Käsitöitä vauvalle osasto

Arkimamma

Näppärä viestien naputtelija
Aattelin alottaa tälläsen keskusteluosion kun ei taida tammikuun odottajilla olla vielä. Eli kaikki ompelu/neulonta/virkkaus/huovutus/kirjonta/kudonta/mitä tahansa muuta -intoiset tänne kertomaan vinkkejä ja tuloksia omista tekeleistään.
 
Voisin nyt vaik ekana kertoa, et tää osasto on senkin takia hyvä olla, et kun kävin kiertämässä kaupungin kangaskaupoista marketteihin saakka en löytänyt enää mistään upeimmistakaan käsityölehdistä kunnon ompelukaavoja ja ohjeita lapsien vaatteiden tekoon. Virkkuu ja neulontaohjeita oli pilvinpimein ja niitä mä en pahemmin tarvi kun osaan jo sen kuvion.

Tosissaan, sit tiesin mistä mä löydän kaavat ja ohjeet: Syöksyin äidin varastoon ja ompelukaapille ja sieltähän löysin kuusi pelastavaa kansiollista 1980-luvulta suoraan perinteisiä käsityölehtiä. Eihän siinä.. tuolloin lehdet maksoi noin 2-3 euroa ja jo yhdestä lehdestä sai irti enemmän kun kymmenestä nykyään 10 e maksavasta lehdestä.. et sillain.

Selasin jo kansiot läpi et pääsen vauhtiin ja suunnittelemaan/toteuttamaan ensimmäisiä varustuksia vauvalle.

Ihan eka judenssi jota suosittelen on vauvan oleilualunen, jonka voi kätevästi napeilla sitoa suorakulmion muotoiseksi kantokopaksi. Välissä on pehmeä välikangas ja päällinen helposti puhdistettavaa kangasta, jos lapsi esim sottaa tai kuolaa sille, ei tarvia olla heti pesukoneessa pesemässä. Ja toinen puoli on sit kaikki kelit kestävä pintamateriaali, et voi pitää missä olosuhteissa tahansa millä alusella vaan. Se pisti ekana kansioissa mieleen ja suosittelen oikeesti. Oleilualusta voi lisäks pitää hoitoalustana.

Sit muuta mitä jäi mieleen oli et kaikki mahdolliset peruskaavat vauvanvaatteisiin löytyi kansioista neulottuina/ommeltuina/virkattuina/jne.. eli siis aivan upeeta.. ei tarvia enää kun käydä kangaskaupoissa ja mun ongelmat ostoksista on tehty. :)

Eli jos ketään kiinnostaa tulla tänne jutskailee ja jos tarviaa esim kaavoja tai muuta, niin pistää mulle tänne viestiä. Mä kyl mielellään jeesaan.
 
Hei tää on tosi kiva aihe ja tarpeellinen!

Minäkin tykkään tehdä itse kunhan saan vaan sen inspiraation. Esim nyt, kun ei ole mitään ohjeita tai ideoita mitä vois tehdä, ei tee edes mieli koskea ompelukoneeseen.

Mut mua ainakin kiinnostaa toi alunen, laitappas kuvaa kunhan oot saanu tehtyä. ;) Ja miten saisin sulta ohjeen niin että semmosen osaisin tehdä itsekin? :) Nyt kun olen esikoisen kanssa kotona, vois tosissaan rueta tekee toiselle pikkuiselle kaikkee tarpeellista ja toi alunen ois ainakn semmonen.
Ja kaikesta muustakin itse tehdyistä jutuista kuvia tänne, vaikka sitten pinnasängyn maalaamisesta. :)

Ja ajattelin jos tää toinen on tyttö (esikoinen poika) niin ajattelin itse tehdä pinnasänkyyn uuden pehmusteen, nyt on vaaleansininen ja haluan jonkun värin joka sopii myös prinsessalle. :)
 
No yks vaihtoehto on esim et laitan etanapostia. Mut toka ja parempi vaihtoehto on kyl se et kirjotan tänne ne ohjeet ja otan sit vielä kuvan siitä teoksesta.. samahan se on otanko kuvan siitä lehden teoksesta vai sit kun oma on valmis. Kuitenkin kandee varmaan ottaa kuva siitä lehden teoksesta niin pääsee kaikki muutkin kokeilemaan ja tekemään. :)

