Joulun viettoa

sipriina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Jutellaanpas täällä muistakin jutuista välillä :)

Eli miten vietätte tulevan joulun? Onko perinteitä, miltä joulun odotus tänä
vuonna tuntuu jne. emoticon 

Me tehdään kuten vuosi sittenkin, eli molempien vanhemmat ja miehen veli
tulee meille aattona. Kaikki asuvat 20 km säteellä meistä katsottuna,
niin se on kaikille helppoa ja me päästään ees-taas menemiseltä :)

Jokainen tuo jotain syötävää, eli meidän ei miehen kanssa tarvitse
tehdä kaikkea. Iltaan kuuluu syömistä ja lahjojen avaamista, ei sen
kummempaa.

Ensi vuonna sitten pitää katsoa, että ollaanko meillä vai jossain muualla
kaikki. Appivanhemmat tulevat niin hyvin toimeen keskenään, että tämä
yhteisjoulu varmaan kyllä jatkuu emoticon
 
Tää on nyt meidän toinen perhejoulu. ja ihan omalla porukalla vietetään, eli mies, minä ja tyttö. mun vanhemmat asuu tossa ihan lähellä joten varmastikki käydään sit puolin ja toisin visiiteillä..vaikka kävellen, kinkunsulattelureissulla =)
Viime jouluna tyttö oli just oppinu kävelemään (11k) niin ei laitettu kuusta ollenkaan mutta nyt on tarkotus laittaa aito kuusi ja koristella sitte yhes tytön kaa..
Toivon että tytölle jäis jotain muistoja jo näin varhasesta joulusta, tuoksuja tai makuja..tai kuinka yhessä tehään jäälyhtyjä ja illalla kierretään pihaa pulkalla (ehkä vuohien vetämänä) sytyttämässä niihin kynttilöitä..
Mä meinasin et tänäjouluna en ala tekeen paljo mitää ruokia, mut niihän siin kävi et jo kk sitte rupesin hakeen kaikkia herkkuohjeita ja siinä joulunalla alan valmistella..tyttö on kovasti apuna tietenki myös ruuanlaitossa =)
Pukista ei o vielä ihan tarkkaa tietoa, että joutaako meille asti..
ensjoulu on sitte taas jonkinmoista häsläystä kun kaksoset on sillon vielä varmaan pikku konttaajia niin vietetään tää joulu ihan täysiä!!!oootan joulua nyt enemmän ku koskaan, vaikka en o ikinä ollu mitenkä erityisen jouluihiminen..lapset sen jouluntunteen tuo...
 
Meillä vähän erinlainen joulu. Itse olen töissä 22-25.12, 500 km päässä perheestä ja mies on kaverinsa kansa Meksikossa mokkaamassa paikallista kaveriaan. Eli yksikseen saa viettää aatto aamun ja illalla klo 19 jouluseuraa pitää työkaverit. Tapanina syödään sitten perheen kanssa jouluruoka jossa minäkin olen mukana :).

Rauhaisaa joulun odotusta kaikille!
 
Me mennään jouluaatoksi ja joulupäiväksi mun äidin luo (kuten aina). Anopin luona ollaan käyty yleensä tapanina tai sen jälkeen.. Vähän riippuen siitä, koska hän saa kotinsa joulukuntoon. Yleensä sieltä jo joulupäivänä tai tapanina tullut puhelu, että ette kai te vielä ole tulossa, kun on vielä siivoominen kesken.. Miehen isän luona ollaan sitten käyty jonain päivänä tyyliin kahvilla.
Joulun vietto mun vanhempien luona oli heti alusta asti luonnollinen valinta, koska mies ei ollut ennen meidän seurusteluakaan viettänyt jouluja vanhempiensa luona. Varsinkin nyt mun isäni kuoleman jälkeen tuntuisi kummalliselta jättää äiti ja veli keskenään jouluna (siskon perhe viettää osan jouluista muualla). Mä en itseasiassa oo viettänyt joulua koskaan muuten kuin oman perheen kanssa..
Tuskin me koko joulua ollaan pois kotoa, koska meillä on kuitenkin ollut jo viimeiset pari vuotta omakin kuusi. Mä oon kaavaillut talvilomaa joulunpyhien jatkoksi, joten kyllä siinä sitten olisi aikaa olla kotonakin.
 
Meillä joulu menee työn merkeissä, lupauduin olemaan töissä tekemään 12 tuntisia päiviä, että mahollisimman moni perheellinen saisi viettää lastensa kanssa joulun.
Minulla kun itsellä ei vielä lapsia ole, ja ensi joulun olen sitten visusti kotosalla nyyttini kanssa :)
 
Minä lähden mieheni kanssa Puolaan jouluksi. Koska mieheni on sieltä kotoisin, enkä ole vielä kertaakaan käynyt Puolassa. Mutta hänen perheensä olen kyllä tavannut. Hänen vanhempansa asuvat täällä Suomessa. Ensi viikon lauantaina lähdetään ajelemaan Helsinkiä kohti, ja siitä sitten laivalla Puolaan. 19 tunnin laivamatka tulossa. Apua. :D
Puolassa me ollaan sitten 2,5 viikkoa. Varmaan on vähän erilainen joulu siellä mitä täällä Suomessa. :) Innolla odotan.
 
Voi, ihanaa Puola on aivan vallottava maan. Olen käynyt siellä pariin otteeseen sillä ystäväni asuu siellä. Sieltä löytyy varmaan kaikkea kivaa edullisesti pikkuiselle.
 
