Käytännön asiat ja talous

Wow

Näppärä viestien naputtelija
Oletteko jo keskustelleet käytännön asioista synnytyksen jälkeen? Missä vaiheessa isä käyttää vapaansa ja käytättekö itse koko vanhempainvapaan vai jaatteko sen miehen kanssa?

Me ollaan tässä mietitty kuumeisesti (minä tällaisena pedanttina ja työnarkomaanina persoonana) ja tultu siihen tulokseen että taloudellisesti, isä-lapsi -suhteen ja minun mielenterveyteni takia olisi järkevää jakaa vanhenpainvapaa puoliksi. Minä siis jäisin ensin äitiysloman jälkeen kotiin kolmeksi kuukaudeksi, sitten mies. Mies on todella innostunut tällaisesta järjestelystä, haluaa oppia lastenhoidon yhtä hyvin kuin minä. En tiedä muuttuuko mieli kun käärön saan viereen.. :)
 
Meillä valitettavasti taloudellisesti ei ole mahdollista isän pitää vanhempainvapaata, koska itse opiskelen tällä hetkellä, niin rahaa ei jäisi juuri mihinkään. Unelmatilanne olisi, jos isä voisi pitää puolet vapaasta, jolloin hänkin pääsisi tutustumaan paremmin uuteen tulokkaaseen ja näkisi minkälaista se kotiäidin arki on ;) 
Ollaan kuitenkin suunniteltu, että hän pitää osan kesälomastaan vasta kun lapsi on syntynyt, jolloin hänkin saa olla noin 5vk kotona lapsen kanssa heti lapsen syntymän jälkeen :) 
 
Meillä sama tilanne, että itse opiskelen ja mies elättää tällä hetkellä koko perheen joten hänen jääminen kotiin ei vaan olisi mahdollista. Minulla tulot tulevat nousemaan äitiysloman alkaessa melkein puolella kun saan saman rahan kuin ensimmäiselle lapselle myönnettiin (Olin silloin töissä) joten senkin puolesta odotan kotiin jäämistä ;)


 
Me ei nyt vielä mitään tarkkaa oo puhuttu. Selvää on, että vanheimpainvapaan jälkeen jatketaan hoitovapaata. Luulen, että mä oon ton vanhempainvapaan ja ehkä vähä päälle, mutta kyllä meillä mieskin jossain vaihees jää pidemmäks aikaa kotiin. :)
 
Alustavasti ollaan vähän suunniteltu, että minä olisin kotona äitiysloman ja palaisin töihin joskus ensi vuoden elo-syyskuussa kesäloman jälkeen jolloin mies olisi innokas jäämään 3kk:n vanhempianvapaalle. Ei haluttaisi viedä ainakaan alle 1-vuotiasta hoitoon. Pieni breikki työelämän oravanpyörästä ei varmasti tekisi kummallekkaan huonoa. Tosin voi olla, että kun on vajaan vuoden ollut vauvan kanssa kotona niin tekee jo mieli töihin... vaikea sanoa kun kaikki molemmille uutta ensimmäisen kohdalla.
 
Suunniteltiin että mies pitää kesälomansa mahdollisimman lähellä la, ja isyysvapaata viettäisi sitten joulun alla tms. tai sitten jos kesis ei onnistu syksylle niin pitää puolet isyysvapaasta lapsen synnyttyä ja toisen puolikkaan sit myöhemmin.
 
Me ei olla sen kummemmin vielä mietitty, mutta se tiedetään, että olen ainakin seuraavat kolme vuotta kotona. Mies voi olla siinä sivussa, jos haluaa. Meillä mies osallistuu raskaan työnkin jälkeen niin kivasti lasten kanssa olemiseen, että ei ole ollut tarvetta miettiä sen kummempia järkkäilyjä. Ja minä nautin olla kotona. Olen ollut nyt vuoden ja tykkään. Olen tehnyt itselleni selkeän päivärytmin, ja lapsille tietysti. Minulle jää omaa aikaa, lapset nukkuu hyvät päikkärit ja on kilttejä. (kuulostaa ruusuiselta :D) Toivotaan kovasti, että uusi lapsemmekin on yhtä kiltti kuin aikaisemmat. :) 

-koivipuu H 16
 
Meillä mies on kotona luultavasti synnytyksen jälkeiset viikon-kaksi, tällai ainakin alustavasti ollaan höpötelty. Lähempänä syksyä varmaan tulee ajankohtasemmaks ni voi kunnolla suunitella miten vapaat pitää :)
Itse ajattelin lähteä työelämään mahdollisimman pian lapsen syntymän jälkeen...en kuitenkaan halua alle vuoden ikäistä laittaa päivähoitoon eli sen mukaan näillä näkymin mennään :)
 
