Käytännön kysymyksiä varusteiden käyttämisestä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Affinia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Imetystyyny on käsittääkseni aivan ehdottoman hyvä, ja olen saamassa sellaisen isoveljeltäni ensi viikolla. Heidän esikoistaan hoitaessani olen päässyt kokeilemaan, ja on kyllä todella kätevä ja vapauttaa äidin kädet sekä pitää asennon rentona, kun vauvaa ei tarvitse kannatella, vaan vauva lepää tyynyn päällä.

Kaikki tuttavani ylistävät imetystyynyä, ja kyllä olen muutaman tuttipullosyöttökerran jälkeen täysin samaa mieltä. :)

Minä myös liputan imetystyynyn puolesta. Esikoisen kanssa aluksi yritin pärjätä sohvatyynyillä, mutta loppujen lopuksi piti se imetystyyny ostaa. Selkä ja hartiat kyllä kiitti tätä päätöstä.
Imetystyynyjä pääsee testaamaan synnärillä, joten kannattaa kokeilla siellä ja jos kokee turhakkeeksi, niin eipähän tule turhaan ostettua.
Ja jos vähänkään on käsityötaitoinen, niin uskon että se on helppo itse myös tehdä.

Huomenta,

(tyhmä) kysymys liivinsuojista - kertakäyttöisiä liivinsuojia voinee käyttää niin pitkään kuin itsestä tuntuu hyvältä ennen roskiin heittämistä...? Kai sen sitten huomaa, kun suoja on "loppuun kulutettu". Aiotteko muuten ostaa pestäviä kestoliivinsuojia, vai käyttää kertakäyttöisiä? Ostin nyt yhden paketin AINU kertissuojia alkuun.

Ja toinen kysymys talkista - onko sitä tarkoitus käyttää vain, jos vauvalla alkaa näkyä vaippaihottumaa tai nivuset alkavat muuten punoittaa? Vai kannattaako sitä ainakin hellekeleillä panna jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä tai esim. kerran päivässä?

Kaveri suositteli kestosuojia. Oli kuulemma nänniystävällisemmät. Kertakäyttöiset kuulemma kuivattivat liikaa ja tuntuivat raapivilta rikkoontuneita nännejä vasten. Mut kai toi on aika yksilöllistä. Kaiken helppouden nimissä mäkin ostin paketillisen kertakäyttöisiä :)

Tosta talkista mäkin olisin kiinnostunut. Perhevalmennuksessa olivat sitä mieltä, ettei sitä tarvitsisi käyttää oikeastaan ollenkaan, mutta (samainen) kaveri taas vannoi jatkuvan talkin käytön nimeen. Jos tää on taas näitä "kokeile ja tiedä" -juttuja.

Mulla tuli ton talkin innoittamana mieleen peseminen vaipanvaihdon yhteydessä. Perhevalmennuksessa sanottiin, ettei ole järkevää jatkuvasti läträtä veden kanssa, vaan pitäisi pienen hädän jälkeen vaan pyyhkiä kostealla (esim. pesulapulla). Onkos vastasyntyneellä näitä pieniä hätiä vielä ollenkaan? Mä ymmärsin, että vaippa pääsääntöisesti täyttyy löysästä maitokakasta. Tässä tapauksessa vesihanan alla peseminen kuulostaa houkuttelevammalta kuin pesulappujen käyttö.

Nuo liivinsuojat on varmaan sellainen juttu, jonka sitten vasta itse kokeilemalla huomaa, että onko kertakäyttöiset vai kestosuojat itselle paremmat. Jonkun toisen kuukauden ketjusta muistan lukeneeni, että kertakäyttöisitä tarttuu nukkaa, jota on kiusallista irrotella aristavista nänneistä. Maidontuotannon ja imetysrytmin vakiinnuttua voi kuulemani mukaan myös opetella painamaan kevyesti nännin päästä, jolloin herumisen pitäisi loppua. Itselläni on vain nuo äitiyspakkauksen liivinsuojat hankittuna, siinä taisi tulla molempia kokeiltavaksi.

Oma kyssärini liittyy patjan valintaan. Pinnasänky jo löytyy, mutta patja on vielä hankintalistalla. Oletteko hankkineet ohuen vai paksumman, kovan vai pehmeän patjan vai sellaisen jossa on sekä kova että pehmeämpi puoli? Mihin asioihin valinnassa kannattaisi kiinnittää huomiota? Entäs sijauspatja?

Eilen vähän googlailin vaihtoehtoja, joita kyllä löytyy runsaasti esim. jo pelkästään Ikean valikoimasta. Törmäsin myös yhteen nettikeskusteluun, jossa muutamat äidit olivat vakaasti sitä mieltä, että kosteussuoja laitetaan patjan ja sijauspatjan väliin, eikä lakanan alle. Yksi oli asiaa itse omassa sängyssään testannut ja todennut, että kosteussuoja suoraan lakanan alla on liian hiostava. Tarpeen vaatiessa hän sitten laittoi sijauspatjan pyykkiin. Tiedä näistä sitten.

