Joulukuun jutustelut

Mä tuossa muutaman turhakkeen pehmon pistin menemään pesuun, olivat sopivasti lattialla levällään niin keräsin esikoisen nähden vaan muutaman että alkuun pääsin. Pitäis kyllä käydä ajatuksella läpi kaikki... mihin noita sitten vois laittaa? Tuntuu että kaikilla on pehmoja esim niin valtavasti että kukaan niitä varmaan halua vaikka ihan siistejä ovat.

Melkein joutais kaikki muut pehmot laittaa pois paitsi laadukkaat jellycatin ja teddy kompanietin eläimet. Niistä tykkää lapset ja aikuiset. Mut jotenkin ei vaan hennois kun jos vauva just hirveesti tykkäis jostain pehmosta kun alkaa enemmän leikkiä.
 
Meillä on muutama pehmolelu. Lähes kaikki on isosisarusten jäljiltä. Eka lapsi käytti tosi paljon pehmoleluja. Se kärräs niitä rattailla päivästä toiseen ympäri kämppää varmaan vuoden verran. Toka lapsi tuskin koski niihin, sille kelpasi vain autot ja nyt kolmas käyttää innolla niitä, joihin eka ei käytännössä edes koskenut. Sitä kun ei koskaan tiedä mihin lapsi tykästyy. Meillä pehmoja on niin maltillinen määrä, ettei niitä tarvitse karsia. Osa on kylläkin vaatekaspissa tallessa, mutta ei olla hävitetty.
Kirppiksellä menee pehmolelut kuulemma tosi hyvin kaupaksi. Eräs naapurin rouva sanoi, että ne vietiin käsistä kun hän oli kirppiksellä lastentarvikkeita myymässä.
 
Kauhulla oottelen tuota Aarian kuvailemaa tilannetta. :nailbiting: Tosin, meillä ei tosiaan oo kun käytännössä yks huone (olohuone) ja täynnä leluja aamusta iltaan, se ehkä vähän toistaiseksi helpottaa tätä hommaa. :grin
Päikkäreillä siivotaan aina leikit pois ja sitten illalla. Tai jos mies on lasten kanssa kaupoilla/ulkona pistelen kyllä paikat tiptop!

Aaton jälkeen meidän kämppä on kyllä ollut yhtä junarataa kun esikoinen sai hirveästi Brion ja Lidlin ratoja/junia. Isimies siellä kökkii ihan yhtälailla niillä leikkimässä. :grin
Aattona kysyin että nii, kumpaakohan varten nuo olivatkaan.. Kyllä siellä ratojen kimpussa oli myös muut suvun miespuoliset. :grin:grin

Me ollaan lahjoitettu esimerkiksi Fidaan myös pehmoleluja, sieltä varmasti menevät kaupaksi ja löytävät pian tiensä uuteen kotiin! :)
 
Onko jollain tietoa, voiko vauvan kanssa mennä ulos katsomaan ilotulitusta? Oltiin ajateltu mennä vaunujen kanssa katsomaan kunnan järjestämää ilotulitusta alkuillasta, mutta tuli mieleen, et onko se kuitenkin liian kova meteli 2kk ikäisen korville? Onko joku muu ajatellut mennä ulos katsomaan raketteja ja onko teillä jotain kuulosuojaimia ym vauvalle?
 
Me ostettiin peltorit vauvalle. Isovelillä on ollut joka vuosi myös ilotulituksissa kuulosuojaimet ja on ollu hyvät.
 
Me oltiin viime vuonna katsomassa jotain isompaa järjestettyä ilotulitusta ja meteli oli todella kova. Tietenkin jos katsoo kauempaa, vaikka kilometrin päästä, niin ei siellä tarvitse kuulosuojaimia.
 
Me mennään ulos vaunujen kanssa ja luotetaan siihen että myssy, pipo, makuupussi ja vaunut peittää korvia sen verran että pärjää. Ei tosin mennä mihinkään ihan rakettien viereen muutenkaan.
 
Meidän piti mennä katselemaan ilotulitteita ja pohdin tuota samaa että tartteeko vauvelin korvat suojata?
Kuopus alkoi juuri nukkua puksuttaa h-hetkellä ja esikoinenkin halusi sitten katsella vain ikkunasta. :D
Meille näkyi kyllä aivan hirmuisen hyvin kaikki raketit! Katseltiinkin lähestulkoon koko ilta.
 
Me käytiin poksuttelemassa raketteja kodin viereisellä kentällä, eikä ollu kuulosuojaimia päässä vauvalla eikä 1v 10kk isosiskollakaan. Suojaimet oli kyl mukana, mut meteli ei tuntunut kumpaakaan häiritsevän, joten ilman pärjättiin. Vauva itse asiassa nukahti vaunuhin siinä paukkeessa. :D
 
Totuushan on se, että miellyttävä ääni vaurioittaa kuuloa yhtä paljon kuin epämiellyttäväkin. Esimerkkinä lempibändin konsertti 120 db vastaan sirkkeli 120db. Pauke on pahempi kuin pikkuhiljaa voimistuva ääni.
Mutta tuskin raketeista aiheutui pysyvää haitta vaikka niitä ilman suojaimia kuuntelikin.
Mä olen itse niin ääniherkkä, että käyn katsomassa leffatkin tulpat korvissa. Lasten elokuvat on niin paljon hiljaisemmalla, että pärjään ilman tulppia.
Lisäksi olen sellaisessa työssä, että siellä täytyy käyttää kuulosuojaimia, joissain tehtävissä jopa kaksinkertaisia suojaimia (tulppa+ kupusuojain), niin siksi se on niin helppoa ja itsestään selvää käyttää tarvittaessa vapaallakin suojaimia.
 
