41+6 aloitettiin yliaikaisuuden takia käynnistellä kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinitipalla. Toki oli sikäli kypsä tilanne, että latenssivaihetta oli jo pari päivää takana. Mullakin kyllä lopulta jyrättiin koko synnytys sillä tipalla väkisin läpi, kun ei sitä omaa supistustoimintaa ollu riittävästi. Tippaa nostettiin koko ajan, vaikka olin tosi kipeä ja supisteli tiheään. Lopulta olinkin niin kivusta jäykkänä, että homma ei edennyt ilman epiduraalia, jota en alunperin piikkikammon takia olisi halunnut ottaa. Sen avulla avauduin kuitenkin puolessatoista tunnissa 4cm - > 10cm, joten olen tosi tyytyväinen, että kuitenkin sen jouduin ottamaan. Ilokaasua vetelin kyllä epinkin kanssa, koska eteneminen oli niin nopeaa, että muutaman kivuttoman supistuksen jälkeen kivut alkoivat puudutuksesta huolimatta uudestaan, vähän lievempinä toki. Kivut helpotti oikeestaan, kun olin täysin auki ja vauva lähti laskeutumaan, ponnistusvaihe ei ollut mielestäni yhtään kivulias, vaikka epi oli lopetettu jo 3h aikaisemmin ja oksitosiinia meni jo 180ml/h. Se sujuikin koko synnytyksessä parhaiten. Kalvot puhkaistiin siis aamulla klo 8 ja samana iltana 22.30 oli tyttö sylissä.
Olosuhteisiin nähden kaikki meni hyvin, vaikka olin toivonut hieman toisenlaista synnytystä. Kaikkien niiden piuhojen kanssa oli hankala olla ja ne supistukset oli ihan kamalia. Mutta siitä selvittiin, tekisin myös milloin vain uudestaan, että ei sikäli jäänyt traumoja.