Joulutortut - täytteet ja taittelu

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Minulle on tässä pikkuhiljaa alkanut aueta että joulutorttuihin voi laittaa vaikka mitä täytteeksi. Tuskin edes tiedän kaikkea mitä niihin voi laittaa. Kun olin lapsi ainakin meidän perheessä tunnettiin vain kaksi variaatiota: luumumarmeladi ja omenahillo.

Joten mitä te laitatte joulutorttujen täytteeksi? Ja ikuisuuskysymys: miten joulutortut taitellaan? Tuleeko sakarat täytteen alle vai päälle vai teettekö ihan muun muotoisia?

Me käytetään tottumuksesta vanhaa tuttua luumumarmeladia. Tavalliset (gluteenia sisältävät) tehdään tähtitortuiksi joissa sakarat on päällä. Gluteenittomista tehdään jotain puolikuun tapaista, kun gluteenitonta taikinaa on paljon vaikeampi käsitellä.
 
Tykkään tehä sellaisia vähän kukan muotoisia, marmeladi sisään. Viime vuonna löysin maailman parhaan täytteen, päärynäkinuski. Pettymys oli tänä vuonna suuri, kun sitä marmeladia ei enää myytykään. Oli vain viime vuoden erikoisuus :sad001

Omenakaneli ja luumu, niitä käytän mutta maistuvat kyllä puulta nykyään kun tiedän paremmasta. Täytynee kehitellä jotain muuta :)
 
Tavallisia tähtitorttuja luumulla. Ja luumu päälle, sakarat alle. :grin En oo kokenut tarvetta koittaa muita variaatioita, koska luumu on ehdottomia suosikkimakujani, enkä usko että on sen voittanutta. Joskus toki vois testata vaikka vihreällä kuulalla.

Mähän viime raskaudessa hamstrasin niitä luumumarmeladipurkkeja ja söin suoraa purkista sitä :hilarious: Onhan se niinkin hyvää...
 
Meillä nykyään lapset hoitaa pitkälti sen leikkelyn ja taittelun - ja ne vasta onkin hienoja torttuja:grin! Mutta aina taittelu alle, voitelu munalla ja hillo päälle.
Joskus laitan es tuorejuustoa ja kinuskia+päärynää/aprikoosia/tyrnihyytelöä tms täytteeksi. Lapset kyllä mieluiten syö perus luumulla - tai tän vuoden uutuus(?) viikunahillolla.
 
Lumihiutaletorttu varmasti nätein, itse kuitenkin tykkään eniten joulutorttutaskuista luumuhillolla, omaan makuun sopivasti taikinaa että täytettä.
 
Luumua ja sakarat päälle. Joskus olen tehnyt niitä pyöreitä kukkia vai mitä lie mutta vaativat enemmän näpräämistä.

Tänä jouluna piti kokeilla tätä versiota:
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/joulutorttukierteet

Olenko ainoa joka ei tajua tuossa ohjeessa sitä kun käsketään laittamaan kolmelle levylle luumua ja loput levyt niiden päälle? Kun levyjähän on tuon kokoisessa paketissa viisi eli yksi jää ilman paria. Ehkä mietin liikaa tai sitten Pirkan levyjä onkin kuusi, vaikka muun merkkisissä saman painoisissa on viisi. :D
 
Meillä laitetaan joka vuosi mansikka marmeladia torttuihin. Se on niin hyvää.. :joyful: ja muotoilu on perus tähti tai lumihiutale. Tähtitorttu on helppo ja nopea niin sen takia sitä käytetään useammin.
 
Olenko ainoa joka ei tajua tuossa ohjeessa sitä kun käsketään laittamaan kolmelle levylle luumua ja loput levyt niiden päälle? Kun levyjähän on tuon kokoisessa paketissa viisi eli yksi jää ilman paria. Ehkä mietin liikaa tai sitten Pirkan levyjä onkin kuusi, vaikka muun merkkisissä saman painoisissa on viisi. :D

Samaa mietin, kai joissain paketeissa on 6. Itse tein näitä 2x2 levyllä ja sen viidennen taittelin "perinteisesti". Ei kyllä mennyt tämä kierre osaltani jatkoon, sen verran sotkuista puuhaa oli.
 
Lumitähdet ja perinteiset tähdet on meillä suosiossa. Kierteissä se kiertäminen puristi täytteet pihalle, joten tuntui, että söi pelkkää taikinaa ja hillosta oli vain aavistus.
 
Tavallisia tähtitorttuja sakarat alla ja luumu päällä :D
Oon myös tehnyt sellasia missä neliöstä leikataan kahden vastakkaisen nurkan sisälle kaksi entistä "pienempää nurkkaa" ja ne nostetaan vuoron perään yli, jolloin neliöstä "jää jäljelle" ikäänkuin / -merkin muotoinen torttu. Jos kukaan sai kiinni tästä epämääräisestä sepostuksesta :D
 
Takaisin
Top