Joulukuun juttelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ninniw
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
on kyllä todellaki hidas tämä foorumi... en saa edes kaikkia keskusteluja aukeamaan... ja seki huono ominaisuus ettei enää ole ns. lukemattomast keskustelut tummemmalla ja tuossa ekana vaan pitää etsiä ja etsiä...

Basura: mieheni perustelikin asian niin että voisi kenenkä tahansa muun synnytyksen katella ja kätilönäkin toimia jos kyse ei olisi omasta tyttöystävästä... :) tein kyllä sille harvinaisen selväksi etten halua että edes vilkaiseekaan mekon helmojen alle... :) eikä tod. tarvitse tehä mitään ja voi unohtaa sen hoitajan roolin siellä...kunhan pysyy hiljaa ja tekee mitä pyydän... onhan tämä vähän tällaista taistelua herran kanssa mutta nyt kait sitä vasta opitaan tuntemaan kun reilu vuos tutustuttu... mutta jännä tosiaan että sillon ku näkee niin vihastuttaa osan ajasta ja kun lähtee töihin niin ikävä tulee ja odottaa että kun työt jo loppus ja tulis äkikiä kotiin.. 

vauvan liikkeet on alkanu tuntua tuolla alakerrassa erittäin inhottavilta, kipuakin tuntuu joissakin asennoissa kohdunsuulla ja alavatsalla jopa levätessä...jokohan se syntyy... en kyllä jotenki usko että tammikuun puolelle muksu mahassa tallustelen...syntys sitten ennen jouluaattoa ettei tartteis sitä aikaa sairaalassa pötkötellä... monet on jo sanonu että maha näyttää siltä että se on laskeutunut ja siltä tuntuu että päätään jo työntelis tuonne kanavaan kun koiria kävelytän...

nyt olis vauvan turvaistuimen pehmusteet ja koppa (pehmytkoppa) pesty kun käytettynä tuli ja olivat niin tahraiset ja mökillä aitassa loppu kesän olivat niin tuli sellanen varaston haju niihin... hoito pöytä valmiina on myös ja kaikki tähän asti hankitut vaatteet pesty ja silitetty... sairaala kassia olen aloittanut pakkaamaan... mutten osaa laittaa sinne oikein mitään... en viittis vielä mitään karkkia ja syömistä sinne pakata... varsinkaan sitä kinkkua :D vielä olis postissa tulossa aventin pullon tuteja, nänni rasvaa, maidonkerääjä ym. kun en jaksa enää tuonne ostoksille lähteä niin piti netti kauspasta tilata vaikka kalliimmaksi tulee.. niin ja jos jotain vielä tulee mieleen niin nyt osaa jo mies lähteä ostamaan niitä kaupungilta ihan itsenäisesti.. tai tuolta kylältä...

hitto en vielä huomennakaan pääse soittelemaan neuvolaan noista nivelistä ja kivuita kun on pyhä.. osaiskohan ne ottautua synnytys salissa mitenkään... onhan sielläkin ammattilaiset.. osaisivat ainakin sanoa tarviiko tuota alapäätä tulla näyttämään sinne nopeammin kun venyy ja paukkuu.. kun lääkäri aika äitipolille on vasta viikonpäästä.. en tiedä vai onko sitä vaan turvallisin mielin paniikissa kotona...

Täällä myös tuleva tammiäiti liittynyt joukkoon! :) Laskettu aika on 3.1., mutta voi olla että tänä vuonna syntyy, sen verran on alkanut supistelemaan alavatsaa.

Pitääpä alkaa teidän turinoita oikein ajan kanssa lueskelemaan! :)

Kokeillaan nyt tätä vastaamista... onpa muuten tyhmä versio, ei pysty selaamaan kirjotuksia taaksepäin samalla. Vaikea kommentoida kenenkään tekstejä ku ei niitä muista ulkoa! Toivottavasti ne ny ens viikolla tätä saa korjattua.

