KÄTILÖOPISTON synnytysvalmennus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KiCa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

KiCa

Näppärä viestien naputtelija
Hei!

Onko täällä kellään jo kokemuksia Helsingin Kätilöpiston synnytysvalmennuksesta?

Tarkoitus olisi ilmoittautua Haikaranpesään ja sen vuoksi tulee myös käydä heidän pitämissä valmennuksissa. Päätettiin miehen kanssa jättää neuvolan valmennukset väliin ja osallistua vain yhteen valmennukseen. Kättäriltä kun sanoivat, että meille voi tulla muutoin hieman toistoa, mutta kumpaankin voi osallistua yhtäaikaiasesti.

Moikka KiCa,

me käytiin Kättärin Haikaranpesän valmennukset, ja sen lisäksi kävin yhdessä tk:n valmennuksessa. Ei tosiaankaan kannata mennä molempiin; ne Kättärin valmennukset riittää ihan hyvin. Ainoa juttu niissä oman alueen valmennuksissa on, että näkee muita samalta suunnalta samassa odotusvaiheessa olevia, jos vaikka löytäis hiekkalaatikkoseuraa. Mutta jos sitä ei tarvi, niin Kättäri riittää mainiosti.

Me ainakin miehen kanssa koettiin ne Kättärin valmennukset tosi hyvinä. Tuli jopa sellanen "too much information" olo välillä, kun aika hurjilta ne jutut kuulostaa ensikertalaisen korviin. Mutta tosi hyvin sai tietoa ja olo on paljon varmempi synnytystä ajatellen (mulla siis la 29.9 eli ens tiistaina). Ja varsinkin se kätilön kanssa käytävä synnytyskeskustelu toi rauhallisen olon, kun sai avoimesti jutella siitä, mitä haluaisi ja mikä pelottaa tai arveluttaa tms. Sen jälkeen oli ihan sellainen fiilis, että nyt ne ainakin tietää, minkälainen minä olen ja mitä synnytykseltäni toivon ja odotan tai pelkään.

Muista ilmoittautua Haikaranpesään toisen ultran jälkeen. Tosin kyllä sinne jälkijunassakin ehtii ilmoittautua, kunhan vaan ennen niiden valmennusten alkua. Haikaranpesään ne ei yksinkertaisesti ota, ellei ole käynyt valmennuksia ja synnytyskeskustelua.

Onnea odotukseen!

Hei ja kiva kun vastasit!
Hyvä jos Kättärin valmennukset on ihan hyviä ja riittäviä. Itse en kovin kaipaile hiekkalaatikkoseuraa kun sitä on tiedossa jo kaveripiiristä, jotka myöskin dottavat.

2.ultra on 2vkon päästä ja tosiaan Kättärille kun soitin niin neuvoivat soittaman mahd. pian sen jälkeen.
Toivottavasti ei vaan tarvitse kauaa linjoilla ootella, kun 1xviikossa vain soittoaika...

Mulla ainakin se puhelu meni tosi nopeasti läpi: olin tosin heti kärppänä soittamassa, kun se soittoaika alkoi. Mutta ei sinne kai niin kamalasti jonottajia ole, että ihan Soneran asiakaspalvelun tyylisiä odotuksia olis tiedossa [:D]

Ja pikku vinkkinä sitten kun sinne menet(te), niin parkkipaikkoja on tosi niukanlaisesti, eikä kannata jättää autoa sakkopaikalle lähelle (siinä on sellanen aukio, joka EI ole parkkipaikka). Siitä sai koko meidän valmennusryhmä sakot meitä lukuun ottamatta, kun meillä oli auto vähän kauempana. Ihan vaan käytännön vinkkinä[;)].

Me osallistuttiin myös Haikaranpesän valmennukseen ja pidin sitä kyllä hyvänä ja riittävänä. Ajattelin tämän toisenkin kanssa ilmoittautua hakaranpesään heti 2. ultran jälkeen, jos vain mahdollista.

Sellainen pieni huomio myös, jota ei ehkä tule ajatelleeksi, että vaikka sinne haikaranpesään on ilmoittautunut, voi joskus käydä niinkin, ettei sinne sitten mahdukaan. Me päästiin esikoista kyllä synnyttämään haikaranpesän saliin, mikä oli kiva, koska pääsin sinne altaaseen lillumaan, mutta osasto oli täynnä ja päädyttiin vauvan kanssa tavalliselle osastolle, eikä perhehuoneita ollut vapaana. Ensimmäisen yön jälkeen mukava kätilö kumminkin järkkäsi meille "perhehuoneen", joka oli jokin ylimääräinen tutkimushuone osastolla (pieni) johon tuotiin vain ylimääräinen sairaalasänky mun miehelleni. Eipä silti haitannut - kokemukset olivat oikein hyviä ja pääasia, että saatiin olla yhdessä perheenä heti (lähes) alusta lähtien. :)

No hei!

