Kätilö-Anna kertoo latenssivaiheesta. Kuinka pitkä latenssivaihe sinulla oli?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kätilö-Anna kertoo bloginsa tuoreessa jutussa (täällä) synnytyksen ensimmäisestä vaiheesta eli latenssivaiheesta. Tämä vaihe valmistelee kehoa ja vauvaa synnytykseen, mutta kyse ei ole vielä avautumisvaiheesta.

Tunnistitko sinä latenssivaiheen? Kuinka pitkä latenssivaihe sinulla oli?

Minulla oli edellisenä päivänä ennen synnytyksen käynnistymistä tavallista tiheämpään supistuksia. En silloin ajatellut että synnytys käynnistyisi siitä pian, mutta ehkä se oli jo latenssivaihetta. Sinä päivänä kun synnytys käynnistyi taas en tiedä mikä oli ehkä vielä latenssivaihetta ja mikä avautumisvaihetta. Aamuyöllä meni vedet ja sen jälkeen supistukset tiheni ja voimistui pikkuhiljaa.
 
En ole suonut tälle vaiheelle ajatustakaan, en silloin aikanaan kun synnytys sitten käynnistyi, enkä sen jälkeen. Piti oikein ajatuksella lukea tuo kätilön teksti, ja miettiä, tunnistanko näin jälkikäteen yhtään latenssivaiheen tapahtumaa. Mielestäni ensimmäiset sellaiset supistukset, jotka oikeasti tunsin ja tunnistin supistuksiksi, tulivat vasta n. 2-3 tuntia sen jälkeen kun ensimmäiset vedet menivät, olin silloin jo sairaalassa. En siis yhtään tiedä, milloin tuo latenssivaihe olisi alkanut, mutta käyrillä ollessa jotenkin aloin ajatella, että synnytys on nyt tosiasia. Jotenkin siis tuntuu, että minulla (meillä) latenssivaihe oli aika lyhyt. Tai sitten en vain osannut lukea, enkä varsinkaan kuunnella oman kehoni viestejä, kun ajattelin, että synnytys on sitten vasta lähempänä laskettua aikaa.
 
Jotenkin kuulostaa tosi vieraalta, vaikka tekstissä lukikin että kaikilla olisi jonkinlainen latenssivaihe.

Itse en tunnista yhtään että milloin se olisi ollut saati kuinka kauan se olisi kestänyt. Nukuin kun vedet menivät ja vaikka ajettiin suoraan sairaalaan olin jo auki kun päästiin perille ja tunsin jalkojen olevan ulkona jo matkan aikana (perätila). Jos mietin edellistä päivää niin mitään muuta eroa ei ollut aikaisempaan kuin hassu napse jota kuului vatsasta. Toisaalta ehkä vaihe kesti vain lyhyen aikaa ja meni huomaamatta ohi nukkuessani.
 
Minulla on ollut joka kerta pitkät latenssit, vähintään 3 päivää. Vasta kahdessa viimeisessä raskaudessa olen varmaksi ne tunnistanut.
 
Mulla kesti 2 päivää. Tokana päivänä supisteli suurimmaks osaks 5min välein aika napakastikin, mutta ne ei koskaan kunnolla kipeytyneet ja tihentyneet. Synnärille menin jossain vaiheessa yötä, että saisin nukuttua, kun seuraavana päivänä oli tarkotus käynnistää muutenkin jo viikkojen takia. Siinä vaiheessa supisteli makuuasennossa, mutta jalkeilla supistukset hyyty melkein kokonaan. En tiedä kauanko olis vielä kestäny, jos ei ois käynnistetty.
 
Hassua, että joltain saattaa tuo latenssivaihe mennä jotenkin ohi. Itse olln jotenkin hirveästi siitä kuullut ja hirveästi sitä myös jännitin ennen synnytystä. Sairaalassa puhuin itse latenssivaiheesta ja parikin kätilö olivat aika yllättyneitä, että ylipäätään edes tiesin, mikä se oli.

Mulla latenssivaihe kesti n. vuorokauden, jota pidän ensisynnyttäjälle aika lyhyenä. Se alkoi säännöllisillä kipeillä supistuksilla, joiden voimakkuus oli kuitenkin loppujen lopuksi aika lievä. Kun supistukset olivat jatkuneet säännöllisinä n. 6 tuntia halusin lähteä sairaalaan. Siellä sisätutkimuksessa selvisi, että en ollut avautunut vielä yhtään. Sairaalassa supistukset myös loppuivat ja aamulla meidät lähetettiin kotiin. Koko päivän tuli epäsäännöllisesti (joidenkin tuntien välein) kipeitä supistuksia. Illalla supistukset muuttuivat taas säännöllisiksi ja kipeiksi. Kun ne olivat tiheitä ja paljon kipeämpiä kuin edellisenä päivänä, lähdimme uudestaan sairaalaan. Sairaalaan tullessa olin auki sormelle. Tällä kertaa synnytys oli kuitenkin jo oikeasti käynnissä ja varsinainen avautumisvaihe etenikin sitten todella nopeasti ensisynnyttäjälle, sillä noin 6 tuntia sairaalaan saapumisen jälkeen meillä oli jo poika sylissä:Heartred
 
Mietin esikoisen syntymää, oisko latenssivaihe voinut alkaa vasta vesien menon jälkeen? Vedet menivät noin 17.00 ja kuuntelin kotosalla tiheneviä supistuksia 22.30 saakka, ja sairaalaan päästyä 00.30 oli auki vasta 2-3cm. Et oisko vesien menon jälkeen voinut olla latenssivaihetta useampi tunti? Vai joko se oli avautuisvaihetta..
Sairaalassa aukesi tuntiin tuosta 2-3cm sinne 10cm.

Toisella laskettu kuukauden päästä, pitää kuulostella latenssivaihetta tässä. Esikoisesta en huomannut mitään erikoista ennen vesien menoa, ei ollut tukalia supistuksiakaan. Nythän niitä on ollut koko raskauden ajan selkeästi.
 
Mä en ollut ennen kuullutkaan tästä eikä kyllä jälkikäteenkään tuu mieleen missä kohtaa se ois ollut.
 
En tiedä missä vaiheessa varsinainen latenssivaihe alko, ku mulla oli kipeitä supistuksia 3 vk ennen syntymää päivittäin enkä tarkon muista missä vaiheessa voimistu vielä lisää ennen, ku silloin synnytystä edeltäneenä iltana, jollon latenssivaihe oli jo käynnissä, jos ei vielä muuttunut aktiivivaiheeseen, oisko vuorokautta tai kahta aiemmin.
 
En kyllä huomannut ollenkaan. Synnytys alkoi suoraan kipeillä ja säännöllisesti tulleilla supistuksilla, ennen tätä en ollut tuntenut koko raskauden aikana yhden yhtä supistusta enkä etukäteen mitenkään osannut ennakoida milloin synnytys olisi alkamassa.
 
Esikoisen synnytys alkoi supistuksilla, ei tuskallisia mutta pitivät koko yön hereillä. Niitä tuli eka vartin välein, sitten 10 min ja lopulta, 24 tunnin jälkeen, 3 minuutin välein jolloin lähdettiin synnärille. Jossa olin 2 cm auki. Ihan oli hanurista se. Onneksi tokassa synnytyksessä ei moista latenssivaihetta ollut.
 
Viikon tuli kipeitä supistuksia, kolme päivää ihan kamalia ja vasta tossa 3. päivänä aukesin 4cm puolessa tunnissa, johon homma taas jäi. Sektioon meni.
 
Takaisin
Top