No, anyways, täällä kuitenkin "touhukas" viikonloppu ollut. On ollut yövieraita, ja tänään vieraita ja molempina päivinä laitettiin ruokaa monenlaista heille. Ruoka onnistui loistavasti mutta kylläpä on ottanut voimille! Myös yöunet jäi vähiin viime yönä ja leivinuunin lämmityksen jäljiltä talossa on ihan sika kuuma. Hikoilen kuin saunassa :)

Supistellut kovasti tänään, johtuneeko sitten parin päivän jatkuvan puuhailun aiheuttamasta rasituksesta vai valmistautumisesta synnytykseen?? Kalenteria kun katsoo, niin kuulkaas noin 2 viikon kuluttua tämä beibi olisi täysiaikainen :O herranjestas jos se tulee jo tässä kuussa, HUI! Toisaalta voi mennä vielä se 5-7 viikkoa...

Ei muuta kuin jatketaan odottelua :)

Maeri44 tervetuloa !

Joo komppaan muita että nää sivut on muuttunut tosi tyhmiksi!! Mutta jospa sitä tottuu ja jospa ne sais nää toimimaan kunnolla! :/

basura: Muakin harmittaa ku noi oma sivu osiosta on jäänyt ne viikko jutut pois. Niistä oli niin kiva seurata missä mennään ja miten masukki kehittyy.

Täällä oli puhetta sormien puutumisesta ja kipeytymisestä. Että täällä on kanssa yksi joka kärsii siitä ja että sormet on kuin nakit kun niin turvoksessa. Mutta eiköhän se lähde jakautumisen jälkeen.

Sadepilvi: Me kanssa herättiin samoihin kauhistuksiin että masukkihan tosiaan voi tulla jo minä hetkenä hyvänsä. Eilen ostettiin vaippapaketti kaappiin jemmaan, hoitoöljy ja kylpyaine.

Juhliiko täällä porukka miten itsepäisyyspäivää?
Me ei juuri mitenkään, ihanaa ku mies saa olla yhen ylimääräsen päivän kotona <3
Ystävät tulee tänään käymään kun ajelevat täältä sukuloimasta takaisin helsinkiin.

Viikkoja 36+1 <3

No johan mäkin tänne asti pääsin.. Aikalailla jumittaa ja tökkii, mutta eiköhän se tästä lähde tämäkin foorumi rullaamaan uudistusten jälkeen..

Tänne eip juuri kummempia, toissailtana oli pahemmanluokan kriisi miehen kanssa noista tallihommista kun mulle tullut sellanen olo ettei mua enää juurikaan edes huolita noihin tallitouhuihin, eikä mulle kerrota mitä tallissa tapahtuu jne jne.. mies ja nuoripari pitää hauskaa keskenään hevosteni kanssa ja mun pitäis olla möllöttää vattani kanssa vaan sisällä emoticon  eilen sitten koitin olla tallissa kun toissailtana mulle vakuuteltiin että mä vaan luulottelen tuntemusteni kanssa.. noh, ei eilinen kyllä fiilistäni parantanu.. mulla oli tallissa sellanen olo että olen omassa tallissani vaan kyläilemässä eikä siellä edes juttu luistanut silloin kun olin paikalla, lähinnä oli vaan painostavaa hiljaisuutta.. no, tän päivän taidan sitten taas märehtiä ittekseni tuvassa ja katotaan millanen kriisi odottaa iltasella...

*pih ja pah*

Eiköhän nämä sivut ala toimimaan, pikkuhiljaa :)

Mulla ainakin näkyy nyt tuolla 'Omat Sivut' lehdellä viikot ja jäljellä oleva aika sekä päivän vinkki. Eilen ei vielä näkynyt.

Vinkiksi muuten: jos haluat lukea kirjoittaessasi samalla palstaa, avaa toinen välilehti ja sinne sama sivu niin voit hyppiä tän tekstiruudun ja aiempien kirjoitusten välillä kätevästi.

Meillä on itsenäisyyspäivän (muka) erikoisuutena tuunattua Evakkopaistia :D Tätä tehdään kyllä varmaan kerran kuussa muutenkin mutta itsenäisyyspäivänä nyt vaan kuuluu syödä Karjalanpaistia. Minä teen sen tuunattuna eli palapaistin tyyliin ruskeaan kastikkeeseen, haudutellaan padassa sitten pari-kolme tuntia *lurps* (sopii muuten sellaisillekin jotka eivät yleensä Karjalanpaistista niin tykkää, tämä sulaa suussa)

