Julkisella paikalla imettäminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä mieltä olet julkisella paikalla imettämisestä? Imetätkö itse julkisella paikalla?

Omasta mielestäni siinä ei ole mitään ongelmaa, jos se sopii äidille ja vauvalle. Itse olen sitä molempien lasten kanssa tehnyt. Toki yrittänyt tehdä sen "vilauttelematta". Toisinaan tosin on pitänyt hakeutua lastenhoitohuoneeseen tai muuhun rauhalliseen soppeen, jotta vauva malttaisi syödä.

Molempia lapsia olen julkisilla paikoilla imettänyt, kun he eivät ikinä huolineet pulloa. Käytin aina imetysvaatteita, joten koin imettämisen julkisesti todella luonnollisena ja helppona. Ikinä en mielestäni ole saanut pahoja katseita, ainakaan en ole huomannut. Tosin eipä siinä ole paljon muita huomannut, kun vauvalle iski nälkä. 😅

Minä luulin etukäteen olevani julki-imettäjä, mutta koin sen joka kerta vähän kiusallisena. Minusta vauvaa pitää voida imettää myös julkisella paikalla ilman paheksuvia katseita, mutta itsestä se ei kaikesta huolimatta tuntunut kovin luonnolliselta. En tykännyt imettää edes kavereiden ja sukulaisten edessä, vaikka joku kaveri olisi imettänyt vieressä. 🙈

Nyt kun itsellä on vauva, niin ajatus imetyksestä on yksinkertaisesti se, että syötettävä on kun vauvalla on nälkä. Varsinkin pienempänä vauvalla saattoi iskeä nälkä aika yhtäkkiä ja silloin mentiin sekunnissa nollasta sataan, joten sapuskaa oli saatava! Siinä hetkessä mielessä on lähinnä vauvan olon helpottaminen. Kyllä silti olen aina yrittänyt etsiä rauhallisen paikan ja suojautunut mahdollisuuksien mukaan, mutta lähinnä oman/vauvan mukavuuden vuoksi.

Ja kyllä se tuntuu itsestäni kiusalliselta, jos joku katsoo/on hirveän näkyvällä paikalla. Myös monien sukulaisten seurassa se tuntuu vähän oudolta, joten mieluummin menen johonkin eri huoneeseen esim😅 Läheisemmät perheenjäsenet ja ystävät ovat kuitenkin erikseen eikä sitä silloin edes ajattele😊

Kyllä itsekin koin kiusallisena. Silti imetin missä vaan. Jotenkin se paljastelu ahdisti, tissit kuitenkin niin valtavat niin oli vaikea piilottaa. Kaikki harsot ja suojat oli tiellä.
Mutta ihmiset ympärillä käyttäytyi normaalisti, niinkuin pitääkin. Ei juuri saatu tuomitsevia katseita ja hyvä niin.

@Neri noinhan se on, että se maito on se vauvan ruoka ja sen takia siihen tarpeeseen pitää vastata. Siitä syystä itsekin imetin julkisellakin paikalla, mutta se tuntui silti kiusalliselta. Eikä minuakaan muistaakseni paheksuttu, mutta en jotenkin siltikään pitänyt siitä. Kai se vain oli niin outoa kaivaa tissi esille muiden nähden (vaikka kuinka oli imetyspaidat ja harsot käytössä). 😂

@Neri noinhan se on, että se maito on se vauvan ruoka ja sen takia siihen tarpeeseen pitää vastata. Siitä syystä itsekin imetin julkisellakin paikalla, mutta se tuntui silti kiusalliselta. Eikä minuakaan muistaakseni paheksuttu, mutta en jotenkin siltikään pitänyt siitä. Kai se vain oli niin outoa kaivaa tissi esille muiden nähden (vaikka kuinka oli imetyspaidat ja harsot käytössä). 😂
Juu siis sama homma, kyllä se tuntuu mustakin silti kiusalliselta. Enkä pidä ajatuksesta, että joku toljottaa. Ainakin meillä päin on onneksi huomioitu hyvin tämä asia ja esim. kauppakeskuksista löytyy lastenhoitohuoneita ja niissä usein suojaisa imetystila. Näitä osaan jo hakeakin kaupungilla ollessa.

Itsekään en paheksuntaa ole huomannut, mutta enpä siitä edes välittäisi. Tietysti tulisi epämukava ja kurja olo, jos joku tulisi asiasta sättimään päin naamaa.

Esikoista en imettänyt muutenkaan juuri yhtään ja Koronan takia ei hirveästi julkisilla paikoilla tullut oltua. Kuopusta olen imettänyt siellä missä on ollut tarve. Mieluiten imetän rauhallisessa paikassa ihan sen takia, että vauva malttaa syödä, mutta jos ei muuta vaihtoehtoa ole, niin imetän missä vaan. Käytän imetyspaitoja ja liivejä, joten uskon vilauttelun jäävän aika minimiin.

Jotenkin itselle on ehkä helpompi imettää täysin tuiki tuntemattomien (miesten tai naisten) nähden, kuin esimerkiksi miespuolisten tuttujen tai ystävien nähden. Naispuoleiset ystävät ja tutut ei ole mikään ongelma.

