Joulukuun höpinät :)

Kamalaa vauhtii on tämäkin vuos mennyt.Ja koht pitäs alkaa sunnittelemaan neidin 1v-synttäreitäkin.Tänään Ninni oppi taputtamaan..tosi suloista katella kun neiti konttaa ympäri kämppää ja menee istumaa hymy korvis ja käy taputtamaan :) Ei olis enää pitkä aika toisen lapsen syntymään.Kamalasti jännittää.Tuli tehtyä tosta naapuristakin isännöitsijälle ilmoitusta.. monet päivät putkeen mellasti menee ja muutama yö sit kävi puol 5 imuroimaa ja huus täyttä huutoo et nyt siivotaa.Miehenkaa herättii sit siihe ja todettii et ei kai se nyt tosissaa taas tota alota.Osake talo ni ei täält ihan niin vaan viiti ite muuttaa jonku naapurin takii.No onneks isännöitsijä hoiti asian nopsaan ja laitto mulle sähköpostii että nyt on naapurille laitettu kirjallinen varotus menee..ja hänen vuokran antajalleen ja seuraavan kerran jos siel sama elämä jatkuu niin purkavat vuokrasopimuksen vaikka pakkokeinoin.Nyt on niin ihanaa kun saa öisin nukkuu ku ei tartte säpsähdellä hereille :)
Nyt oon huoman uuden ongelman tosin mun nukkumisen kaa.Yks yö herätin miehen kömpimäl sen yli raottaa verhoi ja totesin et tuol tuulee (oli myrsky silloin).Ja luulin et talo oli lähten lentoo. ite en muista koko hommaa.ja sit toissa yön herätin mun miehen siihe et aloin kiskoo silt peittoo pois ja olin sille vihanen ku oli mun mukaa vieny mun peiton..eli oma peitto oli tippun lattialle.Viime yön sitte sai nukkuu rauhas ku menin suosiol nukkuu sohvalle ku ihmeellisest oon alkan unissani kaikkee säheltää :(
 

Pitäs kans alkaa suunnitella jo jouluostoksia ja joulua ylipäätään. Ihanaa päästä ostaan lahjoja! 

Mulla oli tänään taas ultra ja kaikki ok. Pikkunen on nyt 2cm pitkä :) Ja musta tuntuu että maha on jo pikkasen pullistunut! Oon tällä hetkellä tosi laiha ku imettäessä lähti niin paljon painoo niin huomaa heti ku vatsa pullistuu :) 

Pikkuneitillä nuha jatkunu toista viikkoo.... aattelin ens viikolla käydä tarkistuttaan korvat jos ei ennen sitä tuu akuuttia tarvetta...mutta varmuuden vuoksi. 

Ollaanko teillä kovin tempperamenttisia? Meillä tyttö on tosi temperamenttinen ja voimakastahtoinen. Tänään on lennellyt lusikat ja mukit ja on huidottu muutenkin jos ei onnistu tai ei saa tahtoaan läpi. 

 
iines:kyllä meilläkin ollaan osi tempperamenttisiä täällä, tavarat lentelee ja aina kun yrittää esim selittää jotain mulle niin kauhee touhotus ja sellanen et "kato nyt tätä!" tai "anna anna anna, anna jo!"

ja fjansku: samoja hassuja unen aikaisia sekoiluja oli mullakin sillon kun tytsy oli ihan vastasyntynyt, luultavasti liittyi jotenki väsymykseen ja stressiin jota mulla oli. tsemppiä ja jaksamista loppumetreille :)

joku sanoi tosta et lapsi laittaa käden suun eteen ja leikkii "inkkaria", meillä oli sama juttu joku aika sitten, ääntä on kiva värisyttää;)

ainiin pitäs laittaa varmaan mittoja neuvolakirjoituksiin, meillä 1-v neuvolassa 9,3kg ja 75cm, pituus oli pompannut ylöspäin ja painoa keskikäyrällä edelleen..neuvolassa täti ihmetteli kun tytsy ei vielä syö itse, en tiennyt et pitäis...sormiruokaa joo menee mut ei lusikalla kunnolla, välillä ehkä mut ei voi antaa lusikkaa käteen ja antaa syödä itse koska menee ihan liian hankalaksi...
 