Joulukorttitehtaan pistin eilen pystyyn ja koko päivähän siinä meni. Huh, kauhee urakka vaikka kortteja tein vain 21 kpl, mutta jokainen on erilainen. Tän päivän urakka oli sitten taiteilla osoitteet kuoriin, aika kauan sain siinäkin menemään. Vielä tekisi mieli pikkiriikkisen koristella noita kuoria.... ;D

Mahassa möyritään kovasti edelleen, meille taitaa olla tulossa melkoinen energiapakkaus kun monesta paikasta olen lukenut että masussa aktiivinen vauva on yleensä aktiivinen sitten ulkopuolellakin. Sitten hällä on usein hikka, mikä tuntuu hassulta ja vähän rasittavaltakin kun jatkuu pitkään :). Mutta senkin pitäisi olla vain hyväksi vauvan keuhkojen kehitykselle, joten hyvä kun nikottelee :))

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille!

emoticon
ihan sitä vaan että herranjestas mitä hymiöitä?! hieman kaksimielistä?

emoticon

emoticon

No, takas Linnan juhlia arvostelemaan emoticon

Vähän on juu outo näin alkuun tämä uusi versio emoticon
Nyt saa melko nopieasti auki muut paitsi nää meijän keskustelut emoticon hih mitä hymiöitä emoticon
Voisivat päivittää pikaisesti noi viestit ,niin kuin ennen et uusimmat ovat ensinmäisinä tai siis mihin viimeks tullut viesti ja sit et ovat erivärisinä ne mihin tullut viime kirjautumisen jälkeen.

Toivotaan parasta..pelätään pahinta emoticon

emoticon Voi plaaaaah, nyt iski sitten flunssa päälle. Yö meni jatkuvasti heräillessä kun kurkku oli niin kipee ja nenä tukossa. Kuumetta ei ainakaan vielä ole mutta ei mulla ole koskaan aamulla joten vaikea vielä sanoa mihin kääntyy.

Minä arvasin että koska olen saanut olla tämmösten tautien puolesta terveenä koko raskauden ajan, se iskee sitten loppumetreillä. Pitää lähteä ostamaan lasti mustaherukkamehua ja kömpiä sohvalle peiton alle päiväksi taistelemaan tautia vastaan.

Toivotaan nyt että menee nopsaan ohi ja saa voimat takaisin hyvissä ajoin ennen Suurta Koitosta.

rozie: no voi höh, koitahan parannella siellä! Olishan kiva jos huomenna pääsisit kuitenkin pannaria syömään meiän kans. Kun muutenkaan ei ole tuota yleisöryntäystä vielä ollut mammatapaamisissa :)

Siitä viestien selailusta vastaamisen aikana, miten tän sivun muuten saa avattua toiseen välilehteen kätevästi? ettei tarvis odotella sen latautumista alusta asti uudelleen?  en osaa emoticon

epelation vaikka et saisikaan osallistua tallitöihin niin saatkai sinä sentään käydä siellä, ja pitäähän sun nyt päätöstentekoon saada osallistua. Me ollaan vaan raskaana, ei tyhmiä :)

Neuvolassa tänään täti kyseli oltaisko kiinnostuneita semmosesta perheryhmästä, mihin etsivät nyt perheitä. Ilmeisesti on ihan uus juttu ja muuallaki Suomessa käynnistymässä ens vuonna samanlaisia. Tapaamisia ois perheillä 2 vk välein puolen vuoden ajan. Mutta meillä noi miehen työajat sellaset että senkin takia jää välistä, ja käynnistyy jo tammikuussa niin vauvakin voi olla vielä vähän liika pieni lähteäkseen alussa minnekään. Ja jotenkin taas tuntuu, että ehkä me saadaan vertaistukea omilta kavereilta myös tuoreena perheenä olemisesta. Mutta hyvähän se on, että semmoista on tarjolla, varmaan siitä joillekin on hyötyä.