Meillä perhevalmennuksessa sanottiin että perunajauho ajaa saman asian kuin talkki ja on jopa parempaa :) samoin myös neuvottiin että veden kanssa on turha läträtä jos ei tule isompaa asiaa vaippaan.

Meillä on sellainen suht edullinen vaahtomuovipatja hankittuna (Baby Ideasta). Se on myyjän mukaan ihan riittävä vauvalle ja isommalle lapselle joutuu joka tapauksessa hankkimaan uuden patjan. Eikä siihen tarvita ollenkaan sijauspatjaakaan aluksi. Kosteussuojan päällehän voisi lakanan lisäksi varmaan pingottaa niitä harsoja, jos hiostaa liikaa... jotenkin kuulostaa aika työläältä pestä sijauspatjaa joka vahingon jälkeen.

Vai, että perunajauho toimisi talkkia paremmin :) eikös se mene ihan paakuille? Pitää kai kokeilla, kun ei siitä vahinkoakaan voi olla.

Onko kukaan muuten hankkinut mitään yövaloa yöheräilyjä varten? Ei houkuta ajatus räpätä normivaloja päälle keskellä yötä. Meillä on hoitopöydän päällä pistoke ja ajattelin siihen hommata jonkun. Onko joku tehnyt onnistuneita hankintoja ja mitä kaikkea pitäisi osata ottaa huomioon (valoteho, liiketunnistin, väri tms.). Vaihtoehtoja on yllättävän paljon tarjolla.

Meillä myös on pinnasängyssä ihan vaahtomuovipatja eikä lainkaan sijauspatjaa.

Esikoisen aikana meillä oli valo yöheräilyjä varten ikkunalaudalla verhon takana. Ostettiin vielä Clas Ohlsonilta siihen pistokkeeseen sellanen mokkula, että valon sai päälle kaukosäätimellä, joten ei tarvinut imetystä varten sängystä nousta valoja päälle laittamaan.
Nyt meillä ei yövaloa ole, kun tuo imetys sujuu multa jo ihan unissaan :D Eikä vaippaakaan olla vaihdettu yöllä, muuta kuin silloin jos vauva alkaa siitä valittaan.

Meilläkin pinniksessä vaahtomuovipatja, ei petaria, ja ajateltiin silti käyttää kosteussuojaa - ainakin alkuun ellei sitten ala näyttää liian hikiseltä vauvalle.

(Yö)valovinkki: Mä ostin Ikeasta lampun himmentimen. Sen voi liittää mihin tahansa lattia- tai pöytälamppuun, ja ajattelinkin alkuun laittaa sen lukulamppuuni (yöpöydällä). Himmentimessä on portaaton säätö, joten lamppua voi säätää todella hyvin. Tosin meillä ainakin on pimennysverhosta huolimatta öisin makkarissa niin valoisaa, että itse ainakin näen varmaan imettää ilman valojakin. Siinä tapauksessa siirretään jokin pikkulamppu ja himmennin vaipanvaihtopisteen luo kylppäriin. Käytännön kokemuksia himmentimen toiminnasta ei ole, mutta testauksen perusteella hyvältä vaikuttaa. :)

Kiitos hyvistä yövalo -vinkeistä, täytynee hankkia sellainen, ainakin loppukesästä öiden pimetessä.

Mulla olisi kysymys vaunuihin liittyen. Meillä on uudet Emmaljungan CityCross -yhdistelmävaunut pehmeällä Quadrolift-kantokopalla. Ei kai kantokoppaa tarvitse nyt etukäteen pestä, vai tarvitseeko...? Se on sisältä sellaista ihanaa pehmeää "karvaa". Ja jatkokysymys: mitä sinne pehmeän kantokopan sisään pannaan vauvan alle - se kun on sellainen pehmeä vähän "makuupussimainen" koppa, niin pohdin, että miten esim. lakanaa sinne saa muuten kuin vain taittelemalla sopivan kokoiseksi vauvan alle. Hmmm... Kaikki on niin uutta! :)

Terve!

Kysyisin uudestaan tämän vaunukysymyksen, kun vielä odotan kokeneempien vinkkejä:

Meillä on uudet Emmaljungan CityCross -yhdistelmävaunut pehmeällä Quadrolift-kantokopalla. Ei kai kantokoppaa tarvitse nyt etukäteen pestä, vai tarvitseeko...? Se on sisältä sellaista ihanaa pehmeää "karvaa".

Ja jatkokysymys: mitä sinne pehmeän kantokopan sisään pannaan vauvan alle - se kun on sellainen pehmeä vähän "makuupussimainen" koppa, niin pohdin, että miten esim. lakanaa sinne saa muuten kuin vain taittelemalla sopivan kokoiseksi vauvan alle. Siellä kun ei ole enää mitään patjaa sisällä, jonka reunojen alle voisi taitella lakanaa. Hmmm... Kaikki on niin uutta! :)

Takaisin