Kääk! Rintatulehdus!

Simppu

Näppärä viestien naputtelija
Itku pitkästä ilosta. Niinkun hehkutin sitä miten maitoa tulee kun meijeristä ja vauva kasvaa niin hienosti! No, tuo oikea rinnanpää on ollu mulla synnäriltä asti rikki ja annoin sen vissiin sit levätä vähän liian kauan. Oon siis ollu imettämättä siitä kun se on niin julmetun kipee ja oon vaan pumpannu siitä... Liian harvoin ilmeisesti. Nyt on siis rinnan alaosassa kuuma punainen kova möykky eikä mistään tuu mitään. Kuume ollu korkeimmillaan 39astetta ja tuntuu että koko tissi on ihan tulessa. Hain aamulla lääkäriltä antibiootit, särkylääkettä ja sympatiaa ja nyt yritän täällä pumpata tiheästi, hautoa lämpimällä ja imettää rintakumin kanssa sen minkä kivultani pystyn.

Viestini on siis, huolellisuutta siskot! Imettäkää molemmat rinnat, muuten toiselle iskee sisarkateus ja teillekin käy näin. Uh, tukalaa!
 
Kaikkea sitä... Tsemppiä Simppu! Toiv lääke auttaa nopsaan ja kiitti vinkistä. :)
 
Kiitos tsempeistä!
Yllätyksekseni vointi onkin parantunut jo aika huimasti! Kuume ei oo noussut enää tänään ja pumppaaminenkin sattuu jo paljon vähemmän. Rinnassa on kyllä vieläkin iso möykky ja se on tukoskohdasta tulipunainen, mutta ei ehkä enää ihan niin kipeä. Ihmehomma, antibiootit vissiin tosiaan toimii! :)
 
Ajattelinkin sanoa, että mitä oon itse kuullut, niin antibiootit tehoaa tosi hyvin ja nopeesti rintatulehdukseen.
 

Simppulle: Kauanko sulla oli rintatulehdus? Onko möykky sulanut? Miten tiheästi pumppasit rintasi?

Mulla on sama ongelma. Lauantaina kuume nousi, maanantaina hain lääkäriltä antibiootit. Otan särkylääkkeetkin melkein päivittäin. Ihan kaikki muut konstit teen, mutta tuntuu että ihan vähän vain parempi olo. Kuume on vielä 37,4-37,8, kipeä olo, rinta kipeä ja mullakin sen möykky on ihan punainen ja sattuu ihan hirveästi.

Kiitos, jos ehdit vastata jotain.

 
Moi Jelena!
Voi kurjuus että sullekin iski tää :( Mulla alko helpottaa olo pari päivää antibioottien aloituksesta eikä kuume sit enää noussu.
Onko sulla hyvä pumppu, ootko saanu pumpattua hyvin sen rinnan? Mää seisoin suihkussa monta kertaa päivässä ja haudoin sitä lämpimällä sitä rintaa. Sit imetin rintakumilla sitä niin että vauvan leuka oli sinne möykkyyn päin että tyhjentyis mahdollisimman hyvin.
Niin ja pumpatessa "hieroin" varovasti sitä möykkykohtaa että lähtis sulamaan. Pumppasin useempaan kertaan päivässä, en kyllä laskenu mut olisko ollu joku 5kertaa? Olisko sen möykyn sulamiseen menny joku neljä päivää antibioottien aloituksesta? Syö ihmeessä särkylääkettä joka päivä, auttaa sekin siihen tulehdukseen ja kipuun vähän. Niin ja sit kun mulla on rikki tuo rinnanpää niin lääkäri neuvo pitämään siinä päällä semmosta rasvalappua aina liivinsuojan alla niin ei takerru kiinni ja pysyy rasvattuna :) Apteekista ostin semmosen levyn, suosittelen jos on rinnanpäät rikki.
Voimia! Mulla tuntu että meni mielikin ihan maahan kun oli niin voimaton olo ja inhottava kun ihanku olis keilapalloo kantanu mukana.
 
