Käynnistys

hönö

Satasella mukana keskusteluissa
Montaks päivää yli ne antaa mennä ennen ko ruvetaan käynnistämään?
Vai onko tuo taas kiinni paikkakunnasta ja omasta voinnista?

Rupesin vaan miettimään, että montako päivää täs enää maksimissaan menee ennen kun saa pikkusen syliin! :)

Tänään siis tasan viikko laskettuun aikaan jäljellä.
 
Täällä K-SKS:ssa viikolla 41+5 ainakin ensisynnyttäjillä on yliaikaiskontrolli, jossa katotaan paikat ja tehdään sit päätös että käynnistetäänkö vai odotetaanko että syntyy itse, jos paikat näyttää siltä että olisi piakkoin tulossa. Sille reissulle ei kuulemma kuitenkaan yleensä vielä jäädä vaan laitetaan vielä kotiin, eli vähän yli se kaks viikkoa voi mennä. Tuskin kuitenkaan montaa päivää. Olikohan tästä nyt mitään apua, näin vaan tänään just puhuivat mulle neuvolassa kun mulla on nyt pari päivää yli lasketun ajan :)
 
Mun mielestä Turussa käynnistetään 41+5 ensisynnyttäjillä. Ja just kysyin neuvolassa et jos haluis aiemmin, niinkuin minä ehkä koska mies lähtee hyvässä lykyssä takaisin reissuun just kun mä olen sairaalassa jos käynnistetään vasta tuolloin, mikä olis melko persiistä, NIIN ei kai kovin mielellään varsinkaan jos paikat ei ole yhtään kypsänä. Silloinhan ei koko hommasta ole välttämättä edes hyötyä.

Mutta kun se käynnistys vissiin meinaa myös kivuliaampaa synnytystä, niin ehkä sitten vaan odotellaan luonnollista niin kauan kuin mahdollista, vaikka oliskin persiistä. Siitä olis älyttömät kivutkin. :) (Vaik ehkä niitä ei voi välttää kuitenkaan...)

 
Kyllä kait ne helposti antaa sen kaksi viikkoa mennä yli jos omassa ja vauvan voinnissa ei ole moitittavaa ja paikat on epäkypsät.
 
Mulla on kyllä se käsitys, että Turussa (TYKSissä) on tuo yliaikaiskontrolli ensisynnyttäjille viikolla 41+5 ja aiemmin synnyttäjille 42+0. Ja siellä ei siis vielä käynnistetä, vaan vasta tutkitaan tilanne. Toki voidaan jo käynnistää, jos tilanne vaikuttaa siltä. Näin oli ainakin 2 vuotta sitten, kun esikoisemme syntyi 41+1, niin ehdin jo varata ajan yliaikaiskontrolliin. Tuolloin neuvolantäti (ei Turusta, mutta Turun seudulta) nimenomaan korosti, ettei se tarkoita, että tuona päivänä käynnistettäisiin. No, onneksi ei kontrollia tarvittu.
 
No se käsitys mullaki vähän oli, et ei sitä käynnistystä kauheen helpolla tehtäis.
Täytyyki muistaa huomenna kysyä neuvolasta, et mikä täällä on ollu käytäntö..
Tosin nyt mulla on illan mittaan jopa supistellu jonkun verran, et josko se täältä vielä ihan ittellään pihalle tulis! :)
 
KaiKo, oli se varmaan just noin. Toivon todella ettei tarvi niin kauaa odotella... Hiemanko ottais aivoon kun just yritettiin silviisiin suunnitella noi lomat, että VARMASTI sitten oltais yhtä aikaa kotona kaikki kolme. No, taisi tulla laskuvirhe pankissa. Onneks se tulee aika pian sitten uudestaan, mutta peukut ylös että lapsi tulee tilauksen mukaan eli viikonloppuna 20-22.5. :D
 
Sofi: Toivotaan parasta!

Eipä se käynnistyskään aina meinaa auttaa. Mun yhdellä puolitutulla käynnisteltiin torstaina, ja perjantaina, jätettiin viikonloppu välistä ja olisko se ollut maanantai tai tiistai, kun käynnistelyä jatkettiin ja vihdoin tuotti tulosta. En tiedä paljonko oli viikkoja kasassa mut käsittääkseni käynnisteltiin just yliaikaisuuden takia.
 