Juu koitan toipua, pakko päästä huomenna paikalle Mammista juhlistamaan!!! emoticon

En oikein osaa muuta neuvoa antaa siihen välilehtiselailuun kuin että avaa jo aloittaessasi se toinen välilehti. Selaaminenhan on nyt tosi hidasta, mut eiköhän se siitä... Tota välilehtiselaamista olen itse tottunut käyttämään monillakin eri sivustoilla, mulla nyt on muutenkin koko ajan 4-5 eri nettisivua auki vierekkäisillä välilehdillä joten en koe sitä hankalaksi emoticon

Aaaaawww, ihanii nää hympät! Näitä oli messengerissä silloin kun vielä sitä käytin, ihan ikävä ollut
 emoticon

Ja tulin takas. Toi neuvolahöpinä-ketju ei mulla suostu aukeamaan joten jatketaan vielä tätä höpinää tänne,

rv 35+0 neuvolassa kaikki kunnossa ja vauvan pää oli edelleen alaspäin ja kuulemma jo alempana kuin aiemmin :) Oikea suunta!!! emoticon  Syntymäpainoarvioita ei enää ilmeisesti tehdä, ja sitäpaitsi ne on niin epävarmoja ettei voi kuitenkaan luottaa.

Vauveli lähti kovasti muljahdellen karkuun doppleria, nauratti ihan.
Itselle painoa tullut vajaat 500 g/viikko ja hemppa oli lähteny nousuun, jee. Sf-mitta oli 33 eli keskikäyrän yläpuolella vähän. Ens viikolla vika neuvloalääkäri ja sit on käyntejä viikoittain loppuajan. Kyllä tässä jo aletaan loppusuoraa kiihdyttämään :)

Osaisinnkohan nyt lähettää viestin vain yhteen kertaan... emoticon
Mulla vielä jökkii sivut aika pahasti, toivottavasti pian korjaantuu.
Viime viikon vesijuoksu sai kipeät supistukset aikaiseksi, mitkä kuitenkin menivät ohi levolla.Yöt on alkaneet olla hankalia, monta kertaa pitää nousta pissulle, eikä hyvää asentoa oikein tahdo löytyä. Mies heräilee mun raskaaseen hengitykseen.

Tänään saatiin varmistus miehen viransijaisuudesta Liminkaan! Eli Lapista tuli muutto Pohjois-Pohjanmaalle, voisitteko, mammat rattaat pistää puskaradiota eteenpäin että Oulun eteläpuolelta oltaisiin nyt kämppää vailla.

Oulumammojen kanssa sitten varmaan tullaan törmäämään vauvajumpissa sun muissa ;)

Origo: Tervetuloa maisemiin. :) Liminkaan pitäisi meidänkin muuttaa jossain vaiheessa, mutta ei ole niin kiirusta... Mies kun on töissä Raahessa ja minä Oulussa niin Liminka olisi sopiva sijainniltaan... Eteläpuolella on vähän huonosti asuntoja tarjolla, riippuu tosin millaista etsitte ja omaa vai vuokra? Limingassa ei ole vuokrakämppiä juuri koskaan, itse ollaan ok-taloa katseltu josko kokeilis ensin vuokralla asuen onko se meidän paikka. Kempeleessä on sitten paremmin mutta siellä voi olla tosi kallista. Oulun eteläisistä taas sitten Kaakkuri, siellä on hyvin uusia asuntoja mutta osittain on todella levotonta enkä itse muuttaisi ainakaan Kaakkurin keskukseen mistään hinnasta, Metsokankaalle tai muuten sinne reunustoille ehkä jos olis vaihtoehdot vähissä.

(tykkään rauhallisesta alueesta, asutaan nyt Oulun itäpuolella todella rauhallisessa pienessä nukkumalähiössä, lähin kerrostalokin taitaa olla 3 km:n päässä, miinuksena tietty palvelujen etäisyys mutta sen hinnan olen tästä ihanuudesta valmis maksamaan :))

no pääsee sentään sillä 5min odotuksella. Eipä kyllä tuu muita sivuja ees vilastua ku tätä joulukuun keskustelua ja toisen sivun lataamiseenkin menee ihan sika kauan.. No jos se tästä.. Huomaa kyllä että on tulossa taas ärrimurri vaihe..seesteinen keskiraskaus on siis mennyt ohi. Nyt alkaa taas tää seinille hyppiminen. jei..

Mistä se sadepilvi noi hymiöt löyti! :DD on kyllä selvästi nyt hypännyt väärälle foorumille :D mitähän niitten on tarkotus viestittää :D Ai kato löysinkin ne nyt.. Samalta sivulta voi lukee juttuja ku ite kirjottaa viestiä kuhan jaksaa tihrustaa tän harmauden läpi...