Mäkin joudun liittymään tähän 'kerhoon'. Eilen särki pää koko päivän, puolenpäivän alkoi rintakin olla jo melko kipeä ja kuuden maissa kun mittasin kuumeen, näytti 37,6. Sain ajan päivystykseen klo 20.30, ja sieltä antibiootit. Lääkäri oli sitä mieltä, että kantsii aloittaa heti, vaikka mulla ei vielä ollut möykkyä eikä punoitusta. Eli eilen illalla aloitin antibiootit. Nyt on kuumetta 38,0, toivottavasti antibiootit auttais nopeasti. Niin joo, ja vauvalla oli sopivasti eilen joku tiheän imemisen kausi, kun oli koko päivän tissillä. Ja mä kerrankin tyytyväinen siitä, ei päässyt tissi pinkeäksi lainkaan.

Mä en oikein pysty imettämään leuka punoittavan alueen puolella. Nimittäin punoittava kohta on kainalon puolella ylhäällä. En oikein keksi miten virittäisin vauvan, ehkä jos makais kyljellään ja vauva 'ylösalaisin', mahtaisko onnistua? Eilen koitin imettää istuen niin, että vauva kainalossa (että olis edes ulospäin leuka) ja sekin oli kovin hankalaa.

Simppu, muakin itkettää ja ahdistaa ja ärsyttää... mutta eiköhän tää tästä.
 
Mulle sanoivat sillo 8 vuotta sitten ku esikoinen tuli maailmaan että jos rinnat kipeytyy/tulehtuu niin kannattaa laittaa maitorahkaa tissille ja kääriä kelmuun ja antaa olla tunnin verran.. Ei kyl ikinä tissit kipeytyny et olis päässy testaamaan .. mut jos kokeilette kertokaa ihmeessä toimiko..
 
Voi ei Kaiko, sullekin sitten iski :(
Hyvä että vauva imee tiheästi niin saat tyhjennettyä hyvin. Hankalaa kyllä että tuo tukosalue on siellä kainalon puolella. Mulle lääkäri ehdotti että vauva selälleen sängylle ja itse siihen päälle kontilleen niin että sen tissin saa oikeinpäin sinne suuhun roikkumaan. En kyllä kokeillut itse kun itellä se tukos oli niin sopivasti tossa alhaalla, mutta aika hankalalta kuulostaa. Mutta voithan kokeilla? Ehkä kauheen nälkäsen vauvan kanssa en lähtis kokeilee mut jos vaikka eka imettää hetken normaalissa asennossa ja sit alkaa noita akrobaatti-imetyksiä kokeilee. Se kainalosta imetys vei mullakin aikaa opetella mut kyllä se alko sit sujua kun virittelin oikein paljon tyynyjä kyljen viereen ja rinnan alle ja sit vaan muksu sinne pötkölleen. Toivotaan että sulla alkais kans helpottaa pian! Minkälainen nyt on olo?

Entäs Jelena, joko on helpottanu möykyn kanssa?

Mom83, kaikenlaisia ohjeita sitä kyllä on! Oon määki tosin kuullu että jotain maitorahkaa vois levittää ja sit kaalinlehdet päälle. Kai se viileä voi sit vähentää sitä turvotusta ja on kai noissa maitotuotteissa ph-t kohdillaan. Mää kun kysyin lääkäriltä noista kaalinlehdistä niin se vaan naurahti että no sit sää haiset vaan kaalilta koko ajan :D Ei siis kauheen innoissaan siitä vinkistä ollu :D

Täällä loppui eilen antibiootit, luojan kiitos. Vauvalla ollu ihan kauheet massukivut koko kuurin ajan ja kitissy kauheesti. Tuntuu että kokoajan pääsee pieruja ja vauva on ihan punanen kun yrittää pinnistellä ilmoja ulos... Nyt pitäis sit alottaa ne D-tipat, vitkuteltiin niiden aloittamisen kanssa että loppuis tää kuuri niin ei oo sit pakki ihan sekasin pienellä kun ne tipatkin vissiin helposti saa massun kiertämään? Tissit on onneks nyt kunnossa, vähän rinnanpäät on arat, mut ei onneks kovin rikki kuitenkaan.
 

Tämä rintatulehdus on pahin mitä voi tapahtua meille tällä hetkellä. Hirveästi haluan nauttia vauvasta ja tämä lyhyt ajasta, mutta rintatulehdus on pilannut kaikki. Itkettää välillä miksi piti tapahtua noin. Mummi kysyi: mitä hän ostaisi lahjaksi? Minä vastasin: varatissit, kiitos.

