Käykö kotiäitiys työstä?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Monet vähättelevät minun työmäärää, kun olen lasten kanssa kotona, vaihtaisivat kuulema milloin vain osia, koska kuvittelevat minulla olevan helpompaa. Hoidan yksin joka päivä lapset, pyykit, ruuat, roskat, siivoukset. Vapaapäiviä ei ole. Normaalisti saan apua äidiltäni, mutta tilanne nyt on, mikä on.

Tämä kyllä käy työstä. Siksi on hassua, miten vähän kotiäideille maksetaan.
 
Kyllä se käy, mutta sitten kun käyn töissä, ne kaikki samat hommat odottaa siellä kotona... Pitäisi tehdä vähäisellä " vapaa-ajalla". Ja se vastustelevan taaperon vieminen hoitoon ja pois, nälkäkiukku kaupassa työpäivän jälkeen... Olen nyt hoitovapaalla ja en kiirehdi töihin, jos talous kestää, on se nimittäin sellaista helvettiä.
Mulla meinasi kerran suorastaan käpy palaa, kuin luin yhden fb-kaverin kitinää siitä, kuinka kotiäitiys on raskasta ja sitä ei arvosteta. Kyseinen yhden lapsen äiti ei ole ollut kokopäivätyössä hetkeäkään niiden vuosien aikana, kun on tunnettu ja omien havaintojen mukaan hänen mieskin osallistui hyvin kodin askareisiin ja lapsen hoitoon. Itsellä oli silloin kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja kävin töissä. Ei oikein sympatiat riittäneet. Mutta tokikaan toisen tilannetta ei voi täysin tietää ja asioitten kokeminen on erilaista. Mutta minusta on aivan mahtavaa olla hoitovapaalla, hyvä että jotain siitä maksetaankin ja minulla ei kiinnosta yhtään arvostaako tuttavat ja muu yhteiskunta sitä. Kunhan jotenkin pärjätään.
 
Kyllä se käy, mutta sitten kun käyn töissä, ne kaikki samat hommat odottaa siellä kotona... Pitäisi tehdä vähäisellä " vapaa-ajalla". Ja se vastustelevan taaperon vieminen hoitoon ja pois, nälkäkiukku kaupassa työpäivän jälkeen... Olen nyt hoitovapaalla ja en kiirehdi töihin, jos talous kestää, on se nimittäin sellaista helvettiä.
Mulla meinasi kerran suorastaan käpy palaa, kuin luin yhden fb-kaverin kitinää siitä, kuinka kotiäitiys on raskasta ja sitä ei arvosteta. Kyseinen yhden lapsen äiti ei ole ollut kokopäivätyössä hetkeäkään niiden vuosien aikana, kun on tunnettu ja omien havaintojen mukaan hänen mieskin osallistui hyvin kodin askareisiin ja lapsen hoitoon. Itsellä oli silloin kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja kävin töissä. Ei oikein sympatiat riittäneet. Mutta tokikaan toisen tilannetta ei voi täysin tietää ja asioitten kokeminen on erilaista. Mutta minusta on aivan mahtavaa olla hoitovapaalla, hyvä että jotain siitä maksetaankin ja minulla ei kiinnosta yhtään arvostaako tuttavat ja muu yhteiskunta sitä. Kunhan jotenkin pärjätään.
Jep! Sehän se sitten onkin, kun on kokoaikainen työ vielä kodin lisäksi. Ei ole ikävä. Meilläkin piti mennä puoliksi kotityöt, mutta niin vaan jäi kaikki mulle.

Miehenikin vähättelee usein "työtäni kotiäitinä". Kotona olo ei vaan ole kaikille niin huoletonta, kuin sitä luulisi. Varsinkin uudessa tilanteessa, koliikkivauva tai useamman lapsen kanssa, kun kodinhoito tehtävä vasemmalla kädellä tai ei ollenkaan.
 
Jep! Sehän se sitten onkin, kun on kokoaikainen työ vielä kodin lisäksi. Ei ole ikävä. Meilläkin piti mennä puoliksi kotityöt, mutta niin vaan jäi kaikki mulle.

Miehenikin vähättelee usein "työtäni kotiäitinä". Kotona olo ei vaan ole kaikille niin huoletonta, kuin sitä luulisi. Varsinkin uudessa tilanteessa, koliikkivauva tai useamman lapsen kanssa, kun kodinhoito tehtävä vasemmalla kädellä tai ei ollenkaan.
Jos sinulla on koliinkivauva, niin suosittelen käyttämään osteopaatilla hoidossa, jos olisi sellaiseen mahdollisuus. Kahden lapsen kanssa kävin koliikit läpi. Kolmannellakin alkoi oireet kahden viikon iässä ja öitä joitui valvomaanvaikka kuinka väsytti... Sain tuon vinkin osteopaatilla käyttämisestä ja varasin heti ajan. Kaikki koliikkioireet poistuivat muutamassa viikossa, heti käynnin jälkeen alkoi lievenemään. Tämän jos olisin tiennyt aiemmin! Koliinkivauva hoito on kyllä jo yksinään semmoinen homma, saatikka että pitäisi vielä kotitöitä ja isommista huolehtia. :arghh:
 
Käy työstä, vaikka ihanaa on kun tietää, ettei synkkänä sateisena päivänä tarvikkaan lähteä töihin kävelemään.

