Käsityöt

Mä ompelin joskus 15 vuotta sitten itselle kaikkee, mut siitä lähtien on kone pölyttynyt kaapissa. Nyt olis isompi asunto tulossa ja siellä mahtuisi taas pitämään konetta enemmän esillä. Josko sitä innostuisi! Mietin kanssa tuota saumurit. Kannattaisiko sellainen hankkia rinnalle? Missä erityisesti ja miten paljon siitä on hyötyä ompelukoneeseen verrattuna? Nimim. aika ja kärsivällisyys kortilla.
Riippuu varmaankin siitä mitä ja mistä tekee. Joustavien kankaiden ompelu on mun mielestä helpompaa saumurilla. Itse olen tehnyt kestositeitä ja vaippoja, nopeuttaa tekemistä aika paljon.

Suosittelen laadukasta konetta käytettynä. Markettisaumurilla palaa hermot, vaikka kyllä silläkin harjoitella voi. Itsellä sellainen, ja se ei houkuttele kyllä tekemään yhtään mitään nyt kun aika on kortilla.
 
Vauvan vaatteet olis just noita joustavia yleensä kyllä. Mistäs sen sit tietää et on hyvä laite ja mistä niitä löytäis parhaiten käytettynä. Haluisin kyllä varmaan sellaisen :)
 
Vauvan vaatteet olis just noita joustavia yleensä kyllä. Mistäs sen sit tietää et on hyvä laite ja mistä niitä löytäis parhaiten käytettynä. Haluisin kyllä varmaan sellaisen :)
Ompelukoneliikkeet myy käytettyjä ja huollettuja, ja jos oikein muista niin joihinkin saa jopa takuun. Merkeistä en kyllä osaa sen kummemmin, mut olisko Bernina ollut vähän laadukkaampi?
 
Aloitan tänään neulomaan toukkapussia. Sukat, lapaset ja myssy pitää ainakin tehdä ennen syntymää. Kestovaippoja olen aiemmille lapsille ommellut, niitäkin tulee varmasti tehtyä, vaippavillahousuja varmaan myös.
 
Oi että kun iski käsityösyyhy. Pakko lähtee ostamaan kangasta ja tarvikkeita hoitolaukkua ja vaunuverhoa varten.
 
Onko valmiita tuotoksia jo näytteille? :) Olisi kiva nähdä, mitä muut on saaneet aikaan sillä välin, kun itse on juuri parit kaavat saanut jäljennettyä :hilarious:
 
Täälläkin on jostain noussut hirmuinen ompeluvimma, vaikka yleensä en käsityöihmisiä olekaan. :grin Ajattelin jos itse ompelisi vaunuverhon ja jonkinlaisen puuvillaisen peiton. Tuleva mummo hoitaa sitten neulomispuolen ja häneltä on tilattu jo toukkapussi, sukkia, pipoja sekä tumppuja. :happy:
 
Mua kiinnostais se vauva pesä mut eka pitäis fiksata imetys tyynyä joka on aivan liian täysi/kova... mutta ilmaiseksi sain silloin esikoisen odotusaikaan.
 
Mä ompelin jo kaverilta saatuun imetystyynyyn uuden päällisen. Mut en vieläkään osaa laittaa tänne kuvia kun en osaa pienentää niiden tiedostokokoa puhelimella. :sorry: Vauvanvaatteita en aio ommella kun muistin imetystyynyn päällistä tehdessä etten oikein tykkää joustavien kankaiden ompelusta. Muuta krääsää kyllä on suunnitteilla vähän liikaakin. :joyful: Hoksasin tässä että enää noin 4kk aikaa tehdä joululahjat ja kaikenlaista vauvalle. Kiire tulee mutta onneks oon nyt työtön. :hilarious:
 
Niin ajatelkaa, jouluun tosiaan on enää 4kk! :woot:
Pitäisi varmaan ryhdistäytyä käsitöiden saralla, jos meinaa jotain saada valmiiksi pukin konttiinkin ennen joulukuun alkua, jolloin herra vauveli oletettavasti syntyy! Apua, voi ei Pelleriina, miksi sun pitikin ottaa asia esille! :hilarious:
 
Pojalle ehkä kerkeis sukat saada valmiiksi jouluks mutta miehelle en :sad001 sen verran hidas kutoja olen ja pitäs illalla tehä ettei mies näkis.... tai töissä niinkuin nytkin kun tuota hommaa ei oikein ole :p
 
Mitä kaavoja te tykkäätte lapsille käyttää? Netistä en viitsi tilata mitään kympin kaavoja, vaan ajattelin lähinnä lehtiä yms. puoli-ilmaista.

