Käytitkö kipulääkkeitä synnytyksen jälkeen?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Saitko tai käytitkö kotona kipulääkkeitä synnytyksen jälkeen? Mitä lääkkeitä käytit ja kuinka pitkään?

Esikoinen syntyi sektiolla. Sen jälkeen oli muutaman päivän kipupumppu ja lisäksi panadolia ja buranaa. Panadolia ja buranaa käytin jonkin aikaa vielä kotonakin. Toisen synnytyksen jälkeen söin satunnaisesti panadolia jälkisupistuksiin 2-3 päivän ajan.
 
Ensimmäisen synnytyksen jälkeen sairaalassa suurinpiirtein lykättiin puolipakolla buranaa naamaan, lopulta ihan sain väkisellä sanoa että en oikeasti tarvitse. Kotona en syönyt enää. Toisen synnytyksen jälkeen taisin ottaa muutamia panadoleja jälkisuppareihin.
 
Alatiesynnytyksen ja episotomian jälkeen mulla oli vuorokauden ajan jatkuva epiduraalitippa ja sitten kun se poistettiin, niin panadol -ja burana yhdistelmä riitti hyvin. :)
 
Särkylääkkeitä tarjottiin sairaalassa ja alkuun kieltäydyin kun en kokenut tarvetta, mutta sitten ensimmäisen päivän illasta alkaen otin tarjotut lääkkeet vastaan. Kovin kipeänä en ollut, mutta kyllä särkylääkkeistä oli apua ja oli mukavampi liikkua niiden ottamisen jälkeen. Kotona olen mennyt ilman lääkkeitä.
 
Kaikista olen tainnut pari päivää syödä max annokset buranaa ja panadolia yhtä aikaa jälkisupistusten takia.
 
Ekasta söin panadolia ja buranaa jonkun hetken koska tehtiin eppari. Tokasta ja kolmannesta en ottanut mitään ja tätä ihmeteltiin sairaalassa. En kokenut olevani kivulias.
 
Käytin molempien sektioiden jälkeen parasetamolia ja ibuprofeenia useita viikkoja, hyvin kipeä olin.
 
Esikoisen aikana tehtiin eppari ja tikit kiristi aika inhottavasti parina ensimmäisenä päivänä. Söin sitten buranaa, panadolia ja pahimpiin kipuihin sain jotain kolmattakin lääkettä? Onneksi ei tarvinnut kauan syödä. :)
 
Mulle taidettiin automaattisesti puskea Burana- ja Parasetamoli-napit synnytyksen jälkeen. En niitä itse pyytänyt, enkä varmaan olisi tarvinnutkaan. Olin niin väsynyt, että saatoin syödä ne, kun ne siihen tuotiin.
 
Kolme alatiesynnytystä ja oikeastaan seuraavana päivänä napannut varuilta ne tarjotut lääkkeet. (Olisikohan panadolia olleet?) Varsinaisesti en ole kuitenkaan kipulääkettä tarvinnut. En vaikka esikoisesta leikattiin epparikin.
 
Kaksi alatiesynnytystä takana, ekan jälkeen en, toisesta oli niin järkyttävät jälkisupistukset että kyllä sai kello soitella särkylääkkeen perässä..
 
Burana+Panadol-settiä sain synntyksen jälkeiseksi yöksi ja kerran muistaakseni seuraavana päivänä. Epparia tehtiin ja tikkejä oli.
 
eppari tehtiin ja repeämä lisäksi, sairaalassa söin vajaa 3pv ne maksimit buranaa ja panadolia, ja buranaa vielä pari päivää kotona sen jälkeen.
 
En ottanut särkylääkkeitä lainkaan enää synnytyksen jälkeen, ei vain tarvinnut, koska en ollut yhtään kipeä :) Tai no kyllähän alatiesynnytyksen jälkeen paikat oli arat ja turvoksissa, mutta synnytykseen verrattuna kivulta se ei enää tuntunut, sitä hoitajatkin ihmetteli Beaming Face With Smiling Eyes
Tosin mulla oli alatiesynnytys ja vain toisen asteen repeämä, sain neljä tikkiä ja kaksi repeämää, joista toinen oli hyvin pinnallinen, ilman epparia. Ihmeen venyvät paikat ensisynnyttäjäksi, vaikka poika oli 20g vajaa 4kg Beaming Face With Smiling Eyes Ehkä kuitenkin aiempi hyvä lihaskunto vaikutti ja kohtuu hyvä kivunsieto. Call Me Hand Light Skin Tone
 
En syönyt yhtään särkylääkkeitä synnytyksessä enkä sen jälkeen, ei tullut mieleen ja välttelen niitä muutenkin. En oikeastaan ollu edes hoksannu että monet syö niitä sen jälkeen. Jälkisupistukset oli kyllä kovat mutta tens autto niihin
 
-08 ekan alatiesynnytyksen jälkeen olisin niitä tarvinnut mutta osastolla jakoivat niitä todella nihkeästi. Vasta yöllä lastenhoitaja heltyi antamaan kun valitin myös selän särkyä. Sain buranan, ja se todennäköisesti ehti torppaamaan alkavan kohtutulehduksen alkuunsa. Synnytykseni käynnistettiin vesien menon takia, kun synnytys ei edennytkään tarpeeksi nopsaan.

Myöhemmissä synnytyksissä olen kyllä saanut särkylääkkeen halutessani, mikä on ollut hyvä kun korkea verenpaine on tehnyt tukalaa oloa. Viimeisimmässä en muista olleeni edes erityisen kipeä jälkeenpäin vaikka vauveli oli sarjan isoin.
 
Takaisin
Top