Mulla kakkonen meni viikon yli (Turussa) ja heittäydyin hysteeriseksi ;-D Itkin katkerasti neuvolassa ja hän täti symppiksenä lähetti TYKSiin käyrille kun "vaavi liikuukin jo hintsusti". Kyllä ne mun itkemisen takia sen suraavana päivänä käynnisti. Äiti oli vähän väsynyt emoticon
 
Esikoisesta oli varattuna jo käynnistysaika rv:lle 41+3, mutta onneksi tajusi syntyä ennen tuota (rv41 syntyi) En kyllä tiedä miksi olisivat käynnistäneet jo tuolloin, mutta väliäkö sen :)
 
Mulla huomenna neuvola ja mä ainakin aion kysyä tuosta käynnistyksestä ku mun hemppa laskee koko ajan en tiedä mitä huomen näyttää mutta viime viikolla oli se 103.. Mua jatkuvasti pyörryttää, nenä vuotaa joka päivä verta ja joka päivä kärsin valtavasta päänsärystä, vatsakivusta, lonkkakivuista ym.. Alkaa tuo masennus tuolta pukkaan pikku hiljaa ku on niin kamala olla koko ajan.. Ei pysty mitään tekemään maata vaan sängyllä tai hengailla tässä koneella vaik ei tässäkään kauan pysty oleen.. Haluaisin kuitenkin synnyttää alateitse viel kun edes on hieman voimia koska jos tää jatkuu näin en usko et 2 viikon päästä välttämättä jaksa sitä alateitse synnyttää enkä mä sektiota halua :/
 
Vieraasta pöydästä tulen huutelemaan emoticon

Sofi, meidän vauvalla oli la 1.8.2010. Otettiin varman päälle, ja mies aloitti kesäloman heinäkuun puolessa välissä, jos vaikka vauva syntyisi ennen laskettua aikaa. No, la tuli ja meni, ja miehen 5 viikon kesälomakin ehti loppua, ennen kuin vauva syntyi rv 42+1 käynnistyksen seurauksena. Eli vauva syntyy sitten kun vauva itse haluaa.. Ja vaikka synnytys olikin omalta osaltani ihan positiivinen kokemus (vaikka se kokonainen cytotec vähän kauhistuttikin, luulin, että ne aloittaisi pienemmillä määrillä), niin kyllä sitä silti olisi mieluummin kotona ollut odottamassa kuin sairaalassa..

Tuosta käynnistyksestä yleisesti, siihen taitaa liittyä tavallisesti käynnistynyttä synnytystä suurempi komplikaatioiden vaara, ja siksi synnytyksiä ei taideta kovin helposti käynnistää. Ja kun normaali raskaus kestää 38 - 42 viikkoa, niin sen takia käynnistys tehdään yleensä vasta kun 42 viikkoa on täynnä. Siis jos yliaikaiskontrollissa kaikki on ok.

Ja niinhän sitä sanotaan, että pidempään masussa viihtyneet vauvat ovat heti alusta virkeämpiä kuin aikaisemmin syntyneet.

Tsemppiä kaikille viimeisiin lyhyisiin päiviin ja viikkoihin, kyllä ne vauvat pian syntyvät, vaikka nyt tuntuisikin muulta emoticon
 
Sen takia toivottiinkin loma alkamaan vasta LAn jälkeen, mutta ei taida riittää sekään kun on niin lyhyt loma. No mutta, siinä tapauksessa on sitten mahis viettää vielä kahdenkeskistä aikaa, eli tämä on win-win -situation. Senpä takia yritänkin olla edes odottamatta mitään, kun ihan turha stressata kert tyyppi tulee kun tulee. Esim turha mietiskellä mitä sitten jos se tuleekin just tenttipäivänä tai ennen tai tai tai. Mietin sitä sitten!

Noi cytotecithän on niitä samoja kun lääkkeellisessä tyhjennyksessä annetaan, eikö? Ei mielellään niitä... Oli ikävää, ilmiselvien syiden lisäksi sen järkyttävän kivun takia. Se oli semmonen 1,5h supistus. Au. Mut ehkä toimii eri tavalla oikeassa synnytyksessä.

 
Joo.. Eli täällä varataan aika synnärille viikolle 41+3 jolloin katotaan sitten alapään ja kohdun tilanne. Vauvan kunto ja istukan toiminta tietty kans. Jos ne on kaikki ihan ok + paikat ei valmiit, ni sit vissii odotellaa vielä joitain päiviä.

Tosin tänään oli neuvolan täti tosiaan sitä mieltä, et kyllä tää hyvin lähellä laskettua pitäis syntyä! JEE! :)
 
Miks kaikkien neuvolantätillä on joku mielipide syntymäajasta, kun mun ei sano mitään. :( (Joo, olen aina halunnut oman kristallipallon. :D)
 
En tiedä kyl, et mistä ne uskaltaa noita arvauksia heittää.. mut tosiaan toivon ettei se olis ihan ilman mitään syytä tota heittäny. Siis, että se oikeesti uskois, että tää tosiaan syntyis lähiaikoina.

Viikko sitten sanoi mulle, et ellei ihmeitä tapahdu, ni viikon päästä nähdään ja niinhän me nähtiin! :D
 
Kanta-Hämeessä varataan viikolla 41 aika KHKS:ään siihen kontrollikäyntiin. Käynnistyksestä en tiedä millon se sitten olis...
 
Takaisin
Top