Kärsitkö päänsäryistä?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Havahduin nyt tänään herätessäni, että taasko päätä särkee, taitaa olla jo viikottaista. Teininä minulla oli vuoden päivät pää kipeä, joka ikinen päivä päätä särki. Lääkärissä ei ikinä löytynyt mitään, migreeniä väläyteltiin pahimpien harvassa olevien särkypäivien syyksi. Lukio tosin oli silloin hyvin stressaavaa aikaa ja oli monia pettymyksiä ja huolta. Päänsäryt loppuivat abivuotena ehkä vuodeksi lähes kokonaan, kun aloin seurustella.

Nykyään vanhaa kunnon migreeniä on ollut kerran vuodessa ja päänsärkyä aina, kun liikaa univelkaa, stressiä, niskajumeja ja jos on tullut syötyä ja juotua liian vähän. Nyt kyllä tunnistan noista useamman, eipä ihme kun vähän taas särkee.:dead: Lepo, vedenjuonti, niskahieronta ja uni taitavat nyt tulla kyseeseen, Panadolin otan jos ei niillä helpota.

Kärsittekö te päänsäryistä? Milloin niitä tulee, miten usein? Mikä auttaa?
 
Minulla oli lapsuus/nuoruusajan migreeni, mutta hävisi 20 ikävuoteen mennessä.

Jos juominen jää liian vähiin, imetys aiheuttaa kyllä päänsärkyä.
 
Mä en kärsi, mutta miehellä on migreeniä. Sillä on semmoisia kausia, että voi kestää esimerkiksi viikon ja olla sitten monta viikkoa ilman että särkee yhtään.
 
Harvemmin kärsin, mutta silloin on syynä yleensä stressi, hartiajumi, unenpuute tai hormoonit.

Uni auttaa aina. Toinen konsti on juoda iso tuopillinen kylmää tuoremehua (neste+sokeri). Aroniamehuhan on tunnettu lääke migreeneihin erittäin korkean vitamiinipitoisuutensa vuoksi, suosittelen kokeilemaan.:joyful:
 
Mulla hyvin satunnaista päänsärkyä, en siis keksi siihen mitään syytä, mutta ei ole usein. Liian myöhään tulee särkylääkettä napattua, vaikka sillä sen usein saisi menemään pois.
Miehellä migreeniä kausittain ei pysty silloin olemaan kuin pimeässä ja oksentelee. Kokeilussa ollut jotain erilaisia migreenilääkkeitä, mutta ei kuulemma ole kunnolla niistä ollut apua
 
Satunnaisesti on päänsärkyjä, joiden epäilen olevan migreeniä. Joskus myös ei-migreenimäisiä, jotka sitten johtuu enemmänkin unen puutteesta tai liian vähäisestä juomisesta. Miehellä taas on välillä todella voimakkaita migreenikohtauksia. Stressi tuntuu aiheuttavan niitä ja jos on jokin extra-stressin aihe niitä tuntuu olevan jatkuvasti. Tyyliin viikko migreeniä - pari päivää väliä - viikko migreeniä. Välillä taas menee pitkiä aikoja ilman.
 
On ollut tavallista päänsärkyä ja migreeniä vuosien varrella. Nyt on vuoden verran ollut krooninen migreeni, kolmas estolääkitys on kokeilussa ja saattaa ehkä toimia. Kaikki kikkakolmoset on käytössä, mutta silti särkypäiviäkin tulee.
 
Kärsin, olen kärsinyt jo ala-asteelta asti. Syytä en tiedä ja ainut apu on lääkkeet. On tutkittu, ei löytynyt mitään syytä. Ei sitäkään onko migreeniä vai jotain muuta.

Lepo, uni, pimeä ja hiljaisuus auttaa myös, mutta vain lääkkeen jälkeen. Ja lapsen kanssahan ei voi levätä eikä nukkua muutenkaan, saati että se olisi hiljaa. Kaikenlaisia niksejä tullut kokeiltua, mutta ei auta muu, kuin ottaa lääkkeet heti kun alkaa koskea.
 
Juuri tällä hetkellä kärsin. Muutenkin pää on minulla se, joka helposti reagoi kaikkeen. Päänsäryt ovat siis melko yleisiä. Varsinaista migreeniä ei kuitenkaan ole ollut.
 
Tosi harvoin kärsin, muutaman kerran vuodessa niin paljon, että tarvii lääkettä ottaa. Yleensä syynä on hartiajumit. Verensokerin lasku aiheuttaa myös päänsärkyä mutta sitä onneksi pystyy aika hyvin välttelemään omalla toiminnalla.
 
Takaisin
Top