Kyllä. :) Sieltä olis tarkoitus etsiä omille siskoilleni ja vanhemmille joululahjat. Ja tietysti vauvalle jotain. Tosin ne vauvojen tarvikkeet siellä Puolassa on melkein samaa hintaluokkaa kuin täällä Suomessakin.
Missä kaupungissa Reetta olet käyny siellä?
Me ollaan menossa semmoseen kaupunkiin kuin Olsztyn. Siellä asuu mun miehen sisko,mummo ja muut sukulaiset. :)
Helsingistä laiva menee Gdyniaan ja sieltä on sit enää 200km automatka Olsztyniin. :)
 
Perinteisesti kotosalla toista yhteistä joulua rakkaan ukkokullan kans vietetään. Tapanina taidetaan mennä syömään isommalla porukalla miehen vanhempien luo, kuten tehtiin vuosi sittenki. Oma sukuni asuu vähän kauempana, joten heitä en joulun pyhinä näe. Jouluna silti skypetellään puolin ja toisin joulut toivottaen, samoin kuin uutena vuotenakin on ollut tapana tehdä.

Ensi vuonna joulu voikin olla "hieman" erilainen... emoticon
 
Meillä viime joulu oli eka perheellisenä, joten suostuin lähtemään aatoksi anoppilaan (300km) ja sieltä vaudilla joulupäiväksi äidin joulupöytään. Se olikin miehen ja minun ensimmäinen yhteinen joulu (9 vuotta oltu yhdessä)  kun ei kumpikaan ole suostunut olemaan pois omasta kodista. Eli tänä jouluna ollaan sitten mun vanhempien luona(20km), jess! Ehkä sit tapanina tai maanantaina lähdetään anoppilaan, miehellä onneks lomaa loppuvuosi ni ei ole sellasta kiirettä kun viimevuonna.
Ei sitä samanlaista joluntunnelmaa saa mistään muualta kun omasta kodista(vanhemmilta)! Ihanaa ruokaa, siskon tytöt innoissaan, aito joulupukki (vaari) ja sit katsoa kun lapset avaavat paketteja. Joulu on paras!
Ihanaa joulunodotusta kaikille!!
 
Mä en oo moneen jouluun ollut aattona vapaalla vaan töissä.. Enkä siis niinkään omasta tahdosta vaan listantekijän tahdosta. Tänäkin jouluna mulla on 23. - 26.12 päivät aamuvuoroa ja sit myös 30.12- 02.01. töitä.....

Mä olen kyllä jouluihminen, mutta aattelin panostaa jouluun sit kun niitä lapsia tulee ;) ... Tässä ammatissa kyllä useimmiten ei joka joulua saa kotona olla jos samassa työpaikassa viihtyy vaan listantekijä vuorottelee tietenkin vuosittain et kuka on töissä ja kuka vapaalla.

No, kaiken lisäks me mentiin ton rakkaan kihlattuni kanssa rikkomaan jouluperinteitä aika rankasti eilen kun mentiin vaihtaan lahjamme ja avattiin ne malttamattomina kuin pikkulapset. emoticon

Piti lohduttaa itseään jollain, kun auto levis kesken matkaa ja jouduttiin tarpoon tuolla pakkasessa liian kylmissä vaatteissa ja epäkäytännöllisissä kengissä kilometri (no siis ONNEKS vain niin lyhyt matka)...

Miehellä ei oo perinteitä aikasemmilta jouluilta, mä oon 20 vuotiaaks ollu joka joulun kotona äitin ja siskojen kanssa ja sen jälkeen töiden mukaan. Nyt sitten päättettiin niin että äiti ja siskot tulee tänne mun luo jonain muuna päivänä kun aattona ja pidetään siinä kiva ilta yhdessä, ei välttämättä mitään kauheen päteviä joulutarjoiluja ole tiedossa, mutta kunhan yhteistä aikaa vietetään. Se siinä tärkein on kun meillä on kaikilla välimatkaa se päälle parisataa kilsaa ja nähdään ihan liian harvoin.

Joulua olen kyllä sisustanut tänne ja voin kertoa kaikkien minimalistien kammoksi että meillä on olohuoneen seinällä ihan törkeen kirkkaat punaset jouluvalot ja makkarissa siniset.... emoticon
 
Me vietetään  joulu suht koht saman kaavan mukaan kuin aiemmatkin yhteiset joulut tähän asti. Aattona ollaan aamu kotona: saunotaan ja  syödään puurot kahdestaan ja avataan lahjat mitä ollaan toisillemme hankittu. Päivällä ajellaan miehen parhaan kaverin kautta anoppilaan viettämään aattoiltaa, avaamaan lahjoja ja syömään hyvin. Siellä on myös miehen sisko lapsineen ja yhteensä neljä koiraa, joten säpinää riittää. Aattona käydään myös hautausmailla viemässä kynttilät.
Joulupäivänä tulee vuorostaan minun äitini miehineen ja sisarukseni lapsineen meille joulun viettoon. Ja taas syödään hyvin ja avataan lahjoja emoticon .
Tapanina käymme aina isämme luona joulukahveilla -ja taas avataan lahjoja!!!
Tällä kaavalla ollaan vietetty siis jo useampi joulu ja päästy viettämään yhteistä aikaa molempien perheiden kanssa.
 
Takaisin
Top