Käytättekö villasukkia?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Villasukkakeskustelu, koska syksy on tullut ja varpaillani on kylmä. :) Onko teillä villasukkia? Onko itse tehtyjä, jonkun mummun tai muun tutun tekemiä vai valmiina ostettuja? Onko ne jo ahkerassa käytössä?

Itselläni on itse tehtyjä, yhdet anopilta saadut sinivihreät ja yhdet harmaat joista en tiedä mitä perua ovat. Olisikohan joko oman äitini tai hänen äitinsä joskus tekemät. Varpaani palelevat herkästi, joten usein on jotkut näistä jalassa. Eniten pidän itse tekemistäni, jotka on korpinkynnen väreissä. :)
 
En villasukkia, mutta kaiken maailman pörrö- ja pehmosukkia kyllä! Joskus jopa kesällä. T.Vilukissa
 
Minulle taas pörrösukat on ihan kauhistus. Niissä vain jalat palelevat ja lisäksi hikoavat. Villasukkia on ja käytän ja teen lisää koko suvulle.
 
Tykkään kotona viileillä ilmoilla laittaa villasukat jalkaan ja kumppareiden kanssa tulee kesäisinkin välillä käytettyä.
 
Käytän lähes aina kotona sisällä, koska lattiat kylmät ja vetää. Repussa myös aina mukana kerhoissa ja kylässä, jos tarvitsee. Lapsella repussa tossut samaan tarkoitukseen, kun villasukilla ei pysy pystyssä. Esim. Meidän muskari on vanhassa kivitalossa, jossa on jääkylmät lattiat jo näillä keleillä. Lapsi käyttää pörrösukkia sisällä, koska niissä on jarrut. Kengissä sitten villasukkia. Käytetään myös kumppareissa ja talvikengissä lähes aina villasukkia.

On äitini tekemiä ja lahjaksi saatuja eli ostettu varmaan jostain myyjäisistä tms. Itse en osaa tehdä eikä ole aikaa opetella.
 
Tottahan toki villasukkia käytetään :) äitini tekee koko perheelle pyydettäessä (ja vaikka ei pyytäiskään)... varsinkin pitkä vartiset villasukat on näin syksyllä aivan parhautta! Ei varpaita palella eikä kyllä pohkeitakaan:D
 
En käytä, en yhtään tykkää villasukan tunteesta jalassa. Kylmät jalat mulla silti aina on, mutta valitsen mieluummin vaikka tohvelit tai jos on aivan pakko, pörrösukat. Kutomistaitoa elossa olevalla lähisuvullani ei myöskään ole. Itse olen joskus muutaman parin sukkia kokeilumielessä kutonut, mutta ei ollut jäärin hääviä tulosta :grin Pojan isän puolelta yksi sukulainen taitava ja lahjoittanut tekemiään villavaatteita. Pojalle laitan kyllä siis kylmällä villasukkia ulkokenkiin yms, joskus haluaa itse laittaa sisällä, mutta lattia aika liukas.
 
Kesäisin on pörrösukat. Ne ovat tosin niin vanhat ettei niissä jalat hikoa.

Itse asiassa tällä viikolla kaivoin villasukat esiin.
Ja sitten mulla on liuta puikoilla olevia ikuisuusprojekteja...
 
Olen alkanut käyttää villasukkia oikeastaan vasta viimeisen vuoden sisällä. Sitä ennen en oikein osannut käyttää, mutta viime syksynä jokin muuttui, ja yhtäkkiä minulla oli koko ajan villasukat jalassa. :) Eniten tykkään pitkistä sukista, jotka saa vedettyä lähes polviin asti. Sain ne joululahjaksi äidiltäni, joka oli tilannut ne tutultaan. Äiti kun ei itse osaa sukkia tehdä - niin kuin en minäkään. :grin Anopilta saan välillä villasukkia.
 
Tykkään sekä pörrösukista että villasukista näin kylmällä ilmalla. Pörrösukkia pidän suihkun jälkeen ja yöllä. Villasukkia pidän vain tavallisten sukkien päällä, ne ei yksinään tunnu mukavilta. Mulla on itsetehtyjä, yhdet äitini tekemät ja pari lahjaksi saatua villasukkaparia. Kaupoissa myytävistä villasukista en pidä. Oikeasti neulotut ne olla pitää.
 
Olen perinyt huonon ääreisverenkierron ja valkosormisuuden/varpaisuuden, joten villasukista on tullut vakiovaruste.
Lämpö helpottaa myös levottomien jalkojen aiheuttamia kramppeja.
 
Viileä talo ja kylmät lattiat eli kyllä on villasukat käytössä. Anopilta saan, itsekin osaan tehdä, ja parhaista parhaat kauniit polvipituiset sukat sain ystävältäni.
 
Käytän aina sukkia, myös nukkuessa kesät talvet. Syksystä kevääseen ne yleensä ovat villasukkia tai pörrösukkia. Huono ääreisverenkierto ja tuntuu inhottavalta kun on jääkylmät varpaat. Itse en osaa tehdä, mutta oma mummoni on tehnyt minulle parit villasukat. Sitten on ihan kaupasta ostettuja pörrösukkia. :)
 
Bingo, täällä villasukat koko ajan jalassa syksyllä!
Taisin elokuun puolella iltaisin jo napata ensimmäisiä kertoja jalkaan ja nyt vakiovaruste. Tosin mulla varpaat aina vähän jäässä ja muutenkin viluinen.

Villasukkia löytyy joka väriin ja asuun sopivaksi, eri mittaisina jotta katoaa kenkään. Anopin ja kavereiden tekemiä löytyy, myös toreilta ja kirppikseltä ostelen jos joku on tehnyt myyntiin. Mun taidoilla ne jää säärystimiksi. Tän syksyn tavoite on oppia tekemään myös ne kantapäät ja kavennukset.

Pörrösukkia en tykkää pitää, ne omaan jalkaan liian hiostavat mutta keinokuidut ei pidä kuitenkaan lämpimänä riittävästi omaan makuun.
 
Takaisin
Top