Julkisen puolen maksut lspsettomuushoidoissa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kyfmietteliäs
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
K

kyfmietteliäs

Vieras
Hei! Soittelin asiasta ympäri sairaalaa ja sain ympäripyöreitä vastauksia kysymykseeni.

Eli olen julkisella hoidossa, Jyväskylässä sairaala Novassa. Minulle on tehty kaksi kierrosta IVF hoitoa. 1. IVF 2. ICSI. Jyväskylä ostaa palvelut ovumialta.

Ensimmäisestä kierrosta sain pelkät polimaksut, eli sen 66.7€/per kerta, myös punktio, mutta nyt tästä toisesta kierrosta minulle tuli myös päiväkirurginen maksu (yli 200€) polimaksujen lisäksi.

Onko täällä joku muu Jyväskylässä hoidossa? Tai tietääkö joku että kuuluuko asian mennä näin. Kukaan ei oikein pystynyt perustelemaan miten ensimmäisestä IVF-kierroksesta ei tuota päiväkirurgista maksua tullut, mutta toisesta tuli 🤔

Toki summa on pieni yksityiseen verrattuna, mutta kiinnostaa silti tietää onko laskutettu oikein.

Minä olen kanssa Novassa hoidossa ja eka IVF tehtiin nyt loppukeväästä. Meille laskut tuli kahdesta folliultrasta stimulaation aikana (polimaksu 66.70 e x 2), punktiosta (päiväkirurginen maksu 218.70 e), miehelle tuli tuolta samalta päivältä myös polimaksu, kun antoi siemennestenäytteen ja tuoresiirrosta tuli myös polimaksu, mikä tehtiin myöhemmin punktioviikolla. Oon ymmärtänyt, että Novassa hinnat on hilattu ihan tappiin versus toiset hyvinvointialueet. En ole kuullut, että muualla esim. punktio maksaa päiväkirurgisen maksun verran. En ole ihan varma, että onko tämä hinnan muutos tullut tänä vuonna vai jo aiemmin. Olen itse siis myös Novassa töissä ja kävin hinnastoa kaivelemassa, kun laskuja ropisi ja ihan HVA:n laskutusohjeiden mukaisesti nuo tulivat. Milloin sulle tuo eka IVF on tehty? Mietin, että onko ollut niin, että sopivasti nyt tässä välissä hintoja hilattu ylöspäin. Olen siis itse päivittäin työssä näiden laskutusasioiden kanssa tekemisissä Novassa ja olen tarkistanut, että itselle ja miehelle tulleet em. laskut ovat olleet relevantteja. :) Mulle on myös kerran hyvitetty yksi lasku toisesta yksiköstä, vaikka en itse tajunnut edes maksaneeni liikaa, joten niitä tuolla tarkastellaan myös toiseen suuntaan ja palautetaan, jos laskutettu liikaa. Toki tähän ei tietenkään kannata tuudittautua.

Hoidot oli alkuvuodesta peräkkäisinä kuukausina (tammi- & helmikuu). Lasku tuli vain jotenkin todella myöhään tästä toisesta, ja yritin aluksi hieman selvitellä sitä, mutta lopulta maksoin. Nyt alkoi jostain syystä mietityttää asia uudestaan ja tajusin lähteä netistä kyselemään kokemuksia 😄 eli varmaanki ihan oikein mennyt, toisesta ei vain jostain syystä laskutettu 😅

Mielenkiintoista, ettei toisesta tullut tuota laskua, mutta eipä sitä kannata alkaa mainostamaan. 🤭 Onnistuiko sulla tuo eka IVF-kierros vai menikö mönkään, kun tehty heti peräkkäin nuo kaksi stimua? Mietin vaan, että voiko tuohon liittyä se, että sait vaan toisesta tuon päiväkirurgisen laskun.

Mulle kanssa tuli tuosta punktiosta ja tuoresiirrosta lasku jonkun 3 kk päästä itse toimenpiteestä. 😅 Pitkät on viiveet...

Mielenkiintoista, ettei toisesta tullut tuota laskua, mutta eipä sitä kannata alkaa mainostamaan. 🤭 Onnistuiko sulla tuo eka IVF-kierros vai menikö mönkään, kun tehty heti peräkkäin nuo kaksi stimua? Mietin vaan, että voiko tuohon liittyä se, että sait vaan toisesta tuon päiväkirurgisen laskun.

Mulle kanssa tuli tuosta punktiosta ja tuoresiirrosta lasku jonkun 3 kk päästä itse toimenpiteestä. 😅 Pitkät on viiveet...
Ei päästy koskaan siirtoon asti. Munasoluja löytyi vaan muutama, vaikka useampi rakkula punktoitiin ja niistä ei mikään hedelmöittynyt maljalla. Kuukautiset tuli normaalisti ja vointi oli aika normaali niin katsoivat, ettei haittaa tehdä uutta stimulointia perään.

Luulen, että tuossa on syy sille, ettei laskua tullut. Mukava kuulla, että hommat sujuivat noin vauhdikkaasti. 😊

Tarkistin tosiaan näitä lapsettomuushoitomaksuja töihin tullessa ja jos käy niin, että IVF epäonnistuu/siirtoon ei päästä, niin päiväkirurgista maksua ei peritä. Eli nyt saatiin varmistus tälle asialle. 😊 Mielenkiintoista sinällään, että kukaan ei ole osannut sinulle tätä asiaa kertoa. Itse olen kuitenkin ihan eri yksikössä töissä ja sain tämän asian suhteellisen helposti selville, kun vähän viitsi ohjeita plärätä. 😅

Takaisin