Joulukuun höpöttelyt

Tervetuloa uusille ja kiva että olette uskaltaneet mukaan :smiling-eyes:

En ole itsekään tehnyt vielä uudelle tulokkaalle mitään hankintoja. Esikoinen täytti juuri vuoden, eli suurin osa vauvakamppeista on vielä tallessa. Jonkinlaiset kaksosrattaat kai pitäisi hankkia, mutta jätän tän suosiolla keväämmälle, kun tässä alkuraskauden aikana on muutenkin niin vetämätön olo :D
 
Tervetuloa munkin puolesta kaikille uusille :)

Vieläkin ehkä jollain tasolla epätodellinen olo koko raskaudesta, että ei oo kyllä montakaan ajatusta tullut tuleville hankinnoille uhrattua. Tänää tosin ekaa kertaa kirppiksellä hypistelin vauvanvaatteita :)
 
Tervetuloa uudet!

Meillä oli tänää neuvola ja lääkäri. Hemoglobiini laskenut vaan vaikka rautalisää syön ja kaikkeni teen. No se selitti miksi oon niin älyttömän hengästynyt ja en meinaa jaksaa mitään. Saas nähdä kuinka alas saa arvot mennä ennenkuin pääsee rauta infuusioon. No eka labroihin ja sitten katsotaan. Ihanaa oli kuulla pienen reippaat sydänäänet. ♥️
Vko 15+3.
 
Täällä sormet syyhyää päästä kirjoittelemaan kaikkiin kiinnostaviin juttuihin! Kauheat hässäkkäpäivät vaan menossa, niin täytyy palata viimeistään torstaina :Heartred
 
Tervetuloa munkin puolesta uusille ja pitkästä aikaa tännekin ehdin ja muistin 😊

Täällä kans kärsitään (vieläkin) nälkäpahoinvoinnista, vähän haluttomuudesta syödä mitään ja vatsasta. Jouduin lopulta tällä viikolla nöyränä syömään klo 23 jälkeen, kun alkoi ihan tosissaan jo voida pahoin, että ei kai sitä enää voi olla kuuntelematta. Syön muuten hyvin ja mielestäni ihan tarpeeksi, mutta 😅 lisäksi mikään ruoka ei erityisesti himota, makea edelleen kammoksuttaa ja ärtyvä suoli pitää huolen, että oon pyöreä kuin ilmapallo🎈 sitä seesteistä toista kolmannesta odotellessa...
Sokerirasituksenkin kävin suorittamassa! Litku itsessään ei ollut ihan niin pahaa, mutta toisen tunnin kohdalla olin muutamaa minuuttia vaille menossa koputtelemaan, että nyt jos haluavat vielä sen vikan näytteen, niin ottakee ettei keskeydy koko koe 😅 hoitaja ehti sitten onneksi ensin, ja pääsin jopa kotiin asti just ja juuri.
Jouluaattona ja jouluna kerrotaan nyt viimein lopullekin perheestä, ja voi juma, jännittää! Onneksi uskon suurimman osan olevan hyvin iloisia. Paketteihin käärin ultrakuvat ja vauvan sukat jokaiselle ❤️
Välipäivätorstaina lääkärineuvola, sitä(kin) odotetaan jo innolla. Meinasin pyytää seurannan vielä noihin rauta-arvoihin, kun olivat suht alhaalla (ferritiini 45), ja hengästyn ihan hulluna tässä jo.

14+2
 
Meikäläisen raskausnärästys päätti ottaa steroideja ja nyt ollaan päädytty sukuloimasta päivystykseen kaameiden kipujen takia.

Ultrassa näkyi hyvin väsähtänyt tyyppi, mutta sydän lyö. Oli pelottavaa nähdä oma yleensä niin vilkas sikiö ehdassa sikiöasennossa 😢
(Riskiraskauden takia ultria tiheämmin.)

Joulu meneekin sitten osastolla tarkkailussa, kun tutkitaan ja hutkitaan, mikä kipujen syynä.

Toivottavasti teillä muilla on vähemmän tapahtumarikas joulunalus! 😆🎄
 
@ErakkoRusakko oi voi, tsemppiä! Tärkeintä kuitenkin, että syke löytyi. Ehkä hänellä oli vaan lepohetki käynnissä. Toivottavasti löytyy syy kipuihin!

Hyvää joulua minunkin puolesta kaikille ❤️
 
Tsemppiä @ErakkoRusakko , toivottavasti kaikki kunnossa ja syy kipuun löytyy ❤️

Itse oon ollut melkeen viikon kipeenä ja joka ilta olen nyt oksentanut kaikki ruuat yskäkohtauksen/astmakohtauksen päätyeeksi. Alkaa hieman jo tämä ärsyttämään. Työterveydestä mitään apua, käskivät soittaa terveyskeskukseen josta vaan todettu, että jos pystyt olemaan kotona niin voin aamulla klo 7 yrittää saada aikaa lääkärille 🙃 Ehdotuksena kurkkukipuun oli käyttää hunajaa. Sillähän tää oksentaminen saadaan loppumaan 🙃

Jos nyt ei täs parissa päivässä ala parantumaan niin sit vaadin työterveydestä lääkärille käyntiä.
 