Oon nyt ommellu housuja ja paitoja Ottobren kaavoilla, mutta mitä enemmän teen, niin sitä enemmän tuntuu siltä, että ne ei istu ollenkaan näille lapsille.. Ne kaavat on niin hirvittävän leveitä, housuissakin on vyötäröllä ainakin kymmenen senttiä liikaa... Ja samoin paitoja aina saa kaventaa. Ja se harmittaa ihan hirveästi, jos ei huomaakaan jostakin kaventaa ja hermot menee sitten, kun yrittää itse mittaamaa sopivaa vyötäröresoria ommella housun vyötäröön kiinni niin, että hampaat irvessä saa kiristää.. :mad:
 
Lainaa kirjastosta se Paapii :)Ne on kapeita.
Ottobret ollut meillä ihan hyviä, vaikka tyttö hoikka/normi. Paidat kyllä olleet leveitä. Paapiin kaavoissa jää aina paitojen olat törröttämään, ovatko sitten liian leveäolkaisia. Nyt tein yhdet leggarit, jännittää ovatko liian kapeat.
 
Muokattu viimeksi:
Lainaa kirjastosta se Paapii :)Ne on kapeita.
Ottobret ollut meillä ihan hyviä, vaikka tyttö hoikka/normi. Paidat kyllä olleet leveitä. Paapiin kaavoissa jää aina paitojen olat törröttämään, ovatko sitten liian leveäolkaisia. Nyt tein yhdet leggarit, jännittää ovatko liian kapeat.

Kiitos vinkistä!! Eipä ole mieleen tullut, että ihan tuolla kirjapuolellakin näitä kaavoja on! :woot: Olen lehtiä sieltä lainaillut ja nyt pistin heti varaukseen tuon Paapiin kirjan, kun se oli harmillisesti meidän kirjastossa jo lainassa. En malta odottaa, että vapautuu mulle tuo kirja :happy:
 
Peittoa vielä virkkaan vauvalle, uskon saavani sen valmiiksi mutta voi olla ettei muuta sitten valmistukaan :D ainakin aiemmissa raskauksissa loppuvaiheessa turvotus on ollut sormissa niin pahana, ettei käsitöistä ole tullut mitään..
 
Siis mä en osaa tehdä sukkia vasta syntyneille! Argh! Taas tuli sellaset 1-2vlle junasukat. Jos on Novitan nalle lanka ja puikot kai 2.5mm niin montako silmukkaa pitää olla alussa? 36 vai vielä vähemmän?

Mulla on muutenkin ollut ongelmana että alku ei veny riittävästi niin sukat ovat olleet hieman hankalat pukea mutta nyt kun sen oon selvittäny niin tuntuu että mun käsiala on aikas löysää...
 
Siis mä en osaa tehdä sukkia vasta syntyneille! Argh! Taas tuli sellaset 1-2vlle junasukat. Jos on Novitan nalle lanka ja puikot kai 2.5mm niin montako silmukkaa pitää olla alussa? 36 vai vielä vähemmän?

Mulla on muutenkin ollut ongelmana että alku ei veny riittävästi niin sukat ovat olleet hieman hankalat pukea mutta nyt kun sen oon selvittäny niin tuntuu että mun käsiala on aikas löysää...

Joo, perinteiset junasukat on ihan liian isot vastasyntyneelle. Mä tein 32 silmukalla pikkuisen ohuemmasta kuin nalle-langasta niin tuli aika hyvät, mutta se riippuu käsialasta. Jos on laiha lapsi ja iso käsiala niin vois tehdä vielä pienemmällä silmukkamäärällä.

Tohon alun kiristykseen auttaa että luo silmukat paksummalle puikolle ja ei kiristä liikaa vaan ajattelee että teet hellästi. Luomisen jälkeen sitten ohuemmat puikot käyttöön.

Jos neulomisesta on pitkä väli niin käsiala helposti vähän muuttuu ennen kuin sormet taas muistaa oman käsialan. Jos on jatkuvasti löysä käsiala niin ottaa vaan käyttöön ohjetta ohuemmat puikot. Löysyydestä ei sinänsä ole haittaa jos käsiala on tasainen mutta tulee aina leveämpiä töitä.
 
Siis mä en osaa tehdä sukkia vasta syntyneille! Argh! Taas tuli sellaset 1-2vlle junasukat. Jos on Novitan nalle lanka ja puikot kai 2.5mm niin montako silmukkaa pitää olla alussa? 36 vai vielä vähemmän?

Mulla on muutenkin ollut ongelmana että alku ei veny riittävästi niin sukat ovat olleet hieman hankalat pukea mutta nyt kun sen oon selvittäny niin tuntuu että mun käsiala on aikas löysää...
Mä tein nalle-langasta 3.0 puikoilla 32 silmukalla junasukat ja mun mielestä tuli vauvalle hyvän kokoisen näköiset :) jostain taulukoita katsoin ett jalkaterän pituus olis 8-9cm niin tein sen mukaan
 
Isot junasukat on tulossa täälläkin, mut ei se haittaa, on ne joskus sopivat :hilarious:
 
Näin mäkin ajattelin että käy sitten isommat sukat ensi vuonna :hilarious:

Ihastelin jo novitan sivuilta uusia lankoja ja nyt tekis mieli lähteä lanka kauppaan vaikka lankalaatikko on täynnä ennestään

Kun saan nää junasukat tehtyä täytyy kokeilla tuota pienempää silmukka määrää ja tupla isot puikot aloitukseen
 
Takaisin
Top