Kuulo on kyllä sellainen asia, jota etenkin pienillä kannattaa kyllä varjella.
Parempi siis olla vaikka turhan varovainenkin mielumin!

Miksi muuten leffateattereissa täytyy sillä tavalla huudattaa? Itselläni myös herkät korvat. Paukutkin käy korviin. :D
 
Ymmärtääkseni siinä starterissa ja minissä on se imuosa samankokoinen mutta ne ulko-osat on startissa pienemmät. Liittyiskö siihen että vauvan suu kasvaa ja teorisassa olisi mahdollista hotkaista se pieni tutti kokonaan... mutta en pitäisi tätä kovin todennäköisenä. Meillä starterit jatkuu vielä käytössä koska vauva tykkää niistä enemmän, isommat ehkä painaa naamaa tms
Mä ostin kokeeksi sitä 0-6 kk tuttia ja tosiaan taitaa painaa naamaan. Pirpanalla oli ihan hetken tutti suussa niin jäi punainen jälki poskeen. Ne ulko osat tuntui olevan voimakkaammin kaarevat ja jäykät. Onkohan 6 kk+ parempi vai vielä huonompi. Pitää vissiin vaihtaa merkkiä/mallia kun ei niitä pikkuruisia tutteja kohta enää käyttää kun piroana osaa jo vuedö tavaroita itse suuhun. Saattaaoi tutti löytyä kohta kurkusta poikittain.
Ne muut merkit on vaan niin kummallisen mallisia, että oikein ihmetyttää se kumiosan hyppyrimäisyys.
 
Meillä ainun silikoniset mamit toimineet hyvin. Oon erityisesti tykännyt niistä air versioista joissa on mahd vähän sitä muoviosaa naamalla, ne on jotenkin ehkä pehmeämmin pyöristetyt ne reunat eikä niin paina. Minusta myös on jotenkin omituisia muiden merkkien tutit niin jäänyt siksi ostamatta.
 
Täytyykin katsoa mitä tosta meidän lähimarketista löytyy. Mitähän ne mam perfekt tutit sanois. Ei viitsis ihan hirveesti tehdä hutiostoksia. Etsin noita aireja nyt ekaks.
 
No s-markettiin olisin suunnannut. Täytyy varmaan mennä sittariin tai kylillä on lastentarvikeliike, niin sinne.
 
Joo siis meilläkään ei ainun mini air tutteja löydy s-marketista mutta prismassa/cittarissa on. Itsekin todennut juuri ne ja nimenomaan silikonisena, niin parhaiksi. :)
Tänään tosin nappasin ihan ainun originalit kun ei tosiaan s-marketissa muita ollut. Mutta en hirveästi huomannut eroa noihin mini aireihin. o_O

Mä en tiedä mitä tahtia tutit kuuluis vaihtaa?
Käyttöaika kai jtn pari kk. No oon ite aina vaihtanut kun alkavat samentua. Ja joku ainun asiantuntija oli näin kehoittanutkin. Mistähän se samentuminen voi johtua? Meillä menossa jo useampi erä tutteja, kai näihinkin saa halutessaan rahaa palamaan. :grin
 
2 kk välein luki jossain että pitäis vaihtaa. Mut varmaa myös kunnon mukaan? Meillä tuttien käyttö on nyt niin vähäistä, että saa nähdä tarviiko tätä tutti erää 2 kk päästä vielä vaihtaa. Aina ennen kelpasi tutti nukutukseen ja matkustamiseen, nyt ei enään joka kerta kelpaakkaan. Mut poika kyllä asuu rinnalla aikalailla päivät..
 
Meillä taas tutti on jatkuvasti suussa ja sitä ihan vaaditaankin. Aivan hullu imuntarve.
Ja esikoiseen verrattuna joka ei tuttia syönyt vaan piti mua tuttina 24/7, sitä ehkä hitusen liian helposti sen nappulan sinne suuhun iskee.
Ollaan kyllä mietitty miehen kanssa että missähän kohin sitä vois sitten alkaa vähentää....
En edes halua kuvitella mitä se tutista vieroittaminen on. :sorry:

Sitten mua vaivaa se että luonnollisempi tapahan lapsen olisi hakea tuo kaikki äidistä. Poden huonoa omaatuntoa että oon tuttiin turvautunut meidän arkea helpottaakseni. Mutta mulla on myös toinen lapsi joka vaatii paljon äidin huomiota.. Välillä tunnen niin suurta riittämättömyyttä. Ja mistä kaikesta voikaan potea huonoa omaatuntoa. :shifty:
 
Meillä ei kolme ekaa syönyt tuttia, mutta tälle oli pakko antaa kun en imetä, niin jotainhan reppanan on pakko imeä. Mä olen jo valmiiksi lukenut oppeja vieroittamiseen ja jossain oppaassa luki, että olikos se noin 8kk alkaen kun imemisen tarve vähenee ja tutin käyttö alkaa muodostua vain tavaksi.
Tavoite on kuitenkin meillä semmonen, että lapsi ei leiki tutti suussa. Nukahtamiseen ja rauhoitteluun kun jää, niin hyvä.
 
Takaisin
Top