Juotko raskausaikana yrttiteetä?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Juotteko raskaana yrttiteetä?

Ruokaviraston mukaan yrttiteetä ja rooibosta tulisi raskausaikana välttää juomasta varmuuden vuoksi. Vaulla on artikkeli aiheesta:

Muistan kuinka varovainen itse olin raskaana, enkä juurikaan juonut teetä. Joskus mustaa teetä taisin juoda.

Juon. Mitään yrittijuomaa ei tule juotua kuin kuppi pari viikossa, joten minkään yksittäisen kemikaalin määrä juomassa tuskin nousee kovin korkeaksi. En oikein näe mitään järkeä siinä, että jättäisin juomatta rooibosta, jossa ehkä voi olla jotain haitallista ja toisaalta joisin kahvia, jossa tiedetään olevan jotain haitallista (kofeiini). Eihän kofeiinin haittavaikutuksiakaan sitä paitsi oikeasti tiedetä kovin laajasti, mutta sitä ei oikein Suomen kahvikulttuurissa kehdata kieltää.

Noh, tämä nyt minun linjani. Joku toinen sitten taas ottaa kierroksia ajatuksesta, että jos kumminkin on jotain, jolloin tietysti on oman mielenrauhan takia parempi olla juomatta. Todella ärsyttäviä kuitenkin nämä suositukset, jotka perustuvat siihen, että jostain ei tiedetä, joten kielletään kaiken varalta, kun "raskaus on kuitenkin todella lyhyt jakso elämässä". Niin, yksi raskaus ehkä on. Ihmettelen, ovatko nämä suositusten laatijat ikinä miettineet, että lapsia saatetaan saada useampi kuin yksi? Lisäksi lähes samat rajoitukset pätevät imetykseen. Itse asiassa tässä on helposti aika monesta vuodesta kyse. Meillä puhutaan jo pian 5 v mittaisesta ajasta. Näin pitkään en mielelläni enää noudata mitään "varmuuden vuoksi", joten todella toivoisin, että nämä suositukset perustuisivat vain tutkittuun tietoon, eivät tutkitun tiedon puutteeseen.

Olen kyllä koko raskausajan juonut sekä rooibosta ja yrttiteitä, ja tietenkin perinteisemmät teesekoitukset. Näistä vaan karsinut pois vadelmanlehtiä ja lakua sisältävät tuotteet. Itse siis teen himokuluttaja, tai ainakin omistan kestokassillisen erilaisia teelaatuja, niin en niitä jätä pois, vaikka pyrkinyt sitten välttämään vähänkään voimakkaampia/ vähemmän tutkittuja yrttejä.
Eikös kaikessa muutenkin ole lähinnä se kohtuus kaikessa ihan hyvä periaate.

Rooibosta olen juonut, ja join pari kertaa tuossa jo jouluteetä jossa vasta huomasin olevan inkivääriä yhtenä ainesosana. En juo teetä ihan joka päivä, vaan vaihtelen kahvin ja teen välillä. Aika monena aamuna juon sen mukillisen aamukahvia, jolloin kofeiinillista teetä ei oikein edes mahdu päivään. Joten jos haluaisi iltapäivällä jotain niin rooibos olisi parempi valinta siltä kannalta.

Olen välttänyt rooibosta ja yrttiteetä raskauden ja imetyksen aikana. Itse näen, että se raskaus/imetysaika on kuitenkin aika pieni ajanjakso elämässä, vaikka niitä raskauksia/imetyksiä olisi useampiakin. Mieluummin otan varman päälle kuin kadun loppuelämäni sitä, että jotain pysyvää haittaa olen omilla valinnoillani lapselleni tehnyt. En nyt kuitenkaan ole mitenkään hysteerinen, jos jossain on tarjottu teetä niin, että en ole itse voinut siihen vaikuttaa niin kyllä sen kupin olen juonut. Juon yleensä joko vihreää teetä tai rooibosta (kupin tai pari päivässä, mutta en välttämättä edes joka päivä), joten raskaus- ja imetysaikana olen juonut vain vihreää teetä.

Olen ollut raskaana tai imettänyt viimeisen 8v aikana varmaankin sen 7v. Toki raskaana ollessa on vähän varovaisempi, ja imettäessä sitten höllää rajoituksissa.