Täälläkin löytyy Ninnilt tota lujaa tahtoo oikein kunnol.Mut se tuli huomattuu että ku mies vähä leikki lepsuu neidin rajojen kaa ni kamala homma taas siinä että joutuu kieltää koko aika ku ennen anto asioiden olla aika rauhas eikä vedelly kaikkee alas.Viikonlopun jäljilt sitte kaikkee taas kokeiltii mitä ei saa tehä.Onneks pukeminen sentää ei oo enää niin kamalaa ku ennen..ainut mikä kiukuttaa on se kun pipoo laittaa päähän.Sit alkaa kamala kiemurtelu ja huuto.
Eilen aloin miettii et mikäkhän on sit se seuraava sänky mikä pitäs hommaa..nimittäin eilen neiti oli yrittääs kiivetä sängystää ylös :o Ja eilen oppi kunnol taputtamaan ja kiipee meidän sänkyy,josta sit ois halun tulla naama edelt alas.
Ei meilläkään viel syödä ite.Kork.oon antan lusikan neidille kätee ku ite oon syöttän sitä.Jos sen antas ite yrittää syömist ni se on aina sitä et pitää vaa nakkailla ruoat ympäriisä ja liistrata ne pöytää.
 
No enpäs minäkään tienny että pitäs syödä itse jo!? Tosin en kyllä taida uskoo tota... Siis joo tän ikäisenä opitaan syömään sormin tai omalla lusikalla, mutta että pitäs muka jo OSATA.. Eiköhän sen opi myöhemminkin. Meillä tyttö syö kyllä käsin esim herneitä ym pikkujuttuja, ja lusikka on kyllä kädessä ja koska kovasti haluaa sillä sotkee lautaselle niin oon sit antanutkin. Ja kyllähän sitä ruokaa suuhun menee mutta jos pitäs ite syödä koko lautasellinen niin....no... :D 
 
ei meillä poika ainakaan vielä syö itse lusikalla ruokaansa. sormilla osaa kyllä laittaa suuhun leipää yms mut tuskin menis paria lusikallista enempää ruokaa lautaselta suuhun.. ei kait sitä tartte ees vielä tässä iässä osata ?!!? :O
jestas että säikähettiin äskettäin, oltiin lähössä autolla ja oottelinki miestä ja poikaa autossa. noh, mies ei muistanu että pihalla on liukasta, lähti takaa kiertään autoa ja sit kuulu vaan KOPS! molemmat nurin, pojalta ilmat pihalle ja naama kurassa. oli ihan järkyttävä tilanne. ite menin paniikkiin, äkkiä sisälle ja yrittää siinä rauhotella poikaa ku ite on paniikissa! no, onneksi lapsi tokeni aika pian, mutta oli hetken aikaa "pihalla". kasvot pestyä kurasta alko oleen oma ittensä. kovasti ois halunnu ruveta nukkuun mutta en antanu kaiken varalta. nyt on onneksi jo ok ja oma ittensä <3 kaikkee sitä pitääki sattua...huh! hyvä etten synnyttäny siihen autoon ku säikähin niin paljon!
mä en oo saanu aikaseksi varata aikaa 1v kuvaukseen, joten varmaan otetaan se ihan itte ku mies tykkää valokuvaamisesta. eiköhän me jonkulainen otos saada aikaan :) tai värkätköön mies pojan kans sitte sen kuvauksen alta pois ku mä oon laitoksella.
aika hassusti kävi sen mun synnytyksen käynnistämisen kans ku ei se laps halunnu millään syntyä. synnytyssalista mä sit lopen lähdin lääkärin määräyksestä kotiin! supistukset loppu ihan ku seinään vaikka näytti jo niin lupaavalta. mut jokatapauksessa,huomenna aamulla 8.15  aika äitipolille josta sit matka luultavimmin jatkuu synnytysosastolle. oon päättäny että sieltä en sit lähe ennen ku vauva on syntyny. sen verran kamala olo ollu tässä nyt jo pidemmän aikaa... huomenna tulee siis rv 39+0. hiukan pelottaa kaikki tuleva. ja se, et vauva on kuitenki jo niin iso etten saa puskettua sitä ulos!! hui...tämmöstä!
 