@Aakkoset voi, voimia! :Heartred jännä suositus hunajasta, ku mulle taas sanottiin, että sitä pitäisi raskaana välttää 🤔

Täällä joulu mennyt kaameassa turvotuksessa! Aamuisin aina hetkeksi hyvä olo, mutta katsotaan, miten tänään käy. Ei ehkä helpottanut, että ajettiin eilinen aamu, niin ei päässyt turvotus liikkeelle, mutta tänään olen luvannut lähteä pulkkamäkeen - en kyllä laske, mutta oon oiva pulkkaparkki! 😄 Ja aamupaino vaan jatkaa laskuaan, vaikka syönkin ihan normaalisti, nesteitä vaan kuluu enemmän kuin ennen raskautta.
 
@Aakkoset voi, voimia! :Heartred jännä suositus hunajasta, ku mulle taas sanottiin, että sitä pitäisi raskaana välttää 🤔

Täällä joulu mennyt kaameassa turvotuksessa! Aamuisin aina hetkeksi hyvä olo, mutta katsotaan, miten tänään käy. Ei ehkä helpottanut, että ajettiin eilinen aamu, niin ei päässyt turvotus liikkeelle, mutta tänään olen luvannut lähteä pulkkamäkeen - en kyllä laske, mutta oon oiva pulkkaparkki! 😄 Ja aamupaino vaan jatkaa laskuaan, vaikka syönkin ihan normaalisti, nesteitä vaan kuluu enemmän kuin ennen raskautta.
Kiitos!

Turvotus on kyllä aika ikävä vaiva, varsinkin jos ei pääse liikkumaan. Pulkkamäki kuulostaa tosi kivalta (vaikka ei laskisikaan mäkeä). Mulla on paino laskenu muutaman kilon lokakuusta. Eikös tässä pikkuhiljaa pitäis sen painin alkaa nousemaan 😅
 
Taitaa flunssaa pukata... 🥴 Nenäliinoja kuluu ja nielu hieman kipeä, tuntuu että lihaksia kolottaa.

Uusi työkin olisi reilun viikon päästä alkamassa, vielä ehtii hyvin sairastaa 🙄🤯 kunhan neuvolaan pääsisi, se olisi ens ma.

16+2
 
Taitaa flunssaa pukata... 🥴 Nenäliinoja kuluu ja nielu hieman kipeä, tuntuu että lihaksia kolottaa.

Uusi työkin olisi reilun viikon päästä alkamassa, vielä ehtii hyvin sairastaa 🙄🤯 kunhan neuvolaan pääsisi, se olisi ens ma.

16+2
Tsemppiä sinnekin! Mulla olis huomenna neuvola, katotaan joudunko siirtämään sitä uudelleen 😅
 
Täällä voidaan taas hyvin. Kiitos toivotuksista :Heartred

Vatsakipujen syy selvisi: rautalisän aiheuttama akuutti gastriitti (vatsahaava). Sain lääkäriltä kiellon syödä rautalisää.

Josko nyt se myyttinen infuusio heltiäisi neuvolastakin! 😂

Onneksi tiputuksessa annetut tropit osastolla tehosivat ja kouristavat kivut lakkasi. (Kotiin sain mukaan kahdenlaista vatsan suojalääkitystä.)

Päästiin joulupäivänä mummilaan kahvittelemaan :Heartred

Reissaavatko muutkin palstalaiset jouluisin? :)
 
Muokattu viimeksi:
Tervetuloa munkin puolesta uusille ja pitkästä aikaa tännekin ehdin ja muistin 😊

Täällä kans kärsitään (vieläkin) nälkäpahoinvoinnista, vähän haluttomuudesta syödä mitään ja vatsasta. Jouduin lopulta tällä viikolla nöyränä syömään klo 23 jälkeen, kun alkoi ihan tosissaan jo voida pahoin, että ei kai sitä enää voi olla kuuntelematta. Syön muuten hyvin ja mielestäni ihan tarpeeksi, mutta 😅 lisäksi mikään ruoka ei erityisesti himota, makea edelleen kammoksuttaa ja ärtyvä suoli pitää huolen, että oon pyöreä kuin ilmapallo🎈 sitä seesteistä toista kolmannesta odotellessa...
Sokerirasituksenkin kävin suorittamassa! Litku itsessään ei ollut ihan niin pahaa, mutta toisen tunnin kohdalla olin muutamaa minuuttia vaille menossa koputtelemaan, että nyt jos haluavat vielä sen vikan näytteen, niin ottakee ettei keskeydy koko koe 😅 hoitaja ehti sitten onneksi ensin, ja pääsin jopa kotiin asti just ja juuri.
Jouluaattona ja jouluna kerrotaan nyt viimein lopullekin perheestä, ja voi juma, jännittää! Onneksi uskon suurimman osan olevan hyvin iloisia. Paketteihin käärin ultrakuvat ja vauvan sukat jokaiselle ❤️
Välipäivätorstaina lääkärineuvola, sitä(kin) odotetaan jo innolla. Meinasin pyytää seurannan vielä noihin rauta-arvoihin, kun olivat suht alhaalla (ferritiini 45), ja hengästyn ihan hulluna tässä jo.

