Jouluruokaa vauvoille!

Apua, mä oon säilyttänyt noita pipareita lämpimässä pöydällä :O miksi jääkaapissa?
 
Niin kaveri kirjoitti että voi säilyttää kummassa vaan mutta itse säilyttää kylmässä :) ajattelin sen vaan tuohon laittaa. Varmuuden vuoksi :)
 
Eiköhän nuo säily huoneenlämmössä ja viikkoa pidempäänki, kuten tavalliset piparitki. Eihän noissa aineksissa pitäis olla mitään sen kummempaa, ku tavallisissa pipareissakaan tai yleensäki pikkuleivissä. Vai, enkö hoksaa jotain? :)
 
Niinpä :) mutta kun kaverikin laittoi molemmat vaihtoehdot niin säilyttää ainakin sitten niin että joko huoneenlämpö tai jääkaappi että ei sekaisin :) piparintuoksuisia päiviä kaikille :D
 
Mie ajattelin että nuo pipariohjeen taatelit on sellasia minkä takia säilyttäisin jääkaapissa.. Tavan pipareissa ei oo kuivattuu hedelmää. Mut kiitos Kotimama ohjeesta, kokeillaan tällä viikolla :)
 
Nii on ja sit kun sen liottaa vedessä ja valmistaa ruoaks ni ite säilyttäisin sen jälkeen jääkaapissa :)
 
Hmm, mutta sit ne kuiteski paistetaan. Hedelmäinen kuivakakkuki säilyy melko pitkään huoneenlämmössä. En tiiä. Uskaltaisin kai säilyttää huoneenlämmössä ja syöttää vielä viikon jälkeenki. Kylläpä sen mausta ja/tai ulkonäöstä kaikessa huomaa, jos pilaantuu. :) Tätä vois kyllä kokeilla. Kiitos vielä kerran ohjeesta! :)
 
Jos se liotettu tulisi esim. raakakakkuun, niin sitten ehdottomasti kylmässä, mutta paistettuna voi kyllä huoneen lämmössäkin. Eikös keksit ja kuivakakut yleensä säilytetä lämpimässä? Leivon niin vähän ja harvoin perinteisiä leivonnaisia.. Kuvittelisin itse vaan, että noi keksit keräisi jääkaapissa kosteutta ja menisi nopeammin huonoksi.
 
Enpä oo ajatellu asiaa tarkemmin. Huomasin muuten et taatelipussissa luki avaamisen jälkeen säilytys jääkaapissa, en ois arvannu. Esim. luumut saa käsittääkseni pussin avattua säilyttää huoneen lämmössä. Mut siis kai sen joo huomaa jos on piparit pilalle menny :) taidan silti laittaa jääkaappiin piparit kun oon saanu leivottuu ne :grin
 
Mutta edelleen ne paistetaan vielä. :) No pitää itellä kokeilla. :D
 
Tänään piparit testattu ja voin sanoo että meinas mennä hermot!! Ei ollu ihan nii helppo tuota taikinaa käsitellä kun tavan piparitaikina, osa pääty seinälle miun heittämänä... Ois ollu koko taikina lattialla ja seinällä jos ei ois ollu poika vieressä kun hermostuin sen tahmasen möykyn käsittelyyn... Mut lopulta sain muutaman ihan ok näkösen piparin tehtyy. Omaan suuhun maku ihan liian mauton (ei sokeria :grin ) mut poika tykkäs :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Mun taikina oli ihan normipiparitaikinan paksusta eikä mitenkään tahmasta? :D käytin kyllä niitä "tuoreita" kuivattuja taateleita, mitä myydään hevi osastolla ja korvasin spelttijauhosta osan kaurajauholla ja osan vehnäjauholla.
 
Mie tein piparit pussitaateleista, vähän joutu vettä laittaa taateleiden joukkoon kun en meinannu millää saaha niistä sileetä sosetta, siitä tahmeus. Seuraavan kerran yritän saaha soseeks ilman vettä, eiköhän noita ens joulunakii tehä :)
 
Takaisin
Top