Jouluruuat ja raskaus - vaikuttaako raskaus joulupöytääsi?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Monien joulupöytään kuuluu ruokia, joita ei raskaana ole suositeltavaa syödä ja vähintäänkin pitää noudattaa tavallista suurempaa tarkkuutta. Täältä kannattaa tarkistaa mitä kannattaa muistaa. Haluttaisiko syödä jouluna jotain, mitä et nyt raskaana voikaan? Miten raskaus vaikuttaa joulupöytääsi?

Itse en ole joulun aikaan raskaana ollut, mutta koska en suurimmasta osasta kielletyistä tai vältettävistä jouluruuista muutenkaan pidä, ei vaikutus olisi kovinkaan suuri. Katkarapukimara jäisi kauppaan ja ruokien lämmityksestä pitäisi huolehtia tarkemmin. Muualla kuin kotona syödessä ei ehkä uskaltaisi ottaa savulohta ellei olisi varmuutta siitä ettei se ole vakuumipakattua.
 
Raskaus ei oikeastaan vaikuta joulun syömisiini. Terästetty glögi, jota joskus olen mukillisen juonut, jää luonnollisesti pois.
 
Jouluruokien suhteen olen melko valikoiva, esim. sillit yms. kalat jättäisin muutenkin syömättä eli ei varmaankaan kovin suurta muutosta syömisiin jouluna. Eniten huolettaa, kun olemme menossa joulun pyhinä kylään paikkaan, jossa ruoka monesti jää liian pitkäksi aikaa pöytään. En tiedä, onko ruokia tarjoiltu jo aiempina päivinä ja jos on, niin selviänkö vain lämmittämällä niitä ihan kuumaksi.
 
Eipä oikeastaan vaikuta muuten, kuin homejuustojen sellaisenaan syömiseen, mikä nyt pitää jättää välistä. Muuten vältettävät ruoat eivät maistuisikaan, esim. maksalaatikko tai graavilohi. Silliä ajattelin kyllä syödä, mutta siitä neuvolassa sanottiinkin että on sallittu. Samaten lämminsavulohi, kun on tuoreesta valmistettu. Alkoholitonta olutta ja viiniä ajattelin hakea. En ole ainakaan vielä löytänyt punaviiniä joka olisi 0.0%, 0.15% löytyi ja siitä mietin, ottaisinko sitten sen.

Myös tuo kyläilypaikoissa syöminen vähän arveluttaa. Meillä olis sekä mun äidin luona että miehen äidin luona ruokailut, enkä oikein kehtaisi olla kummassakaan kovin nyrpällään, että en söisi... Mutta en oikein kummankaan kohdalla luota siihen, että ruoka on välttämättä täysin tuoretta ja/tai asianmukaisesti säilytetty.
 
Juustot jää vähemmälle ja graavilohi kokonaan pois. Muuten joulupöytään ei kuulua paljoa sellaista mitä ei voisin nyt raskaana ollessa syödä.
 
Juustoista jää homejuustot pois pastöroimattomien kovien ohella. valion violaa taidan uskaltaa ottaa.

Kalalle olen allerginen joten jäljelle jää maksalaatikko... se on kyllä paha mutta enköhän kestä alkoholi ei kuulu meidän jouluun muutenkaan.
 
En välttele - kalat graavataan itse tuoreesta eikä maksalaatikko tai alko kuulu meillä muutenkaan ohjelmaan. Juustoja syön jos mieli sattuu tekemään. Armotonta suolan mättäystä yritän kyllä välttää, josko nestettä ei kertyisi niin paljon enempää tähän varteen. Eli ehkä sillit ja salmiakit(no ei nyt muutenkaan kuulu jouluruokaan:grin) jää.
 
En ole nyt raskaana, mutta edellinen raskaus sattui joulun aikaan. Silloin tuntui että raskaus rajoitti ruokailua tosi paljon. Pahinta oli että rakastan lakritsia ja sain joululahjaksi lakritsia yhdeltä jos toiselta, himo niiden syömiseen oli tosi kova. Juustopöydässä jouduin myös jättämään useamman juuston syömättä, kun en ollut varma kuuluiko sallittuihin vai ei. Turposin myös suolasta ihan mielettömästi ja tuntui että jouluruoissa piti syödä niukasti monta hyvää ja ihanaa muuten sallittua ruokaa ihan vain suolan välttämiseksi. Jouluglögistä piti tietysti jättää terästys pois ja ruualta viini, mutta niistä kumpikaan ei varsinaisesti haitannut.
 
Minä kypsennän graavilohen mikrossa tai uunissa, näin tein viimeksikki! Muut mitä joilupöytään tulee on sallitttujen listalla.
 
Takaisin
Top