Mäkin kerkesin jo luulla et mun räkätauti ois ohi mennyt mut EEIII! Kuumetta ei oo ollu eikä oikein muutakaan ku tommonen räkä klöntti kulkee tuolla nenän ja kurkun välillä eikä tuu mistään ulos. Joutunu sohva nukumaan ku mies ei saa unta ja töihin menee ja joutuu muutenkin nukkuu semmosessa niskavamma asennossa et henki kulkee.

Ja en jaksa neuvola sivua ees yyrittää avata niin avaudun sit täällä. Ärsyttää ihan sikana että en oo koko neukku aikana nähny ku kerran saman naaman (tai siis et 2kertaa peräkkäin ollu sama sijainen)  Nyt tää oli siis ihan kauhee..eikä ollu kätilö ku sairaanhoitajako se sit oli? jotenki ihan paskan jäykkä ja aina ku jotain kysy niin vastaus oli jotain hiljasta mutinaa ja "niin, no, joo," ja ei pienen pientä hymyä vaikka koitin ite ees välillä hymyillä. Oli tosi jotenkin ammattitaidottoman olonen ja tyyliin ite sainoin "vastauksen" ja se vaan sit myönteli.. AARG! (eikö oo ärrimurri hymiötä?emoticon ) Toivottavasti ens kerran ois viimein se oma joka on mukava ja vähemmän PELOTTELEVA! Vittu ku lähin niin oli kaikkee muuta kun rauhallinen ja luottavainen mieli.. No mut kuiteskin verenpaine oli koholla(olikohan joku tyyliin 127/92) ja sanoin et saatoin syödä vähän suolakeksejä ja sipsiä sun muuta terveellistä eilen, painoo kuitenkin tullu se 15kg kai sekin nostaa paineita ja et flunssa nostaa jonkun verran. Turvotusta ei mun mielestä oo eikä protskuja pissassa. No sain sit käskyn hommata mittarin ja sain liuskoja jne.. (mikä siis on ihan ok) mut sit se alko pelottelemaan kaikella raskaumyrkytys jutuilla ja ne traagisimmatkin tarinat (itellä kuitenkin hyvin voiva olo ja veikkaan et suola ja tää flunssa nosti sitä ja se ei ees oo kauheesti koholla..) ja samaan hengen vetoon se sit varotteli kaikkee muutakin et just esim jos tulee vähänkään verta niin ambulanssilla heti sairaalaan...eikös tuokin nyt oo aika yleistä et saattaa vähän lopussa limakalvoilta tai jostain tulla ( ei nyt alun jälkeen onneks oo enää tullu..)et ei nyt ihan ambulanssia tarviis soittaa mut soitetaan sitten jos tulee! AARGH! oli vaan kaikin puolin tosi törppö akka ja se sitä istukkaakin kuunteli ja etti sydän ääniä niin piti ite sanoo et et sä sitä siitä kuule et se on se istukka  ja sit se jotain 30min etti niitä vauvan sydän ääniä ja oli sillei et vähän heittää tosta edellisestä käynnistä ja sanoin et se viimeks nukku ja nyt se riehu ihan silmin nähtävästi ja sit se oli taas sillei "jaa, niin..joo".. Kiva ku tollaset tosi ammattilaiset päästetään pelottelemaan raskaana olevat naiset mustalle karrelle!

No haetaan kuhan mies tulee kotiin niin äitin verenpaine mittari ja mittailen niitä protskuja ku noita  muita oireita vähän hankala havaita muutenkaan nyt ku räkää on joka ontelo täynnä. Että mua ärsyttää!! No hyvähän se on varautua siihenkin mahdollisuuteen et on raskausmyrkytys mut prkl mäkin rv36+0 nyt niin rupee olee vauvakin jo hyvällä mallilla et pitääkö sitä nyt kaikkee pelotella tässäkin vaiheessa! viimeset 8kk jo paskat housussa joka päivä niin voisko  nyt olla ees sillei semi luottavaisin mielin!? voivoi...toinen kerta koko raskausaikana ku on semmonen olo et vois tupakki maistua. Ei ihme jos verenpaine vähän huuti prkl. No toivotaan että ei oo myrkytystä ja en nää tota akkaa enää ikinä! missään!

Ihmettelin että mikä on evakkopaisti, mutta kun luin eteenpäin tota rozien juttua niin karjalanpaistihan se :D
Koitahan parantua rozie!!