joo, no en nyt itsekään tiennyt oikeen mitä olisi ajatellut neuvolatädin kommentista, mut meillä ei oo kauheesti tuttuja joilla ihan samanikäsiä/ ei olla nähty pitkään aikaan samanikäsiä lapsia niin jäin miettimään asiaa. Hassua kun aina menee neuvolaan aina niin innoissaan mut sitten kun lähtee pois on monesti vähän sellanen olo etteikö kaikki ollutkaan hyvin vaikka oli ajatellut. Mut joo kyllä siellä kehujakin saatiin just ymmärryksestä jne:)

meilläkin 1-v synttärit takana päin, oli tosi mieluisat:) jännittää ihan hirveesti työn aloitus, mutta josko se menisi hyvin. joku joskus sanoi että 1,5v on helpompi jättää hoitoon kuin 2v. saa nähdä:) voihan sitä sitten jäädä taas kotiin jos tuntuu hankalalta.

voi tätä vauvakuumetta, kunpa saatais alulle jossain vaiheessa:)
 
Huh että hirvittää taas ku aattelee tätä ajanmenoo ja itel kamala panikointi päällä :s Torstain olis neuvolareissu ja sit ens viikon tiistain oliskin jo synnytystapa arviointi.Sit ens viikon sunnuntain pitäis pitää Ninnin 1v-synttäritkin ja leipoa.Sit oliskin jo suunnilleen joulu.Lahjoi ei olla osteltu mut oon vaan ajatellu et jos ostas kummimuksulle ja omalle muksulle lahjat.Mun mielest toi joulu on menny niin rahastamiseks että huh.Kumminkin itteeni  joulus ei kiinnosta lahjat pätkääkään vaan ois kova halu viettää rentoo jouluu perheen kesken käymäl hautuumaal, joulusaunas sekä syödä jouluruokii.Tulevalle lapsellekaan ei olla viel sänkyy eikä mitään hoitotarvikkeit hommattu.Sitteri ja turvakaukalo on tosin pestynä ja viikonloppun pyykkäsin vauvanvaatteit et ne saa tonne kaappiin valmiiks.Meidän piti saada pinnis mut nyt ei oo mitää koko hommast kuulun et täytyy vissiinkin äkkii kauppaa lähtee sänkykin ostamaan.
 
Muuten, onko tämän ikäisille jotain rajoituksia jouluruokien suhteen? Paitsi meillä noi allergiat... 
 
Jouluruuista sen verran, että lanttulaatikko saattaa olla aika kova juttu vauvan masulle. Ajattelin kyllä antaa maistaa jonkin verran laatikoita, kinkkua ja kaloja vaikka niissä normimausteet onkin.
Ei tosiaan 1vuotiaan tarvitse osata syödä itse! Meillä esikoinen oppi vasta kaksi vuotiaana syömään kunnolla itse. Mä en vaan jaksa sitä sotkua mitä itse syömisestä tulee. meillä myös sormiruokailu onnistuu ihan hyvin. Mä oon päättänyt, että en mene enää neuvolaan muuta kuin pakolliset rokotukset ottamaan. Mä oon edelleen niin kypsä siitä kohtelusta mitä saatiin näiden nukkumattomuus asioiden kanssa, että mulle riitti. Muutenkin toisen lapsen kanssa ei tarvii enää varsinaisesti mitän tukea päivittäisiin juttuihin, joten mulle riittää, että saadaan rokotteet.
Meillä yksvuotis kuvaus meni aika taisteluksi. Molemmat pojat olivat jostain syystä tosi väsyneitä ja kuvasta jäin vähän huonot fiilarit. Esikoisen kanssa taas meni silloin 1v kuvaus tosta vaan. Ei olla vielä saatu kuvia sähköpostiin.
Ihanaa, kun ensilumi tuli maahan. Onni oli aivan täpinöissä ja oli jo raahaamassa suksia ja pulkkaa esiin :). Uloskin piti päästä heti kun aamiainen oli syöty. Enää kaksi viikkoa töitä ja sitten alkaa parin viikon loma.
Meille sanottiin Onnin kohdalla myös, että on helpompi viedä tarhaan 1,5 vuotiaana kuin kaks vuotiaana. Kaksvuotiaana on ensimmäinen kunnon uhma päällä ja meillä ainakin alku oli silloin tosi hankalaa. Aleksi menee päiväkotiin kun on 1v 8kk. Hänellä taas homma on helpompaa kun Onni on samassa päiväkodissa. Jaahas, nyt pitää alkaa siivoomaan.
 