Imettämisessä mahtavaa on ollut se ettei väliä missä paljaat rinnat vilkkuu, kukaan ei ainakaan oo kehdannut tulla sanomaan sellaisesta 😆 Oon muutenkin aina ollut rinnoista kapinallinen eli en siedä sitä et naisille rinnoista on niin paljon mietittävää. Esim mitä vaatettetta laittaa ettei rinnat oo jotenki liikaa esillä. Rintsikat jätin pois jo melkein 15v sitten eikä niitä kaiken ulkopuolelta tulleen väitteen jälkeenkään ole kertaakaan 3v imettämisen aikana tarvinnut eli nännit tosiaan on vilkkunut imettäessä ja tuon nännimonsterilapsen kanssa on tissi ollut suussa ihan kaikkialla julkisesti. Minusta niin ihanan vapauttavaa kun muuten nyt ei viitti sosiaalisten tapojen vastaan kulkea rinnat paljaana kuin uimahallilla 🤣

Tuli muuten tästä keskustelusta mieleen, että kiusaannutteko muiden imettämisestä? Kun minä en oikein osaa olla silloinkaan rennosti. En tiedä mikä siinä on, mutta se vain tuntuu oudolta enkä tiedä mihin katsoisin. Tiedän, että se on luonnollista ja siinä ruokitaan lasta, mutta silti en mielelläni sitä tee muiden nähden tai katso.

Ja siis miulla ei ole ongelmaa olla alasti vaikka uimahallin suihkussa tms missä kuuluu olla, mutta imettäminen tuntuu jotenkin kiusalliselta niin näkijänä kuin tekijänä. Olisi hauska tietää mistä moinen. Liittyykö siihen, että kaikki muut jutut tehdään salassa mihin liittyy ruumiinnesteiden siirtämistä vai mikä. 🙈

Mä imetin molempia julkisesti. Monta kertaa kaupassakin olin niin, että vauva tissille, ja puoliksi ostoskärryjen kahvan päälle makaamaan, jottei tarvinnut käsin kannatella koko vauvan painoa. Toki sillon yleensä menin johonkin hiljaisempaan väliin, ihan jo siksikin, etten olisi muiden tiellä. Ennen esikoisen syntymää ajattelin, että en ehkä julkisilla paikoilla imettäisi. Alkuun vuorauduin kotonakin harsoihin, jos joku oli käymässä. Mut aika nopeesti sit se vaan ”luisu” siihen, että imetin missä vaan, ja lopulta ilman mitään rättejä. Toki imetyspaidat tosiaan on suht peittäviä. Mummini kysyi, että söikö se siitä paidan läpi, kun ei huomannut paidassa olevaa reikää edes imettäessä.

Olen muutamaan otteeseen imettänyt julkisesti, mutta koin sen kyllä aika kiusallisena. Varsinkin vanhemmat naisihmiset katselivat varsin pahasti ainakin esikoisen aikaan, jos jossakin julkisesti imetin. Käytin toki imetysvaatteita ja mukana oli harsoa jolla koitin peitellä, mutta kyllähän sitä näin isorintaisena jotain aina vähän vilkkui. Koin sen sitten helpompana livahtaa kaupassa esim. sovituskoppiin tai mennä vaikka autoon. Itseäni ei haittaa, jos näen imettäviä äitejä julkisesti. Aavistuksen kiusallista se voi olla, jos ei pääse tilanteesta itse siirtymään pois, niin tulee väkisin katsottua ja sitten mietin, että ajatteleeko tuo äiti nyt että kyylään/paheksun jne.

Sen verran julkea olin kotonani kyllä, että vaikka olisi ollut kavereita kylässä niin paita auki ja tissi vauvalle suuhun. Kotonani en ujostellut, eikä se ihmisiä yleensä haitannut. Kerran kyllä miehen kaverille tuli selkeästi vaivaantunut olo, kun ei saanut silmiään irti, niin hipsuttelin makkariin piiloon. :D

Ensimmäisen lapsen kanssa en juuri imettänyt julkisesti, ihan jo sen takia ettei koronan takia paljon käynyt missään. Toisen vauva-aikana viihdyin sitten liikkeellä vähän senkin edestä ja usein tuli imetettyä esim. kahvilassa/huoltoasemilla ym. Kyllähän se joskus vähän hassulta tuntui, mutta havaitsin että itselläni tähän vaikutti paljon myös muu mielentila eli hyvällä tuulella ei mitään ongelmaa ja muuten stressaantuneena/nälissään tms oli jotenkin vaikeampi olo 😅 Hakeuduin kyllä mielellään rauhallisempaan/yksityisempään paikkaan ja käytin vauvan peittoa näkösuojana. Vain kerran koko aikana lopetin imetyksen ja siirryin täysin muualle, kun koin jonkun miehen katsovan hassusti (tiedä sitten katsoiko oikeasti mutta ei ollut enää mukava olo). Muuten en havainnut oikeastaan minkäänlaisia reaktiota asiaan.

Jotenkin en myöskään ole ollut lainkaan kiinnostunut muiden julki-imetyksistä eikä ole minua vaivannut missään kohtaa.

Läheisimmän perheen ja naispuolisten tuttavien kesken en ole kokenut mitään ongelmaa imettää, mutta muiden miespuolisten tuttavien tai sukulaisten seurassa ei ole yleensä tuntunut jotenkin itselleni luontevalta vaan olen siirtynyt mieluummin omaan rauhaan siksi aikaa.

Olen imettänyt molempia julkisesti. Joissain harvoissa tilanteissa on tuntunut kiusalliselta, esim työkavereiden edessä mutta vieraiden ihmisten edessä yleensä ei. Olen pienirintainen, joten saan toisaalta imetyksen hoidettua aika huomaamattomasti.

Muiden imetys ei tunnu kiusalliselta. Sitä oon joskus miettinyt, voinko aiheuttaa kiusallisen olon muille mutta sitten yritän miettiä, miten luonnollisesta asiasta on kyse. Suhtaudun alastomuuteen yleisesti aika mutkattomasti, kavereiden kanssa sekasaunotaan alasti jne.

Takaisin