Yrttiteetä tulee jonkin verran käytettyä, ja tapaan googlata joka ikisen ainesosan erikseen saadakseni selville kuinka turvallinen tuote on. Monissa yrittiteessä on se, että ne eivät ole hyväksi suurina pitoisuuksina. Minttu-teetä olen juonut ihan hyvällä omallatunnolla, missään ei lue että se olisi vaarallista. Vadelmanlehtiteen säästän loppuraskauteen. Kamomilla-teetä käytän iltateenä rauhoittumiseen hyvin satunnaisesti - senkin ongelma lähinnä on ettei tutkimusta ole tarpeeksi ja jotkut lähteet arvelevat sen lisäävän keskenmenoriskiä kerran tuo sisältää tulehdusta lievittäviä ainesosia, jotkut arvelevat sen täysin vaarattomaksi eli kovasti on vaihtelua. Inkivääriä käytän mieluiten tuoreena ja haudutettuna kuumaan juomaan - näin sen määrä katsotaan turvallisemmaksi kuin teenä. Sitäkin hyvin satunnaisesti. Yrttiteestä välttelen lakritsin ja salvian ihan kokonaan.

Mustaa teetä juon päivittäin. Kahvia lähinnä erikoistapauksissa. Saatan kokeilla pientä kuppia kahvia ensihoitona pääkipuun, kun ei niitä täydellisen turvallisia särkylääkkeitäkään oikein tahdo olla raskaana olevalle.

Olen pitänyt omana ohjenuorana että "määrä tekee myrkyn", eli kaikkea kohtuudella ja mieluusti vaihdellen. Ja tietoa haen useista lähteistä kun arvioin jonkun sopivuutta raskausaikaan.

Raskaana ollessa pelasin vähän enemmän varman päälle kuin imettäessä enkä lähtökohtaisesti juonut yrttiteitä. Mutta jos jossain tarjottiin, join sen yhden kupillisen. En pitänyt niin isona riskinä juoda satunnaisesti jotain, mikä on vain varmuuden vuoksi kielletty. Poikkeuksena vadelmanlehtitee kuopusta odottaessa. Sitä en juonut alkuraskaudesta lainkaan, mutta loppuraskaudesta join. En nyt ihan varmasti muista, mutta se taitaa vaikuttaa positiivisesti synnytykseen, mutta voi alkuraskaudesta aiheuttaa ennenaikaisen keskenmenon. Korjatkaa, jos joku muistaa tarkemmin.

Imettäessä en ole ollut niin tarkka ja olen juonut yrttiteetä, jos on tehnyt mieli. En juo teetä päivittäin, joten sekin on aika satunnaista.

Vadelmanlehtiteetä join tietoisesti kuopusta odottaessani viimeisen kolmanneksen ajan. Sanotaan että se vahvistaa kohtua ja nopeuttaa synnytystä. Teen ansiota tai ei, niin kuopus syntyi helposti ja vauhdikkaasti. Uskallan suositella siis. :smiling-eyes:

Ensimmäiset 12 raskausviikkoa ovat ne tärkeimmät, silloin olen pidättäytynyt kaikesta vähänkin epäilyttävästä. Mutta löysännyt sitten tapoja kun olen ollut pidemmällä raskaudessa. Vaikkapa et uskaltaa välillä ottaa sen pari siivua maksamakkaraa viikossa - joka on aikaisemmin ollut kiellettyjen listassa.

Ruusunmarjateetä olen välillä juonut, kun on tehnyt jotain lämmintä mieli (muut teet ja kahvin lopetin jo ennen plussaa). Mun juomassa teessä ei tosin taida olla kuin kuivattua marjaa ja hiukan hibiscusta, josta en tiedä, onko se nyt sitten yrtti vai kukka vai mikä lie 🤔

Join pikkujouluissa mukin rooibosta. Satunnaisia kuppeja en viitsi vältellä.

Tätä olen tässä alkuraskaudesta nyt pohtinut ja koettanut löytää vaihtoehtoja erilaisille haudukkeille. Olen itse ollut ns. sekakuluttaja, eli olen aiemmin juonut sekä kahvia, että teetä, etenkin talvisaikaan. Kofeiininkulutuksen olen nyt karsinut minimiin, mutta näin ensikertalaiselle oli ikävä yllätys, että mitään yrttiteetä ei suositella ja että inkivääri on erikseen kielletty. Se on ollut aika turhauttavaa siksikin, että itsekin mielelläni haluaisin lukea tutkittua tietoa aiheesta, ja haudukkeethan on kielletty lähinnä koska sitä tietoa ei ole olemassa.