Kiitos Simppu kun kysyt voinnistani. Mulla on jo 9 päivää menossa antibiootit, mutta möykyn ei sulanut vielä. Vauvan leuka osoittaa leuka kipeän kohdan suuntaan, eikä se menee mihinkään. Pikkuisesti on pehmeä nyt, eikä kipeä niin hirveästi. Vaihdan imetysasentoja myös. Neuvolatäti antoi vielä hyvät ohjeet tissien tyhjentämiseen (kuuma pullon kanssa, se on hyvä myös kuin maito vasta nousee ja tissit on niin kovat, että lapsi ei pysty imeä). Lääkäri sanoi jos tämä pahkura ei sula lähiaikoina, sitten punktoidaan.

Vauvallani on myös massukivut. Vauvat kärsivät... Annan RELA-tipat vauvalle ja itekin otan Geffelius-bakteerit.

Tsemppiä kaikille.

 
Mä vissiin pääsin aika helpolla tän tulehduksen suhteen. Eli su -iltana aloitin antibiootit ja tänään (tiistai) on ollut kuumeeton päivä. Tuo rintakaan ei kovin kipeä ole enää, eikä oikeastaan hirveän kipeäksi tullutkaan. Uskon, että ajoissa aloitetut antibiootit auttoi. Eli jos joku vielä saa tän vaivan (rinta kipeä (vaikkei vielä olis möykkyä eikä punottaisi), päänsärkyä, äkillinen kuume), niin heti vaan lääkäriin! Mulle möykky ja punoitus tuli vasta maanantaina, vaikka aloitin jo sunnuntaina antibiootit.

Simppu: Mulle sitten taas toi tk-lääkäri neuvoi just noista kaalinlehdistä. Niiden tarkoitus on käsittääkseni vain viilentää ja siten helpottaa oloa.

Jelena: Voi ei, toivottavasti alkaa helpottaa. Musta tuntuu, että kaikilla vauvoilla on tässä vaiheessa vatsakipuja. Meidän esikoinen piti meitä hereillä 2 viikon iässä yhden koko yön kirjaimellisesti vatsavaivoillaan.
 
Siis ei ole totta että mulla pukkaa nyt tukosta tohon toiseen rintaan. Eilen alkoi aamupäivällä särkeä sitä ja oon nyt sit pumpannu ja imettäny ja lämmittäny ja viilentäny ja tehny kaikkeni ettei pääsis pahaks! Siis on kyllä taas niin epäonnistunu olo kun tuntu että just alko taas sujumaan tuo imetys molemmista rinnoista niin eikä mitä... Harmittaa kun just innostuin tosta maidonluovutuksesta ja luulen että se alotus venyy jos on tulehdus päällä, varsinki jos joudun alottaa ne antibiootit taas. PERHANA. Onneks ei oo kuume noussu vielä.
 
Simppu: Joskus siitä pumppailusta saattaa tulla sellanen kierre, että sitä maitoa sitten vaan tulee ja tulee koko ajan enemmän ja enemmän jos paljon pumppaa ja sit pakkaa tuleen noita möttejä helpommin kun maidoneritys on niin voimakasta että ei ehdi tyhjentää riittävän usein. Eli jos näyttää kovin ongelmalliselta niin vähennä pumppailua ja hoidat vaan kovasti niitä kovia kohtia ja imetät ja imetät... Ja tämä on vain mun epäilys, ei välttämättä mikään absoluuttinen totuus mutta yks vaihtoehto että pitäis saada maidontuotantoa ihan pikkusen hiipumaan jollain konstin ettet räjähdä tissies kanssa ;-)
 
Siis kun mulla itsellä on hyvä maidontuotanto niin en oo nyt pumpannu ollenkaan ettei se vaan kiihdy entisestään ja oon ihan purjeissa niiden kanssa. Nyt mennään vauvantahtisesti eli vauva saa riittävästi maitoa eikä mulla tissit pakkaannu. Hyvästä määrästä vauvalle kertoo se, että meillä on alettu nukkua yöllä 5-6,5 tunnin unia putkeen ja vauvalla ikää huomenna neljä viikkoa. Mä oon aivan onnessani, kun mulla ei oo ennen ollu näin helppoa vauvaa joka syö ja nukkuu ja ilman vaivaakaan hereilläoloajan killittelee ja ihmettelee tätä maailmaa ilman itkeskelyjä. Ja kun saa öisin nukuttua niin tästä vauva-ajasta todella nauttii äärettömän paljon! Ihana vauva emoticon
 
Takaisin
Top