Voi basuraa ku sulla ollut huono tuuri noitten neukkutätien kanssa.
Mulla oli tänään eka sijainen ku oma oli koulutuksessa niin se oli tosi kiva ja tarkka kaikessa. :)
Tosta verenvuodosta, kun se täti oli basuralle sanonut siitä. Että mähän kävin silloin 27 viikoilla hysteerisenä sen takia keskussairaalalla yöllä päivystyksessä, eikä ollut mitään. Eikä sitä oo tullut sen jälkeen.
Että kannattaa käydä tarkastaa mutta ei se välttämättä mitään oo jos ei paljoa tuu.

Tosiaan aamulla kävin neuvolassa, josta kävin enemmän kirjottaa neuvolajuttuihin kun pääsin sinne. Mutta kauniisti keskikäyrillä mennään. Sf-mitta oli 32,5cm ja painoo oli tullut taas ihan kivasti viime kerrasta +870g viikossa. Tuntuu niin hurjalta noi paino luvut mutta ei se mulle mitään siitä sanonut kun +11 kg tullut lähtöpainosta.
Musta tuntuu että nyt oli noin paljon viikossa sen takia kun vauva kerää massaa enemmän kuin kasvaa pituutta. Kun edellisellä kerralla oli vähäiset viikko nousut ja sitä edellisellä oli taas enemmän.
Sano se neukku täti että jos yrittäisin jumppailla vähän niin helpottas turvotukseen jaloissa ja käsissä. Kun kaikki on jäänyt kyllä niin minimaaliseksi liikunnan osalta. :D

Joo ei mullakaan nyt onneks oo enää sitä verta sitten rv12 jälkeen tullukkaan mut jotenkin tuntu tyhmälle et sen piti sekin nyt siihen kaiken pelottelun päälle sanoo et jos vähänkin tulee niin ambulanssilla oikein.. Sit se noista turvotuksistakin kerto et millanen turvotus on ok ja millanen ei ja mun mielestä mulla ei nyt oo juuri ollenkaan ja sen mielestä "sormet taitaa ainakin olla turvoksissa" ja katoin vaan käsiä sillei et en mä nyt tiiä..ei mun mielestä? Kai sen nyt ite luulis huomaavan millon turvottaa ja millon ei varsinkin ku on sitä turvotusta kuitenkin ollu...Ärhg!

Hain nyt sit sen äitin mittarin ja sen mukaan mulla on joku 115/69 et ota tosta nyt sit selvää..on kuitenkin ihan omronin mittari et ei sen luulis nyt hirveen huonokaan olevan? Mut ihan kiitettävä heitto! Voiko se olla aamulla jotenkin korkeemmalla? No täytyy ens neuvolaan mitata vaikka kolmesti päivässä noita lukemia ja näyttää sit sitä neukku tädille.

basura verenpaineethan on yleensä aamulla korkeammat kuin illalla. Ja mittaustulosta nostaa jos oot äsken syönyt, tai pyöräillyt tai vaikka noussut portaat ylös. Pitäis istua rauhassa se 15 min aina ennen mittausta. Eri mittareissaki voi muuten olla systemaattista virhettä. Paras olis varmaan jos mittailet nyt sillä omalla mittarilla samalla tavalla joka kerta, samasta kädestä. Eiks toi 115/69 ole aika täydellisen hyvä, että jos siinä pysyt niin ei pitäs olla ongelmaa :)

Koitahan ottaa kuitenki rauhassa siellä ettei paineet nouse ihan ärsytyksestä emoticon

Lunta vaan satelee! Onhan se ihanaa, mutta sitten on okt:ssa ne lumityöt... Kolailin tuossa päivällä pihan, onneksi oli kevyttä lunta niin jaksoi kuitenki. Nyt hyvillä mielin vähän konvehtia sohvalla ;-)emoticon

basura: Kannattaa mitata kuten Sadepilvi sanoi, aina sama asento ja käsi ja odotella se 15 min, mutta lisäksi vinkki: siskolla on Omronin mittari ja sillä saa oikean lukeman vasta toisella mittauskerralla, aina. Eli mittaa ensin kerran, odota pari minuuttia ja mittaa toisen kerran. Tuo mittari ainakin näyttää sen ekan alakanttiin.

Takaisin