Meillä oli myös äsken 1-vuotisneuvola. Piikkejä tuli kolme ja niiden seurauksena viikon vatsa sekaisin ja viikon kuluttua kova kuume. Sitten parin viikon kuluttua olikin vuorossa puutiaisaivokuumerokote, meilläkun on täällä Etelä-Suomessa punkkeja, ja huomenna kaiken kruunaa vielä hepatiittirokotteet kun ollaan lähdössä reissuun... Ja näitä kahta jälkimmäistä otetaankin vielä kumpaakin kolme kertaa.

Täti on vaihtunut, kun olemme muuttaneet, enkä tästä uudesta pidä YHTÄÄN! Onneksi se edellinen täti oli sen ekan ja kaikkein vaikeimman ajan. Tätä uutta en olisi jaksanut katella hetkeäkään siinä pahimmassa koliikki/mahakipuvaiheessa :)

Meidän poika laittaa lusikkaa suuhun ja esim. haarukassa olevia juttuja osaa itse työntää suuhun. Juominen ei oikein onnistu/kiinnosta. Hän ei kävele ilman tukea tai sano kuin ehkä kaksi "sanaa." Eli ei osoita mitään super älykkyyttä tai taitavuutta, mutta mun mielestä ihan normaali. Ja potalla käydään useita kertoja päivässä ihan onnistuneesti.

Nyt täytyy taas mennä!
 
ei se kehitysvaihe liity älykkyyteen tai myöhempään taitavuuteen. eräs ystäväni äiti, joka on lastenlääkäri sanoi kerran mulle (kun panikoin tyttöni osaamisiani koska velipuolellani on ollut kehitysviivettä aikoinaan...) että jotkut lapset oppivat asioita hitaasti mutta saattavat oppia "pitempään" tai myöhemmässä vaiheessa nopeampaa kuin samanikäiset:) ja itseasiassa eräs tuttu pikkupoika oppi kävelemään "vasta" n.1,7v ja puhui 2v vasta ihan pari sanaa, mutta on tällä hetkellä muihin samanikäisiin verrattuna erittäin ketterä ja iloinen puhelias pikkumies. Jostain syystä helposti itse kuitenkin panikoin osaamisista koska oon nähnyt läheltä vaikeuksia kehityksessä.

Meillä tyttö haluaa vieläkin(!) kerran yöllä maitoa, voi kun tästä pääsisi yli ja saisi nukkua yöt läpensä. muuten menee kyllä nukutukset ja yöt ihan hyvin. saatiin hauskoja 1-v kuvia, vaikka ihan vaan itse otettiin. heh, hauskaa hommaa oli tuo kuvaaminen, kauhee yritys naurattaa ja toinen räpsii kuvia sen minkä kerkee:)
 

Ompas täällä hiljaista.....