Mut siis juu.. tosiaan kävin äskön vielä noi kuus kansiollista läpi kaikenlaista tekelettä laidasta laitaan ja päätin alottaa vaatimattomasti päälle 30 ohjeesta tekemään kaikenlaista. Siis noi kirjathan sisältää lähestulkoon kaiken mitä elämässä tarviaa  Mut sen päätin jo et alotan siitä alusesta/kantokopasta.. pitää kyl tehdä siitä tosi upee! Ohjekin on suht "iisi".

Mä kirjottelen tässä kunhan kerkiin niin sen ohjeenkin tänne sille kantokopalle ja ajan kans lisäilen sen kuvan!
 
Mä ompelen, tuunaan ja teen itse jonkun verran. Ompelukonetta tulee käytettyä kohtalaisesti mutta nyt meni saumuri rikki ja vauvanvaatekankaat odottavat kaapissa...

Pinnikseen olen ommellut suojukset, samoin ensi sänkyyn (esikoiselle tosin). Ne täytyy uusia jos tulokas onkin tyttö. Voin koittaa laittaa kuvia jossain vaiheessa.

Ystäväni ompelee melkein kaikki vauvanvaatteet ja häneltä saan kaavat. Kaavat on lähes kaikki Ottobre -lehdestä, muutama on ihan itse tehty kaava.

Ystäväni ompeli minulle lahjaksi hoitolaukun hoitoaluseen päällisen PUL -kankaasta ja ohuesta fleecestä. Kiinnitys ihan tarranauhalla. Se on ollut todella tarpeellinen ja hyvä.

Ihania kankaita saa tilattua netistä, itse olen tilannut Royal-tuoteesta. Hinnat on aika kovat mutta toisaalta kangasta vaatteisiin menee tosi vähän.
 
Just_Pam: voisitko muutes laittaa ton Royal kankaiden nettimyyntipisteen osoitteen? Voisin kans kokeilla tilailla hieman netistä, kun siis tää kaupunki (Varkaus) on nyt sellanen tuppukylä et ei välttämättä aina löydy sitä mitä haluais... Kiitti jo etukäteen! :)
 
hieno idea tälläinen...itse himoitsen kovasti tekeväni ainaki pienen osan lapsen vaatteista itse kun käsityötaustaa on. Pitäis vaan muistella ja löytää just niitä vanhoja hyviä (ja yksinkertasia) kaavoja et voi ruveta touhuumaan.
Villahousuihin olenkin jo etsiskellyt lankoja jos niitä ainakin "muutamat" tekasis...
 
Kaavoja ja neuleohjeita löytyy myös 2000-luvun lehdistä, kun jaksaa vaikka kirjastossa selata lehtiä riittävän pitkälle. Ei tietystikään ihan joka lehdessä, mutta melkeinpä kerran pari vuodessa ilmestyy myös vauvanvaatenumeroita. Ottobre on erityisesti lastenvaatteisiin erikoistunut, mutta siinä ei taida olla neuleita lainkaan ja lehdessä on myös isompien lasten vaatteita eli ei pelkästään vauvoille.
 
Kaavakokoelmat 2000-luvulla on paljon huonompia kun aiemmin. On ilmeisesti ollu aikamoinen inflaatio tuon laatu-sanan kohdalla noissa käsityölehdissä, kun on tässä päässyt vertaamaan esim 1980-luvun ja 2000-luvun lehtiä. Jälkimmäisiä on turha ostaa, kun niissä on vaan pari käytännöllistä kaavaa. Mut se nyt vaan on mun mielipide.

Ois siistiä kun ne pistäs jonkun upeen vaatesuunnittelijan tekemän vaatteen kaavat johonkin lehteen.. siitä varmaan tulis vielä hitti kun porukka koittas tehdä samanlaista vaatekappaletta omilla käsityötaidoillaan.. Hmph!
 