Nyt kuitenkin kysyisin, että mitä turvallisia, kofeiinittomia vaihtoehtoja olette löytäneet ja käyttäneet? Lähinnä siis kaipaisin käteen kupin lämmintä juotavaa, joka maistuisi muultakin kuin keitetyltä vedeltä, mutta nyt ei oma mielikuvitus riitä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:. Kofeiiniton kahvi tai maustamaton, kofeiiniton tee?

Nyt kuitenkin kysyisin, että mitä turvallisia, kofeiinittomia vaihtoehtoja olette löytäneet ja käyttäneet? Lähinnä siis kaipaisin käteen kupin lämmintä juotavaa, joka maistuisi muultakin kuin keitetyltä vedeltä, mutta nyt ei oma mielikuvitus riitä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:. Kofeiiniton kahvi tai maustamaton, kofeiiniton tee?

Mun mielikuvitus yltää glögiin ja kaakaoon asti. 😁 Ehkä kertoo jotain kun nämä makeat tulee ekana mieleen. Tavallisen teen suhteen voinee lohduttautua sillä, ettei siinä ole kuitenkaan yhtä paljon kofeiinia kuin kahvissa eli ei ehkä tule liikaa ellei montaa kuppia päivässä juo.

Tätä olen tässä alkuraskaudesta nyt pohtinut ja koettanut löytää vaihtoehtoja erilaisille haudukkeille. Olen itse ollut ns. sekakuluttaja, eli olen aiemmin juonut sekä kahvia, että teetä, etenkin talvisaikaan. Kofeiininkulutuksen olen nyt karsinut minimiin, mutta näin ensikertalaiselle oli ikävä yllätys, että mitään yrttiteetä ei suositella ja että inkivääri on erikseen kielletty. Se on ollut aika turhauttavaa siksikin, että itsekin mielelläni haluaisin lukea tutkittua tietoa aiheesta, ja haudukkeethan on kielletty lähinnä koska sitä tietoa ei ole olemassa.

Mulla on ihan muistikuva joistain hedelmä-/marjahaudukkeista, mutta googlaamalla löydän vain semmoisia tee- tai yrttisekoituksina. Muita kuumana juotavia tietysti olisi tuoreenaa tirauttaa sitruunaa tai miksei hauduttaa (pestystä) sitruunasta viipaloituja renkaitakin jos haluaa vielä enemmän makua. Hunaja sopii sitruunan pariksi, mutta myös sellaisenaan. Vois myös 100% mustaherukkamehutiivistettä tai muuta marjamehua laittaa kuumaan veteen, jos glögi alkaa joulun jälkeen tökkiä 😋

Juon. Menen tässä asuinmaani Saksan suositusten mukaan. Suomessa yrttiteet ja hedelmähaudukkeet on niputettu kaikki yhteen ja kielletty sen kummemmin erittelemättä, kun niitä juodaan Suomessa muutenkin niin vähän. Saksassa niitä taas juodaan paljon, joten täällä on vähän tarkemmat suositukset niille. Itse asiassa täällä oikein suositellaan niitä esim. mustan teen sijaan. Esimerkiksi synnytysvalmennuskurssilla kätilö tarjoilee meille aina yrttiteetä.

Saksan suositukset, jos jotakuta kiinnostaa (omalla vastuulla toki):

Voi juoda raskaana ollessa:
- Rooibos
- Ruusunmarja
- Hedelmä/marjahaudukkeet
- Kamomilla
- Minttu (1-2 kuppia päivässä)
- Fenkoli (1-2 kuppia päivässä)

Vältä näitä:
- Lakritsinjuuri
- Inkivääri
- Hibiskus
- Vadelmanlehti ja karhunvatukanlehti (voi juoda ihan loppuraskaudessa)
- Salvia
- Rosmariini
- Ginseng
- Mäkikuisma
- Nokkonen

Ja yleisesti täällä suositellaan vaihtelemaan eri teelaatuja, ettei tule yhtä yrttiä liikaa.

