Joulutortut

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä joulutorttutäytteeksi? Ripotteletteko tomusokeria päälle? Ja mihin muotoon taittelette? Tänne saa lisää myös kuvia!

Tykkään eniten toffeetäytteestä. Nykyään on paljon eri vaihtoehtoja luumulle, vaikka sekin on ihanan perinteinen ja ok. Tomusokeria en ole koskaan käyttänyt.
Käytän pakastetaikinaa ja taittelen erilailla jos on eri makuja samalla kertaa. Niin on helppo erottaa. Perus tähti, sitten kukka, enkeli, kolmio jos laiskottaa.

Minä en oikein tykkää joulutortuista, mutta omenahillolla mennään, jos jollain eikä missään nimessä tomusokeria päälle, vaan vähän kanelia hilloon. 😊

Monet maut on hyviä, mutta luumu kuuluu jouluun. Ei tomusokeria. Tähden muotoon taitellaan. Kokeilin marmeladikuulilla yksi vuosi ja nekin oli ihan hyviä, vähän liian kova koostumus kylläkin kuulassa paiston jälkeen.

Nam ovat hyviä😋 niinkuin kaikki lehtitaikinaleivokset😂. Pitää leipoa näitä jo joulua odotellessa. Kaikenlaista on tullut kokeiltua, mutta luumu on edelleen paras. Omaan makuun kaikki karkkitäytteet on vähän liian imeliä. Ja usein taittelen kukan muotoon tai sitten perinteiseksi tähdeksi.😊
Taikinan ostan valmiina. Lehtitaikina on yksi niistä harvoista taikinoista jota en tee itse vaikka olisikin mielenkiintoista joskus kokeilla.
Tänä jouluna kiinnostaisi kokeilla tofuskagen täytteisi joulutorttuja😃.

Muokattu viimeksi:
En tykkää luumuhillosta, joten itselle teen omenahillolla, jota harmittavan vähän saa missään muualla jossa on torttuja tarjolla. En käytä tomusokeria, ja taikina ostetaan valmiina.

Muotoja tykkään testailla erilaisia perinteisen tähden lisäksi

Me laitetaan luumuhilloa ja osaan nutellaa. Olisikohan ollut viime jouluna, kun kokeiltiin nutellalla ja lapset tykkäsi (yllättäen) siitä enemmän kuin luumuhillollisista. Taitellaan tähtiä, enkeleitä ja kolmioita. Tuleeko teillä täyte alle vai päälle? Itse kuuluin pitkään päälle laittajiin, mutta aikuisena opin laittamaan alle (lue: sain ne pysymään kiinni niinkin päin).

Tomusokeria ei olla käytetty, vaikka ne oikeastaan maistuu paremmalta sen kanssa. Voisi yrittää muistaa tänä vuonna, jos meillä on sitä. Pelkkien joulutorttujen takia ei viitsi hankkia.

Käytetään aina kaupan torttutaikinaa. Olen ammattikoulussa tehnyt itse taikinaa kilosta voita (ja olikohan jauhojakin kilo) sen verran monta kertaa, että sain siitä tarpeeksi. 😅

Luumuhillolla! En tykkää oikein mistään muista vaihtoehdoista. Ei tomusokeria, se on liian makeaa. Ostan taikinan valmiina ja taittelen tavallisiksi tähdiksi. Voisi nyt jouluna vaikkapa testatakin muita taittelutapoja. Yleensä on vain laiskottanut :D

Itse keitetty luumuomenamarmeladi ja itse tehty rahkavoitaikina. Kevyesti tomusokeria juuri ennen esillelaittoa. Se on kombo jota mitä määrätyt vieraani odottavat. Toivottavasti eivät tule tänä vuonna pettymään.

Takaisin