Käy työstä ja sitten kun osuu se sadepäivä eikä päästä ulos kuluttamaan virtaa (meillä 2v.). Molemmat hyppii pitkin seiniä :grin (siis äiti ja poika).

Mies onneksi osallistuu hyvin ja viettää pojan kanssa aikaa. Tietää kyllä miten toimia kun ilmoitan et tarttis pullon viiniä ja leffaillan (lähtevät molemmat mummolaan yökylään :hilarious:)

Meillä on hyvät rutiinit enkä koe kotihommia mitenkään raskaiksi. Siivous ja pyykinpesu sujuu kyllä tuossa samalla. Mutta se kaikki muu ekstrakiva niin sellaiselle pitää tosissaan raivata aikaa. Esim. Valokuvien tilaus, pari sisustusjutun askartelua ja kaikki sellainen mikä vaatii enemmän kun vartin ja täyden hiljaisuuden. Joo, ehkä sit kun lapsi on teini niin löytyy tuollekin aikaa.
 
Käy työstä ja sitten kun osuu se sadepäivä eikä päästä ulos kuluttamaan virtaa (meillä 2v.). Molemmat hyppii pitkin seiniä :grin (siis äiti ja poika).

Mies onneksi osallistuu hyvin ja viettää pojan kanssa aikaa. Tietää kyllä miten toimia kun ilmoitan et tarttis pullon viiniä ja leffaillan (lähtevät molemmat mummolaan yökylään :hilarious:)

Meillä on hyvät rutiinit enkä koe kotihommia mitenkään raskaiksi. Siivous ja pyykinpesu sujuu kyllä tuossa samalla. Mutta se kaikki muu ekstrakiva niin sellaiselle pitää tosissaan raivata aikaa. Esim. Valokuvien tilaus, pari sisustusjutun askartelua ja kaikki sellainen mikä vaatii enemmän kun vartin ja täyden hiljaisuuden. Joo, ehkä sit kun lapsi on teini niin löytyy tuollekin aikaa.
Niin joo toikin on ihan totta. :) Meillä poika on niin pieni vielä, että sisälläkin on ihan tyytyväinen. Jahka ne sadepäivät parin vuoden päästä alkaa meitäkin ahistaa. :nailbiting:
 
Käy työstä ja sitten kun osuu se sadepäivä eikä päästä ulos kuluttamaan virtaa (meillä 2v.). Molemmat hyppii pitkin seiniä :grin (siis äiti ja poika).

Mies onneksi osallistuu hyvin ja viettää pojan kanssa aikaa. Tietää kyllä miten toimia kun ilmoitan et tarttis pullon viiniä ja leffaillan (lähtevät molemmat mummolaan yökylään :hilarious:)

Meillä on hyvät rutiinit enkä koe kotihommia mitenkään raskaiksi. Siivous ja pyykinpesu sujuu kyllä tuossa samalla. Mutta se kaikki muu ekstrakiva niin sellaiselle pitää tosissaan raivata aikaa. Esim. Valokuvien tilaus, pari sisustusjutun askartelua ja kaikki sellainen mikä vaatii enemmän kun vartin ja täyden hiljaisuuden. Joo, ehkä sit kun lapsi on teini niin löytyy tuollekin aikaa.
Kyllä sadepäivinäkin voi mennä ulos. Se on pukeutumiskysymys.
 
Minä pidän kotiäitiyttä mahtavana etuoikeutena, upeana tilaisuutena. On se hetkittäin raskasta ja työteliästä, mutta sen vaihtoehtona on yleensä se, että molemmat vanhemmat käyvät töissä ja lapset hoidossa. Jälkimmäinen vaihtoehto on kaikille raskaampi.

Meillä minun kotiäitiyteni ei tarkoittanut, että silti tekisin kaikki kotityöt, vaan olin kotona lasta/lapsia varten eli päivän aikana tein kaikkea, mikä on heidän kehitykselleen hyvästä. Miehen kanssa tehdään kotitöitä omien mieltymysten mukaisesti molemmat suunnilleen yhtä paljon ja molemmille epämieluisat yhdessä.

Ja sateella tosiaankin mennään ulos! Silloinhan on parhaat lätäköt! Vuosien aikana on ollut vain muutama päivä, ettei ulos voi mennä. Tällöin kyseessä on hengitysteille haitallinen pakkanen tai vaarallinen myrsky, jolloin puut voivat kaatua ja kattopellit irtoilla.
 
Kyllä se työstä käy.

Meillä on 6-vuotias ja hyvin, hyvin nälkäinen vastasyntynyt. Isompi tylsistyy kotona, kun en ehdi tekemään hänen kanssaan juuri mitään.

Ruokaa on kuitenkin pakko tehdä ajallaan ( ainakin isosiskolle, itse syön kun jossain välissä ehdin) ja pyykkejä ja astioita pestä. Mies käy kyllä töistä tullessaan kaupassa, koska en vauvan kanssa vielä uskalla ruokakauppaan.
 
Kyllä kotiäiteys työksi käy, mutta sitä ei paljon makseta, joten viisasta on sopia puolison kanssa että kotiäidille löytyy säästöjä eläkepäiville.

Näin korona aikana hoidamme kotona yksi 3 vuotias, etätyöt, ruuan laitto, siivous yms, eikä päivän tunteja tai vanhempien energiaa tahtoo riittää koska pienen lapsen hoito on jo itsessään kokopäivä työ.
 
Takaisin
Top