Mulla meni vähäks aikaa into tehdä mitään käsitöitä, kun oli niin paljon hommaa eka koulussa, sitten muutossa uuteen kotiin ym. Täs marraskuussa pitää vielä tehdä aika paljon hommia kotona kun paikat pitää järjestellä siihen kuntoon, et sit on lapsen huone ja kaikki muut huoneet valmiina joulukuun alusta saakka.

Joulu- ja tammikuut oonkin sit aatellu täysin pyhittää rentoutumiselle. Ja sillon aattelin myös virkata, neuloa ja ommella ja siis tehdä tollasia rentouttavia juttuja mahd paljon.

Laura_: Kyllä sen matkasängyn varmana pystyy päällystämään kankaalla.. Onko sulla jo visiota, että mistä haluat päällystää/miten paljon haluat päällystää ja ootko jo värin ja materiaalin päättänyt jne? Entä haluutko siis vuorata sen vai päällystää matkasängyn ulkopuolen? :)

Mä itse ajattelin vuorata yhdistelmävaunuista sisäosat, että ne oikeat pinnat on sieltä suojassa ja on helppo ja nopea puhdistaa ja vaihtaa irrotettavat pinnat jos tulee likasiks, eikä sitten tarvia niitä vaunun oikeita pintoja paljoa puhdistella erikseen.

Mut jees.. onko jo joku innokas tehny jotain omin käsin ja saisko kuvia ym. Ois tosi kivaa nähdä ja vaihdella täällä kuulumisia! :) ^^

Terv. innokas ahertelija...
 
Tälläisen vauvapeiton olen tehnyt : http://aijaa.com/v.php?i=001499020356.jpg
Huh mikä työ aloitin kesäkuussa ja sain sen vihdoin ja viimein valmiiksi.

Lankojakin olen ostellut ja pitäisi pistää puikot heilumaan, mutta olen taas kasannut sellaisen määrän projekteja, että kiirus tahtoo tulla jos meinaan kaiken saada tehtyä =)

Matkasängyn haluaisin vuorata kokonaan jos mahdollista tai sitten niin, että verkot jää pelkästään näkyviin.

haluan sisustaa makuhuoneemme beige/ turkoosi/ valkoinen väreillä ja olin ajatellut matkasänkyyn beigeä kangasta.

Nyt pitäisi vaan tietää, kuinka paljon kangasta tarvitsen ja käykö ihan perus puuvilla kangas. Ompelun meinaan jättää kyllä suosiolla siskolleni, mutta kankaat pitäisi tilata.

 
ihana toi peitto laura_! kova työ varmasti ollu =)

Ite oon neulonu villapeittoa vauvalle. Kun syntyy tammikuussa niin on sitten jonku lämmin viltti päälle tai alle jos makoilee vaikka lattialla. Ehkä jotkut villahousut vielä neulon jos ehin.. Kauheesti ei varmaan ehi, eikä kyllä tarviikaan, kun esikoiselle neuloin viime vuonna kaikkea.
 
Laura_: On varmana ollut työ, mutta on se sen arvosta, kun sit pitää sen suvussa vaikka. Mäkin oon kasaillu hirveästi lankoja ym. projekteiks asti ja kunhan täs jo pääsis niitä alottaa ja tää talokin ois mallillaan :) Eli tekemistä riittäs ihan jo kodin laitossa.

Ota ihmeessä mitat, paljonko kangasta menis, jos vuoraisit kokonaan + ekstasentit - tai sit jos haluut vuorata vaan muut paitsi verkkokankaan, niin ota niille kohdille jotka haluat vuorata mitat + ekstrasentit.

Mun pitäs kaikenlaista alotella ja miehellekin pitäs neuloa uudet villasukat, kun meni pesemään ne meidän seurustelun alkuaikana tekemäni sukat hieman "väärin" ja lopputuloksena harmaat sukat oli ihan mustassa nukassa ja mulle sopivat. Noh.. eikun uudet vääntämään, kun sillähän ne jalat aina palelee, ei mulla lämminverisellä.