Juon. Menen tässä asuinmaani Saksan suositusten mukaan. Suomessa yrttiteet ja hedelmähaudukkeet on niputettu kaikki yhteen ja kielletty sen kummemmin erittelemättä, kun niitä juodaan Suomessa muutenkin niin vähän.
Kiitos listauksesta! Tälle linjalle olen itsekin pikkuhiljaa kallistunut. Onko noille yrteille tarkempia perusteluja jossain? Luen saksaa, eli jos olisi vaikka linkata joku sivu, lukisin mieluusti :) . Esimerkiksi Hibiskus ja nokkonen kiinnostaa, että miksi ovat kielletyissä, muista suurinpiirtein jotain olen tainnutkin jo lukea.

Tässä viime postauksen jälkeen olen omaan kaappiini hankkinut pari hedelmähauduketta, kofeiinitonta teeetä ja minttuteetä siellä olikin jo. En ole rooiboksen ystävä, mutta jos sattuisi joku hyvä sekoitus löytymään, niin miksipäs ei sitäkin voisi juoda. Olen nyt muutenkin tullut siihen tulokseen, että uskaltanen jotain yrttiteetä juoda aina silloin tällöin, kunhan ei jatkuvasti samaa.

Kiitos listauksesta! Tälle linjalle olen itsekin pikkuhiljaa kallistunut. Onko noille yrteille tarkempia perusteluja jossain? Luen saksaa, eli jos olisi vaikka linkata joku sivu, lukisin mieluusti :) . Esimerkiksi Hibiskus ja nokkonen kiinnostaa, että miksi ovat kielletyissä, muista suurinpiirtein jotain olen tainnutkin jo lukea.

Tässä viime postauksen jälkeen olen omaan kaappiini hankkinut pari hedelmähauduketta, kofeiinitonta teeetä ja minttuteetä siellä olikin jo. En ole rooiboksen ystävä, mutta jos sattuisi joku hyvä sekoitus löytymään, niin miksipäs ei sitäkin voisi juoda. Olen nyt muutenkin tullut siihen tulokseen, että uskaltanen jotain yrttiteetä juoda aina silloin tällöin, kunhan ei jatkuvasti samaa.
Nokkosessa varmaan kasvupaikalla on suuresti väliä .. se on sellainen luonnon likainuri jota käytetään sitomaan / nostamaan mm raskasmetalleja pois maaperästä luomuviljelyyn siirryttäessä.

Hibiskus voi vaikuttaa estrogeenitasoihin ja aiheuttaa supistuksia, ja nokkosella on voimakas nestettäpoistava vaikutus. Hibiskus pieninä määrinä esim. jonkin hedelmähaudukkeen osana on todennäköisesti ok, jos sitä ei mitenkään ylettömiä määriä juo. Olen itse kerännyt tuon listan jo aikoja sitten, joten en muista enää kaikkien perusteluja, mutta voin kyllä googlettaa.

Itse en juo kahvia niin teestä on tullut se lämmin juoma, mutta senkin kulutus kohtuullista, 1-2 kuppia päivässä. Huomioksi keskusteluun sanon, että teetä piti juoda litroittain kofeiinirajan täyttymiseen.

Meidän teevalikoima on rooibos-painotteinen. Rooibos kun sattuu olemaan miehen kotimaassa se The tee ja siellä asuessa on siihen tottunut ja nähnyt, että sitä käytetään oikeasti suuria määriä raskaanaollessa ja vauvalle juotetaan tuttipullosta jne. Niin olen todennut että siinä olisi yhden maan laajuinen epidemia tiedostettu jos olisi haitallinen.

Hyvin on tullut esille, että eri maissa on eri suositukset tässäkin asiassa, ja Suomessa ne on ehkä vähän ylivarovaisesti asetettu.

Mä olen miettinyt, mitä sitä joisi. Kun en juo kahvia, enkä mustaa teetä, vaan yleensä erilaisia yrttitee tms lajikkeita. Kun on haastetta sokereiden kanssa, erilaiset hunajalla maustamiset ovat poissuljettuja. Opettelen nyt vain kiltisti juomaan vettä, kylmänä tai lämpimänä. Rooboista join edellisessä raskaudessa, mutta tällä hetkellä jännitän liikaa, enkä haluaisi vaarantaa mitenkään raskautta.

Takaisin