14+2
Halleluja! Minulla ferritiini oli vuoden rautakuurin jälkeen 29 (kunnes sain ensimmäisen vatsahaavani), nyt 13. :'D
(Hemoglobiini viimeksi 114)

Varmaan hurjaa jos on tottunut normaaleihin rautoihin ja ne romahtaa raskauden aikana! Tsemppiä! :)
 
@ErakkoRusakko no hui! Onneksi syy selvisi ja vissiin nyt parempi?

Me oltiin to-su puolison kotiseudulla, sit tultiin kotiin ja mun lapsuudenperhe tuli meille. Tuleva to-pe taas lähdetään esikoisen kanssa mun vanhempien luo piipahtamaan.
 
@ErakkoRusakko Ihana kuulla, että nyt kaikki hyvin ja selvisi syyt kivuille ❤️

Itse olen ollut kipeenä koko joulun, joten kauheesti ei joulufiilsitä ole ollut. Mutta sain viimein työterveyslääkärille ajan. Alkaa pikkuhiljaa kypsyttämään tää sairastelu. Eilen käytiin puolison kanssa kävelyllä ja sain kovan yskäkohtaksen ja siinä samalla köhiessäni lensi oksennus pitkin tietä 🙃 Eilen tuli laattaa joku 7 kertaa. Toki yön sain nukkua suht rauhallisesti 😅
 
Täällä voidaan taas hyvin. Kiitos toivotuksista :Heartred

Vatsakipujen syy selvisi: rautalisän aiheuttama akuutti gastriitti (vatsahaava). Sain lääkäriltä kiellon syödä rautalisää.

Josko nyt se myyttinen infuusio heltiäisi neuvolastakin! 😂

Onneksi tiputuksessa annetut tropit osastolla tehosivat ja kouristavat kivut lakkasi. (Kotiin sain mukaan kahdenlaista vatsan suojalääkitystä.)

Päästiin joulupäivänä mummilaan kahvittelemaan :Heartred

Reissaavatko muutkin palstalaiset jouluisin? :)
Hui, ai noinkin voi käydä jostain rautalisästä! Toki varmaan aika harvinaista, mutta silti. Mutta helpottavaa, että syy löytyi ja hoidot tehosi!

Mä reissasin kotipaikkakunnalle joulun viettoon. Sain uutiset kerrottua perheelle ja lähimmille ystäville, mikä oli suuri helpotus ja aika kivaakin, varsinkin kun reaktiot oli positiivisia (vaikken mitään negaa odottanutkaan, mutta kuitenkin). :Smiling Cat Face With Heart:
 
Halleluja! Minulla ferritiini oli vuoden rautakuurin jälkeen 29 (kunnes sain ensimmäisen vatsahaavani), nyt 13. :'D
(Hemoglobiini viimeksi 114)

Varmaan hurjaa jos on tottunut normaaleihin rautoihin ja ne romahtaa raskauden aikana! Tsemppiä! :)
Mulla on raskaus laskenut hemoglobiinia ihan kunnolla, enne raskautta oli 153 (muistaakseni) ja oli droppannut 123 kun viimeksi neuvolassa tarkasteltiin. Kas kummaa kun alkanut huimaamaan 🤭
 
Mulla on raskaus laskenut hemoglobiinia ihan kunnolla, enne raskautta oli 153 (muistaakseni) ja oli droppannut 123 kun viimeksi neuvolassa tarkasteltiin. Kas kummaa kun alkanut huimaamaan 🤭
Juu, on se kummaa millainen rääkki raskaus on kropalle! Minullakin juuri ennen plussaa hemoglobiini 137 - nyt 114, joten rytinällä se laskee. Ja ne ferrit oli 21 - nyt 13. D:

Mutta onneksi ei tunnu vaikuttavan sisuskalujen sissiin!

(Oli kovin katkeransuloista päästä ultraan osastolla kahdesti ja kurkkaamaan tyyppiä. Lääkityksen tepsittyä hän oli taas oma itsensä ja näytti nyrkkiä lääkärille xD )
 
Takaisin
Top