Käyttääkö puolisosi alkoholia? Vaikuttaako se sinun alkoholin käyttöön?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Meillä on tuore artikkeli, jossa kerrotaan tutkimuksesta, jonka mukaan puolison alkoholin käyttö lisää riskiä, että odottaja käyttää alkoholia.

Tästä tuli mieleen, käyttääkö puolisonne alkoholia? Minkä verran? Ja koetko sen vaikuttavan sinun alkoholin käyttöön?

Puolisoni oli meidän tavatessa absolutisti ja on myöhemmin käyttänyt alkoholia varmaan yhteensä yhden käden sormilla laskettavan määrän. Silloin nuorena se saattoi vähentää minun alkoholin käyttöä. Oli vain luontevaa olla yhdessä selvinpäin eikä edes käyty baareissa.

Mutta ajatus että olisin juonut raskaana, jos puoliso olisi juonut tuntuu kaukaa haetulta.
 
Todella harvoin. Puolisoni joi esikoisen raskausaikana tasan yhden oluen, eikä ole juonut sen jälkeen mitään. Tästä on yli kolme vuotta. Kumpikaan meistä ei ollut muutenkaan mikään suurkuluttaja ennen kun tulin raskaaksi ensimmäistä kertaa, enkä ole kieltänyt häntä juomasta minun ollessani raskaana. Lapsen syntymän jälkeen alkoholi ei ole houkutellut kumpaakaan, syystä että seuraavana päivänä voi olla huono olo, eikä pienen lapsen kanssa touhutessa ole mukava olla huonovointinen tai väsynyt. Luonnollisesti tässä nykyisessä raskaudessa puolisolle ei ole tullut mielitekoja tästä elämäntilanteesta johtuen.

Vaikka puoliso käyttäisi enemmän, sanotaanko suurin piirtein samoja määriä kun ennen raskautta, en usko, että vaikuttaisi minuun mitenkään. Minulla on nollatoleranssi alkoholin suhteen raskausaikana (myös imetysaikana), joten sillä linjalla mennään, käytti puoliso miten paljon tahansa.
 
Puoliso juo välillä muutaman. Tietenkään se ei vaikuta minun raskaana juomiseen. Nollatoleranssi on muut kuinka humalassa tahansa. 🚫

Oisko isompi vaikutus pariskunnan yleisellä juomiskulttuurilla kuin nimenomaan puolison juomisella? Jos kumpikin juo ennen raskautta paljon, herkemmin odottaja jatkaa sitä. Kuin jos kumpikaan ei juo alunperinkään tai juo hillitysti.
 
Mustakin tuntuu kaukaa haetulta, että puolison juominen saisi odottavan äidinkin retkahtamaan. Mieheni tykkää rentoutua oluen parissa satunnaisesti, minä en raskausaikana ota tippaakaan.
 
Mä luulen myös, että raskautta edeltävä juomiskulttuuri vaikuttaa tuohon, kuinka herkästi alkoholia käyttää raskausaikana. Jos käyttö on ollut runsasta ennen raskautta, voi se osittain ennakoida, etenkin jos puoliso jatkaa samalla tavalla, että retkahtais juomaan myös odotusaikana. Itsellä aina kuitenkin ollut nollatoleranssi raskausaikana, vaikka ennen esikoista tuli vietettyä hyvinkin villejä vuosia. Sittemmin olen lopettanut juomisen kokonaan, mutta mies edelleen satunnaisesti juo muutaman saunakaljan ja välillä käy "nollaamassa" kavereiden kanssa. Hänen juomisellaan ei siis ole vaikutusta omaan alkoholin käyttööni. Ei raskaana ollessa eikä muutenkaan.
 
Kuulostaa kyllä järkeen käyvältä, että enemmän vaikuttaa pariskunnan alkoholinkäyttö ennen raskautta. Korkeintaan voisin ajatella, että jos molemmat käyttää ennen raskautta runsaasti alkoholia, odottajan voi olla helpompi olla juomatta, jos puolisokin lopettaa juomisen. Mutta jos ennen raskautta molemmat ottaa joskus vähän, se tuskin ainakaan monella hirveästi vaikuttaa jos puoliso ottaakin yhä joskus vähän.
 
Takaisin
Top