia molemmat... 5pvä päästä meni kesken, menkat alkoi ja oli kivuliaat. Lääkäri käski pitää kuukauden tauon taas... No, pidettiin tauko ja sitten uusi yritys.. 
13. päivä piti menkat alkaa ja alkoi taas pieni ruskea tippuvuoto.. Testiä ei tehty koska viimeksikin ajateltiin että tehtiin liian aikaisin. (viimeksi tapahtui microkeskenmeno, alkio ei ilmeisesti kiinnittynyt kunnolla...). Tippuvuotoa kesti taas 5pvä ja tänään sitten alkoi menkat kivuliaina... Ihan samalla tavalla kuin viimeksi. Nyt ei testiä tehty jotenka en mennyt lääkäriinkään..

Tulee vaan mieleen että onko kaavinta voinut vahingoittaa kohtua niin ettei alkio pysty enää kiinnittymään ja tuon yhden keskenmenon takia saattaa olla etten pysty tulemaan enää raskaaksi? Onko kenelläkään kokemusta? Pelottaa.. emoticon
 
En usko että kaavinta on aiheuttanut mitään. Jos kohdussa on arpikudosta, kuten minullakin sektion jäljiltä varmasti on, juuri siihen kohtaan alkion kiinnittyminen voi olla hankalampaa, eikä kai ole edes toivottua että juuri siihen paikkaan kiinnittyy(siis sektiohaavan päälle, myöhempien mahdollisten istukkaongelmien takia), mutta kaavinnasta ei voi millään tulla sellaista määrää arpikudosta kohtuun, ettei alkion kiinnittyminen onnistuisi. Tämä nyt vain näin maalaisjärkiperäisellä ajattelulla...Positiivisia ajatuksia ja tsemppiä raskautumiseen sinulle :)
 
Takaisin
Top