Lapselle ostin jostain syystä vihreetä villalankaa.. pitänee neuloa siitä vaikka villanen päiväpeitto kehtoon/vastaavaa. :)

Meidän teema lapsen huoneen väreiksi on sammalenvihreä, norsunluunvalkoinen ja kultaiset ohuet raidat ja raamit seinään. Raamien sisään tulee sitten vastakotiutuneen lapsen kultaiset jalan- ja kädenjäljet. Ne saa sellasella turvallisella värillä tehtyä, kyselin jo maalikaupasta et onko mahdollista. Tietenkin siihen tulee sit nimi alle/päälle. Ja jos myöhemmin tulee lisää suvunlisäystä, niin sit niille tulee sinne raamit ja niihin sama kuvio kanssa. :) Huoneeseen tulee kaikenlaisia huonekaluja ja kaikki on maalattu vihreällä päämääräsesti. Kuitenkin verhot on valkoset ja sisustuksessa on vihreän lisäksi myös valkosta ja kultaa kruunaamassa kaiken. Ja riippuen siitä onko asustelija tyttö vai poika, niin lisäilee jotain ekstraa pinkkiä tai sinistä. ^^

Sit aattelin tehdä sellasen leikkialusen/hoitoalusen/kantokopan mustista kankaista - toinen puoli fleeceä ja toinen veden ja lian kestävää kangasta ja välissä pehmennystä. Ehkä kantoliinankin vois jostain kankaista taikoa, mut kun tuli hankittua jo vauvankantoreppukin, niin en nyt tiiä jaksaako välttämättä alkaa vääntämään.

Lähinnä vois alkaa keskittymään joihinkin pitkäaikasiin projekteihin, kuten virkkuutöihin. Niiden työstö kestää aina pitkään. Viimeks kun tein mekon itelleni, se kesti kolme vuotta tehdä, vuorata ja laittaa napit. Tähän uuteen kämppään riittäs kyllä tekemistä: Pitäs virkata verhoja vaikka minkä sortin ikkunoihin, päiväpeittoja, sohvien suojia, pöytäliinoja, mattoja ym. Huhhuh! Mut lapsellekin vois toki virkkailla jotain kivaa...?!
 
Tein vauvalle 56 cm villatakin ja isoäitini neuloo takin ja potkuhousut, ettei sitten raukka palele talvella. Neuloin samasta luonnonvalkoisesta langasta pienet vauvasukat ja "lapaset" missä ei oo sormenpaikkoja vaan pelkästään pienet pussit :) Pipo pitäis jaksaa vielä tehdä.
Muuton jälkeen käynnistelen varmaan jotain ompeluprojekteja.
 
Pumpkin: kiitoksia =)

DiaLia: Sullahan on vaikka minkälaista projektia ei tuu ainakaan aika pitkäksi :)Kuulostaa tosi hyvältä idealta tuo yhdistelmävaunujen sisäosan vuoraus. Voikun itsekkin osaisi ommella ,mutta ei. Tietenkin sen taidon varmaan voisi opetella...

Olen nyt ruvennut miettimään uudestaan sitä matkasängyn vuorausta ja täytyy miettiä rupeanko sitä edes tekemään. Ei voi tietää jos siitä ei sitten tulekkaan mieluisan näköinen ja kankaat maksaisi jo yhtä paljon, kun sänky joten rahallisesti ei kovin järkevää.

Harmittaa, kun  makuuhuoneemme on sisustettu tummansinisellä ja matkasänky on tummansininen ja olen kyllästynyt tähän väriin. Jotain kyllä täytyy keksiä..

 
Laura_: Tuskin osaan vuorata oikein ja ommella sillain oikeaoppisesti.. aattelin lähinnä taktisesti vuorata ja suojata vaunujen oikeat pinnat jotenkin niin, että on aina helppo vaihtaa kankaat sit jos lapsi vaikka puklaa tai vastaavaa niin ei mene ne oikeet pinnat heti pesuun. :)

Muutes kannattaa harkita kierrosta kirpparilla niiden kankaiden suhteen: sieltä löytyy monesti tosi halvalla jotain ei niin älyttömän laadukasta kangasta, mut kun sen pesee huolella niin kyllä sekin kelpaa vuoraamiseen ja on paljon halvempi vaihtoehto, kun uudet kankaat. ;)
 
Takaisin
Top