Joulukuun jorinat

Kaamein oli Susanna Koski. Se choker oli kaamea, ja omasta mielestä todella epäkunnioittavaa tulla linnanjuhliin vieraaksi eläimennahka ja turkis päällä, kun juhlia isännöi henkilö joka on kaikkea sitä vastaan.
Muutenkin oli mauton kokonaisuus. Liian vahva meikki :)

Kuinka tarkkoja meinaatte muuten olla ruokavaliosuositusten kanssa? Tuli vaan tuosta jouluruokakommentista mieleen, että kuinkahan suuri listeriariski on itse graavatussa lohessa tai mädissä?

Viimeksi olin kohtuullisen tarkka enkä syönyt muistaakseni mitään mikä olisi ollut vähänkään "kiellettyä" mutta nyt en tiedä.. jotenkin mietityttää että onkohan se niin suuri se riski kuitenkaan.

Itse en ajatellut ruveta ruoka-asian suhteen hysteeriseksi, enkä usko että pieni määrä silloin tälläin esim. salmiakkia haittaa. Toisaalta, mikään kiellettyjen ruoka-aineiden listalta ei ole muutenkaan ruokalistallani kuin korkeintaan satunnaisesti, joten niiden välttäminen ei ole vaikeaa.

Mä oon erityisen tarkka just ton listeriariskin kanssa, eli en syö raakoja lihoja/kaloja. Riskin suuruudesta en tiedä mutta en halua ottaa riskiä. Juustoja en syö muutenkaan. Yritän siis noudattaa niitä suosituksia parhaani mukaan, mutta esim lakua voin muutaman palan syödä satunnaisesti hyvällä omallatunnolla :)

Mä olin just kylässä päivällisillä, enkä ollu syöny mitään koko päivänä ja siellä oli tarjolla pelkkää kylmäsavulohta. Ei haluttu kertoa raskaudesta, ja olin jo selittäny olevani nälkäinen, niin en keksiny mitään hätävalheita miksen voisi syödä kalaa. Eli tällaisissa tilanteissa en itse ainakaan ole hysteerinen mut oon koko alkuraskauden syöny lääkkeitä, ja alussa kun en tienny olevani join alkoholia, joten haluaisin nyt yrittää minimoida tällaset riskitekijät

Raa'at kalat ja lihat, vakuumikalat, tietyt makrutusaineet, pastöroimattomat juustot jätän pois. Sellaiset aineet joista selvästi sikiölle haittaa.

Toisaalta saatan maistaa suullisen viiniä ruualla ja syödä sitä salmiakkia.

Jos listeriaa pelkää kovasti niin periaatteessa eineksiä tai leikkeleitäkään ei kuumentamatta uskaltaisi pienen riskin takia syödä.

Enkä syynää buffetissa, että onko esimerkiksi salaatin pakastemaissi kuumennettu riittävästi ennen käyttöä.

Toisaalta taas rupean erittäin tarkasti pesemään kädet eläinten jäljiltä ja kuorin ja huuhtelen multaiset kasvikset ekstratarkasti.

Mitäs ne makeutusaineet oli joita kannattaa välttää? Harvemmin kyllä tulee mehuja/light limuja juotua mutta vois alkaa taas syynäämään noita pakkausselosteita..

Sakariinia ja syklamaattia olisi hyvä välttää. En tosin ole varma nyt uusimmista ohjeista.

Oon tarkka ruokasuositusten kanssa, mutta rajansa kaikella. Listeriaakin kun voi olla salaatissakin, jos on huonosti pesty yms. Että en nyt aivan hysteerikoks rupea :joyful: Syön mitä haluan, kuitenkin pääasiassa pysytellen ruokasuosituksissa.

Suurimman linjarikkomuksen teen chiasiementen kohdalla. Kun raskausdiabetes rupeaa pahemaan, ne on harvoja asioita joita syön mielelläni ja jotka on verensokerin suhteen sopivia.

Listeriariskiä yritän arvioida järkevästi. Rakastan juustoja ja syön kyllä niitä harkiten. Esim kaupan vakuumipakatut vuohenjuustosalaatit jätän kyllä väliin.

Niin, osaisiko joku sanoa, onko siis nuo Friggsin Maissikakut Chiansiemenet & Merisuola kiellettyjen listalla? Noi on meinaan ihan törkeen hyviä ja syön niitä usein, mut tähänkö se nyt loppui?

Eviran tarkka suositus kuuluu näin: ”Raskaana olevien ja imettävien ei tulisi käyttää öljykasvien siemeniä, mutta pienet määrät siemeniä esimerkiksi leivissä eivät ole haitaksi.”

Eli ehkä silloin tällöin...?

Niin, osaisiko joku sanoa, onko siis nuo Friggsin Maissikakut Chiansiemenet & Merisuola kiellettyjen listalla? Noi on meinaan ihan törkeen hyviä ja syön niitä usein, mut tähänkö se nyt loppui?

Eviran tarkka suositus kuuluu näin: ”Raskaana olevien ja imettävien ei tulisi käyttää öljykasvien siemeniä, mutta pienet määrät siemeniä esimerkiksi leivissä eivät ole haitaksi.”

Eli ehkä silloin tällöin...?

Itse uskaltaisin kohtuudella syödä :rolleyes:

Joo leivässä voi syödä ihan virallisten suositustenkin mukaan. Mä aion kyllä syödä ihan pari ruokalusikallista päivässä kun siihen vaiheeseen päästään.

Joo, kohtuutta suosin minäkin kyllä kaikessa. Jos nyt ei ihan kahmalokaupalla vedä jotain lakritsaa tai chiaa niin luulen että ei ole kauheesti riskiä.

Asiasta kukkaruukkuun: jäätävä turvotus! Täällä tänään rv 4+4 ja kröhöm, näytän just nyt samalta kun ekassa raskaudessa rv 15 tms :D Ilmavaivatkin kyllä sen mukaiset...

Lumikukka,
sama täällä, mullakin 4+4 ja varsinkin näin iltaisin alavatsa tosi piukea ja turvonnut :D

Takaisin