Ketäs meitä on tulossa sinne tuossa marras-joulukuun vaihteessa? Rupes ajateluttaa tuo ettei sinne mahtuiskaan. Me ollaan jotenkin pidetty täysin varmana, että sinne mahtuu !!! Tuntuu tässä vaiheessa, ettei kestä sitä pettymystä, jos mies joutuu lähtee kotiin. YKSIN!
Varmaan me kaikki, jotka sinne ollaan haluamassa, ajattelee että perheen ensimmäiset yhteiset hetket ovat TÄRKEITÄ!

Ja totta, parkkipaikkoja on tosi vähän. Tuurilla saa edes päiväs aikaan auton jonnekin! Mutta täytynee mennä ajoissa valmennuksiin, että on aikaa kyttäilä....

Moikka maarinen,

varmaa pääsyä Haikaranpesään ei ole missään vaiheessa, ennen kuin synnytys on käynnistynyt ja näkee, onko siellä tilaa just silloin. Joskus on sulku, joka on päällä just kun olisit menossa ja sitten yksinkertaisesti joko odotat jalat ristissä kotona (jos pystyt...) että sulku menee ohi tai menet tavalliselle puolelle.

Lisäksi on tosi monta asiaa, minkä vuoksi voi olla ettet pääse haikaranpesään: lapsi tulee ennen 37 raskausviikkoa tai 41+6:n jälkeen, lapsivesi on vihreää, lapsiveden menon ja supistusten käynnistymisen välillä on yli 12 tuntia (tulehdusriski nousee eikä ne ota Haikaranpesään) tms. Eli joka tapauksessa pääset sisään VAIN jos raskaus on täysin normaali. Mulla on enemmän kavereita, jotka ei ole Haikaranpesään päässeet vaikka ovat kaikki valmennukset käyneet, kuin niitä, jotka lopulta on siellä synnyttäneet.

Mutta tietenkin joka ikinen toivoo, että omalla kohdalla kävisi hyvin: olisi tilaa ja kaikki menisi normaalikaavan mukaan. Mulla on laskettu aika huomenna ja nyt on kaikki vielä sillä tavalla mennyt, että jos vaan tilaa on niin Haikaranpesään pitäisi päästä. Toivotaan ettei mene yliaikaiseksi [:(]...

Joka tapauksessa sinne kannatta hakea ja valmennuksissa käydä, koska jo pelkästään se koko valmennusprosessi oli mun mielestä tosi hyvä! [:D] Tsemppiä!!!

Moikka!
Olemme sanoneet neuvolatädillemme, että haluaismme saada perhe huoneen kättäriltä ja hän kehoitti vain ilmoittautumaan piirimme perhevalmennukseen.
Meille ei oo neuvolassa puhuttu näistä mitää, joten hyvä että löysin tämän täältä. Täytyykin ottaa selvää missä tuonne ilmottaudutaan.
Neuvolatäti puhui vain tutustumiskäynnistä joka on sitten ihan loppuvaiheessa.

Kättärin sivuja olen tutkinut ja tosiaan pitäähän valmennuksiin olla osallistunut.
Ei siis muutakuin ilmoittautumaan.

Moi,
on varmaan joka tapauksessa hyvä varautua siihen, ettei synnytyksessä kaikki välttämättä mene niinkuin on ajatellut tai suunnitellut - paikkaa osastolla ei voi varata etukääteen (toki haikaranpesään otetaan rajallinen määrä ilmoittautumisia), mutta lopullinen huone, osasto ja synnytyssairaala määräytyvät sen mukaan mikä on ruuhkatilanne sillä hetkellä.

Perhehuoneen voi Kättärillä saada vaikkei olisikaan ilmoittautunut Haikaranapesään ja Kätilöopiston valmennus on pakollinen vain niille, jotka toivovat pääsevänsä Haikaranpesään. Kuten ü tuossa keroikin, Haikaranpesään pääsee vain jos kaikki menee täysin normaalisti.

Mutta eipä siitä kannata kovasti etukäteen murhetta ottaa, sillä muut osastot ovat yhtälailla hyviä ja asiantuntevia paikkoja.

Itse lueskelin että kättärille perhehuoneeseen pääsy edellyttäää sen että isukki on ollut koko aika mukana ja on käynyt valmennuksissa.

Niin koskaanhan ei voi tietää mikä on tilanne kun lähtee synnyttämää ja milloin lähtee! olisihan se hassua kun huoneen voisi varata etukäteen tietämättä ajankohtaa,, :D

Pitää paikkansa, että perhehuoneet on tarkoitettu perheille, joissa isä/tukihenkilö on läsnä koko hoitojakson, mutta valmennuksesta ei ollut mainitaa muiden KOSin vuodeosastojen yhteydessä kuin Haikaranpesän. Asia on kyllä aika itsestäänselvä, ettei huoneita voi etukäteen varata, hassua oikeastaan sitä erikseen mainita...:)

Takaisin