Meillä taloudellisista syistä minä menen takaisin töihin äitiysloman jälkeen. Mies on ainakin vanhempainvapaan kokonaan ja katsotaan sit hoitovapaalla et voinko itse olla kotona miten paljon. Työkään ei jousta pienessä firmassa ihan loputtomasti ellei saada lisää työvoimaa.. haaveena olisi tietysti osa-aikaisuus tai lyhennetty työviikko mut tilanteen mukaan. :)
 
Meillä kyllä varmaan se olen minä joka kotiin jää. Isäntä kyllä on sanonut ettei hänelläkään ole mitään koti-isäksi jäämistä vastaan, mutta maatilan menot edellyttävän jonkinlaisia säännöllisiä tuloja. No, minä en joka tapauksessa sitten enää aio palata vanhaan työhöni lapsen synnyttyä, ihan vain siitä yksinkertaisesta syystä, ettei sitten ole haluja käyttää päivistä melkein 3 tuntia työmatkoihin. 
Näillä ajatuksin mennään täällä tällä hetkellä, vielä on aikaa muuttaa mieltään.. ;)
 
Meilläkin minä oisin jäämässä kotiin, se kuinka pitkäksi aikaa, on vielä vähän avoinna. Olen ollut määräaikaisilla sopimuksilla tähän asti ja jos äitiysloma alkaa niistä, niin sitten uskoisin että olisin kotona useamman vuoden kun siinä tapauksessa ei olisi sitä sama työtä mihin palatakaan. Mutta olen hakenut nyt myös virkaa ja jos kävisi niin ihme, että sen saisin, niin luulen, että itsellä tulisi tietty henkinen paine aloittaa vakkarivirassa sitten vuoden päästä elokuussa lukuvuonna 2014-2015. Mies taas on saanu kuukausi sitten vakituisen paikan ja hommaan kunnolla sisään pääsemisessä menee ainakin vuosi, niin hänen ei ole tässä tilanteessa järkevää jäädä pitemmäksi aikaa kotiin. Isyysvapaan varmaankin käyttää jossain vaiheessa, mutta siitäkään ei ole vielä tarkemmin keskusteltu.
 
Ei olla vielä sen suuremmin suunniteltu, ja totta puhuakseni minulle nuo vapaat ovat sen verran hepreaa että en ole vielä niihin kunnolla perehtynytkään. Mieheni saa työpaikkansa puolesta viikon verran palkallista isä-vapaata, jonka hän varmasti pitää heti synnytyksen jälkeen. Muuten minä olen varmasti pääsääntöisesti kotona vauvan kanssa. Olen kuitenkin miettinyt, että tekisin keikkatöitä (Kelan sallimissa rajoissa), koska olen hoitoalalla ja keikkapäiviä tällä alalla on paljon tarjolla. Näin säilyy myös tämän mamman mielenterveys.... :D Olen tällä hetkellä määräaikaisessa työsuhteessa, joten mammaloman jälkeen minulla ei ole työtä johon palata, mutta en ota siitä stressiä, koska uskon että töitä saan melko sukkelaan sitten kun on sen aika. :)
 
Meillä sellanen tilanne et mulla on vakityöpaikka mutta miehellä ei. Tällä hetkellä hänellä on töitä ainakin syksyyn asti, mutta jatkosta ei tietoa.
Haluaisin mielelläni jäädä kotiin niin pitkäksi aikaa kuin mahollista, mutta pahoin pelkään ettei tule onnistumaan jos miehen työt ei jatku. Kuitenkaan ei molemmat voi kotona olla koko aikaa :/
Saa ny nähä sitte mitä tapahtuu.
 
Minä pidän äippäloman ja toivon että voisin olla kotona kunnes muksu on ainakin reilusti yli vuosikas. 1½v. on varmaan maksimi, minkä voin kotona olla kunnes on pakko lähteä tienaamaan että saadaan omakotitalolaina joskus kuitatuksi! Miehellä vakkarityö ja pystymme sumplimaan lainan kanssa jos tiukkaa tekee joten ei taloudellista huolta. Mies jää isyyslomalle pariksi viikoksi vauvan syntymän jälkeen, ensi kesänä hänellä onkin pitkä loma kun pitää sekä kesäloman että isäkuukauden putkeen; 13 viikkoa yhdessä oloa, ihanaa <3 
Ja kun joskus palaan töihin enkä saa päivätöitä niin olemme laskeskelleet että tulen tienaamaan suurin piirtein saman verran rahaa kun teen 3-vuorotyötä 75% työajalla kuin mitä tekisin 100% päivätyötä. Joten jos jälkimmäinen vaihtoehto ei toteudu niin sitten toteutamme todennäköisesti ensimmäistä. 
 
Takaisin
Top