Tänään pohdin taas tätä syömistä. Tuntuu että koko ajan ollaan syömässä tai vähintäänkin laittamassa ruokaa tai välipalaa. Meillä siis syödään 8.00 puuro 11.00 lämmin ruoka 14.00 välipalaa 17.00 lämmin ruoka ja 19.30 puuro. Eiks tää kuitenki oo ihan normaali rytmi?? :D 

Mut koska meillä menee siihen syömiseenki se puoli tuntia niin jotenki se määrää meiän päivästä aika ison osan. 

Eipä kummempaa tällä kertaa :) 

 
En oo jaksanu kirjottaa mitään vaikka käynki joka päivä kattoon onko tullu tekstiä. On ollu nyt niin raskasta, että ei oo ollu virtaa mihinkään ylimääräiseen. Nyt on onneksi muutto ohi ja kurkunpääntulehdus tässä kans sairastettiin ja kaikki muut kiukuttelut ja tooooodella huonot yöt päälle. Ei oo ollu lystiä ei. Nyt on onneksi pari päivää ollu vähän parempaa.
Huh kauhea jos tässä vielä useampi lapsi olis...

Iines: samalla rytmillä meilläki syödään.

Vitsukka:. maitoa täälläki taas juodaan yöllä, mutta juokoon jos se takaa vähänkään rauhallisemmat yöt. Ajattelin, että menköön nyt näin ku ei kerran muu auta. Eiköhän tuosta joskus pääse eroon.

Melelalle onnittelut pikkuisesta ja onnea kaikille odottaville ja yrittäville :)

Pottailua on kokeiltu, mutta ei ala istumaan ollenkaan. Eli kokeillaan myöhemmin uudelleen.
Ite ei syö vielä enkä oo niin ressiä tuosta ottanu. Kyllähän se vaihe tulee varmasti, että ite haluaa alkaa syömään. Nyt enimmäkseen huitoo sillä omalla lusikalla. Pari lusikallista joskus osuu suuhun.
1vee koevedokset tuli tässä joku aika sitte ja ihan hyviä oli kuvat. Vielä ku joskus olis rahaa niistä teettääkki kuvia.
Joululahjat on ostettu ja kyllähän nuita melkoinen säkki poitsulle näytti kertyvän. No ei oo oikeastaan ees ostettu ennemmin kamalasti leluja ku ei ne oo niin kiinnostanu ja synttärilahjaksiki sai vaan vaatteita. Nytpä niitä sitte saa :)

 
Kiitos kiitos Carina :)
Meille tosiaan syntyi itsenäisyyspäivänä pikkunen poika. Painoa herralle oli kertyny 3460g ja pituutta 50cm. Me kaikki voidaan hyvin ja ollaan onnellisia. Tänään pääsin kotiin <3
 
Melelalle sylintäydeltä onnea pienestä herrasta  :) Vastasyntyneet on kyllä niin uskomattoman pikkuisia(ja kevyitä) sylissä:) Mitäs Benjamin on tuumannut pienestä tulokkaasta? Onko ollut mustasukkasuutta?
 
kiitos! benjamin ei oo ollu moksiskaan. ei vielä edes kovinkaan näytä uteliaisuuttaan vauvaa kohtaan... se taitaa tulla myöhemmin se vaihe..?! tosin jos lähelle päästää, ottaa aika ronskisti esim jalasta kiinni tai yrittää silittää liian lujaa muutenki kun ei vielä oikein ymmärrä.
 
Tääl meilpäin nyt Ninni ja mun mies kamalas flunssas.Ihme kyl täl kertaa oon ainut joka on terve.Yleensä mä oon se joka saa kaik maailman flunssat yms.Taitaa jäädä 1v.synttärien järjestäminen myöhemmäks kun ei viiti kaikkiin alkaa tartuttamaan tätä.Ens viikon maanantain ois sit Ninnin 1v neuvolakin.Mietin vaa et rokottaakohan ne jos on flunssaa.?Yhtää en muista miten noi asiat meni.Meil ei ois nyt kun se viiminen annos yhdistelmärokotetta otettavana ja tammikuussa sit se tuhkarokko.
 
Takaisin
Top